Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka pisania o filmie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-F-SPF-I
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Sztuka pisania o filmie
Jednostka: Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty fakultatywne
Przedmioty fakultatywne Instytutu Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych
Strona przedmiotu: http://filmoznawstwo.com/
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

filmoznawstwo i kultura mediów

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:


1) Zapoznanie studentów ze sposobami i metodyką pisania o filmie:

a) sztuka pisania a dyskurs filmoznawczy,

b) analiza wybranych tekstów,

c) całościowe ujęcie dzieła filmowego (analiza wybranych filmów),

d) recenzja filmowa a analiza krytyczna.


2) Rozwijanie umiejętności twórczego pisania o filmie, unikanie zastępowania analizy filmu ocenianiem.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Brak.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Biblioteki poznańskie (Biblioteka Uniwersytecka, Biblioteka Wydziałowa, Biblioteka Raczyńskich, Biblioteka Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk), artykuły medioznawcze publikowane w czasopismach i książkach naukowych.

Program zajęć i materiały udostepniane studentom także pocztą elektroniczną.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

- Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień.

- Dyskusja.

- Praca z tekstem

- Metoda analizy przypadków


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

4

Skrócony opis:

1) Zapoznanie studentów ze sposobami i metodyką pisania o filmie:

a) sztuka pisania a dyskurs filmoznawczy,

b) analiza wybranych tekstów o filmie,

c) częściowe opisy dzieła filmowego (akcja, postaci, formy budowy filmu, przesłanie),

d) całościowe ujęcie dzieła filmowego (cztery sposoby podejścia do filmu).

1.2. Rozwijanie umiejętności twórczego pisania o filmie, unikanie zastępowania analizy filmu ocenianiem.

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- Cztery sposoby podejścia do dzieła filmowego (schemat Wernera Faulsticha).

- Analiza wybranego filmu fabularnego.

- Małe formy pisane

- Analiza mistrzowskich tekstów o filmie.

- Analiza tekstów studenckich o filmie.

Literatura:

Zalecana literatura:

1) Edward Balcerzan, Lokator, w: Poloniści o filmie, pod. red. M. Hendrykowskiego, s. 19-25.

2) Jan Białostocki, „Lot nad kukułczym gniazdem”: Kompozycja i symbolika, w: Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa 1982, s. 467-470.

3) Stanisław Barańczak, Jak słodko płakać na „Love story”, w: Odbiorca ubezwłasnowolniony. Teksty o kulturze masowej i popularnej, wybór, oprac. i posłowie A. Poprawa, Wrocław 2017, s. 143-146.

4) Stanisław Barańczak, Western, czyli tragizm geometryczny, w: Odbiorca ubezwłasnowolniony. Teksty o kulturze masowej i popularnej, wybór, oprac. i posłowie A. Poprawa, Wrocław 2017, s. 151-154.

5) Umberto Eco, Casablanca, w: Semiologia życia codziennego, przeł. J. Ugniewska i in., Warszawa 1996, s. 256-262.

6) Étienne Gilson, Lingwistyka i filozofia. Rozważania o stałych filozoficznych języka, przeł. i przypisami opatrzyła H. Rosnerowa, Warszawa 1975, s. 181-214.

7) Gustaw Herling-Grudziński, Il Gattopardo, w: Godzina cieni. Eseje, Kraków 1991, s. 180-186.

8) Gustaw Herling-Grudziński, Dziennik pisany nocą 1971-1972, Warszawa 1990, s. 157-158.

9) Roman Ingarden, Kilka uwag o sztuce filmowej, w: Studia z estetyki, Warszawa 1966, t. 2, s. 311-329.

10) Leszek Kołakowski, Ludzie są dobrzy, w: Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania, Kraków 2009, s. 240-247.

11) Leszek Kołakowski, O sprawie seksu, w: Mini-wykłady o maxi-sprawach, Kraków 2004, s. 158-164.

12) Mirosław Korolko, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990.

13) Ryszard Legutko, Koniec świata westernu, w: Etyka absolutna i społeczeństwo otwarte, Kraków 1993, s. 199-209; Koniec świata westernu, w: Podzwonne dla błazna, Kraków 2006, s. 74-84.

14) Tomasz Lewandowski, Ziemia obiecana Reymonta i Wajdy, w: Poloniści o filmie, pod. red. M. Hendrykowskiego, s. 26-38.

15) Gerhard Lohfink, Rozumieć Biblię. Wprowadzenie do krytyki form literackich, przeł. B. Widła, Warszawa 1987.

