Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ukraina we współczesnej Europie (kultura i polityka)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-MUE-22
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ukraina we współczesnej Europie (kultura i polityka)
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język ukraiński
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska

specjalność studiów: filologia ukraińska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

zapoznanie studentów z uwarunkowaniami historycznymi ukształtowania się niepodległego państwa ukraińskiego.

omówienie podstawowych wydarzeń z zakresu historii omawianego okresu

przybliżenie oraz omówienie najważniejszych postaci w historii współczesnej Ukrainy

ukazanie wielostronnych związków pomiędzy historią a kulturą obszaru ukraińskiego

wyrobienie umiejętności analizowania, syntezowania, oceniania, klasyfikowania poszczególnych aspektów historii

umiejętność koncepcyjnego postrzegania przez studentów procesów kulturalno-historycznych

ogólne zestawienie i porównywanie zjawisk oraz tendencji w historii ukraińskiej i europejskiej

wypracowanie nawyków i umiejętności wykorzystywania wiadomości na temat historii Ukrainy jako kontekstu do badań kulturoznawczych oraz filologicznych

wypracowanie kompetencji umożliwiających samodzielne formułowanie sądów i twórczy udział w dyskusji na temat różnorodnych aspektów i tendencji w historii Ukrainy.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

ogólna wiedza oraz znajomość najważniejszych okresów, wydarzeń i postaci z zakresu historii powszechnej oraz historii Ukrainy (do 1991 r.)

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

zalecana literatura przedmiotu

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Pełny opis:

Katastrofa elektrowni atomowej w Czarnobylu. Skutki ekologiczne, społeczne i polityczne.

Ostatnie lata Ukrainy w składzie ZSRR. Studencka „rewolucja na granicie”.

Referendum niepodległościowe i wybory prezydenckie w grudniu 1991 roku; uznanie ukraińskiej państwowości w świecie.

Budowa podstaw państwowości. Tworzenie się systemu partyjnego na Ukrainie.

Zapaść gospodarki w latach 90. XX w.

Wybory parlamentarne i prezydenckie w latach 90. XX w. (kandydaci i przebieg kampanii)

Przyjęcie konstytucji w 1996 roku.

Pozycja Ukrainy na arenie międzynarodowej. "Wielowektorowość” ukraińskiej polityki zagranicznej.

Wybory prezydenckie w 2004 r i „pomarańczowa rewolucja”.

Rozpad obozu „pomarańczowych” w przededniu wyborów prezydenckich 2010 roku.

Euromajdan, czyli protesty społeczne w latach 2013-1014.

Aneksja Krymu przez Rosję. Konflikt militarny na Donbasie.

Relacje Ukraina-Unia Europejska

Literatura:

Literatura podstawowa:

J. Hrycak, Historia Ukrainy 1772-1999, Lublin 2000. / Я. Грицак, Нариси історії України: формування модерної української нації XIX-XX ст., Київ 1996.

T. Olszański, Trud niepodległości: Ukraina na przełomie tysiącleci, Kraków 2003.

B. Osadczuk, Niepodległa Ukraina, Sejny 2006.

W. Pawluczuk, Ukraina: polityka i mistyka, Kraków 1998.

M. Riabczuk, Od Małorosji do Ukrainy, Kraków 2002. / Микола Рябчук, Від Малоросії до України: парадокси запізнілого націєтворення. Київ, "Критика", 2000

Г. Касьянов, Україна 1991-2007: нариси новітньої історії, Київ 2007.

Literatura uzupełniająca:

W. Baluk, Kształtowanie systemu partyjnego Ukrainy w okresie transformacji ustrojowej (1987-2004), Wrocław 2006.

O. Hnatiuk, Pożegnanie z imperium, Lublin 2003.

L. Hurska-Kowalczyk, Studencka „rewolucja na granicie” w kontekście przemian społeczno-politycznych w Ukraińskiej Socjalistycznej Republice Radzieckiej, http://ssp.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2015/03/ssp-2014-4-197.pdf

M. Riabczuk, Polityka językowa na Ukrainie: minione debaty i przyszłe rozwiązania [w:] Dyskurs postkolonialny we współczesnej literaturze i kulturze Europy Środkowo-Wschodniej, Poznań 2015.

