Filozofia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-HFIL-ZU11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Prezentacja wybranych zagadnień filozofii moralności oraz filozofii języka (rozumianego jako jedna z dziedzin kultury). Rozwój kompetencji humanistycznej, wiedzy oraz umiejętności interpretacyjnych – w ramach kształtowania ogólnej kultury intelektualnej – w zakresie głównych trendów filozoficznych i przemian obrazu świata w europejskim kręgu kulturowym. Student poszerza spektrum literatury przedmiotu od czasów starożytnych po współczesność, poznaje główne trendy z zakresu językoznawstwa germańskiego, filozofii języka oraz zaznajamia się z tradycją i współczesnością filozofii lingwistycznej. Kształtuje zdolność krytycznego myślenia ze szczególnym uwzględnieniem refleksji nad językiem i moralnością. Pojmuje znaczenie filozofii dla kształtowania się tożsamości i kultury europejskiej, w tym kultury niemieckiego obszaru językowego |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | ogólna wiedza wyniesiona ze studiów pierwszego stopnia. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Praca w grupach |
Pełny opis: |
Początki filozofii europejskiej i problematyka materialnych zasad wszechrzeczy. Język jako narzędzie opisu świata. Początki pragmalingwistyki. Sofiści: nurt naturalistyczno-indywidualistyczny i racjonalistyczno-relatywistyczny. Język jako narzędzie sugestii, perswazji, przekonywania. Dialektyka sokratejska. Intelektualizm etyczny. Platońskie rozważania nad językiem i nazwami. Nauka o cnocie. Język jako nośnik wartości. Wprowadzenie do filozofii moralności. Semantyka moralności. Charakterystyka ocen i norm moralnych. Psychologia moralności. Socjologia moralności – czynniki kształtujące moralność grup społecznych. F. Nietzsche – wybrane myśli filozoficzne. Główne nurty w filozofii XX wieku. L. Wittgenstein – koncepcja gry językowej i nowa teoria znaczenia. M. Heidegger – bycie na sposób „Się”. Zasada odpowiedzialności według H. Jonasa. Problematyka odpowiedzialności w XX i XXI wieku. |
Literatura: |
‒ Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów ‒ J. Legowicz, Historia filozofii starożytnej Grecji i Rzymu ‒ A. Krokiewicz, Zarys filozofii greckiej ‒ G. Reale, Historia filozofii starożytnej Tom I, II. ‒ B. Andrzejewski, Filozofia słowa ‒ L. Wittgenstein, Dociekania filozoficzne, cz. 1, § 1-43 ‒ M. Heidegger, Bycie i czas, (wybrane fragmenty) ‒ M. Hempoliński, Brytyjska filozofia analityczna ‒ M. Ossowska, Podstawy nauki o moralności ‒ M. Ossowska, Socjologia moralności ‒ H. Jonas, Zasada odpowiedzialności ‒ J. Filek, Ontologizacja odpowiedzialności; ‒ J. Filek, Filozofia odpowiedzialności w XX wieku |
Efekty uczenia się: |
Student/ka rozumie wpływ filozofii greckiej na kształt kultury niemieckiego obszaru językowego Umie przedstawić główne stanowiska filozoficzne w odniesieniu do refleksji nad językiem. Posiada znajomość podstawowych zagadnień z zakresu językoznawstwa germańskiego, filozofii języka i filozofii moralności Umie czytać ze zrozumieniem teksty z zakresu filozofii języka oraz interpretuje je w ramach przewidzianym przedmiotem Potrafi przywołać najsławniejsze dzieła filozoficzne od czasów starożytnych po współczesność poświęcone rozważaniom nad językiem rozumianym jako narzędzie opisu świata, nośnik prawdy i wartości Potrafi samodzielnie analizować wybrane problemy z zakresu refleksji nad językiem i moralnością Ma wykształconą zdolność analitycznego i krytycznego myślenia Potrafi wytłumaczyć na czym polega koncepcja gry językowej oraz pojmowanie języka jako nośnika prawdy lub fałszu oraz jako narzędzia sugestii, perswazji, przekonywania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne Kolokwium ustne Referat Prezentacja multimedialna bardzo dobry (bdb; 5,0): 91 -100% dobry plus (+db; 4,5):85-90% dobry (db; 4,0):76-84% dostateczny plus (+dst; 3,5): 68-75% dostateczny (dst; 3,0): 60-67% niedostateczny (ndst; 2,0): <59% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bożena Niećko-Bukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Władysław Zabrocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.