Wiedza o akwizycji i nauce języków obcych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-AJO-ZL-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o akwizycji i nauce języków obcych |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalność studiów: filologia rosyjska (studia niestacjonarne) |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Wprowadzenie do problematyki akwizycji i nauki języka z punktu widzenia psycholingwistyki oraz dostarczenie studentom filologii teoretycznych podstaw do podejmowania kształcenia z zakresu metodyki nauczania języków obcych oraz dalszych studiów w dziedzinie współczesnej lingwistyki. Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami i pojęciami, jakimi zajmuje się psycholingwistyka. Poznanie procesów psychicznych umożliwiających człowiekowi nabywanie i posługiwanie się językiem, a także przetwarzanie informacji językowych. Zapoznanie z biologicznymi i społecznymi podstawami zachowań komunikacyjnych człowieka oraz z modelem wiedzy językowej człowieka. Zapoznanie z charakterystyką kompetencji językowej - z wytwarzaniem i percepcją mowy. Prezentacja teoretycznych i empirycznych podejść do problemu badania przyswajania języka przez małe dziecko. Zapoznanie z rozwojem języka dziecka z od najwcześniejszych prób komunikowania się z otoczeniem do momentu pełnego przyswojenia języka otoczenia. Zapoznanie z psycholingwistyczną analizą czynności czytania. Zaprezentowanie kilku modeli rozwoju umiejętności czytania u małych dzieci. Przekazanie wiedzy o dwujęzyczności i przyswajaniu języka drugiego oraz zapoznanie z próbą odpowiedzi na pytanie, czy istnieje optymalny wiek do nauki języka drugiego oraz czy przyswajanie drugiego języka przypomina w kategoriach psycholingwistycznych przyswajanie języka pierwszego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowa wiedza ze znajomości języka polskiego jako systemu językowego jako narzędzia komunikacji społecznej. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | zalecana literatura przedmiotu |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład problemowy Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu wprowadzenie w podstawowe zagadnienia i pojęcia, jakimi zajmuje się psycholingwistyka, w ramach której bada i opisuje się przede wszystkim procesy psychiczne umożliwiające człowiekowi nabywanie i posługiwanie się językiem, a także przetwarzanie informacji językowych. Wprowadzenie do akwizycji i nauki języka ma za zadanie dostarczyć studentom filologii teoretycznych podstaw w zakresie metodyki nauczania języków obcych i studiów w zakresie współczesnej lingwistyki. |
Pełny opis: |
Analiza podstawowych pojęć: język w psycholingwistyce, neurolingwistyce, biolingwistyce, socjolingwistyce, glottodydaktyce; język i mowa; funkcje języka; kompetencje i sprawności językowe. Funkcje mózgu a nabywanie kompetencji językowych. Wpływ języka pierwszego na przyswajanie kolejnych języków (pojęcie języka pierwszego, drugiego i obcego, bilingwizm, plurilingwalizm, multilingwalizm; transfer, interlingwa, interferencja). Dwujęzyczność. Właściwości dwujęzycznego umysłu. Pojęcie znaku językowego, systemy jedno- i dwuklasowe, język naturalny. Główne paradygmaty badawcze, językoznawstwo teoretyczne i stosowane, związki językoznawstwa z innymi naukami Język jako system znaków. Funkcje języka. Klasyfikacja języków, przegląd języków europejskich, języki słowiańskie a inne grupy języków indoeuropejskich. Zróżnicowanie języków. |
Literatura: |
Dakowska M., Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa 2001. Dąbrowska, E., Kubiński W. (red.), Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Kraków 2003. Gleason J.B., Ratner N.B., Psycholingwistyka, Gdańsk 2005. Kurcz I., Pamięć. Uczenie się. Język, Warszawa 1995. Kurcz I., Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000. Kurcz, I. (red.), Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, Gdańsk 2007. Kurcz I., Okuniewska H., Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka, Warszawa 2011. Lachur Cz., Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004. Cz. Lachur, Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004; R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007; T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa 2004; |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka: umie scharakteryzować problematykę akwizycji i nauki języka z punktu widzenia różnych teorii nauczania zna podstawowe zagadnienia opisu języka i szeroki zakres terminów związanych z językoznawstwem, zna kryteria klasyfikacji języków, potrafi scharakteryzować główne paradygmaty badawcze potrafi rozpoznać procesy psychiczne związane z nabywaniem, posługiwaniem, przetwarzaniem informacji językowych potrafi prawidłowo interpretować podstawowe zachowania komunikacyjne człowieka oraz modele wiedzy językowej człowieka umie opisać kompetencję językową oraz wytwarzanie i percepcję mowy rozumie i rozpoznaje funkcje języka, rozpoznaje znaki werbalne i niewerbalne jako elementy aktu komunikacji, prawidłowo posługuje się terminami z zakresu teorii komunikacji potrafi scharakteryzować zagadnienia związane z dwujęzycznością i przyswajaniem drugiego języka oraz wykazać podobieństwa i różnice w przyswajaniu pierwszego i drugiego języka stosuje nabytą wiedzę w formowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: - znajomość zalecanej literatury przedmiotu, - pozytywna ocena z kolokwium semestralnego. Skala ocen: • bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty; • dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami; • dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów; • dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami; • dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami; • niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andrzej Sitarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Bortnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Bortnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.