Ukraina we współczesnej Europie (kultura i polityka)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-MUE-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ukraina we współczesnej Europie (kultura i polityka) |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
1.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język ukraiński |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalność studiów: filologia ukraińska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | zapoznanie studentów z uwarunkowaniami historycznymi ukształtowania się niepodległego państwa ukraińskiego. omówienie podstawowych wydarzeń z zakresu historii omawianego okresu przybliżenie oraz omówienie najważniejszych postaci w historii współczesnej Ukrainy ukazanie wielostronnych związków pomiędzy historią a kulturą obszaru ukraińskiego wyrobienie umiejętności analizowania, syntezowania, oceniania, klasyfikowania poszczególnych aspektów historii umiejętność koncepcyjnego postrzegania przez studentów procesów kulturalno-historycznych ogólne zestawienie i porównywanie zjawisk oraz tendencji w historii ukraińskiej i europejskiej wypracowanie nawyków i umiejętności wykorzystywania wiadomości na temat historii Ukrainy jako kontekstu do badań kulturoznawczych oraz filologicznych wypracowanie kompetencji umożliwiających samodzielne formułowanie sądów i twórczy udział w dyskusji na temat różnorodnych aspektów i tendencji w historii Ukrainy. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | ogólna wiedza oraz znajomość najważniejszych okresów, wydarzeń i postaci z zakresu historii powszechnej oraz historii Ukrainy (do 1991 r.) |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | zalecana literatura przedmiotu |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Demonstracje dźwiękowe i/lub video |
Pełny opis: |
Katastrofa elektrowni atomowej w Czarnobylu. Skutki ekologiczne, społeczne i polityczne. Ostatnie lata Ukrainy w składzie ZSRR. Studencka „rewolucja na granicie”. Referendum niepodległościowe i wybory prezydenckie w grudniu 1991 roku; uznanie ukraińskiej państwowości w świecie. Budowa podstaw państwowości. Tworzenie się systemu partyjnego na Ukrainie. Zapaść gospodarki w latach 90. XX w. Wybory parlamentarne i prezydenckie w latach 90. XX w. (kandydaci i przebieg kampanii) Przyjęcie konstytucji w 1996 roku. Pozycja Ukrainy na arenie międzynarodowej. "Wielowektorowość” ukraińskiej polityki zagranicznej. Wybory prezydenckie w 2004 r i „pomarańczowa rewolucja”. Rozpad obozu „pomarańczowych” w przededniu wyborów prezydenckich 2010 roku. Euromajdan, czyli protesty społeczne w latach 2013-1014. Aneksja Krymu przez Rosję. Konflikt militarny na Donbasie. Relacje Ukraina-Unia Europejska |
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Hrycak, Historia Ukrainy 1772-1999, Lublin 2000. / Я. Грицак, Нариси історії України: формування модерної української нації XIX-XX ст., Київ 1996. T. Olszański, Trud niepodległości: Ukraina na przełomie tysiącleci, Kraków 2003. B. Osadczuk, Niepodległa Ukraina, Sejny 2006. W. Pawluczuk, Ukraina: polityka i mistyka, Kraków 1998. M. Riabczuk, Od Małorosji do Ukrainy, Kraków 2002. / Микола Рябчук, Від Малоросії до України: парадокси запізнілого націєтворення. Київ, "Критика", 2000 Г. Касьянов, Україна 1991-2007: нариси новітньої історії, Київ 2007. Literatura uzupełniająca: W. Baluk, Kształtowanie systemu partyjnego Ukrainy w okresie transformacji ustrojowej (1987-2004), Wrocław 2006. O. Hnatiuk, Pożegnanie z imperium, Lublin 2003. L. Hurska-Kowalczyk, Studencka „rewolucja na granicie” w kontekście przemian społeczno-politycznych w Ukraińskiej Socjalistycznej Republice Radzieckiej, http://ssp.