Postać w literaturze, filmie i grach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-LFG-11GRDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Postać w literaturze, filmie i grach |
Jednostka: | Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | groznawstwo |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - rozwijanie świadomości terminologicznej stosowanej w literaturoznawstwie, filmoznawstwie i groznawstwie dotyczącej postaci, ze szczególnym uwzględnieniem różnic pojęciowych: bohater/bohaterka, protagonista/protagonistka, postać, persona, awatar/agent użytkownika, - zapoznanie studentów z podstawowymi modusami bohaterskimi, głównie w literaturze współczesnej, - zarysowanie relacji między bohaterem filmowym a literackim (rozróżnienia i identyfikacje), - wskazanie roli i funkcji ludzkich oraz nieludzkich postaci w fabułach literackich, filmowych oraz growych, - budzenie świadomości kulturowej w refleksji nad postacią w literaturze, filmie, grach. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - wprowadzenie i charakterystyka terminologii używanej w badaniach tekstów kultury, głównie growych, literackich i filmowych dotyczących postaci w literaturze, filmie, grach (np. bohater/bohaterka, protagonista/protagonistka, postać, persona, awatar/agent użytkownika), - analiza wybranych powiązań groznawstwa z literaturoznawstwem oraz z innymi dziedzinami i dyscyplinami naukowymi odnoszącymi się do tematu postaci (np. postać stalkera pojawiająca się w powieści Piknik na skraju drogi autorstwa A. i B. Strugackich, potem w filmie Stalker w reż. A. Tarkowskiego, a następnie w serii gier S.T.A.L.K.E.R; analogicznie – transmedialna postacie popkulturowy, takie jak wiedźmin Geralt czy Harry Potter funkcjonują w przestrzeniach: literatura, seriale, gry wideo), - omówienie różnych rodzajów wytworów kultury, ze szczególnym uwzględnieniem mediów interaktywnych, oraz przeprowadzenie ich krytycznej analizy i interpretacji z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi, określenia ich znaczenia, oddziaływania oraz miejsca w procesie kształcenia (np. debata poświęcona wpływowi interaktywności na kreację protagonisty w grach RPG opartych na literackim materiale źródłowym [przykładowo produkcje z serii Wiedźmin]), - przygotowanie do odpowiedzialnego wskazywania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania z zakresu groznawstwa i dyscyplin pokrewnych, szczególnie literaturoznawstwa. (np. wybór tematu i zakresu pracy podsumowującej oraz napisanie eseju o wpływie interaktywności na kreowanie postaci w grach RPG opartych na literackim materiale źródłowym w serii gier Wiedźmin). |
Literatura: |
Zalecana literatura: Gajewska G,, Arcy-nie-ludzkie. Przez science fiction do antropologii cyborgów, Poznań 2010. Rozdział: (Nie)ludzkie roboty, s. 148-172. Osoba w literaturze i komunikacji literackiej, red. E. Balcerzan i W. Bolecki, IBL: Warszawa. 2020. Rozdziały: R. Nycz, Osoba w nowoczesnej literaturze: ślady obecności, s. 7-29. I. Iwasiów, Osoba w dyskursie feministycznym, s. 84-97. Vogler Ch., Podróż autora: struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, tłum. K. Kosińska, Warszawa 2010. Żygulski K., Bohater filmowy. Studium socjologiczne, Warszawa 1973. Tymińska M., Avatars Going Mainstream: Typology of Tropes in Avatar-Based Storytelling Practices, “Replay” 1 (3), 2016. Tomczak I., Stachura P., Kształtowanie tożsamości avatara w grach komputerowych. Studium komputerowych adaptacji Waldena Henry'ego D. Thoreau, „ER(R)GO: Teoria - Literatura – Kultura”, nr 37, 2018. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zna w zaawansowanym stopniu wybrane terminy wykorzystywane w badaniach tekstów kultury, głównie growych, literackich i filmowych odnoszące się do postaci w literaturze, filmie, grach, np.: bohater/bohaterka, protagonista/protagonistka, postać, persona, awatar/agent użytkownika, - zna w zaawansowanym stopniu wybrane powiązania groznawstwa z literaturoznawstwem oraz z innymi dziedzinami i dyscyplinami naukowymi w odniesieniu do postaci (rozróżnienia i identyfikacje), - potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury, ze szczególnym uwzględnieniem mediów interaktywnych, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi, określać ich znaczenia, oddziaływanie oraz miejsce w procesie kształcenia – głównie w analizowaniu relacji między bohaterem literackim a filmowym oraz występującym w grach, - jest przygotowany/przygotowana do odpowiedzialnego wskazywania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania z zakresu groznawstwa i dyscyplin pokrewnych, szczególnie literaturoznawstwa, np. wskazanie roli i funkcji ludzkich oraz nieludzkich postaci w fabułach literackich, filmowych oraz growych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): student/ka posiada rozbudowaną wiedzę o zagadnieniu postaci w literaturze, filmie i grach, potrafi scharakteryzować je, posługując się zarówno specjalistyczną terminologią jak i znajomością kontekstów kulturowych. Rzetelnie i terminowo wywiązuje się z powierzonych mu zadań, wykazuje się kreatywnością i wysoką aktywnością w dyskusjach. dobry plus (+db; 4,5): student/ka zna, rozumie i potrafi scharakteryzować zagadnienie postaci w literaturze, filmie i grach. Potrafi omówić ją z użyciem specjalistycznej terminologii. Rzetelnie i terminowo wywiązuje się z powierzonych mu zadań, wykazuje się wysoką aktywnością w dyskusjach. dobry (db; 4,0): student/ka zna i rozumie zagadnienie postaci w literaturze, filmie i grach. Potrafi omówić ją z użyciem specjalistycznej terminologii. Rzetelnie i terminowo wywiązuje się z powierzonych mu zadań. dostateczny plus (+dst; 3,5): student/ka w stopniu dostatecznym realizuje założenia przedmiotu, zarysowane w programie studiów. Zna pojęcia i konteksty związane z zagadnieniem postaci w literaturze, filmie i grach. dostateczny (dst; 3,0): student/ka w stopniu dostatecznym realizuje założenia przedmiotu, zarysowane w programie studiów. W stopniu podstawowym opanował pojęcia i konteksty związane z zagadnieniem postaci w literaturze, filmie i grach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Pigulak | |
Prowadzący grup: | Maciej Pietrzak, Joanna Pigulak, Monika Wójciak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Pigulak | |
Prowadzący grup: | Joanna Pigulak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.