Gramatyka języka staro-cerkiewno-słowiańskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-GJSCS-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka języka staro-cerkiewno-słowiańskiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
filologia rosyjsko-angielska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 4 filologia ukraińska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 4 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla etapu r2-X-S1-RosUkr w sem. letnim Przedmioty dla programu S1-FWSr Przedmioty dla programu S1-FWSrB Przedmioty dla programu S1-FWSrl Przedmioty dla programu S1-FWSua |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
6.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalności studiów: - filologia rosyjska - filologia ukraińska - filologia białoruska - filologia rosyjska z filolgią angielską - filologia ukraińska z filologią angielską - filologia rosyjska z lingwistyką stosowaną - filologia rosyjska z filologią ukraińską |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | zapoznanie z wiadomościami ogólnymi na temat języka staro-cerkiewno-słowiańskiego oraz przekazanie wiedzy z zakresu gramatyki języka scs. wyrobienie umiejętności czytania i dokonywania transkrypcji tekstu cyrylickiego rozwinięcie zdolności tłumaczenia tekstu cyrylickiego na język polski rozwinięcie zdolności objaśniania zjawisk fonetycznych i fonologicznych w staro-cerkiewno-słowiańskich formach wyrazów rozwinięcie umiejętności właściwej interpretacji staro-cerkiewno-słowiańskich form gramatycznych rozwinięcie umiejętności wskazywania w tekście cyrylickim konstrukcji składniowych charakterystycznych dla języka scs. przygotowanie do samodzielnego przeprowadzenia pełnej analizy językowej tekstu cyrylickiego rozwijanie umiejętności pracy w grupie polegającej na zespołowej analizie tekstu cyrylickiego rozwinięcie umiejętności komunikacji oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu gramatyki współczesnego języka rosyjskiego. Gotowość do aktywnego udziału w konwersatorium. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | materiały do zajęć będą udostępniane na platformie MS Teams lub przesyłane na adresy grupowe studentów. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda ćwiczeniowa Praca w grupach |
Skrócony opis: |
Zaznajomienie studentów z najdawniejszymi zjawiskami fonetycznymi, fleksyjnymi, morfologicznymi i znaczeniowymi, jakie miały miejsce w języku scs. i innych językach słowiańskich, zdobycie przez studentów umiejętności czytania tekstów scs. i ich analizy gramatycznej. |
Pełny opis: |
1. Wiadomości ogólne o języku scs. (misja wielkomorawska, działalność Konstantyna-Cyryla i Metodego, powstanie alfabetów słowiańskich, znaczenie języka scs. w okresie cyrylometodejskim). 2. Język scs. na tle pozostałych języków słowiańskich i języków indoeuropejskich, rola języka scs. w badaniach paleoslawistycznych pismo scs. (charakterystyka głagolicy i cyrylicy), piśmiennictwo scs. (kanon zabytków), zasady czytania i transkrypcji tekstu cyrylickiego, przekład na język polski. 3. System wokaliczny języka scs. (pochodzenie samogłosek). 4. System konsonantyczny języka scs. (charakterystyka spółgłosek). 5. Zagadnienia z fonetyki i fonologii: prawo sylaby otwartej, zanik i wokalizacja jerów, palatalizacja spółgłosek tylnojęzykowych, palatalizacja spółgłosek z j, rozwój nagłosowych grup *orT-, *olT-, metateza grup typu *TorT, *TerT, *TolT, *TelT, uproszczenia grup spółgłoskowych, asymilacja, dysymilacja spółgłoskowa. 6. Charakterystyka systemu deklinacyjnego języka scs., analiza form gramatycznych. 7. Osobliwości odmiany staro-cerkiewno-słowiańskich przymiotników, analiza form gramatycznych. 8. System koniugacyjny języka scs., charakterystyka form: praesens, imperfectum, aoristus, perfectum, plusquamperfectum, futurum, indicativus, imperativus, conditionalis, infinitivus, supinum, participia; analiza form gramatycznych. 9. Odmiana zaimków w języku scs., analiza form gramatycznych. 10. Analiza językowa tekstu cyrylickiego. 11. Charakterystyka staro-cerkiewno-słowiańskiej składni. |
Literatura: |
