Historia literatury amerykańskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-HLAM-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury amerykańskiej |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
filologia rosyjsko-angielska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 4 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FWSua |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalności studiów: - filologia rosyjska z filolgią angielską - filologia ukraińska z filologią angielską |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | przekazanie wiedzy z zakresu historii literatury amerykańskiej od roku 1620 do czasów współczesnych włącznie rozwinięcie zdolności krytycznej analizy tekstów literackich rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania literatury w analizie tekstów literackich wyrobienie umiejętności czytania krytycznych opracowań oraz ich wykorzystania w analizie tekstów literackich rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu historii literatury innej niż amerykańska (np. polska, angielska). |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Na platformie Moodle Wydziału Anglistyki |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Metoda ćwiczeniowa Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Pełny opis: |
Wprowadzenie do kursu. Okres kolonialny (1620-1740); tematyka, gatunki literackie, tło kulturowe Okres wczesnoromantyczny (1820-1850); kształtowanie się tradycji narodowej: opowiadania amerykańskie (Washington Irving) Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); Amerykański Transcendentalizm: eseistyka Ralpha Waldo Emersona i Henry’ego Davida Thoreau; założenia i inni przedstawiciele transcendentalizmu amerykańskiego Amerykański gotyk: Edgar Allan Poe Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); “Ciemny Romantyzm”: proza Nathaniela Hawthorne’a Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); poezja Emily Dickinson i Walta Whitmana Amerykański realizm – proza Henry’ego Jamesa amerykański naturalizm – proza Stephena Crane’a Modernizm w poezji amerykańskiej (1900-1939); twórczość Ezry Pounda, T.S. Eliota, W.C. Williamsa, Gertude Stein, Wallace Stevensa i Marianne Moore oraz Langstona Hughesa Modernizm w prozie amerykańskiej (1900-1939); 2 teksty Ernesta Hemingwaya i Francis Scott Fitzgeralda Poezja lat 50tych i 60tych (Beat i poezja wyznania): Allen Ginsberg i Sylwia Plath, wiersze wybrane Postmodernizm w prozie: Kurt Vonnegut, Rzeźnia numer 5 Proza współczesna: proza Toni Morrison Proza współczesna: proza Louise Erdrich |
Literatura: |
*Norton Anthology of American Literature. (Volume 1&2) (INTRODUCTION TO THE PERIOD AND NOTES ON THE WRITERS OBLIGATORY). *Bercovitch, Sacvan (ed.), associate ed. Cyrus R. K. Patell. The Cambridge History of American literature. Vol. 1, 1590-1820. Cambridge : Cambridge Univ. Press, 1994. *Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama, 1945-1990. New York: CUP, 1994. *Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama: 1945-2000. Cambridge: CUP, 2000. *Bradley Sculley (et. al.). American Tradition in Literature (Volume 1 and 2) *Conn, Peter. 1989. The Cambridge Illustrated History of American Literature. Cambridge: Cambridge University Press. *Elliot, Emory (ed.) The Columbia History of the American Novel and Poetry, NY, 1991&1993. *Elliot, Emory (ed.). The Columbia Literary History of the United States, NY 1990. *Gray, Richard. 2004. A History of American Literature. Blackwell Publishing Ltd. *Harvey Pearce, Roy. The Continuity of American Poetry. Princeton University Press. 1961. *Kopcewicz, Sienicka Historia Literatury Stanów Zjednoczonych w zarysie (Volume 1[17th-19th century] i 2 [20th century] Warszawa: PWN, 1983 *Matthiessen, F.O. The American Renaissance. London: OUP, 1941. *Parini, Jay (ed.), Brett Candlish Miller. The Columbia History of American Poetry. 1993. * Preminger, Alex; Terry V.F. Brogan; Frank J. Warnke (eds.). The New Princeton Encyclopedia ofPoetry and Poetics. *Preis-Smith, Agata. 2004. Kultura, tekst, ideologia. Dyskursy współczesnej amerykanistyki. Universitas. *Ruland, Richard and Malcolm Bradbury. From Puritanism to Postmodernism: A History of American Literature. Penguin Books. 1992. *Salska, Agnieszka (ed.) Historia literatury amerykańskiej XX wieku, (Volume 1 and 2). Universitas, 2003. *Stachura, Paweł. 2010. An Outline History of American Literature. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. Zbiory internetowe: Gutenberg Project, bartleby.com |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: rozpoznaje główne tendencje historycznego rozwoju literatury amerykańskiej analizuje i interpretuje tekst literacki w kontekście historycznym i kulturowym czyta ze zrozumieniem teksty należące do różnych rodzajów i gatunków literackich oraz napisane różnymi odmianami języka angielskiego/amerykańskiego (np. wczesne teksty 17 wieku; amerykański regionalizm i inne) wykorzystuje opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach zna i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa wyciąga logiczne wnioski i porządkuje efekty dyskusji |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: - obecność na zajęciach i przygotowanie do zajęć, - znajomość literatury, - zaliczenie kolokwiów i egzaminu końcowego Kryteria ilościowe i jakościowe / skala ocen: ocena: bardzo dobry (5,0) kryterium ilościowe: przynajmniej 92% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały w pełni osiągnięte. Dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla osiągnięcia ocenianego /-ych efektu /-ów uczenia się określonych dla przedmiotu/modułu ocena: dobry plus (4,5) kryterium ilościowe: przynajmniej 84% i mniej niż 92% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z nielicznymi błędami, o małym znaczeniu merytorycznym. ocena: dobry (4,0) kryterium ilościowe: przynajmniej 76% i mniej niż 84% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z szeregiem niezbyt poważnych błędów lub/i pojedynczymi niedociągnięciami. ocena: dostateczny plus (3,5) kryterium ilościowe: przynajmniej 68% i mniej niż 76% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z istotnymi błędami i/lub brakami. ocena: dostateczny (3,0) kryterium ilościowe: przynajmniej 60% i mniej niż 68% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z poważnymi błędami i/lub brakami (tj. minimalny akceptowalny poziom osiągnięcia efektów uczenia się) ocena: niedostateczny (2,0) kryterium ilościowe: poniżej 60% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się nie zostały osiągnięte |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Olsza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wieslaw Kuhn, Marcin Markowicz | |
Prowadzący grup: | Wieslaw Kuhn, Marcin Markowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Markowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Markowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.