Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PDA-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalność studiów: filologia rosyjska z filologią angielską |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Wprowadzenie i zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami w zakresie metodyki języka rosyjskiego, przyswojenie głównych terminów dydaktycznych, zapoznanie z zasadami nauczania języka obcego. 2. Przekazanie wiedzy o strukturze lekcji języka rosyjskiego, nabycie umiejętności aktywnej obserwacji lekcji języka rosyjskiego i konstruowania podstawowych elementów konspektu. 3. Przygotowanie do formułowania tematu lekcji i określania celów lekcji, właściwa interpretacja przeprowadzonej lekcji lub jej fragmentów. 4. Wyrobienie umiejętności rozpoznawania aspektów języka, zapoznanie z rodzajami ćwiczeń podczas nauczania leksyki, gramatyki i wymowy, intonacji. 5. Wyrobienie umiejętności rozpoznawania sprawności językowych i rozwijanie zdolności opracowywania do nich ćwiczeń i zadań. 6. Rozwijanie zdolności identyfikowania różnych typów ćwiczeń i poleceń ze względu na realizowany temat, rozróżnianie i określanie różnego typu celów lekcji, rozwijanie i realizowanie czynności nauczycielskich. 7. Utrwalanie umiejętności pisania opracowań naukowych i korzystania ze źródeł bibliograficznych. 8. Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Pełny opis: |
1. Charakterystyka glottodydaktyki jako dyscypliny naukowej, podstawowe pojęcia dydaktyczne i elementy układu glottodydaktycznego. 2. Nauczyciel jako animator uczenia się, zasady nauczania języka rosyjskiego. 3. Materiały nauczania, planowanie i prowadzenie lekcji języka rosyjskiego. Tworzenie konspektu. 4. Nauczanie aspektów języka i sprawności językowych w świetle konspektu lekcji. 5. Elementy socjokulturowe w nauczaniu języka rosyjskiego. 6. Zastosowanie elementów socjokulturowych w ćwiczeniach i zadaniach autorskich. 7. Kontrola, ocena i weryfikacja wyników. Tworzenie i zastosowanie ćwiczeń sprawdzających i testowych. 8. Zastosowanie technik ludycznych w nauczaniu. 9. Warsztat twórczy początkującego nauczyciela, przygotowanie konspektu do pierwszej lekcji i zbioru ćwiczeń, poleceń i zadań. 10. Pojęcie motywacji, autonomia w procesie dydaktycznym. 11. Warsztat twórczy początkującego nauczyciela, realizacja pierwszej lekcji. Praca roczna z zakresu teorii i praktyki dydaktyki j. rosyjskiego. |
Literatura: |
1. Акишина, А.А , Учимся учить, Москва 2004. 2. Щукин А.Н, Методика преподавания РКИ, Москва, 2003. 3. Dźwierzyńska E., Kossakowska-Maras M., Lekcja języka obcego, Rzeszów 2007. 4. Komorowska H. (red), Ćwiczenia komunikacyjne w nauczaniu języka obcego, Warszawa 1988. 5. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Nauczanie wymowy i pisowni, Warszawa 2005. 6. Marton W., Dydaktyka języka obcego w szkole średniej, Warszawa1978. 7. Pfeiffer W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001. 8. Szternberg A., Komunikacyjne środowisko nauczania i uczenia się, Wrocław 2006. 9. Woźniewicz Wł., Metodyka lekcji języka rosyjskiego, Warszawa 1990. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektówuczenia się student /tka: - zna modele opisu glottodytaktycznego, charakteryzuje główne pojęcia dydaktyczne i operuje aparatem pojęciowym; - rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z dydaktyki języka rosyjskiego, prawidłowo określa cechy dobrego nauczyciela i ucznia; - analizuje i rozpoznaje rodzaje konspektów lekcji języka rosyjskiego i umie wypełnić arkusz hospitacyjny; - prawidłowo określa cele tematów lekcji i odpowiednio precyzuje konkretne tematy lekcji; - prawidłowo interpretuje dobór ćwiczeń, zadań i poleceń do modelu lekcyjnego, potrafi zarekomendować rodzaje ćwiczeń przy realizacji aspektów języka, rozróżnia te aspekty; - wybiera właściwe techniki ćwiczeniowe ze względu na aspekty i sprawności językowe, rodzaje podręczników, indywidualny rozwój ucznia, umiejętnie rozróżnia dobierane ćwiczenia i leksykę do tematów lekcji, prawidłowo analizuje elementy konspektu z przeprowadzonymi zajęciami; - rozpoznaje cele lekcji, umiejętności uczniów i potrafi wprowadzić odpowiednie ćwiczenia do realizacji tematu lekcji języka rosyjskiego; - korzysta ze źródeł bibliograficznych i pomocy dydaktycznych w języku polskim i rosyjskim; - opracowuje pracę roczną (konspekt lekcji scenariuszowy i zestaw ćwiczeń lub pomocy dydaktycznych ) do realizacji wybranego przez siebie tematu; - stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych i wykonywaniu prac pisemnych, jest zorientowany na prawidłowe i interesujące przeprowadzenie lekcji języka rosyjskiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - obecność oraz aktywny udział na zajęciach; - systematyczne przygotowanie do zajęć; - wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych; - zaangażowanie oraz udział w pracy nad prezentacjami, wystąpieniami, projektami, itd.; - zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień znajomości i opanowania materiału oraz poszczególne umiejętności językowe; - zaliczenie końcowe; - inne (np. systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności) Metody oceniania: • Metody kształtujące: bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu. • Metody podsumowujące: ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu testu zaliczeniowego. Studenci podlegają ocenie ciągłej podczas wykonywania ćwiczeń w trakcie zajęć. Uzyskują również oceny cząstkowe z prac zaliczeniowych, które są omawiane i podsumowywane na zajęciach. Skala ocen: • bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty; • dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami; • dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów; • dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami; • dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami; • niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.