Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury angielskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-HLANGIE-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia literatury angielskiej
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: filologia rosyjsko-angielska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 3
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FWSua
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska

specjalności studiów:

- filologia rosyjska z filolgią angielską

- filologia ukraińska z filologią angielską

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

przekazanie wiedzy z zakresu historii literatury angielskiej od okresu staroangielskiego do czasów współczesnych włącznie (angielski teatr lat dziewięćdziesiątych)

rozwinięcie zdolności krytycznej analizy tekstów literackich

rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania literatury w analizie tekstów literackich

wyrobienie umiejętności czytania krytycznych opracowań oraz ich wykorzystania w analizie tekstów literackich

rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu historii literatury innej niż angielska (np. polska)

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda ćwiczeniowa

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Praca w grupach

Pełny opis:

Wprowadzenie do kursu; elegie staroangielskie: Deor’s Lament

Beowulf (fragmenty)

Dramat Średniowieczny: Everyman

Dramat Szekspirowski: Hamlet

Rozkwit powieści angielskiej w XVIII w.: Daniel Defoe Robinson Crusoe i Jonathan Swift Gulliver’s Travels (fragmenty)

Angielski romantyzm: pierwsze pokolenie poetów: Robert Burns, William Blake, William Wordsworth (wybór wierszy)

Angielski romantyzm: Samuel Taylor Coleridge (wybór wierszy)

Oscar Wilde The Picture of Dorian Gray lub Emily Bronte Wuthering Heights

Poezja wojenna (wybór wierszy)

Poezja modernistyczna: T.S. Eliot The Wasteland

Dramat współczesny: Samuel Beckett Waiting for Godot I Sarah Kane 4.48 Psychosis

Literatura postkolonialna: Salman Rushdie East, West lub Joseph Conrad The Heart of Darkness

Postmodernizm: Angela Carter The Bloody Chamber (wybór opowiadań)

Postmodernizm: wybrana powieść

Test końcowy

Literatura:

Sikorska, Liliana. 2007. A short history of English literature. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Sikorska, Liliana (ed.). 2007. An outline history of English literature in texts. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Zbierski, Henryk. 2002. Historia literatury angielskiej. Poznań: Atena.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

przywołuje i rozpoznaje główne tendencje historycznego rozwoju literatury angielskiej

analizuje i interpretuje tekst literacki w kontekście historycznym

czyta ze zrozumieniem teksty napisane w języku wczesnym nowożytnym angielskim oraz współczesnym angielskim należące do różnych rodzajów i gatunków literackich

czyta ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i ocenia je

wykorzystuje opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich

proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach

korzysta ze źródeł literaturowych, głównie w języku angielskim

zna i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa

wyciąga wnioski i porządkuje efekty dyskusji

cechuje się tolerancją wobec innych kultur

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowe kryteria:

- obecność na zajęciach i przygotowanie do zajęć,

- znajomość literatury,

- zaliczenie kolokwiów (testy semestralne składają się z 4-6 pytań otwartych (esejowych), a każde pytanie jest punktowane za 10-15 pkt. Ocenia się logiczność wypowiedzi pisemnej, umiejętność łączenia faktów i znajomość epok literackich oraz definicji słownikowych,

- zaliczenie egzaminu końcowego.

Kryteria ilościowe i jakościowe / skala ocen:

ocena: bardzo dobry (5,0)

kryterium ilościowe: przynajmniej 92%

kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały w pełni osiągnięte. Dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla osiągnięcia ocenianego /-ych efektu /-ów uczenia się określonych dla przedmiotu/modułu

ocena: dobry plus (4,5)

kryterium ilościowe: przynajmniej 84% i mniej niż 92%

kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z nielicznymi błędami, o małym znaczeniu merytorycznym.

ocena: dobry (4,0)

kryterium ilościowe: przynajmniej 76% i mniej niż 84%

kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z szeregiem niezbyt poważnych błędów lub/i pojedynczymi niedociągnięciami.

ocena: dostateczny plus (3,5)

kryterium ilościowe: przynajmniej 68% i mniej niż 76%

kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z istotnymi błędami i/lub brakami.

ocena: dostateczny (3,0)

kryterium ilościowe: przynajmniej 60% i mniej niż 68%

kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z poważnymi błędami i/lub brakami (tj. minimalny akceptowalny poziom osiągnięcia efektów uczenia się)

ocena: niedostateczny (2,0)

kryterium ilościowe: poniżej 60%

kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się nie zostały osiągnięte

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Urszula Kizelbach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jeremy Pomeroy
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jeremy Pomeroy
Prowadzący grup: Jeremy Pomeroy
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jacek Olesiejko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)