Sztuka pisania o filmie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-F-SPF-I |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka pisania o filmie |
Jednostka: | Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty fakultatywne Przedmioty fakultatywne Instytutu Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych |
Strona przedmiotu: | http://filmoznawstwo.com/ |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | filmoznawstwo i kultura mediów |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: 1) Zapoznanie studentów ze sposobami i metodyką pisania o filmie: a) sztuka pisania a dyskurs filmoznawczy, b) analiza wybranych tekstów, c) całościowe ujęcie dzieła filmowego (analiza wybranych filmów), d) recenzja filmowa a analiza krytyczna. 2) Rozwijanie umiejętności twórczego pisania o filmie, unikanie zastępowania analizy filmu ocenianiem. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteki poznańskie (Biblioteka Uniwersytecka, Biblioteka Wydziałowa, Biblioteka Raczyńskich, Biblioteka Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk), artykuły medioznawcze publikowane w czasopismach i książkach naukowych. Program zajęć i materiały udostepniane studentom także pocztą elektroniczną. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | - Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień. - Dyskusja. - Praca z tekstem - Metoda analizy przypadków |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Skrócony opis: |
1) Zapoznanie studentów ze sposobami i metodyką pisania o filmie: a) sztuka pisania a dyskurs filmoznawczy, b) analiza wybranych tekstów o filmie, c) częściowe opisy dzieła filmowego (akcja, postaci, formy budowy filmu, przesłanie), d) całościowe ujęcie dzieła filmowego (cztery sposoby podejścia do filmu). 1.2. Rozwijanie umiejętności twórczego pisania o filmie, unikanie zastępowania analizy filmu ocenianiem. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - Cztery sposoby podejścia do dzieła filmowego (schemat Wernera Faulsticha). - Analiza wybranego filmu fabularnego. - Małe formy pisane - Analiza mistrzowskich tekstów o filmie. - Analiza tekstów studenckich o filmie. |
Literatura: |
Zalecana literatura: 1) Edward Balcerzan, Lokator, w: Poloniści o filmie, pod. red. M. Hendrykowskiego, s. 19-25. 2) Jan Białostocki, „Lot nad kukułczym gniazdem”: Kompozycja i symbolika, w: Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa 1982, s. 467-470. 3) Stanisław Barańczak, Jak słodko płakać na „Love story”, w: Odbiorca ubezwłasnowolniony. Teksty o kulturze masowej i popularnej, wybór, oprac. i posłowie A. Poprawa, Wrocław 2017, s. 143-146. 4) Stanisław Barańczak, Western, czyli tragizm geometryczny, w: Odbiorca ubezwłasnowolniony. Teksty o kulturze masowej i popularnej, wybór, oprac. i posłowie A. Poprawa, Wrocław 2017, s. 151-154. 5) Umberto Eco, Casablanca, w: Semiologia życia codziennego, przeł. J. Ugniewska i in., Warszawa 1996, s. 256-262. 6) Étienne Gilson, Lingwistyka i filozofia. Rozważania o stałych filozoficznych języka, przeł. i przypisami opatrzyła H. Rosnerowa, Warszawa 1975, s. 181-214. 7) Gustaw Herling-Grudziński, Il Gattopardo, w: Godzina cieni. Eseje, Kraków 1991, s. 180-186. 8) Gustaw Herling-Grudziński, Dziennik pisany nocą 1971-1972, Warszawa 1990, s. 157-158. 9) Roman Ingarden, Kilka uwag o sztuce filmowej, w: Studia z estetyki, Warszawa 1966, t. 2, s. 311-329. 10) Leszek Kołakowski, Ludzie są dobrzy, w: Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania, Kraków 2009, s. 240-247. 11) Leszek Kołakowski, O sprawie seksu, w: Mini-wykłady o maxi-sprawach, Kraków 2004, s. 158-164. 12) Mirosław Korolko, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990. 13) Ryszard Legutko, Koniec świata westernu, w: Etyka absolutna i społeczeństwo otwarte, Kraków 1993, s. 199-209; Koniec świata westernu, w: Podzwonne dla błazna, Kraków 2006, s. 74-84. 14) Tomasz Lewandowski, Ziemia obiecana Reymonta i Wajdy, w: Poloniści o filmie, pod. red. M. Hendrykowskiego, s. 26-38. 15) Gerhard Lohfink, Rozumieć Biblię. Wprowadzenie do krytyki form literackich, przeł. B. Widła, Warszawa 1987. 