Cz. Bartula, Podstawowe wiadomości z gramatyki staro-cerkiewno-słowiańskiej, Warszawa 2004. T. Friedelówna, Cz. Łapicz, Język staro-cerkiewno-słowiański, Toruń 2008. H. Karaś, Gramatyka języka staro-cerkiewno-słowiańskiego, Warszawa 2001. J. Kobylińska, Gramatyka języka staro-cerkiewno-słowiańskiego z ćwiczeniami, Kraków 1988. J. Strutyński, Podstawowe wiadomości z gramatyki języka staro-cerkiewno-słowiańskiego, Kraków 1996. T. Brajerski, Język staro-cerkiewno-słowiański, Lublin 1990. T. Lehr-Spławiński, Zarys gramatyki języka staro-cerkiewno-słowiańskiego na tle porównawczym: (głosownia – fleksja), Kraków 1949. Z. Stieber, Zarys gramatyki porównawczej języków słowiańskich, Warszawa 1989 L. Moszyński, Wstęp do filologii słowiańskiej, Warszawa 1984. M. Wójtowicz, Najstarsze datowane inskrypcje słowiańskie X-XIII wiek, Poznań 2005. M. Wójtowicz, Początki pisma słowiańskiego, Poznań 2000. S. Słoński, Wybór tekstów starosłowiańskich, Warszawa 1952. Г.А. Хабургаев, Старославянский язык, Москва 1986. А.М. Селищев, Старославянский язык. В 2-х частях, Москва 1951–1952. A. Ваян, Руководство по старославянскому языку, Москва 1952. С. Д. Никифоров, Старославянский язык, Москва 1955. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student potrafi: - zna tło historyczne powstania alfabetów słowiańskich i rozwoju języka scs; - potrafi określić miejsce języka scs. wśród pozostałych języków słowiańskich oraz języków indoeuropejskich; - rozumie rolę języka scs. w badaniach historyczno-porównwczych języków słowiańskich i indoeuropejskich; - prawidłowo czyta teksty cyrylickie, dokonuje transkrypcji fonetycznej tłumaczy teksty cyrylickie na język polski; - objaśnia zjawiska fonetyczne i fonologiczne występujące w tekstach cyrylickich; - właściwie interpretuje staro-cerkiewno-słowiańskie formy gramatyczne; - wskazuje i objaśnia właściwości staro-cerkiewno-słowiańskiej składni stosuje zdobytą wiedzę podczas pisania pracy semestralnej, polegającej na przeprowadzeniu pełnej analizy językowej tekstu cyrylickiego, samodzielnie i zespołowo. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: - obecność na zajęciach - aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć - znajomość zalecanej literatury przedmiotu Kryteria oceniania kolokwium ustnego: ocena: bardzo dobry (5,0) - doskonała, wyczerpująca odpowiedź na trzy zadane pytania - wypowiedź świadcząca o doskonałym rozumieniu omawianych zagadnień oraz umiejętności samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków - wypowiedź językowo nienaganna, płynna, nasycona terminologią z zakresu przedmiotu ocena: dobry plus (4,5) - prawidłowa odpowiedź na trzy zadane pytania - wypowiedź świadcząca o dobrym rozumieniu omawianych zagadnień oraz umiejętności samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków - wypowiedź językowo poprawna, płynna, z użyciem odpowiedniej terminologii z zakresu przedmiotu - drobne braki w wypowiedzi ocena: dobry (4,0) - poprawna odpowiedź na trzy zadane pytania - wypowiedź świadcząca o dobrym rozumieniu omawianych zagadnień oraz umiejętności samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków - wypowiedź językowo poprawna, świadcząca o znajomości podstawowych terminów naukowych z zakresu przedmiotu - braki i błędy w wypowiedzi ocena: dostateczny plus (3,5) - poprawna odpowiedź na dwa zadane pytania lub częściowa odpowiedź na trzy pytania - wypowiedź częściowo świadcząca o rozumieniu omawianych zagadnień, a częściowo odtwórcza, świadcząca o wyuczeniu się treści „na pamięć”, trudności z formułowaniem wniosków - wypowiedź chaotyczna, pozbawiona płynności, braki w zakresie znajomości podstawowej terminologii - braki i częste błędy w wypowiedzi ocena: dostateczny (3,0) - poprawna odpowiedź na dwa zadane pytania lub częściowa odpowiedź na trzy pytania - wypowiedź w dużym stopniu odtwórcza, świadcząca o wyuczeniu się treści „na pamięć”, a nie rozumieniu zagadnień, trudności z formułowaniem wniosków - wypowiedź chaotyczna, pozbawiona płynności, poważne braki w zakresie znajomości podstawowej terminologii - braki i poważne błędy w wypowiedzi ocena: niedostateczny (2,0) - niepoprawna odpowiedź lub brak odpowiedzi na dwa spośród trzech pytań - wypowiedź świadcząca o przyswojeniu wiedzy w stopniu niewystarczającym dla uzyskania oceny dostatecznej - nieprzystąpienie do zaliczenia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Bortnowska, Zofia Szwed | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Janik-Borecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Bortnowska, Elżbieta Fludra, Zofia Szwed | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Bortnowska, Elżbieta Fludra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Bortnowska, Zofia Szwed | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Fludra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Zofia Szwed | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Zofia Szwed | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.