Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury amerykańskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-HLAM-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia literatury amerykańskiej
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: filologia rosyjsko-angielska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 4
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FWSua
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska

specjalności studiów:

- filologia rosyjska z filolgią angielską

- filologia ukraińska z filologią angielską

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

przekazanie wiedzy z zakresu historii literatury amerykańskiej od roku 1620 do czasów współczesnych włącznie

rozwinięcie zdolności krytycznej analizy tekstów literackich

rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania literatury w analizie tekstów literackich

wyrobienie umiejętności czytania krytycznych opracowań oraz ich wykorzystania w analizie tekstów literackich

rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu historii literatury innej niż amerykańska (np. polska, angielska).

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Na platformie Moodle Wydziału Anglistyki

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda ćwiczeniowa

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Pełny opis:

Wprowadzenie do kursu. Okres kolonialny (1620-1740); tematyka, gatunki literackie, tło kulturowe

Okres wczesnoromantyczny (1820-1850); kształtowanie się tradycji narodowej: opowiadania amerykańskie (Washington Irving)

Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); Amerykański Transcendentalizm: eseistyka Ralpha Waldo Emersona i Henry’ego Davida Thoreau; założenia i inni przedstawiciele transcendentalizmu amerykańskiego

Amerykański gotyk: Edgar Allan Poe

Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); “Ciemny Romantyzm”: proza Nathaniela Hawthorne’a

Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); poezja Emily Dickinson i Walta Whitmana

Amerykański realizm – proza Henry’ego Jamesa

amerykański naturalizm – proza Stephena Crane’a

Modernizm w poezji amerykańskiej (1900-1939); twórczość Ezry Pounda, T.S. Eliota, W.C. Williamsa, Gertude Stein, Wallace Stevensa i Marianne Moore oraz Langstona Hughesa

Modernizm w prozie amerykańskiej (1900-1939); 2 teksty Ernesta Hemingwaya i Francis Scott Fitzgeralda

Poezja lat 50tych i 60tych (Beat i poezja wyznania): Allen Ginsberg i Sylwia Plath, wiersze wybrane

Postmodernizm w prozie: Kurt Vonnegut, Rzeźnia numer 5

Proza współczesna: proza Toni Morrison

Proza współczesna: proza Louise Erdrich

Literatura:

*Norton Anthology of American Literature. (Volume 1&2) (INTRODUCTION TO THE PERIOD AND NOTES ON THE WRITERS OBLIGATORY).

*Bercovitch, Sacvan (ed.), associate ed. Cyrus R. K. Patell. The Cambridge History of American literature. Vol. 1, 1590-1820. Cambridge : Cambridge Univ. Press, 1994.

*Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama, 1945-1990. New York: CUP, 1994.

*Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama: 1945-2000. Cambridge: CUP, 2000. *Bradley Sculley (et. al.). American Tradition in Literature (Volume 1 and 2)

*Conn, Peter. 1989. The Cambridge Illustrated History of American Literature. Cambridge: Cambridge University Press.

*Elliot, Emory (ed.) The Columbia History of the American Novel and Poetry, NY, 1991&1993. *Elliot, Emory (ed.). The Columbia Literary History of the United States, NY 1990.

*Gray, Richard. 2004. A History of American Literature. Blackwell Publishing Ltd.

*Harvey Pearce, Roy. The Continuity of American Poetry. Princeton University Press. 1961.

*Kopcewicz, Sienicka Historia Literatury Stanów Zjednoczonych w zarysie (Volume 1[17th-19th century] i 2 [20th century] Warszawa: PWN, 1983

*Matthiessen, F.O. The American Renaissance. London: OUP, 1941.

*Parini, Jay (ed.), Brett Candlish Miller. The Columbia History of American Poetry. 1993.

* Preminger, Alex; Terry V.F. Brogan; Frank J. Warnke (eds.). The New Princeton Encyclopedia ofPoetry and Poetics.

*Preis-Smith, Agata. 2004. Kultura, tekst, ideologia. Dyskursy współczesnej amerykanistyki. Universitas.

*Ruland, Richard and Malcolm Bradbury. From Puritanism to Postmodernism: A History of American Literature. Penguin Books. 1992. *Salska, Agnieszka (ed.) Historia literatury amerykańskiej XX wieku, (Volume 1 and 2). Universitas, 2003.

*Stachura, Paweł. 2010. An Outline History of American Literature. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Zbiory internetowe: Gutenberg Project, bartleby.com

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

rozpoznaje główne tendencje historycznego rozwoju literatury amerykańskiej

analizuje i interpretuje tekst literacki w kontekście historycznym i kulturowym

czyta ze zrozumieniem teksty należące do różnych rodzajów i gatunków literackich oraz napisane różnymi odmianami języka angielskiego/amerykańskiego (np. wczesne teksty 17 wieku; amerykański regionalizm i inne)

wykorzystuje opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich

proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach

zna i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa

wyciąga logiczne wnioski i porządkuje efekty dyskusji

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowe kryteria:

- obecność na zajęciach i przygotowanie do zajęć,

- znajomość literatury,

- zaliczenie kolokwiów i egzaminu końcowego

Kryteria ilościowe i jakościowe / skala ocen:

ocena: bardzo dobry (5,0)

kryterium ilościowe: przynajmniej 92%

kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały w pełni osiągnięte. Dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla osiągnięcia ocenianego /-ych efektu /-ów uczenia się określonych dla przedmiotu/modułu

ocena: dobry plus (4,5)

kryterium ilościowe: przynajmniej 84% i mniej niż 92%

kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z nielicznymi błędami, o małym znaczeniu merytorycznym.

ocena: dobry (4,0)

kryterium ilościowe: przynajmniej 76% i mniej niż 84%

kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z szeregiem niezbyt poważnych błędów lub/i pojedynczymi niedociągnięciami.

ocena: dostateczny plus (3,5)

kryterium ilościowe: przynajmniej 68% i mniej niż 76%

kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z istotnymi błędami i/lub brakami.

ocena: dostateczny (3,0)

kryterium ilościowe: przynajmniej 60% i mniej niż 68%

kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z poważnymi błędami i/lub brakami (tj. minimalny akceptowalny poziom osiągnięcia efektów uczenia się)

ocena: niedostateczny (2,0)

kryterium ilościowe: poniżej 60%

kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się nie zostały osiągnięte

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Olsza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wieslaw Kuhn, Marcin Markowicz
Prowadzący grup: Wieslaw Kuhn, Marcin Markowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Markowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Markowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)