Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka opisowa języka rumuńskiego II (morfologia)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-GOJR2-3LR-23
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gramatyka opisowa języka rumuńskiego II (morfologia)
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: filologia rumuńska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 3
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język rumuński
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia rumuńska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1/ Przekazanie wiedzy ogólnej o systemie morfologicznym języka rumuńskiego (kategorie, klasy morfologiczne)

2/ Przekazanie wiedzy o rumuńskiej fleksji nominalnej

3/ Przekazanie wiedzy o rumuńskiej fleksji werbalnej

4/ Przekazanie podstawowej wiedzy o rumuńskim systemie słowotwórczym

5/ Wyrobienie u studentów umiejętności poprawnego posługiwania się paradygmatami morfologicznymi

6/ Wyrobienie u studentów umiejętności przeprowadzania analizy gramatycznej słownictwa rumuńskiego

7/ Ukazanie praktycznych zastosowań nabytej wiedzy morfologicznej w zakresie języka rumuńskiego (poprawność językowa, informacje leksykograficzne, …)

8/ Kształtowanie świadomości o odmienności językowej (kulturowej) przejawiającej się w rumuńskim systemie morfologicznym

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza, umiejętności i kompetencje nabyte w ramach obowiązkowych przedmiotów-modułów ‘Wstęp do językoznawstwa’ i ‘Gramatyka opisowa języka rumuńskiego: fonetyka i fonologia’.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Uczenie problemowe (Problem-based learning)

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)

Metoda ćwiczeniowa

Pokaz i obserwacja

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach



Pełny opis:

Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:

1/ Rumuńskie części mowy

2/ Kategorie morfologiczne języka rumuńskiego

3/ Liczebnik, przysłówek, przyimek, spójnik i wykrzyknik w języku rumuńskim

4/ Rumuński rzeczownik i rodzajnik: deklinacje

5/ Zaimek rumuński: klasyfikacja, odmiana

6/ Przymiotnik: deklinacje

7/ Czasownik w języku rumuńskim

8/ Podstawy rumuńskiego słowotwórstwa

9/ Analiza morfologiczna - ćwiczenia

Literatura:

Guțu Romalo, V. (coord.). 2005. Gramatica limbii române. Vol. I: Cuvântul; Vol. II: Enunțul. București: Editura Academiei Române.

Pană Dindelegan, G. (Ed.). 2013. The Grammar of Romanian. Oxford: Oxford University Press.

Pană Dindelegan, G. (coord.). 2010. Gramatica de bază a limbii române. București: Editura Univers Enciclopedic Gold.

Coteanu, I. 1982. Gramatica de bază a limbii române. București: Editura Albatros.

Avram, M., Gramatica pentru toţi, , Bucureşti: Editura Academiei R.S.R.

Ionescu, F. 2012. Pliant română: noțiuni teoretice. București: Editura Booklet.

Sala, M. (coord.). 2001. Enciclopedia limbii române. București: Editura Univers Enciclopedic.

---. 2021. Dicționarul ortografic, ortoepic și morfologic al limbii române. București: Editura Univers Enciclopedic. https://doom.lingv.ro/

Biriș, G., E. Petre, E. Șoșa. 2015. Romanian Grammar for you. Part I: Rules and Exceptions; Part II: Annexes. Craiova: Editura Sitech.

Cojocaru, D. 2003. Romanian Grammar.

Klimkowski, T. 2012. Zarys gramatyki języka rumuńskiego. [în:] Słownik polsko-rumuński, rumuńsko-polski. Poznań: Wydawnictwo Nowela.

Pană Dindelegan, G., A. Dragomirescu, I. Nedelcu. 2010. Morfosintaxa limbii române. Sinteze teoretice şi exerciţii. București: Editura Univers Enciclopedic Gold. 

Cychnerski, T. 1999. Fleksja werbalna w języku rumuńskim. T. I: Podstawy fleksji werbalnej. T. II: Modele koniugacyjne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1/ identyfikuje i definiuje różnice między poszczególnymi częściami mowy w języku rumuńskim

2/ identyfikuje i definiuje różnice między poszczególnymi kategoriami morfologicznymi języka rumuńskiego

3/ rozpoznaje i objaśnia różnice między leksemami odmiennymi i nieodmiennymi

4/ rozpoznaje i objaśnia różnice między odmianą rzeczowników, zaimków i przymiotników rumuńskich

5/ rozpoznaje i objaśnia różnice między odmianą czasowników w języku rumuńskim

6/ rozpoznaje i objaśnia różnice między podstawowymi typami derywatów w języku rumuńskim

7/ wykorzystuje językoznawcze źródła teoretyczne i opisowe do morfologicznej analizy jednostek językowych

8/ prawidłowo przeprowadza analizę fleksyjną leksemu odmiennego

9/ prawidłowo przeprowadza analizę słowotwórczą wyrazu motywowanego

10/ określa i wyjaśnia wykorzystanie wiedzy morfologicznej w językoznawstwie stosowanym

Metody i kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach

- aktywny udział studenta w zajęciach

- przygotowanie do zajęć

- lektura przedmiotowych prac naukowych

- współpraca z prowadzącym zajęcia i z kolegami

- wykonanie zadań domowych (ćwiczenia i krótkie prace pisemne)

- egzamin końcowy (część teoretyczna i praktyczna)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Cychnerski
Prowadzący grup: Tomasz Cychnerski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Cychnerski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Klimkowski
Prowadzący grup: Tomasz Klimkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)