W. Romanowski, Ukraina. Przystanek wolność, Kraków 2007.

Ukraina na zakręcie. Drogi i bezdroża pomarańczowej rewolucji, Warszawa 2005.

O. Zabużko, I. Chruślińska, Ukraiński palimpsest, Wrocław 2013

F. Zastawnyj, W. Kusiński, Ukraina: przyroda - ludność – gospodarka, Warszawa 2003

Zwrotnik Ukraina, pod red. Jurija Andruchowycza, Wołowiec 2014.

Ю. Андрухович та ін., Євромайдан: Хроніка почуттів, Брустурів 2014

О. Забужко Let my people go, Київ 2005.

Х. Куромія, Зрозуміти Донбас, Київ 2015.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:

posiada wiedzę dotyczącą najnowszej historii Ukrainy, specyfiki kulturowej oraz uwarunkowań historycznych i społecznych państwa ukraińskiego

orientuje się w realiach i poszczególnych tendencjach w historii współczesnej Ukrainy

zna oraz posługuje się najważniejszymi pojęciami, a także potrafi wymienić podstawowe okresy, daty, wydarzenia i postaci związane z historią współczesnej Ukrainy

ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą wzajemnych powiązań pomiędzy elementami składowymi kultury ukraińskiej oraz ich miejscem i rolą w historii Ukrainy końca XX – początku XXI wieków.

wykazuje się myśleniem koncepcyjnym w kontekście całościowego ujęcia procesów i zjawisk historycznych

samodzielnie rozpoznaje i analizuje wydarzenia oraz tendencje historyczne mające miejsce na Ukrainie oraz poza jej granicami; potrafi porównywać wydarzenia i tendencje w historii ukraińskiej i europejskiej

potrafi w praktyczny sposób zastosować posiadaną wiedzę do analizy i interpretacji bieżących wydarzeń (politycznych, społecznych i kulturalnych) związanych z tematyką zajęć;

posiada umiejętność wykorzystywania wiadomości na temat historii ukraińskiej dla potrzeb naukowo-badawczych

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowe kryteria:

aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,

obecność na zajęciach,

znajomość zalecanej literatury przedmiotu,

pozytywne oceny z kolokwium.

bardzo dobry (bdb; 5,0):

Uzyskanie przynajmniej 75% poprawnych odpowiedzi z części testowej kolokwium pisemnego oraz wykazanie się znakomitą wiedzą na temat współczesnej Ukrainy (uwarunkowania historyczne, znajomość dat, okresów i postaci, przyczyny, przebieg i skutki ważnych wydarzeń z ostatnich III dekad itd.) w części pytań otwartych kolokwium pisemnego.

dobry plus (+db; 4,5):

Uzyskanie przynajmniej 75% poprawnych odpowiedzi z części testowej kolokwium pisemnego oraz wykazanie się dobrą wiedzą na temat współczesnej Ukrainy (uwarunkowania historyczne, znajomość dat, okresów i postaci, przyczyny, przebieg i skutki ważnych wydarzeń z ostatnich III dekad itd.) w części pytań otwartych kolokwium pisemnego.

dobry (db; 4,0):

Uzyskanie przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi z części testowej kolokwium pisemnego oraz wykazanie się bardzo dobrą wiedzą na temat współczesnej Ukrainy (uwarunkowania historyczne, znajomość dat, okresów i postaci, przyczyny, przebieg i skutki ważnych wydarzeń z ostatnich III dekad itd.) w części pytań otwartych kolokwium pisemnego.

dostateczny plus (+dst; 3,5):

Uzyskanie przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi z części testowej kolokwium pisemnego oraz wykazanie się dobrą wiedzą na temat współczesnej Ukrainy (uwarunkowania historyczne, znajomość dat, okresów i postaci, przyczyny, przebieg i skutki ważnych wydarzeń z ostatnich III dekad itd.) w części pytań otwartych kolokwium pisemnego.

dostateczny (dst; 3,0):

Uzyskanie przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi z części testowej kolokwium pisemnego.

niedostateczny (ndst; 2,0):

Brak uzyskania przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi z części testowej kolokwium pisemnego bez względu na treść odpowiedzi w części pytań otwartych egzaminu pisemnego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ryszard Kupidura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ryszard Kupidura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)