Drugi język nowożytny na poziomie zaawansowanym - język kataloński
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-KATAL-23 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Drugi język nowożytny na poziomie zaawansowanym - język kataloński |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język kataloński |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | filologia hiszpańska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | 1. rozwinięcie umiejętności języka –na poziomie ALTE B2+, czyli Vantage level +– i kultury katalońskiej 2. przekazanie specyficznych i konkretnych informacji i refleksji na temat tradycji, imprez lokalnych i zwyczajów mieszkańców Krain Katalońskich 3. rozumienie treści i intencji dotyczących tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), nie zawsze związanych z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażonych w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze 4. wyrobienie u studentów umiejętności korzystania z złożonych struktur syntaktycznych 5. wyrobienie u studentów umiejętności posługiwania się czasowniki w rozwiniętym trybie warunkowym, rozkazującym i łączącym 6. wyrobienie u studentów umiejętności posługiwania się językiem katalońskim w sposób płynny i spontaniczny, pozwalający na swobodną komunikację z rodzimymi użytkownikami języka we wszystkich sytuacjach życia codziennego 7. wyrobienie u studentów umiejętności redagowania dłuższych tekstów na różnorodne tematy, wyrażać i uzasadniać w nich własny punkt widzenia, a także przeprowadzać analizę porównawczą 8. ukazanie praktycznych zastosowań słownictwa obejmującego dziedziny języka oficjalnego, nieoficjalnego i potocznego, zaczerpnięte z autentycznych tekstów 9. doskonalenie użycia zaimków, tzw. pronoms febles. 10. zapoznanie z większością konwencji socjokulturowych stosowanych w komunikacji w języku katalońskim 11. zapoznanie z najważniejszymi tekstami katalońskiej literatury okresu Noucentisme i Avantguardes 12. zrozumienie –posługując się słownikiem– tekstów literackich epoki nowoczesnej przedstawione w wersji oryginalnej, oraz omówienie ich podstawowych aspektów literackich |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Umiejętność posługiwania się językiem katalońskim na poziomie B2, czyli Vantage level |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Gra dydaktyczna/symulacyjna Metoda ćwiczeniowa Metoda warsztatowa Praca w grupach |
Skrócony opis: |
Nauczanie Języka Katalońskiego na poziomie ALTE B2+ |
Pełny opis: |
1. specyficzne i konkretne informacje i refleksje na temat tradycji, zwyczajów i spraw społeczno-politycznych w Krainach Katalońskich 2. treści i intencje dotyczące tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), związanych z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażonych w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze 3. złożone struktury syntaktyczne 4. odmiany czasowników w rozwiniętym trybie warunkowym, rozkazującym i łączącym 5. słownictwo obejmujące dziedziny języka oficjalnego, nieoficjalnego i potocznego, zaczerpnięte z autentycznych tekstów 6. różne kombinacje podwójne zaimków, tzw. pronoms febles 7. konwencje socjokulturowe stosowane w komunikacji w języku katalońskim 8. najważniejsze teksty katalońskiej literatury okresu Noucentisme i Avantguardes, oraz ich podstawowe aspekty literackie |
Literatura: |
AD (2008). PARLA.CAT. [ON-LINE] IRL <HTTP://WWW.PARLA.CAT>. ALEMANY, ESTHER & ALII (2005). CURS DE LLENGUA CATALANA. NIVELL INTERMEDI 3. BARCELONA: CASTELLNOU. – (2007). CURS DE LLENGUA CATALANA. NIVELL SUFICIÈNCIA 1. BARCELONA: CASTELLNOU. BASTONS, NÚRIA, CRISTINA BERNADÓ & LLORENÇ COMAJOAN (2011). GRAMÀTICA PRÀCTICA DEL CATALÀ. BARCELONA: TEIDE. BORDONS, GLÒRIA & JAUME SUBIRANA (RED.) (1999). LITERATURA CATALANA CONTEMPORÀNIA. BIBLIOTECA OBERTA / ÀGORA. BARCELONA: UNIVERSITAT OBERTA DE CATALUNYA & PROA. CARNER, JOSEP (1992). POESIA. RED. JAUME COLLA. BARCELONA: QUADERNS CREMA. COMELLES, SALVADOR, TERESA GARCÍA & CARME VILÀ (2008). LLENGUA CATALANA. INTERMEDI 3. BARCELONA: BARCANOVA. – (2008). LLENGUA CATALANA. SUFICIÈNCIA 1. BARCELONA: BARCANOVA. FOIX, J.V. (1984). OBRES COMPLETES 1: POESIA. CLÀSSICS CATALANS DEL SEGLE XX. BARCELONA: ED. 62. MACIÀ, JAUME & ALII (1999). FÀCI’LS FÀCILS: ELS PRONOMS FEBLES. BARCELONA: TEIDE. XURIGUERA, J. BAPTISTA (1998). ELS VERBS CATALANS CONJUGATS. BARCELONA: CLARET. |
Efekty uczenia się: |
1. formułuje i rozumie zdania w języku katalońskim na poziomie ALTE B2+, czyli Vantage level + 2. objaśnia i charakteryzuje specyficzne i konkretne informacje i refleksje na temat tradycji, zwyczajów i spraw społeczno-politycznych w Krainach Katalońskich 3. rozpoznaje treści i intencje dotyczące tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), nie zawsze związanych z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażonych w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze 4. identyfikuje i objaśnia złożone struktury syntaktyczne 5. odmienia czasowniki w rozwiniętym trybie warunkowym, rozkazującym i łączącym 6. identyfikuje i objaśnia słownictwo obejmujące dziedziny języka oficjalnego, nieoficjalnego i potocznego, zaczerpnięte z autentycznych tekstów 7. rozpoznaje i objąśnia zaimki, tzw. pronoms febles, używane w różnych podwójnych kombinacjach 8. rozpoznaje większość konwencji socjokulturowych stosowanych w komunikacji w języku katalońskim 9. wymienia i rozpoznaje najważniejsze teksty katalońskiej literatury okresu Noucentisme i Avantguardes, oraz objaśnia ich podstawowe aspekty literackie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby oceniania: Kolokwium pisemne Kolokwium ustne Prezentacja multimedialna Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Roger Miret Minard | |
Prowadzący grup: | Roger Miret Minard | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Roger Miret Minard | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.