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2015/03/ssp-2014-4-197.pdf M. Riabczuk, Polityka językowa na Ukrainie: minione debaty i przyszłe rozwiązania [w:] Dyskurs postkolonialny we współczesnej literaturze i kulturze Europy Środkowo-Wschodniej, Poznań 2015. W. Romanowski, Ukraina. Przystanek wolność, Kraków 2007. Ukraina na zakręcie. Drogi i bezdroża pomarańczowej rewolucji, Warszawa 2005. O. Zabużko, I. Chruślińska, Ukraiński palimpsest, Wrocław 2013 F. Zastawnyj, W. Kusiński, Ukraina: przyroda - ludność – gospodarka, Warszawa 2003 Zwrotnik Ukraina, pod red. Jurija Andruchowycza, Wołowiec 2014. Ю. Андрухович та ін., Євромайдан: Хроніка почуттів, Брустурів 2014 О. Забужко Let my people go, Київ 2005. Х. Куромія, Зрозуміти Донбас, Київ 2015. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka: posiada wiedzę dotyczącą najnowszej historii Ukrainy, specyfiki kulturowej oraz uwarunkowań historycznych i społecznych państwa ukraińskiego orientuje się w realiach i poszczególnych tendencjach w historii współczesnej Ukrainy zna oraz posługuje się najważniejszymi pojęciami, a także potrafi wymienić podstawowe okresy, daty, wydarzenia i postaci związane z historią współczesnej Ukrainy ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą wzajemnych powiązań pomiędzy elementami składowymi kultury ukraińskiej oraz ich miejscem i rolą w historii Ukrainy końca XX – początku XXI wieków. wykazuje się myśleniem koncepcyjnym w kontekście całościowego ujęcia procesów i zjawisk historycznych samodzielnie rozpoznaje i analizuje wydarzenia oraz tendencje historyczne mające miejsce na Ukrainie oraz poza jej granicami; potrafi porównywać wydarzenia i tendencje w historii ukraińskiej i europejskiej potrafi w praktyczny sposób zastosować posiadaną wiedzę do analizy i interpretacji bieżących wydarzeń (politycznych, społecznych i kulturalnych) związanych z tematyką zajęć; posiada umiejętność wykorzystywania wiadomości na temat historii ukraińskiej dla potrzeb naukowo-badawczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć, obecność na zajęciach, znajomość zalecanej literatury przedmiotu, pozytywne oceny z kolokwium. bardzo dobry (bdb; 5,0): Uzyskanie przynajmniej 75% poprawnych odpowiedzi z części testowej kolokwium pisemnego oraz wykazanie się znakomitą wiedzą na temat współczesnej Ukrainy (uwarunkowania historyczne, znajomość dat, okresów i postaci, przyczyny, przebieg i skutki ważnych wydarzeń z ostatnich III dekad itd.) w części pytań otwartych kolokwium pisemnego. dobry plus (+db; 4,5): Uzyskanie przynajmniej 75% poprawnych odpowiedzi z części testowej kolokwium pisemnego oraz wykazanie się dobrą wiedzą na temat współczesnej Ukrainy (uwarunkowania historyczne, znajomość dat, okresów i postaci, przyczyny, przebieg i skutki ważnych wydarzeń z ostatnich III dekad itd.) w części pytań otwartych kolokwium pisemnego. dobry (db; 4,0): Uzyskanie przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi z części testowej kolokwium pisemnego oraz wykazanie się bardzo dobrą wiedzą na temat współczesnej Ukrainy (uwarunkowania historyczne, znajomość dat, okresów i postaci, przyczyny, przebieg i skutki ważnych wydarzeń z ostatnich III dekad itd.) w części pytań otwartych kolokwium pisemnego. dostateczny plus (+dst; 3,5): Uzyskanie przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi z części testowej kolokwium pisemnego oraz wykazanie się dobrą wiedzą na temat współczesnej Ukrainy (uwarunkowania historyczne, znajomość dat, okresów i postaci, przyczyny, przebieg i skutki ważnych wydarzeń z ostatnich III dekad itd.) w części pytań otwartych kolokwium pisemnego. dostateczny (dst; 3,0): Uzyskanie przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi z części testowej kolokwium pisemnego. niedostateczny (ndst; 2,0): Brak uzyskania przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi z części testowej kolokwium pisemnego bez względu na treść odpowiedzi w części pytań otwartych egzaminu pisemnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ryszard Kupidura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ryszard Kupidura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.