Drugi język nowożytny na poziomie zaawansowanym - język kataloński
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-KATAL-33 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Drugi język nowożytny na poziomie zaawansowanym - język kataloński |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język kataloński |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | filologia hiszpańska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | 1. udoskonalenie umiejętności języka –na poziomie pomiędzy ALTE B2+ a ALTE C1, czyli Vantage level+ a Effective Operational Proficiency level– i kultury katalońskiej. 2. utrwalenie praktycznych zastosowań słownictwa obejmującego dziedziny języka oficjalnego, nieoficjalnego i potocznego, zaczerpnięte z autentycznych tekstów. 3. rozumienie treści i intencji dotyczących tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), także tych, które nie są związane z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażone zostały w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze. 4. wyrobienie u studentów umiejętności posługiwania się językiem katalońskim w sposób płynny i spontaniczny, pozwalający na swobodną komunikację z rodzimymi użytkownikami języka we wszystkich sytuacjach komunikacyjnych. 5. wyrobienie w studentów umiejętności redagowania długich teksty na różnorodne tematy, wyrażenia i uzasadnienia w nich własnych punktów widzenia, a także przeprowadzenia bogatej analizy porównawczej 6. wyrobienie u studentów umiejętności zbudowania obszernej wypowiedzi na interesujące go/ją tematy, relacjonując zdarzenia z przeszłości oraz wyrażając życzenia i marzenia w interakcji z rodzimymi użytkownikami. 7. wyrobienie u studentów umiejętności posługiwania się odpowiednim rejestrem językowym w tekstach pisanych, takich jak specyficzne podania, skargi, protokoły, itp. oraz zapoznanie się z ogólnymi cechami dialektalnymi. 8. doskonalenie wymowy i prozodii w języku katalońskim. 9. wyrobienie u studentów umiejętności używania szerokiego wachlarza popularnych wyrażeń idiomatycznych. 10. zapoznanie z najważniejszymi tekstami katalońskiej literatury okresu powojennego i współczesności, prezentując główne ruchy oraz utwory najwybitniejszych autorów. 11. rozumienie –posługując się sporadycznie słownikiem– tekstów literackich z epoki współczesnej przedstawionych w wersji oryginalnej, oraz omówienie ich podstawowych intencji i aspektów literackich. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Skrócony opis: |
Nauczanie Języka Katalońskiego na poziomie ALTE B2 Vantage level a ALTE C1 Effective Operational Proficiency level |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1. słownictwo obejmujące dziedziny języka oficjalnego, nieoficjalnego i potocznego, zaczerpnięte z autentycznych tekstów 2. treści i intencje dotyczące tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), nie zawsze związanych z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażonych w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze 3. rejestry językowe w tekstach pisanych, takich jak specyficzne podania, skargi, protokoły, itp. oraz ogólne cechy dialektalne 4. reguły wymowy i aspekty prozodyjne w języku katalońskim 5. szeroki wachlarz popularnych wyrażeń idiomatycznych 6. najważniejsze teksty katalońskiej literatury okresu powojennego i współczesnego, oraz ich podstawowe aspekty literackie |
Literatura: |
AD (2008). Parla.cat. [On-line] IRL <http://www.parla.cat>. ALEMANY, Esther & alii (2007). Curs de llengua catalana. Nivell suficiència 2. Barcelona: Castellnou. ― (2007). Curs de llengua catalana. Nivell suficiència 3. Barcelona: Castellnou. BADIA I MARGARIT, Antoni (1995). Gramàtica de la llengua catalana. Barcelona: Proa. BORDONS, Glòria & Jaume SUBIRANA (red.) (1999). Literatura catalana contemporània. Biblioteca Oberta / Àgora. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya & Proa. CALDERS, Pere (2008). Tots els contes. Barcelona: Labutxaca. COMELLES, Salvador, Teresa GARCÍA & Carme VILÀ (2008). Llengua Catalana. Suficiència 2. Barcelona: Barcanova. ― (2008). Llengua Catalana. Suficiència 3. Barcelona: Barcanova. MACIÀ, Jaume & alii (1999). Fàci’ls fàcils: Els pronoms febles. Barcelona: Teide. MARÇAL, Maria Mercè (2004). Llengua abolida (1973-1988). València: 3 i 4. MONZÓ, Quim (1999). Vuitanta-sis contes. Barcelona: Quaderns Crema. RODOREDA, Mercè (2008). Narrativa completa. Barcelona: Ed. 62. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1. formułuje i rozumie zdania w języku katalońskim na poziomie pomiędzy ALTE B2+ a ALTE C1, czyli Vantage level+ a Effective Operational Proficiency level 2. objaśnia i charakteryzuje słownictwo obejmujące dziedziny języka oficjalnego, nieoficjalnego i potocznego, zaczerpnięte z autentycznych tekstów 3. rozpoznaje treści i intencje dotyczące tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), nie związanych z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażonych w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze 4. relacjonuje zdarzenia z przeszłości oraz wyraża życzenia i marzenia w interakcji z rodzimymi użytkownikami 5. rozpoznaje rejestry językowe w tekstach pisanych, takich jak specyficzne podania, skargi, protokoły, itp. oraz ogólne cechy dialektalne 6. identyfikuje wymowy i aspekty prozodyjne w języku katalońskim i objaśnia jego reguły wymowy 7. rozpoznaje i wymienia szeroki wachlarz popularnych wyrażeń idiomatycznych 8. wymienia i rozpoznaje najważniejsze teksty katalońskiej literatury okresu powojennego i współczesnego, oraz objaśnia ich podstawowe aspekty literackie |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy oceny: - Test pisemny (60%) - Praca domowa (20%) - Dyskusja podczas ćwiczeń (20%) Obecność: - Obowiązkowa - Możliwe 2 nieobecności bez usprawiedliwienia - Każda nieobecność nieusprawiedliwiona oznaczać będzie dodatkową pracę domową |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Roger Miret Minard | |
Prowadzący grup: | Roger Miret Minard | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Roger Miret Minard | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.