Język łaciński z elementami kultury antycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-LAT-12PDL-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język łaciński z elementami kultury antycznej |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii polskiej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - poznanie podstaw gramatycznych i leksykalnych języka łacińskiego, - pokazanie przydatności znajomości języka łacińskiego w pracy polonisty, - przybliżenie mitologii, zwyczajów, obyczajów i życia codziennego starożytnych Rzymian, - pokazanie roli tradycji antycznej w literaturze i kulturze polskiej i europejskiej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca nad tekstem, metoda ćwiczeniowa. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 7 (3+4) |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - krótka historia języka łacińskiego i jego roli w rozwoju języka, literatury i kultury polskiej i europejskiej, - wymowa w łacinie i jej historyczna zmienność, - łaciński system koniugacyjny i deklinacyjny, - poznawanie słownictwa łacińskiego w oparciu o preparacje i teksty oryginalne, - wybrane sentencje i zwroty łacińskie oraz terminy używane w naukach humanistycznych, - poznawanie głównych osiągnięć literackich i kulturowych starożytnych Rzymian, epoki literackie i osiągnięcia twórców kanonicznych, - mitologia, zwyczaje, obyczaje i życie codziennych starożytnych Rzymian, - recepcja antyki w kulturze dawnej i współczesnej. |
Literatura: |
Wybrane podręczniki i słowniki do nauki języka łacińskiego: - O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych, Warszawa 2000. - J. Ryba, E. Wolanin, A. Klęczar, Homo Romanus. Podręcznik do języka łacińskiego i kultury antycznej, Kraków 2017. - J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Warszawa 2001. - L. Winniczuk, Lingua Latina. Łacina bez pomocy Orbiliusza, Warszawa 1975. - Mały słownik łacińsko-polski, red. J. Korpanty, Warszawa 2007. - Mały słownik polsko-łaciński, red. L. Winniczuk, Warszawa 2001. - Słownik łacińsko-polski, red. M. Plezia, t. 1-5, Warszawa 1998. Wybrane opracowania dotyczące historii języka łacińskiego, kultury antycznej i jej recepcji: - M. Cytowska, H. Szelest, Literatura grecka i rzymska w zarysie, Warszawa 1985. - P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, red. J. Łanowski, przeł. M. Bronarska et al., Wrocław 2002 - G. Highet, The Classical Tradition. Greek and Roman Influences on Western Literature, New York-Oxford 1985. - Mała encyklopedia kultury antycznej, red. Z. Piszczek, Warszawa 1988. - A. W. Mikołajczak, Łacina w kulturze polskiej, Wrocław 1998. - J. Safarewicz, Zarys historii języka łacińskiego, Wrocław 1986. - W. Stroh, Łacina umarła, niech żyje łacina! Mała historia wielkiego języka, przeł. A. Arndt, wstęp E. Wesołowska, Poznań 2013. - Tradycje antyczne w kulturze europejskiej. Perspektywa polska, red. J. Axer, Warszawa 1995. Podana bibliografia obejmuje głównie podręczniki do nauki języka, słowniki pomocne w pracy z tekstem oraz kompendia dotyczące historii łaciny i roli tradycji antycznej w kulturze europejskiej. Szczegółową bibliografię w postaci artykułów z czasopism i monografii prowadzący podaje w czasie zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka potrafi: - poprawnie odczytuje teksty w języku łacińskim, - zna kategorie deklinacyjne i koniugacyjne języka łacińskiego oraz podstawowe reguły syntaktyczne, - potrafi przetłumaczyć przy pomocy słownika prosty tekst łaciński, określając formy gramatyczne poszczególnych słów, podając formy podstawowe użytych czasowników, rzeczowników, przymiotników etc. - zna na pamięć, rozumie i potrafi właściwie stosować wybrane sentencje i zwroty łacińskie oraz terminy używane w naukach humanistycznych, - zna historię języka łacińskiego i jego wpływ na rozwój polszczyzny, - zna literaturę i kulturę antyczną w stopniu pozwalającym objaśnić kontekst kulturowy tłumaczonych tekstów i opanowanych na pamięć sentencji; potrafi wskazać najważniejsze osiągnięcia literackie i kulturowe starożytnego Rzymu; potrafi opowiedzieć o mitach, życiu codziennym Rzymian, ich obyczajach i rozrywkach, - trafnie wskazuje elementy przejęte z antyku w literaturze i kulturze dawnej i współczesnej; potrafi odpowiedzieć na pytanie, do czego nam dziś potrzebna kultura i literatura antyczna. