Lingwistyka tekstu i dyskursu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-LTD-r1PFDU-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Lingwistyka tekstu i dyskursu |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla I roku polonistyczno-filozoficznych studiów nauczycielskich (st. mag.) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele systemowe: - kształcenie zdolności do samodzielnej pracy, zdobywanie umiejętności zastosowania wiedzy z zakresu językoznawstwa w praktyce, - kształcenie postawy skłaniającej do samodzielnego zgłębiania wiedzy językoznawczej, - kształcenie umiejętności wskazywania i nazywania współcześnie zachodzących przemian w obszarze dyskursu, tekstu i gatunku. Cele instrumentalne: - zdobywanie wiedzy z zakresu języka polskiego i jego odmian dyskursywnych, tekstologii, a także genologii lingwistycznej. Cele interpersonalne: - nabywanie zdolności krytycznych oraz umiejętności pozwalających na interdyscyplinarnym łączeniu wiedzy językoznawczej z elementami wiedzy medioznawczej, psycholingwistycznej i socjolingwistycznej, - nabywanie zdolności krytycznego wykorzystania tekstów naukowych, a także ich stosowanie w argumentowaniu. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, metoda ćwiczeniowa, metoda badawcza (dociekania naukowego), praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - tekst, dyskurs, komunikacja, - typy tekstów, - tekst i kontekst, - metatekst, - odmiany dyskursu, - jak analizować dyskurs? - różne koncepcje badawcze, - podmiot w języku i tekście, - intencjonalność i problemy modalności; rama modalna, - gatunek-styl-tekst, - typologia gatunków, - operacje na tekście (np. streszczenie, dekompozycja, transformacje). |
Literatura: |
Zalecana literatura: Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009. Dyskurs i jego odmiany, red. B. Witosz i in., Katowice 2016. Dyskurs jako struktura i proces, red. T. Van Dijk, Warszawa 2001. GajdaS., Gatunkowe wzorce wypowiedzi, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001. Jak analizować dyskurs? Perspektywy dydaktyczne, red. W. Czachur, A. Kulczyńska, Ł. Kumięga, Kraków 2016 (wybór). Labocha J., Tekst, wypowiedź, dyskurs, [w:] Styl a tekst, red. S. Gajda, S. Balowski, Opole 1996. Polska genologia lingwistyczna, red. D. Ostaszewska i R. Cudak, Warszawa 2008. Wilkoń A., Spójność i struktura tekstu. Wstęp do lingwistyki tekstu, Kraków 2002. Witosz B., Gatunek – sporny (?) problem współczesnej refleksji tekstologicznej, „Teksty Drugie”, 2001 nr 5. Witosz B., Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki, Katowice 2005 (wybór). Wojtak M., Analiza gatunków prasowych, Lublin 2008 (wybór). U. Żydek-Bednarczuk: Typy, odmiany, klasy... tekstów. W poszukiwaniu kryteriów, w: Stylistyka a pragmatyka, red. B. Witosz. Katowice 2001. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - rozumie i poprawnie stosuje pojęcia: tekst, dyskurs, komunikacja, styl i gatunek w celu opisu omawianych zjawisk językowych charakterystycznych dla współczesnej polszczyzny, - potrafi wskazać różne typy dyskursów i scharakteryzować je, - zna różne koncepcje gatunku, rozumie wieloaspektowość opisu gatunków; potrafi wskazać wyznaczniki gatunkowe, a także zanalizować zmiany (w tym zjawisko hybrydyzacji) w obrębie wybranych gatunków, 0 zna i potrafi wskazać różne sposoby badania dyskursu wynikające z tradycji francuskiej i anglosaskiej (m.in. krytyczna analiza dyskursu, narzędzia kognitywne w analizie dyskursu i in.), - potrafi zdefiniować tekst z perspektywy lingwistycznej (relacja tekst a inne jednostki języka, w tym zdanie) i semiotycznej, a także wskazać wykładniki tekstowości, - umie wyróżnić i nazwać typy tekstów charakterystyczne dla różnych dyskursów, - potrafi wskazać relację między tekstem a kontekstem, zna różne sposoby definiowania kontekstu, a także potrafi wykorzystać kontekst do analizy tekstu, - potrafi zinterpretować i zanalizować dowolny tekst, korzystając z różnych metodologii językoznawczych (w tym strukturalizm, pragmatyka, kognitywizm), - rozumie pojęcie metatekstu i umie określić rolę metatekstyzmów w tekście, - potrafi określić rolę i funkcję podmiotu w tekście, a także określić jej wpływ na kształtowaną relację nadawczo-odbiorczą, - potrafi scharakteryzować i wykonać wybrane operacje na tekście (w tym streszczenie, dekompozycja, transformacje), - potrafi poprawnie korzystać z przedstawianej na zajęciach terminologii językoznawczej, - potrafi czytać artykuły dotyczące różnych sposobów analizy i interpretacji wybranych tekstów, dyskutując z przyjętymi założeniami; wskazywać ich zastosowanie w praktyce, - umie powiązać wiedzę z zakresu językoznawstwa z elementami wiedzy historycznoliterackiej i teorii literatury, a także medioznawstwa, psycholingwistyki i socjolingwistyki, - rozumie problem modalności i intencjonalności tekstu i potrafi pokazać różnice między typami modalności obecne w analizowanym tekście. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0) dobry plus (+db; 4,5) dobry (db; 4,0) dostateczny plus (+dst; 3,5) dostateczny (dst; 3,0) niedostateczny (ndst; 2,0) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Rybka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Rybka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.