Medialna estetyka filmu fabularnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-MEF-11FKMDM-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Medialna estetyka filmu fabularnego |
Jednostka: | Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Strona przedmiotu: | http://filmoznawstwo.com |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filmoznawstwo i kultura mediów |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: 1) Zapoznanie studentów z medialną estetyką filmu fabularnego: – wyjaśnienie głównych pojęć medialnej estetyki filmu fabularnego (realizm, przemoc, technika, towar, mit); – wyjaśnienie wzajemnych powiązań między nimi i ich relacji do kultury medialnej; – całościowe ujęcie medialnej teorii filmu fabularnego. 2) Rozwijanie umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu medialnej estetyki filmu fabularnego do samodzielnej analizy filmów fabularnych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak wymagań wstępnych. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka wydziałowa i Biblioteka Głowna UAM. Program zajęć. Materiały będą przesyłane studentom pocztą elektroniczną. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - Specyfika medialnej estetyki filmu fabularnego na tle istniejących teorii filmu. - Zasadnicze pojęcia medialnej estetyki filmu (realizm, przemoc, technika, towar, mit). - Realizm filmu fabularnego. - Przemoc pokazywania a technika filmowa. - Film jako towar. Adaptacja, produkcja, dystrybucja. - Film jako mit społeczny. Mityczna rzeczywistość filmu. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Wykład problemu: Faulstich, Werner, Estetyka filmu: badania nad filmem science fiction „Wojna światów” (1953/54) Byrona Haskina, przeł. M. Kasprzyk, K. Kozłowski, przedmowa i oprac. K. Kozłowski, Poznań 2017. Faulstich, Werner; Strobel Ricarda, „Uksiążkowienie” jako problem estetyczno-medialny. „Obcy – ósmy pasażer Nostromo” – studium przypadku, przeł. M. Kasprzyk, przejrzał K. Kozłowski, „Przestrzenie Teorii” 2014, nr 22, s. 231–259. Pojęcie medium: Faulstich Werner, Muzyka i medium. Szkic historiograficzny od początków do dzisiaj, przeł. M. Kasprzyk, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” 2009–2010, vol. 7: Dancing Muses, ed. by K. Kozłowski, nr 13–14, s. 15–28. Kozłowski Krzysztof, Co to jest medium?, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” 2011, vol. 8: (Over)Using the Holocaust. Part I: Contexts, ed. by K. Mąka-Malatyńska and M. Kaźmierczak, nr 15–16, s. 203–209. Aspekty problemu, perspektywy namysłu: Abrams, Meyer H., Zwierciadło i lampa. Romantyczna teoria poezji a tradycja krytycznoliteracka, przeł. M.B. Fedewicz, Gdańsk 2003, s. 11–38 („Wstęp: orientacje teoretyczne”). Auerbach, Erich, Posłowie, w: idem, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, przeł. i przedmową opatrzył Z. Żabicki, przedmowa do II wyd. M.P. Markowski, Warszawa [2004], s. 526–529. Auerbach, Erich, W Hôtel de La Mole, w: idem, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, przeł. i przedmową opatrzył Z. Żabicki, przedmowa do II wyd. M.P. Markowski, Warszawa [2004], s. 435–472. Eco, Umberto, Mit amerykański trzech pokoleń nastawionych antyamerykańsko, przeł. J. Ugniewska, w: idem, O literaturze, przeł. J. Ugniewska, A. Wasilewska, Warszawa 2003, s. 237–251. Elsaesser, Thomas; Hagener, Malte, Teoria filmu: wprowadzenie przez zmysły, przeł. K. Wojnowski, Kraków 2015, s. 9–23, 25–52. Falkiewicz, Andrzej, Mit Orestesa, w: idem, Mit Orestesa. Szkice o dramaturgii współczesnej, Poznań 1967, s. 159–192. Gombrich Ernst Hans, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawiania obrazowego, przeł. J. Zarański, Warszawa 1981, s. 119–146. Helman, Alicja, Teoria Siegfrieda Kracauera pięćdziesiąt lat później, w: S. Kracauer, Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, przeł. W. Wertenstein, wstęp A. Helman, Gdańsk 2008, s. 7–18. Helman, Alicja, Wprowadzenie, w: I film stworzył kobietę, red. G. Stachówna, Kraków 