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra umiejętność czytania tekstu w języku łacińskim. Bardzo dobra umiejętność tłumaczenia prostego łacińskiego tekstu na język polski. Doskonała znajomość przerobionego materiału gramatycznego. Umiejętność problematycznego podejścia do przeczytanych artykułów, traktujących o osiągnięciach literackich i kulturowych starożytnych Rzymian, ich obyczajach, zwyczajach, mitologii oraz życiu codziennym. Bardzo dobra znajomość recepcji antyku w kulturze polskiej i europejskiej. dobry plus (+db; 4,5): dobra umiejętność czytania tekstu w języku łacińskim. Dobra umiejętność tłumaczenia prostego łacińskiego tekstu na język polski. Dobra znajomość przerobionego materiału gramatycznego. Umiejętność problematyzowania materiału z przeczytanych artykułów, traktujących o osiągnięciach literackich i kulturowych starożytnych Rzymian, ich zwyczajach, mitologii i życiu codziennym. Dobra znajomość problematyki recepcyjnej dotyczącej obecności antyku w kulturze polskiej i europejskiej. dobry (db; 4,0): dobra umiejętność czytania tekstu w języku łacińskim. Dobra umiejętność tłumaczenia prostego łacińskiego tekstu na język polski. Dobra znajomość przerobionego materiału gramatycznego. Umiejętność problematyzowania materiału z przeczytanych artykułów, traktujących o osiągnięciach literackich starożytnych Rzymian, ich mitologii, obyczajach i życiu codziennym. Dobra znajomość obecności antyku w literaturze i kulturze wieków późniejszych. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca umiejętność czytania tekstu w języku łacińskim. Zadowalająca umiejętność tłumaczenia prostego łacińskiego tekstu na język polski. Dobra znajomość przerobionego materiału gramatycznego. Zadowalająca znajomość materiału z przeczytanych artykułów, traktujących o osiągnięciach starożytnych Rzymian w aspekcie kulturowym, ich mitologii i życia codziennego. dostateczny (dst; 3,0): dostateczna umiejętność czytania tekstu w języku łacińskim. Zadowalająca umiejętność tłumaczenia prostego łacińskiego tekstu na język polski. Dostateczna znajomość przerobionego materiału gramatycznego. Dostateczna znajomość materiału z przeczytanych artykułów na temat osiągnięć literackich starożytnych Rzymian i ich mitologii. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca umiejętność czytania tekstu w języku łacińskim. Brak umiejętności tłumaczenia prostego łacińskiego tekstu na język polski. Brak znajomości przerobionego materiału gramatycznego. Nieznajomość artykułów traktujących o osiągnięciach starożytnych Rzymian, ich mitologii, obyczajach i życiu codziennym. Metoda oceniania: egzamin pisemny po II semestrze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Szczot | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Arndt, Konrad Dominas, Mieszek Jagiełło, Katarzyna Kaniecka-Juszczak, Monika Szczot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Szczot | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Arndt, Sławomira Brud, Konrad Dominas, Michał Heintze, Katarzyna Kaniecka-Juszczak, Monika Szczot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Szczot | |
Prowadzący grup: | Konrad Dominas, Katarzyna Kaniecka-Juszczak, Anna Lasek, Monika Szczot, Piotr Urbański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.