Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język i kultura II - zintegrowane sprawności językowe: francuski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-JK2F-3L-24
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Język i kultura II - zintegrowane sprawności językowe: francuski
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: filologia rumuńska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 3
filologia włoska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 3
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FPO
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język francuski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

filologia rumuńska

filologia włoska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

• rozwijanie kompetencji komunikacyjnych w języku francuskim z naciskiem na integrowanie sprawności językowych (łączenie słuchania i czytania z mówieniem i pisaniem) na poziomie A2 ESOKJ dla języka francuskiego

• rozwijanie umiejętności posługiwania się środkami językowymi (leksykalnymi, gramatycznymi, ortograficznymi i fonetycznymi) określonymi dla poziomu A2 ESOKJ dla języka francuskiego w prostych wypowiedziach ustnych i pisemnych

• przekazanie podstawowej wiedzy nt. wybranych krajów francuskiego obszaru językowego z takich dziedzin jak spędzanie czasu wolnego, wybrane regiony Francji, problemy młodych ludzi, rzeczywistość wirtualna itp.

• rozwijanie zainteresowania kulturą francuskiego obszaru językowego

• rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

• rozwijanie umiejętności samooceny i samodzielnej pracy nad językiem


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

W roku akademickim 2020/21 zajęcia są prowadzone zdalnie z wykorzystaniem MS Teams

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Poziom języka: A1

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Zespół zajęciowy na MS Teams

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Metoda ćwiczeniowa

Metoda projektu

Demonstracje dźwiękowe i/lub wideo

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 60

Przygotowanie do zajęć 45

Czytanie wskazanej literatury 15

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji itp. 30

Przygotowanie projektu 30


SUMA GODZIN 180

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 6



Skrócony opis:

• rozwijanie kompetencji komunikacyjnych w języku francuskim z naciskiem na integrowanie sprawności językowych (łączenie słuchania i czytania z mówieniem i pisaniem) na poziomie A2 dla języka francuskiego

• rozwijanie umiejętności posługiwania się środkami językowymi (leksykalnymi, gramatycznymi, ortograficznymi i fonetycznymi) określonymi dla poziomu A2 w prostych wypowiedziach ustnych

i pisemnych

• przekazanie podstawowej wiedzy nt. wybranych krajów francuskiego obszaru językowego

• rozwijanie zainteresowania kulturą francuskiego obszaru językowego

• rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

• rozwijanie umiejętności samooceny i samodzielnej pracy nad językiem

Pełny opis:

Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:

- słownictwo z zakresu następujących dziedzin życia codziennego: podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny czy przyjaciół, zakupów, otoczenia (miasto, dzielnica, środki transportu, zabytki), czasu wolnego i rozrywek, podróży, zdrowia, pracy, pozwalające na porozumiewanie się w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i typowe

- typy tekstów (do rozumienia ze słuchu i pisanych): komunikaty i ogłoszenia, reklamy, prospekty, rozkłady jazdy, proste listy prywatne, rozmowy prywatne i z kolegami z pracy, krótkie wywiady, rozmowy dotyczące usług (np. rezerwacja pobytu, rozmowa u lekarza), fragmenty reportaży

- ćwiczenia rozwijające rozumienie tekstu pisemnego i rozumienie ze słuchu

- zakresy tematyczne dla wypowiedzi ustnych: opis swojej rodziny, innych ludzi, warunków życia, swojego wykształcenia, ewent. swojej pracy, opis - codziennych rutynowych czynności, rzeczy lubianych i nielubianych, wydarzeń życia codziennego

- krótkie i proste notatki lub wiadomości wynikające z doraźnych potrzeb, napisanie listu prywatnego, na przykład dziękując komuś za coś, opis codziennych rutynowych czynności, rzeczy lubianych i nielubianych (np. krótka recenzja wydarzenia kulturalnego), wydarzeń życia codziennego (np. opowiadanie o minionym weekendzie)

Literatura:

• Chahi F., Denyer M., Gloanec A. (2018): Défi 1. Maison des Langues.

• Biras P., Denyer M., Gloanec A., Witta S. (2018): Défi 2. Maison des Langues.

• Barféty, M., Beaujoin, P. Compréhension orale A1, A2. CLE International, 2015.

• Crépieux, G. et autres. Vocabulaire essentiel du français A1/A2. Didier, 2016.

• Miquel, C. Vocabulaire progressif du français, niveau débutant. CLE International, 2018.

• Steele, R. Civilisation progressive du français, niveau intermédiaire. CLE International, 2010.

• Nagrania audio i wideo z mediów francuskojęzycznych, np. TV5 Monde, RFI, France 2 (2-4 minuty, akcent standardowy).

• Krótkie, proste teksty lub fragmenty tekstów użytkowych i prasowych w języku francuskim.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka:

rozumie i wyodrębnia główne myśli i wątki zawarte w jasnej, sformułowanej w standardowej odmianie języka wypowiedzi na tematy dotyczące życia codziennego, np. osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych; wyodrębnia główne wątki wybranych programów TV i radiowych traktujących o sprawach bieżących pod warunkiem, że wypowiedzi są artykułowane wyraźnie i powoli

rozumie krótkie, proste teksty pisane z zakresu życia codziennego, odnajduje w nich konkretne, przewidywalne informacje

formułuje krótkie wypowiedzi ustne w formie ciągu prostych zwrotów i zdań dotyczących podstawowych dziedzin życia codziennego, takich jak tematy dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych

redaguje teksty składające się z prostych wyrażeń i zdań, by opisać sytuacje związane z życiem codziennym, zawierające informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych itp.

posługuje się podstawowymi środkami językowymi języka francuskiego - leksykalnymi, gramatycznymi, ortograficznymi i fonetycznymi zdefiniowanymi przez ESOKJ dla poziomu A2 dla języka francuskiego

stosuje bez większych potknięć słownictwo i struktury gramatyczne nabyte na pierwszym etapie kształcenia języka (poziom A1) zarówno w mowie, jak i w piśmie, wzbogacając je o nowe jednostki leksykalne i struktury

posiada wiedzę nt. wybranych aspektów kultury w krajach francuskiego obszaru językowego, jak spędzanie czasu wolnego, wybrane regiony Francji, problemy młodych ludzi, rzeczywistość wirtualna itp.

potrafi współpracować, posiada zdolność pracy w grupie i przejawia inicjatywę

potrafi krytycznie ocenić swoje możliwości w zakresie znajomości języka francuskiego, dostrzega i koryguje własne błędy, samodzielnie pracuje nad rozwijaniem kompetencji językowych

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

Kolokwium pisemne

Kolokwium ustne

Test

Projekt

Praca semestralna

Kryteria:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Majcher, Anna Waszau
Prowadzący grup: Izabela Majcher, Anna Waszau
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Uwagi:

Zajęcia odbywają się w formie zdalnej na MS Teams.

Zaliczenie z przedmiotu w formie zdalnej z wykorzystaniem narzędzi rekomendowanych przez UAM.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Mueller
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Uwagi:

Zajęcia odbywają się w formie zdalnej na MS Teams.

Zaliczenie z przedmiotu w formie zdalnej z wykorzystaniem narzędzi rekomendowanych przez UAM.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Majcher
Prowadzący grup: Izabela Majcher
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Mueller
Prowadzący grup: Joanna Mueller
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)