16) Małgorzata Łukasiewicz, Historia bez końca, w: Dziwna rzecz pisanie, Warszawa 2012, s. 85-90. 17) Czesław Miłosz, Rok myśliwego, Kraków 1991, s. 309-326 („W Henrykowie, u przeoryszy”). 18) Jan Parandowski, Alchemia słowa, Warszawa 1976. 19) Jerzy Stempowski, Nad wodospadem w Szafuzie, w: Notatnik niespiesznego przechodnia, Warszawa 2012, s. 126-128. 20) Jerzy Stempowski, Mali artyści, w: Notatnik niespiesznego przechodnia, Warszawa 2012, s. 128-131. 21) Jerzy Stempowski, O czernieniu papieru, w: Eseje, Kraków 1984, s. 366-369; O czernieniu papieru, w: Eseje dla Kassandry, Gdańsk 2005, s. 7-10. 22) Jan Józef Szczepański, Piąty anioł, w: Przed nieznanym trybunałem, Autograf, Warszawa 1982, s. 49-84. 23) Gert Ueding, Rhetorik des Schreibens. Eine Einführung, Weinheim 19964. 24) Alexander Walker, Garbo. Portret, przeł. H. Pawlikowska, Warszawa 1987. 25) T. Zieliński, Proza artystyczna i jej losy, w: Po co Homer? Świat antyczny i my, wybór i posłowie A. Biernacki, Warszawa 1970, s. 128-182. 26) Jerzy Ziomek, Retoryka opisowa, Wrocław 1990. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - ma podstawową wiedzę na temat rodzimej i światowej kultury filmowej i literackiej, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań społecznych i politycznych; - posiada podstawową wiedzę warsztatową niezbędną do wykonywania zadań praktycznych w zakresie filmoznawstwa i sztuk pokrewnych; - ma podstawową i uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy i interpretacji dzieła literackiego w kontekście nauki o filmie; - posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie filmoznawstwa i obszarów pokrewnych (głównie literaturoznawstwa); - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków; - potrafi skonstruować w języku polskim pracę pisemną oraz przygotować i zaprezentować wystąpienie ustne i /lub multimedialne dotyczące kultury filmowej i literackiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: Prace cząstkowe i praca końcowa. Skala ocen: 1) Bardzo dobry (bdb; 5,0): Student posiada uporządkowaną i szczegółową wiedzę z zakresu sztuki pisania o filmie i bardzo dobrze radzi sobie z zajęciami praktycznymi, potrafi krytycznie scharakteryzować postać filmową, klarownie przedstawić formy budowy filmu i określić wieloaspektowo message filmu, odwołuje się w swych wypowiedziach do tekstów naukowych i wykorzystuje je twórczo w swoim myśleniu. 2) Dobry plus (+db; 4,5): Student posiada i posługuje się w praktyce uporządkowaną wiedzą z zakresu sztuki pisania o filmie, radzi sobie ze wszystkimi zajęciami warsztatowymi, potrafi scharakteryzować w szczegółach i w ogólności postać filmową, zanalizować formy budowy filmu, określić message filmu, umie posłużyć się najważniejszymi tekstami naukowymi. 3) Dobry (db; 4,0): Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu sztuki pisania o filmie, radzi sobie ze wszystkimi zajęciami praktycznymi, potrafi scharakteryzować postać filmową, opisać formy budowy filmu i określić message filmu, odwołuje się w swych wypowiedziach do odpowiednich tekstów naukowych. 4) Dostateczny plus (+dst; 3,5): Student posiada podstawową wiedzę z zakresu sztuki pisania o filmie i radzi sobie z zajęciami praktycznymi, rozróżnia gatunki literackie, umie posłużyć się małymi formami pisanymi i dokonać opisu dzieła filmowego. 5) Dostateczny (dst; 3,0): Student posiada podstawową wiedzę z zakresu sztuki pisania o filmie i radzi sobie z zajęciami praktycznymi, zna podstawowe sposoby podejścia do dzieła filmowego. 6) Niedostateczny (ndst; 2,0): Student nie potrafi zaprezentować podstawowej wiedzy z zakresu sztuki pisania o filmie i nie radzi sobie z zajęciami praktycznymi. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kozłowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kozłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystian Przybylski | |
Prowadzący grup: | Krystian Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kozłowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kozłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Igielska-Łagodzińska | |
Prowadzący grup: | Anna Igielska-Łagodzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.