Kultura i piśmiennictwo Karaimów polskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-2FR-KPKP-11 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura i piśmiennictwo Karaimów polskich | ||
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej | ||
Grupy: |
filologia węgierska, studia uzupełniające magisterskie, semestr 4 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programów DUx-FRAAZ i DUx-FRAW Przedmioty dla programów DUx-FREBF, DUx-FREB, DUx-FREŚ, DUx-FREWE |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Kierunek studiów: | Filologie regionów |
||
Cele kształcenia: | - zaznajomienie studentów z kulturą Karaimów polskich - zaznajomienie studentów z piśmiennictwem Karaimów polskich i europejskich. - pogłębienie wiedzy o dziejach i obrzędowości Karaimów polskich - kształtowanie wiedzy o mniejszościach narodowych i etnicznych w Polsce |
||
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | nie obowiązują |
||
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Informacje dotyczące materiałów przedstawia prowadzący |
||
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja ✔ Wprowadzenie teoretyczne ✔ Metoda ćwiczeniowa ✔ Praca w grupach ✔ Zagadnienia na e-learningu ✔ |
||
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 15 Czytanie wskazanej literatury 15 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 15 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 15 SUMA GODZIN 90 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 |
||
Literatura: |
• Abkowicz Mariola. 2011. Kultura i piśmiennictwo Karaimów polskich. Skrypt do zajęć. • Dubiński Aleksander. 1994. Caraimica. Warszawa: Dialog. • Dubiński Aleksander, Eugeniusz Śliwka (red.). 1987. Karaimi. Materiały z sesji naukowej. Materiały i Studia Księży Werbistów. Nr 32. , Pieniężno • Gąsiorowski Stefan. 2008. Karaimi w Koronie i na Litwie w XV – XVIII wieku. Kraków: Austeria. • Grzegorzewski Jan. 1917. Język Łach-Karaitów. Narzecze południowe (łucko-halickie). [Osobne odbicie z „Rocznika orientalistycznego”] Kraków: Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego. • Kowalski Tadeusz. 1927. Pieśni obrzędowe w narzeczu Karaimów z Trok. Rocznik Orientalistyczny, 3, 216–254. • Kowalski Tadeusz. 1929. Karaimische texte im dialekt von Troki = Teksty karaimskie w narzeczu trockim. Kraków: PAU • Machul-Telus Beata. 2012. Karaimi. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe • Syrokomla Władysław. 1857. Wycieczka po Litwie w promieniach od Wilna, Wilno: Księgarnia A. Assa, 35–90. • Szyszman Szymon .2005, Karaimizm. Doktryna i historia. Wrocław: Bitik. • Myśl karaimska, 1924-1947. Wilno – Wrocław • Awazymyz. 1989-, Wrocław: Bitik • Almanach karaimski. 2013-, Wrocław: Bitik • e-jazyszlar. Karaimska Baza Literacko-Bibliograficzna. http://www.jazyszlar.karaimi.org |
||
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka: - potrafi wskazać główne okresy w rozwoju badań nad językiem i kulturą Karaimów Polskich - wymienia i potrafi omówić działalność głównych badaczy w dziedzinie karaimoznawstwa oraz wykazać ich wpływ na rozwój świeckiej literatury oraz kultury karaimskiej - potrafi wskazać twórców świeckiej literatury i kultury karaimskiej zna piśmiennictwo karaimskie XIX i XX w. - potrafi wskazać Karaimów - twórców kultury społeczeństwa większościowego - korzysta ze źródeł historycznych i literackich |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Podstawowe kryteria: • obecność na zajęciach; • aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć; • znajomość zalecanej literatury przedmiotu; • pozytywne oceny z testów i kolokwiów. Skala ocen Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów; dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami; dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków; dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami; dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami; niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mariola Abkowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (w trakcie)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mariola Abkowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.