Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-SM-22FKMDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Strona przedmiotu: | http://filmoznawstwo.com/ |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
20.00
LUB
14.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filmoznawstwo i kultura mediów |
Poziom przedmiotu: | jednolite magisterskie |
Cele kształcenia: | 1.1. Zapoznanie studentów z wymogami związanymi z pisaniem pracy magisterskiej: – wyjaśnienie zasad konceptualizacji tematu, form budowy pracy magisterskiej; – wyjaśnienie zasad edycji tekstu, umiejętne rozróżnienie tekstu głównego od pobocznego, opanowanie sporządzenia bibliografii, filmografii i rozróżniania źródeł; – przybliżenie reguł prowadzenia wywodu naukowego, umiejętność ilustrowania wywodów. 1.2. Rozwijanie umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu filmo- i medioznawczej do samodzielnej analizy filmów fabularnych i budowania syntez naukowych. |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie dotyczy. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteki poznańskie (Biblioteka Uniwersytecka, Biblioteka Wydziałowa, Biblioteka Raczyńskich, Biblioteka Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk), artykuły medioznawcze publikowane w czasopismach i książkach naukowych. Program zajęć i materiały będą przesyłane studentom także pocztą elektroniczną. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Konwersacje, prezentacje, referaty. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1. Lektura wybranych tekstów. 2. Oglądanie filmów. 3. Przygotowanie pracy magisterskiej. |
Skrócony opis: |
Przygotowanie do pisania pracy magisterskiej, dbałość o świadomość metodologiczną, rozwijanie wiedzy kontekstowej niezbędnej do napisania pracy. |
Pełny opis: |
Umiejętność streszczania dzieł filmowych. Charakterystyka bohatera filmowego i literackiego i opis form budowy filmu. Komunikat filmowy a zagadnienie przesłania filmu. Tematyzacja problemu badawczego i umiejętność wpisania go w szeroki kontekst kulturowy, społeczny i filozoficzny. Edycja tekstu z uwagi na obrany sposób widzenia badawczego. |
Literatura: |
1) John L. Austin, Jak mówić? Niektóre z prostych sposobów, w: Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, przeł., wstępem opatrzył oraz skorowidze sporządził B. Chwedeńczuk, przekład przejrzał J. Woleński, Warszawa 1993, s. 179-205. 2) J.M. Bocheński, Współczesne metody myślenia, przeł. i oprac. St. Jedycki, Poznań 1992. 3) Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową, przeł. G. Jurkowlaniec, Warszawa 2016. 4) Maryla Hopfinger, Literatura i media. Po 1989 roku, Warszawa 2010. 5) Karl R. Popper, Droga do wiedzy. Domysły i refutacje, przeł. S. Amsterdamski, Warszawa 1999. 6) Karl R. Popper, Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, przeł. przypisami opatrzył i wstępem poprzedził A. Chmielewski, Warszawa 2002. 7) S. Swieżawski, Zagadnienie historii filozofii, Warszawa 1966. |
Efekty uczenia się: |
Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu interdyscyplinarnej nauki o filmie; ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach filmoznawstwa z innymi dziedzinami wiedzy i dyscyplinami naukowymi, głównie literaturoznawstwem. Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie nauki o filmie i literaturze; zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; ma pogłębioną wiedzę na temat rodzimej i światowej twórczości filmowej. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje (z zakresu filmoznawstwa i literaturoznawstwa oraz obszarów pokrewnych)z wykorzystaniem różnych źródeł; umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności; posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów i poglądów innych autorów, oraz formułowania na tej podstawie wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań; posiada pogłębioną umiejętność przygotowania w języku polskim różnych prac pisemnych oraz wystąpień ustnych i /lub multimedialnych Potrafi właściwie ocenić swoje możliwości intelektualne, zna stan swojej wiedzy i umiejętności oraz realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się; wykazuje świadomość reguł realizowania zadań naukowo-badawczych samodzielnie i zespołowo; dostrzega i potrafi ocenić perspektywy samorealizacji zawodowej. Świadomie kształtuje i pielęgnuje własne upodobania kulturalne, zwłaszcza filmowe i literackie, potrafiąc je spożytkować w ramach podejmowanych zadań naukowo-badawczych; wykazuje świadomość znaczenia zasad funkcjonowania w grupie (m.in. reguły kulturalnego współdziałania i słuchania, prowadzenia polemiki, formułowania sądów). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena referatów, wystąpień, wypowiedzi ustnych na zaliczenie. Kryteria oceny: a) niedostateczny Student nie potrafi zaprezentować podstawowej wiedzy na temat przygotowania pracy magisterskiej; b) dostateczny / dostateczny plus Student dysponuje uporządkowaną wiedzą na temat przygotowania pracy magisterskiej; c) dobry / dobry plus Student dysponuje uporządkowaną wiedzą na temat przygotowania pracy magisterskiej: potrafi stematyzować zagdanienie badawcze, zarysować strukturę pracy magisterskiej, poprawnie opisać zagadnienie badawcze i odwoływać się do odpowiednich tekstów naukowych; d) bardzo dobry Student operuje uporządkowaną i szczegółową wiedzą na temat przygotowania pracy magisterskiej: potrafi krytycznie stematyzować zagadnienie badawcze, zarysować strukturę pracy magisterskiej, twórczo wykorzystać obcojęzyczną literaturę naukową, opisać zagadnienie badawcze i podjąć krytyczną dyskusję z kluczowymi tekstami badawczymi. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
WT ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grażyna Gajewska, Marek Kaźmierczak, Andrzej Szpulak, Anna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Seminarium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
SEM
SEM
SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grażyna Gajewska, Marek Kaźmierczak, Krzysztof Kozłowski, Andrzej Szpulak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Seminarium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.