1999, s. 11–15. Loiperdinger, Martin, „Przyjazd pociągu” Louisa Lumière’a. Mit założycielski nowego medium, w: KINtop. Antologia wczesnego kina, red. A. Dębski i M. Loiperdinger, Wrocław 2016, cz. 1, s. 75–118. Lubelski, Tadeusz, Bardot – Moreau: podwójny emblemat Nowej Fali, w: I film stworzył kobietę, red. G. Stachówna, Kraków 1999, s. 49–59. Sarnowska-Temeriusz, Elżbieta, Przeszłość poetyki. Od Platona do Giambattisty Vica, Warszawa 1995, s. 94–115 („Kategoria poetyckiej mimēsis”). Siwiński, Ireneusz; Helman, Alicja; współpraca: Demby, Łucja; Kocołowski, Wojciech, Realizm [hasło], w: Słownik pojęć filmowych, red. A. Helman, Wrocław 1998, s. 131–183. Stachówna, Grażyna, Wstęp, w: I film stworzył kobietę, red. G. Stachówna, Kraków 1999, s. 9–10. Wysłouch, Seweryna, O malarskości literatury, w: eadem, Literatura i semiotyka, Warszawa 2001, s. 75–94. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej medialnej estetyki filmu fabularnego; odnosi tę wiedzę do filmoznawstwa i literaturoznawstwa, które jest w stanie twórczo rozwijać; rozumie terminologię i istotę teorii medialnej estetyki filmu fabularnego; - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach medialnej estetyki filmu z innymi dziedzinami filmoznawczymi i dyscyplinami naukowymi, głównie literaturoznawstwem, pozwalającą na integrowanie wiedzy z zakresu rozmaitych dyscyplin naukowych; - zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania filmu fabularnego w odniesieniu do teorii medialnej, ujmującej film fabularny jako literaturę zapośredniczoną w medium audiowizualnym; - zna wybrane aspekty teorii filmu wchodzące w zakres medialnej estetyki filmu fabularnego i ma świadomość ich historyczności; - posiada podstawową wiedzę na temat nowych orientacji literaturoznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem refleksji filmo- i medioznawczej; zna problemy i terminy z zakresu medialnej estetyki filmu fabularnego; - potrafi właściwie ocenić swoje możliwości intelektualne, zna stan swojej wiedzy i umiejętności oraz realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny. Skala ocen: 1) Bardzo dobry (bdb; 5,0): Student posiada uporządkowaną i szczegółową wiedzę z zakresu medialnej estetyki filmu fabularnego, potrafi krytycznie scharakteryzować główne pojęcia medium filmu, klarownie przedstawia ich wzajemne powiązania i medialne uwarunkowania widziane w kontekście historycznym i teoretycznym, problematyzuje relacje zachodzące pomiędzy tymi pojęciami a kulturą medialną, zna literaturę naukową oraz korzysta z wiedzy medioznawczej w refleksji nad zjawiskami kulturowymi. 2) Dobry plus (+db; 4,5): Student posiada uporządkowaną i szczegółową wiedzę z zakresu medialnej estetyki filmu fabularnego, potrafi opisać w kontekście estetycznomedialnym główne pojęcia medium filmu, odróżniać to, co medialne, od tego co artystyczne, rozumie historyczność dzieła filmowego jako historyczność techniki filmowej i orientuje się w literaturze kontekstowej. 3) Dobry (db; 4,0): Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu medialnej estetyki filmu fabularnego, potrafi scharakteryzować główne pojęcia medium filmu, przedstawić ich wzajemne powiązania, rozumie historyczność dzieła filmowego, widzi film z perspektywy innych mediów i odwołuje się do ważnych tekstów naukowych. 4) Dostateczny plus (+dst; 3,5: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu medialnej estetyki filmu fabularnego, zna literaturę przedmiotową i orientuje się w podstawowych kategoriach estetyczno-medialnych filmu, potrafi także użyć tej wiedzy do analizy innych przykładów filmowych niż omówione na wykładzie. 5) Dostateczny (dst; 3,0): Student posiada podstawową wiedzę z zakresu medialnej estetyki filmu fabularnego i zna literaturę przedmiotową. 6) Niedostateczny (ndst; 2,0): Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu medialnej estetyki filmu fabularnego i nie zna literatury przedmiotowej. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.