16) Małgorzata Łukasiewicz, Historia bez końca, w: Dziwna rzecz pisanie, Warszawa 2012, s. 85-90.

17) Czesław Miłosz, Rok myśliwego, Kraków 1991, s. 309-326 („W Henrykowie, u przeoryszy”).

18) Jan Parandowski, Alchemia słowa, Warszawa 1976.

19) Jerzy Stempowski, Nad wodospadem w Szafuzie, w: Notatnik niespiesznego przechodnia, Warszawa 2012, s. 126-128.

20) Jerzy Stempowski, Mali artyści, w: Notatnik niespiesznego przechodnia, Warszawa 2012, s. 128-131.

21) Jerzy Stempowski, O czernieniu papieru, w: Eseje, Kraków 1984, s. 366-369; O czernieniu papieru, w: Eseje dla Kassandry, Gdańsk 2005, s. 7-10.

22) Jan Józef Szczepański, Piąty anioł, w: Przed nieznanym trybunałem, Autograf, Warszawa 1982, s. 49-84.

23) Gert Ueding, Rhetorik des Schreibens. Eine Einführung, Weinheim 19964.

24) Alexander Walker, Garbo. Portret, przeł. H. Pawlikowska, Warszawa 1987.

25) T. Zieliński, Proza artystyczna i jej losy, w: Po co Homer? Świat antyczny i my, wybór i posłowie A. Biernacki, Warszawa 1970, s. 128-182.

26) Jerzy Ziomek, Retoryka opisowa, Wrocław 1990.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- ma podstawową wiedzę na temat rodzimej i światowej kultury filmowej i literackiej, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań społecznych i politycznych;

- posiada podstawową wiedzę warsztatową niezbędną do wykonywania zadań praktycznych w zakresie filmoznawstwa i sztuk pokrewnych;

- ma podstawową i uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy i interpretacji dzieła literackiego w kontekście nauki o filmie;

- posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie filmoznawstwa i obszarów pokrewnych (głównie literaturoznawstwa);

- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków;

- potrafi skonstruować w języku polskim pracę pisemną oraz przygotować i zaprezentować wystąpienie ustne i /lub multimedialne dotyczące kultury filmowej i literackiej.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie: Prace cząstkowe i praca końcowa.

Skala ocen:

1) Bardzo dobry (bdb; 5,0):

Student posiada uporządkowaną i szczegółową wiedzę z zakresu sztuki pisania o filmie i bardzo dobrze radzi sobie z zajęciami praktycznymi, potrafi krytycznie scharakteryzować postać filmową, klarownie przedstawić formy budowy filmu i określić wieloaspektowo message filmu, odwołuje się w swych wypowiedziach do tekstów naukowych i wykorzystuje je twórczo w swoim myśleniu.

2) Dobry plus (+db; 4,5):

Student posiada i posługuje się w praktyce uporządkowaną wiedzą z zakresu sztuki pisania o filmie, radzi sobie ze wszystkimi zajęciami warsztatowymi, potrafi scharakteryzować w szczegółach i w ogólności postać filmową, zanalizować formy budowy filmu, określić message filmu, umie posłużyć się najważniejszymi tekstami naukowymi.

3) Dobry (db; 4,0):

Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu sztuki pisania o filmie, radzi sobie ze wszystkimi zajęciami praktycznymi, potrafi scharakteryzować postać filmową, opisać formy budowy filmu i określić message filmu, odwołuje się w swych wypowiedziach do odpowiednich tekstów naukowych.

4) Dostateczny plus (+dst; 3,5):

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu sztuki pisania o filmie i radzi sobie z zajęciami praktycznymi, rozróżnia gatunki literackie, umie posłużyć się małymi formami pisanymi i dokonać opisu dzieła filmowego.

5) Dostateczny (dst; 3,0):

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu sztuki pisania o filmie i radzi sobie z zajęciami praktycznymi, zna podstawowe sposoby podejścia do dzieła filmowego.

6) Niedostateczny (ndst; 2,0):

Student nie potrafi zaprezentować podstawowej wiedzy z zakresu sztuki pisania o filmie i nie radzi sobie z zajęciami praktycznymi.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Kozłowski
Prowadzący grup: Krzysztof Kozłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystian Przybylski
Prowadzący grup: Krystian Przybylski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Kozłowski
Prowadzący grup: Krzysztof Kozłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Igielska-Łagodzińska
Prowadzący grup: Anna Igielska-Łagodzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)