Gramatyka współczesnego języka rosyjskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-GWJR-36 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka współczesnego języka rosyjskiego | ||
Jednostka: | Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej | ||
Grupy: |
filologia rosyjsko-angielska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 3 filologia rosyjsko-ukraińska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 3 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu DLx-FilWS Przedmioty dla programu DLx-FilWSRL |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
4.00
LUB
3.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | język rosyjski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalności studiów: - filologia rosyjska - filologia rosyjska z filolgią angielską - filologia rosyjska z lingwistyką stosowaną - filologia rosyjska z filologią ukraińską |
||
Poziom przedmiotu: | I stopień |
||
Cele kształcenia: | wprowadzenie i zapoznanie z morfologią języka rosyjskiego, przyswojenie podstawowych terminów z zakresu morfologii obejmujących autosemantyczne i synsemantyczne części mowy przekazanie wiedzy o kategoriach gramatycznych poszczególnych części mowy, nabycie umiejętności wyróżniania ich w tekstach, zapoznanie z typami odmiany ze zwróceniem uwagi na nieregularności, umiejętność odmiany części mowy. przygotowanie do interpretacji morfologicznej, właściwa analiza poszczególnych części mowy w zdaniach wyrobienie umiejętności odmiany wyrazów wyrobienie umiejętności rozpoznawania odmiennych i nieodmiennych części mowy i ich właściwy opis morfologiczny rozwijanie zdolności identyfikowania różnych typów odmiany i ich utrwalanie poprzez ćwiczenia ustne i pisemne utrwalanie umiejętności pisania opracowań naukowych i korzystania ze źródeł bibliograficznych rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć |
||
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
||
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
||
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu morfologii języka polskiego, słowotwórstwa rosyjskiego oraz ogólna wiedza językowa. |
||
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | materiały do zajęć będą udostępniane na platformie MS Teams lub przesyłane na adresy grupowe studentów. |
||
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień praca z tekstem metoda analizy przypadków metoda ćwiczeniowa metoda warsztatowa metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) praca w grupach |
||
Pełny opis: |
Miejsce morfologii w gramatycznym systemie języka. Pojęcie znaczenia, formy i kategorii gramatycznej. Autosemantyczne i synsemantyczne części mowy i relacje między nimi. Rzeczownik jako część mowy . Kategorie gramatyczne i leksykalno-gramatyczne rzeczowników oraz typy ich odmiany. Substantywizacja przymiotników. Przymiotnik jako część mowy. Leksykalno-gramatyczne klasy przymiotników. Kategoria liczby , rodzaju i przypadka przymiotników rosyjskich. Stopniowanie przymiotników. Pełne i krótkie formy przymiotników. Liczebnik jako część mowy. Leksykalno-gramatyczne klasy liczebników. Odmiana liczebników i ich związki z innymi częściami mowy. Zaimek jako część mowy. Typy zaimków. Schematy odmiany zaimków. Czasownik jako część mowy. Bezosobowa forma czasownika i jej znaczenia. Kategorie gramatyczne czasowników. Odmiana czasowników w czasie teraźniejszym i przeszłych. Czasowniki bezosobowe i kategoria stanu. Imiesłów jako część mowy. Rodzaje, tworzenie i odmiana imiesłowów. Adiektywizacja i substantywizacja imiesłowów. Przysłówek jako część mowy. Leksykalno-gramatyczne klasy przysłówków. Tworzenie i stopniowanie przysłówków. Przyimek jako synsemantyczna część mowy. Klasyfikacja i użycie przyimków. Spójnik jako część mowy. Typy spójników i ich funkcje składniowe. Partykuła jak część mowy. Klasyfikacja i znaczenie partykuł. Wykrzyknik jako część mowy. Znaczeniowa klasyfikacja wykrzykników. Praca roczna z zakresu morfologii. |
||
Literatura: |
Gramatyka współczesnego języka rosyjskiego, pod red. A. Bartoszewicza i J. Wawrzyńczyka, cz. 1-4, Warszawa 1986-1987. Cz. Lachur, Współczesny język rosyjski. System gramatyczny (z ćwiczeniami), Opole 2002. Русская грамматика, под ред. Н.Ю. Шведовой, т. I, Москва 1980. S. Bałut, A. Bielanin, Современный русский язык. Словообразование. Морфология. Ćwiczenia z komentarzem cz. II, Rzeszów 1998. S. Szadyko, Poradnik gramatyczny współczesnego języka rosyjskiego, Warszawa 2003. Н.С. Валгина, Д.Э. Розенталь, Современный русский язык. Морфология, Москва 1979. Н. С. Валгина, Д.Э. Розенталь, М. И. Фомина, Современный русский язык. Учебник , электронное издание, http://www.hi-edu.ru/e-books/xbook107/01/title.htm |
||
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /-ka: zna podstawowe terminy z zakresu morfologii obejmujące autosemantyczne i synsemantyczne części mowy posiada wiedzę o kategoriach gramatycznych poszczególnych części mowy oraz potrafi wyróżniać je w tekstach analizuje i rozpoznaje różne typy odmiany, dostrzegając nieregularności prawidłowo odmienia poszczególne części mowy prawidłowo analizuje poszczególne części mowy w zdaniach potrafi dobierać właściwe typy odmiany wyrazów prawidłowo uwzględniając rodzaj, liczbę, przypadek i inne kategorie gramatyczne rozpoznaje wyrazy odmienne i nieodmienne i potrafi je zanalizować z punktu widzenia morfologii. korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim i rosyjskim opracowuje pracę roczną z przeprowadzonych przez siebie badań z zakresu morfologii współczesnego języka rosyjskiego stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych i wykonywaniu prac pisemnych, jest zorientowany na poprawność gramatyczną wypowiedzi |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: - obecność na zajęciach, - aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć, - znajomość zalecanej literatury przedmiotu, - pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy ocen z testów) - praca roczna - pozytywna ocena z egzaminu Kryteria oceniania / ocena wg skali stosowanej na UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): kryterium ilościowe: przynajmniej 96% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały w pełni osiągnięte. Dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla osiągnięcia ocenianego /-ych efektu /-ów uczenia się określonych dla przedmiotu/modułu dobry plus (+db; 4,5) kryterium ilościowe: przynajmniej 91% i mniej niż 96% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z nielicznymi błędami, o małym znaczeniu merytorycznym. dobry (db; 4,0) kryterium ilościowe: przynajmniej 81% i mniej niż 91% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z szeregiem niezbyt poważnych błędów lub/i pojedynczymi niedociągnięciami. dostateczny plus (+dst; 3,5) kryterium ilościowe: przynajmniej 73% i mniej niż 81% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z istotnymi błędami i/lub brakami. dostateczny (dst; 3,0) kryterium ilościowe: przynajmniej 61% i mniej niż 73% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z poważnymi błędami i/lub brakami (tj. minimalny akceptowalny poziom osiągnięcia efektów uczenia się) niedostateczny (ndst; 2,0) kryterium ilościowe: poniżej 61% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się nie zostały osiągnięte |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Janik-Borecka, Wojciech Kamiński, Katarzyna Kuligowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Bortnowska, Wojciech Kamiński, Katarzyna Kuligowska, Maciej Waraczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wojciech Kamiński, Katarzyna Kuligowska, Beata Nowicka, Konrad Rachut, Ekaterina Starodvorskaia | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.