Literatura i kultura Włoch VI (koniec XIX w. i I połowa XX w.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-LKW6-6LW-66 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura i kultura Włoch VI (koniec XIX w. i I połowa XX w.) |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla etapu r3-S1-FWL w sem. letnim |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język włoski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia włoska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | a) przekazanie wiedzy na temat głównych prądów literackich we Włoszech na przełomie XIX i w I poł. XX wieku w wieku: Dekadentyzm, powieść tzw. kryzysu rozumu, Futuryzm, Zmierzchowcy, nurty prozy międzywojnia, poezja hermetyczna b) przedstawienie głównych pisarzy i poetów włoskich przełomu wieków oraz I poł. XX wieku, ukazanie procesów historycznych i kulturowych wpływających na rozwój włoskiej literatury przełomu wieków oraz I poł. XX wieku c) przekazanie wiedzy na temat typowych dla poszczególnych nurtów literackich gatunków, form, motywów, treści i stylów c) wyrobienie u studentów umiejętności rozpoznawania typowych dla poszczególnych nurtów literackich gatunków form, motywów, treści i stylów d) kształtowanie umiejętności analizy i interpretacji tekstów literackich reprezentatywnych dla omawianych nurtów i tendencji e) kształtowanie świadomości miejsca literatury włoskiej w dziejach dwudziestowiecznej literatury i kultury europejskiej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka włoskiego, zaliczenie I i II roku Filologii włoskiej |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 6 ECTS |
Pełny opis: |
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Dekadentyzm: charakterystyka nurtu literackiego i artystycznego Pascoli – dekadencka poezja symboliczna Powieść dekadentyzmu – Fogazzaro i D’Annunzio Poezja Zmierzchowców Futuryzm – ruch artystyczny i poetycki Powieść kryzysu rozumu – twórczość Italo Svevo i Luigi Pirandello Powieść regionalna międzywojnia – Grazia Deledda Powieść ekspresjonistyczna – Federico Tozzi Neorealizm – Alberto Moravia Poezja hermeneutyczna: założenia i realizacje (Ungaretti, Montale, Quasimodo) |
Literatura: |
1) Giulio Ferroni, Storia della letteratura italiana, Dall’Ottocento al Novecento, Einaudi, 1995. 2) Giulio Ferroni, Storia della letteratura italiana, Il Novecento, Einaud¬i, 1995. 3) Historia literatury włoskiej, tom 2, red. Halina Kralowa, Joanna Ugniewska, Krzysztof Żaboklicki, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa, 2002. 4) Historia literatury XX wieku, praca zbiorowa pod red. J. Ugniewskiej, PWN, Warszawa, 2001. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: potrafi wymienić i scharakteryzować główne prądy literackie we Włoszech w ostatnich dziesięcioleciach XIX wieku do II wojny światowej wymienia i charakteryzuje głównych przedstawicieli literatury przełomu wieków oraz I poł. XX wieku we Włoszech charakteryzuje i podsumowuje procesy historyczne i kulturowe wpływające na rozwój literatury włoskiej w końcu XIX wieku i w I poł. XX wieku rozpoznaje i charakteryzuje gatunki, formy i style literackie typowe dla poszczególnych nurtów epok określa i interpretuje motywy i treści typowe dla literatury poszczególnych nurtów literatury włoskiej przełomu wieków oraz I poł. XX wieku rozumie i dostrzega relacje pomiędzy ewolucją form i treści literackich a historyczno-kulturowym kontekstem analizuje i interpretuje teksty literackie z przełomu wieków oraz z I poł. XX wieku wykazuje wrażliwość na odmienną od współczesnej stylistykę i język jest zdolny do wygłaszania indywidualnych opinii i interpretacji ma świadomość znaczenia i miejsca literatury włoskiej w dziejach dziewiętnastowiecznej literatury i kultury europejskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny/pisemny Kolokwium ustne/ pisemne Prezntacja multimedialne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kornacka | |
Prowadzący grup: | Barbara Kornacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kornacka | |
Prowadzący grup: | Barbara Kornacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kornacka | |
Prowadzący grup: | Barbara Kornacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kornacka | |
Prowadzący grup: | Barbara Kornacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.