Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Drugi język nowożytny na poziomie zaawansowanym - język kataloński

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-KATAL-33
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Drugi język nowożytny na poziomie zaawansowanym - język kataloński
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język kataloński
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

filologia hiszpańska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

1. udoskonalenie umiejętności języka –na poziomie pomiędzy ALTE B2+ a ALTE C1, czyli Vantage level+ a Effective Operational Proficiency level– i kultury katalońskiej.

2. utrwalenie praktycznych zastosowań słownictwa obejmującego dziedziny języka oficjalnego, nieoficjalnego i potocznego, zaczerpnięte z autentycznych tekstów.

3. rozumienie treści i intencji dotyczących tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), także tych, które nie są związane z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażone zostały w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze.

4. wyrobienie u studentów umiejętności posługiwania się językiem katalońskim w sposób płynny i spontaniczny, pozwalający na swobodną komunikację z rodzimymi użytkownikami języka we wszystkich sytuacjach komunikacyjnych.

5. wyrobienie w studentów umiejętności redagowania długich teksty na różnorodne tematy, wyrażenia i uzasadnienia w nich własnych punktów widzenia, a także przeprowadzenia bogatej analizy porównawczej

6. wyrobienie u studentów umiejętności zbudowania obszernej wypowiedzi na interesujące go/ją tematy, relacjonując zdarzenia z przeszłości oraz wyrażając życzenia i marzenia w interakcji z rodzimymi użytkownikami.

7. wyrobienie u studentów umiejętności posługiwania się odpowiednim rejestrem językowym w tekstach pisanych, takich jak specyficzne podania, skargi, protokoły, itp. oraz zapoznanie się z ogólnymi cechami dialektalnymi.

8. doskonalenie wymowy i prozodii w języku katalońskim.

9. wyrobienie u studentów umiejętności używania szerokiego wachlarza popularnych wyrażeń idiomatycznych.

10. zapoznanie z najważniejszymi tekstami katalońskiej literatury okresu powojennego i współczesności, prezentując główne ruchy oraz utwory najwybitniejszych autorów.

11. rozumienie –posługując się sporadycznie słownikiem– tekstów literackich z epoki współczesnej przedstawionych w wersji oryginalnej, oraz omówienie ich podstawowych intencji i aspektów literackich.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Skrócony opis:

Nauczanie Języka Katalońskiego na poziomie ALTE B2 Vantage level a ALTE C1 Effective Operational Proficiency level

Pełny opis:

Treści kształcenia:

1. słownictwo obejmujące dziedziny języka oficjalnego, nieoficjalnego i potocznego, zaczerpnięte z autentycznych tekstów

2. treści i intencje dotyczące tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), nie zawsze związanych z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażonych w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze

3. rejestry językowe w tekstach pisanych, takich jak specyficzne podania, skargi, protokoły, itp. oraz ogólne cechy dialektalne

4. reguły wymowy i aspekty prozodyjne w języku katalońskim

5. szeroki wachlarz popularnych wyrażeń idiomatycznych

6. najważniejsze teksty katalońskiej literatury okresu powojennego i współczesnego, oraz ich podstawowe aspekty literackie

Literatura:

AD (2008). Parla.cat. [On-line] IRL <http://www.parla.cat>.

ALEMANY, Esther & alii (2007). Curs de llengua catalana. Nivell suficiència 2. Barcelona: Castellnou.

― (2007). Curs de llengua catalana. Nivell suficiència 3. Barcelona: Castellnou.

BADIA I MARGARIT, Antoni (1995). Gramàtica de la llengua catalana. Barcelona: Proa.

BORDONS, Glòria & Jaume SUBIRANA (red.) (1999). Literatura catalana contemporània. Biblioteca Oberta / Àgora. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya & Proa.

CALDERS, Pere (2008). Tots els contes. Barcelona: Labutxaca.

COMELLES, Salvador, Teresa GARCÍA & Carme VILÀ (2008). Llengua Catalana. Suficiència 2. Barcelona: Barcanova.

― (2008). Llengua Catalana. Suficiència 3. Barcelona: Barcanova.

MACIÀ, Jaume & alii (1999). Fàci’ls fàcils: Els pronoms febles. Barcelona: Teide.

MARÇAL, Maria Mercè (2004). Llengua abolida (1973-1988). València: 3 i 4.

MONZÓ, Quim (1999). Vuitanta-sis contes. Barcelona: Quaderns Crema.

RODOREDA, Mercè (2008). Narrativa completa. Barcelona: Ed. 62.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1. formułuje i rozumie zdania w języku katalońskim na poziomie pomiędzy ALTE B2+ a ALTE C1, czyli Vantage level+ a Effective Operational Proficiency level

2. objaśnia i charakteryzuje słownictwo obejmujące dziedziny języka oficjalnego, nieoficjalnego i potocznego, zaczerpnięte z autentycznych tekstów

3. rozpoznaje treści i intencje dotyczące tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), nie związanych z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażonych w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze

4. relacjonuje zdarzenia z przeszłości oraz wyraża życzenia i marzenia w interakcji z rodzimymi użytkownikami

5. rozpoznaje rejestry językowe w tekstach pisanych, takich jak specyficzne podania, skargi, protokoły, itp. oraz ogólne cechy dialektalne

6. identyfikuje wymowy i aspekty prozodyjne w języku katalońskim i objaśnia jego reguły wymowy

7. rozpoznaje i wymienia szeroki wachlarz popularnych wyrażeń idiomatycznych

8. wymienia i rozpoznaje najważniejsze teksty katalońskiej literatury okresu powojennego i współczesnego, oraz objaśnia ich podstawowe aspekty literackie

Metody i kryteria oceniania:

Formy oceny:

- Test pisemny (60%)

- Praca domowa (20%)

- Dyskusja podczas ćwiczeń (20%)

Obecność:

- Obowiązkowa

- Możliwe 2 nieobecności bez usprawiedliwienia

- Każda nieobecność nieusprawiedliwiona oznaczać będzie dodatkową pracę domową

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Roger Miret Minard
Prowadzący grup: Roger Miret Minard
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Roger Miret Minard
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)