Muzyka, media, wartości: Muzyka rockowa w filmie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-MMWF-11FKMDM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Muzyka, media, wartości: Muzyka rockowa w filmie |
Jednostka: | Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe z modułu specjalizacji: filmoznawstwo intermedialne (st. magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filmoznawstwo i kultura mediów |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zapoznanie studenta z historią oraz sposobami funkcjonowania muzyki w mediach (zwłaszcza w aspekcie medialno-filmowego „przejawiania się” kultury rocka), - wyćwiczenie podstawowych umiejętności nazywania i opisu rozwiązań muzycznych występujących w medium filmu, związanych zaś z historią kultury rocka, - przekazanie wiedzy na temat medialno-kulturowego funkcjonowania muzyki popularnej w XX i XXI wieku (ze szczególnym uwzględnieniem zjawiska kultury rocka i jej styku z kulturą filmową). |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, demonstracje dźwiękowe i/lub video. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - analiza i interpretacja funkcjonowania muzyki w różnych mediach, zwłaszcza filmowym (powiązanym z kulturą rocka), - wiedza na temat XX/XXI-wiecznych przemian i przejawów kultury medialnej, zwłaszcza w kontekstach filmowo-muzycznych, - umiejętność krytycznej refleksji na temat kulturotwórczej roli mediów (historycznych i współczesnych), zwłaszcza w kontekście kultury rocka oraz medium filmu, - zapoznanie z podstawową wiedzą z zakresu teorii i historii muzyki rockowej w mediach (ze szczególnym uwzględnieniem medium filmu). |
Literatura: |
Zalecana literatura: Alion Yves, Kultura rocka w zwierciadle kina, „Film na Świecie” 1992, nr 01. Castaldo Gino, Ziemia obiecana: kultura rocka 1954-1994, przeł. J. Uszyński, Kraków 1997. Celluloid Jukebox: Popular Music and the Movies Since the 1950s, red. J. Romney, A. Wootton, Londyn 1995. Crenshaw Marshall, Hollywood rock: a guide to rock'n'roll in the movies, Londyn 1994. Cros Jean-Louis, Merigau Pascal, Tabu, przemoc i śmierć: spotkanie potęg, „Film na Świecie” 1992, nr 01. Dąbrowski Grzegorz, Fenomen rocka na przykładzie mitu Woodstock, „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej” 2000, nr 1. Donnelly Kevin, Magical Musical Tour: rock and pop in music soundtracks, Nowy Jork 2015. Dorobek Andrzej, Rock – problemy, sylwetki, konteksty (szkice z estetyki i socjologii rocka), Bydgoszcz 2001. Hoffman Beata, Rock a przemiany kulturowe XX wieku, Warszawa 2001. Inglis Ian, Historia muzyki popularnej na ekranie: biopiki popowo-rockowe, tłum. T. Rutkowska, „Kwartalnik Filmowy” 2015, nr 91. Jenkinson Philip, Warner Alan, Celluloid rock: twenty years of movie rock, Londyn 1974. Lee Chrisopher Paul, Like a Bullet of Light: The Films of Bob Dylan, Londyn 2000. Pławuszewski Piotr, Kino mocnego uderzenia. Polska muzyka rockowa w polskim filmie dokumentalnym lat 60. 70., „Kwartalnik Filmowy” 2015, nr 91. Rychlewski Marcin, Rewolucja rocka: semiotyczne wymiary elektrycznej ekstazy, Gdańsk 2011. Siwak Wojciech, Estetyka rocka, Warszawa 1993. Unisono w wielogłosie IV: rock a media, red. R. Marcinkiewicz, Sosnowiec 2013. Wicke Peter, Rockmusik: zur Ästhetik und Soziologie eines Massenmediums, Lipsk 1987. Włodek Patrycja, Rock’n’roll i “stracone pokolenie” amerykańskiego kina, „Kwartalnik Filmowy” 2015, nr 91. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zna różnice i podobieństwa formalne muzyki i innych sztuk; ma szczególną świadomość rozmaitych zastosowań muzyki rockowej w medium filmu, - posiada dotyczącą historii oraz teraźniejszości wiedzę na temat zjawisk z obszaru kultury medialnej (zwłaszcza w kontekście kultury filmowej oraz kultury rocka), zna funkcjonujące w jej ramach zależności między różnymi formami sztuki, - posiada wiedzę na temat medioznawstwa w aspektach komunikacyjnych oraz aksjologicznych, - potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi w zakresie analizy i interpretacji dzieła filmowego, szczególnie w kontekście jego wieloaspektowych powiązań z kulturą rocka, - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania na tej podstawie wniosków, - potrafi w oparciu o zdobytą wiedzę i umiejętności rozwijać swoje zainteresowania związane z medioznawstwem i korespondencją sztuk. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): student dysponuje rozbudowaną wiedzą i umiejętnościami analitycznymi umożliwiającymi mu wielostronne rozpatrywanie związków (historycznych, funkcjonalnych itd.) muzyki rockowej z różnymi mediami, ze szczególnym uwzględnieniem medium filmu; potrafi sproblematyzować użycie muzyki w twórczości wybranych artystów; zna związane z tą problematyką teksty naukowe i swobodnie operuje wiedzą w nich zawartą. dobry plus (+db; 4,5): student dysponuje wiedzą z zakresu muzyki rockowej w mediach (ze szczególnym uwzględnieniem medium filmu), wykraczającą poza materiał prezentowany w ramach zajęć; potrafi zanalizować różne przykłady zastosowania muzyki rockowej w medium filmu dobry (db; 4,0): student dysponuje wiedzą z zakresu muzyki rockowej w mediach (ze szczególnym uwzględnieniem medium filmu), niewykraczającą poza materiał prezentowany w ramach zajęć; potrafi zanalizować różne przykłady zastosowania muzyki rockowej w medium filmu dostateczny plus (+dst; 3,5): student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu muzyki rockowej w mediach (ze szczególnym uwzględnieniem medium filmu), potrafi przeanalizować i zinterpretować prosty przykład jej funkcjonowania. dostateczny (dst; 3,0): student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu muzyki rockowej w mediach (ze szczególnym uwzględnieniem medium filmu), potrafi zanalizować prosty przykład jej funkcjonowania. niedostateczny (ndst; 2,0): student nie dysponuje podstawową wiedzą z zakresu muzyki rockowej w mediach (ze szczególnym uwzględnieniem medium filmu), nie potrafi zanalizować prostego przykładu jej zastosowania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Pławuszewski | |
Prowadzący grup: | Piotr Pławuszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.