Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Muzyka, media, wartości: Muzyka rockowa w filmie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-MMWF-11FKMDM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Muzyka, media, wartości: Muzyka rockowa w filmie
Jednostka: Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe z modułu specjalizacji: filmoznawstwo intermedialne (st. magisterskie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filmoznawstwo i kultura mediów

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- zapoznanie studenta z historią oraz sposobami funkcjonowania muzyki w mediach (zwłaszcza w aspekcie medialno-filmowego „przejawiania się” kultury rocka),

- wyćwiczenie podstawowych umiejętności nazywania i opisu rozwiązań muzycznych występujących w medium filmu, związanych zaś z historią kultury rocka,

- przekazanie wiedzy na temat medialno-kulturowego funkcjonowania muzyki popularnej w XX i XXI wieku (ze szczególnym uwzględnieniem zjawiska kultury rocka i jej styku z kulturą filmową).

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, demonstracje dźwiękowe i/lub video.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- analiza i interpretacja funkcjonowania muzyki w różnych mediach, zwłaszcza filmowym (powiązanym z kulturą rocka),

- wiedza na temat XX/XXI-wiecznych przemian i przejawów kultury medialnej, zwłaszcza w kontekstach filmowo-muzycznych,

- umiejętność krytycznej refleksji na temat kulturotwórczej roli mediów (historycznych i współczesnych), zwłaszcza w kontekście kultury rocka oraz medium filmu,

- zapoznanie z podstawową wiedzą z zakresu teorii i historii muzyki rockowej w mediach (ze szczególnym uwzględnieniem medium filmu).

Literatura:

Zalecana literatura:

Alion Yves, Kultura rocka w zwierciadle kina, „Film na Świecie” 1992, nr 01.

Castaldo Gino, Ziemia obiecana: kultura rocka 1954-1994, przeł. J. Uszyński, Kraków 1997.

Celluloid Jukebox: Popular Music and the Movies Since the 1950s, red. J. Romney, A. Wootton, Londyn 1995.

Crenshaw Marshall, Hollywood rock: a guide to rock'n'roll in the movies, Londyn 1994.

Cros Jean-Louis, Merigau Pascal, Tabu, przemoc i śmierć: spotkanie potęg, „Film na Świecie” 1992, nr 01.

Dąbrowski Grzegorz, Fenomen rocka na przykładzie mitu Woodstock, „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej” 2000, nr 1.

Donnelly Kevin, Magical Musical Tour: rock and pop in music soundtracks, Nowy Jork 2015.

Dorobek Andrzej, Rock – problemy, sylwetki, konteksty (szkice z estetyki i socjologii rocka), Bydgoszcz 2001.

Hoffman Beata, Rock a przemiany kulturowe XX wieku, Warszawa 2001.

Inglis Ian, Historia muzyki popularnej na ekranie: biopiki popowo-rockowe, tłum. T. Rutkowska, „Kwartalnik Filmowy” 2015, nr 91.

Jenkinson Philip, Warner Alan, Celluloid rock: twenty years of movie rock, Londyn 1974.

Lee Chrisopher Paul, Like a Bullet of Light: The Films of Bob Dylan, Londyn 2000.

Pławuszewski Piotr, Kino mocnego uderzenia. Polska muzyka rockowa w polskim filmie dokumentalnym lat 60. 70., „Kwartalnik Filmowy” 2015, nr 91.

Rychlewski Marcin, Rewolucja rocka: semiotyczne wymiary elektrycznej ekstazy, Gdańsk 2011.

Siwak Wojciech, Estetyka rocka, Warszawa 1993.

Unisono w wielogłosie IV: rock a media, red. R. Marcinkiewicz, Sosnowiec 2013.

Wicke Peter, Rockmusik: zur Ästhetik und Soziologie eines Massenmediums, Lipsk 1987.

Włodek Patrycja, Rock’n’roll i “stracone pokolenie” amerykańskiego kina, „Kwartalnik Filmowy” 2015, nr 91.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- zna różnice i podobieństwa formalne muzyki i innych sztuk; ma szczególną świadomość rozmaitych zastosowań muzyki rockowej w medium filmu,

- posiada dotyczącą historii oraz teraźniejszości wiedzę na temat zjawisk z obszaru kultury medialnej (zwłaszcza w kontekście kultury filmowej oraz kultury rocka), zna funkcjonujące w jej ramach zależności między różnymi formami sztuki,

- posiada wiedzę na temat medioznawstwa w aspektach komunikacyjnych oraz aksjologicznych,

- potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi w zakresie analizy i interpretacji dzieła filmowego, szczególnie w kontekście jego wieloaspektowych powiązań z kulturą rocka,

- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania na tej podstawie wniosków,

- potrafi w oparciu o zdobytą wiedzę i umiejętności rozwijać swoje zainteresowania związane z medioznawstwem i korespondencją sztuk.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): student dysponuje rozbudowaną wiedzą i umiejętnościami analitycznymi umożliwiającymi mu wielostronne rozpatrywanie związków (historycznych, funkcjonalnych itd.) muzyki rockowej z różnymi mediami, ze szczególnym uwzględnieniem medium filmu; potrafi sproblematyzować użycie muzyki w twórczości wybranych artystów; zna związane z tą problematyką teksty naukowe i swobodnie operuje wiedzą w nich zawartą.

dobry plus (+db; 4,5): student dysponuje wiedzą z zakresu muzyki rockowej w mediach (ze szczególnym uwzględnieniem medium filmu), wykraczającą poza materiał prezentowany w ramach zajęć; potrafi zanalizować różne przykłady zastosowania muzyki rockowej w medium filmu

dobry (db; 4,0): student dysponuje wiedzą z zakresu muzyki rockowej w mediach (ze szczególnym uwzględnieniem medium filmu), niewykraczającą poza materiał prezentowany w ramach zajęć; potrafi zanalizować różne przykłady zastosowania muzyki rockowej w medium filmu

dostateczny plus (+dst; 3,5): student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu muzyki rockowej w mediach (ze szczególnym uwzględnieniem medium filmu), potrafi przeanalizować i zinterpretować prosty przykład jej funkcjonowania.

dostateczny (dst; 3,0): student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu muzyki rockowej w mediach (ze szczególnym uwzględnieniem medium filmu), potrafi zanalizować prosty przykład jej funkcjonowania.

niedostateczny (ndst; 2,0): student nie dysponuje podstawową wiedzą z zakresu muzyki rockowej w mediach (ze szczególnym uwzględnieniem medium filmu), nie potrafi zanalizować prostego przykładu jej zastosowania.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Pławuszewski
Prowadzący grup: Piotr Pławuszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)