Teoretyczne podstawy kultury języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-FK-400 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy kultury języka |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmiot fakultatywny Przedmiot fakultatywny Przedmioty fakultatywne Przedmioty fakultatywne Przedmioty fakultatywne Przedmioty fakultatywne Przedmioty fakultatywne Instytutu Filologii Polskiej Zajęcia do wyboru Zajęcia do wyboru Zajęcia do wyboru Zajęcia fakultatywne Zajęcia fakultatywne Zajęcia fakultatywne Zajęcia fakultatywne Zajęcia fakultatywne Zajęcia fakultatywne Zajęcia fakultatywne Zajęcia fakultatywne Zajęcia fakultatywne Zajęcia fakultatywne Zajęcia fakultatywne Zajęcia fakultatywne Zajęcia fakultatywne Zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - przekazanie wiedzy dotyczącej struktury i funkcjonowania współczesnej normy językowej, klasyfikacji błędów językowych, typologii innowacji językowych, kryteriów ich oceny, kodyfikacji i polityki językowej, postaw użytkowników wobec języka, zjawiska mody językowej, tendencji rozwojowych we współczesnej polszczyźnie, - przekazanie wiedzy o zależności sposobu językowego kształtowania tekstu od sytuacji komunikacyjnej, - wyrobienie umiejętności rozstrzygania problemów poprawnościowych z zakresu różnych poziomów języka w tekstach (wymowy, ortografii i interpunkcji, odmiany wyrazów, słownictwa i frazeologii, budowy zdań), - doskonalenie umiejętności sprawnego, poprawnego, skutecznego i estetycznego posługiwania się polszczyzną w różnych sytuacjach komunikacyjnych, zarówno w mowie, jak i na piśmie, - przygotowanie do właściwej interpretacji i oceny nowych środków językowych pojawiających się w różnych typach tekstów, - wyrobienie nawyku korzystania z aktualnych źródeł ortoepicznych (słowników poprawnościowych, poradników językowych, internetowych poradni językowych itp.) i ciągłego aktualizowania lektur, - uwrażliwienie na społeczną rolę językoznawcy w podnoszeniu poziomu świadomości i kompetencji językowych użytkowników polszczyzny. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład problemowy. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - przegląd ważniejszych wydawnictw z zakresu poprawności językowej; omówienie zawartości "Wielkiego słownika poprawnej polszczyzny PWN" pod red. Andrzeja Markowskiego (Warszawa 2004 i wydania następne), - kultura języka jako dyscyplina językoznawcza; podstawowe pojęcia z zakresu kultury języka, - struktura współczesnej normy językowej; typy norm językowych, - typy innowacji językowych, - innowacje uzupełniające w polszczyźnie XXI wieku, - kryteria oceny innowacji językowych, - współczesna norma frazeologiczna, - kodyfikacja; polska polityka językowa, - zjawisko mody językowej, - zewnątrzjęzykowe tendencje rozwojowe w polszczyźnie XXI wieku, - wewnątrzjęzykowe tendencje rozwojowe w polszczyźnie XXI wieku. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Jadacka Hanna, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005. Markowski Andrzej, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Wydanie nowe, Warszawa 2018. Waszakowa Krystyna, Przejawy internacjonalizacji w słowotwórstwie współczesnej polszczyzny, Warszawa 2005. Witalisz Alicja, Przewodnik po anglicyzmach w języku polskim, Kraków 2016. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi właściwie zdefiniować podstawowe pojęcia związane z poprawną komunikacją językową, - wyjaśnia zależności między sytuacją komunikacyjną a poziomami normy, stosowanymi kryteriami oceny innowacji językowych, - rozpoznaje i rozróżnia widoczne w tekstach tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny, - rozstrzyga problemy poprawnościowe, z którymi styka się w różnych typach tekstów, - dobiera środki językowe optymalnie dostosowane do sytuacji komunikacyjnej, - rozpoznaje innowacje i zmiany językowe występujące w tekstach mówionych i pisanych, także elektronicznych, - wybiera właściwe narzędzia do oceny innowacji językowych, w tym błędów, - korzysta z dostępnych źródeł ortoepicznych, - potrafi podjąć dyskusję nad statusem poprawnościowym form językowych w różnych sytuacjach komunikacyjnych, - przekonująco uzasadnia prezentowaną przez siebie postawę wobec języka, - umie kompetentnie popularyzować wiedzę z zakresu kultury języka, przyczyniając się do podniesienia poziomu kultury komunikacji językowej w społeczeństwie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0) dobry plus (+db; 4,5) dobry (db; 4,0) dostateczny plus (+dst; 3,5) dostateczny (dst; 3,0) niedostateczny (ndst; 2,0) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Piotrowicz-Krenc | |
Prowadzący grup: | Anna Piotrowicz-Krenc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Piotrowicz-Krenc | |
Prowadzący grup: | Anna Piotrowicz-Krenc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.