Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Applied Psychology - Specialty: Organization of Learning Environment and the Specific Educational Needs II

General data

Course ID: 23-PSDM-SSP2
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Applied Psychology - Specialty: Organization of Learning Environment and the Specific Educational Needs II
Name in Polish: Psychologia stosowana - Specjalność: Organizacja środowiska uczenia się a specyficzne potrzeby edukacyjne II
Organizational unit: Faculty of Psychology and Cognitive Science
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
(in Polish) Przedmioty na psychologii na semestrze 9
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki
ECTS credit allocation (and other scores): 9.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) psychologia

Cycle of studies:

long-cycle studies

Module learning aims:

(in Polish) • wskazanie możliwości wykorzystania aktualnej wiedzy o związkach struktury organicznej układu nerwowego i struktury funkcjonalnej systemu psychicznego w ujęciu dynamicznym (rozwojowym) do udzielania efektywnej pomocy psychologicznej w obszarze edukacji

• ukazanie prawnych warunków określających środowisko uczenia w polskim systemie oświaty

• zapoznanie uczestników z typowymi układami potrzeb występujących u dzieci w sytuacjach edukacyjnych oraz sposobami ich uwzględniania w nauczaniu. Są to potrzeby wynikające z: 1) trudności w uczeniu się, 2) szczególnych uzdolnień, 3) stopnia gotowości do nawiązywania kontaktu

Year of studies (where relevant):

Year 5

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) nie

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii rozwoju człowieka ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji Lwa S. Wygotskiego

Information on where to find course materials:

(in Polish) Materiały do zajęć umieszczone są w dedykowanym zespole MS Teams

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Dyskusja

Metoda analizy przypadków

Metoda ćwiczeniowa

Metoda warsztatowa

Metoda projektu

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Praca w grupach

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 9 punktów ECTS = 225 godzin (90 godzin w kontakcie z prowadzącymi i 135 godzin pracy własnej studenta)

Bibliography: (in Polish)

Bańka, A. (2002). Społeczna psychologia środowiskowa (s. 25-51). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Błaszak, M., Przybylski, Ł. (2010). Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. (r. 4. Rzeczywistość rozkodowana – czyli jak rozumieć przedmioty wokół nas, s. 61-70, r. 5. Uniwersalne projektowanie – w stronę praktyki, s. 71-83)

Brzezińska, A. I. (2008). Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się. W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy (s. 35- 50).Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego UKW.

Brzezińska, A. I., Rycielska, L. (2009). Tutoring jako czynnik rozwoju ucznia i nauczyciela. W: P. Czekierda, M. Budzyński, J. Traczyński, Z. Zalewski, A. Zembrzuska (red.), Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej (s. 19 – 30). Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej (maszynopis udostępniony studentom).

Forman, E.A., Cazden, C.B. (2000). Myśl Wygotskiego a edukacja: wartości poznawcze współpracy z rówieśnikami. W: Brzezińska, A., Lutomski, G., Smykowski, B. (red.). Dziecko wśród rówieśników i dorosłych. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Fundacja CEO, Fundacja Think i In. (2016). Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę. Eduspaces21.

Hall, E. T. (1976/2001). Poza kulturą Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (r. 6. Kontekst i znaczenie, s. 89-107; r. 7 Wysoki i niski kontekst, s. 108-119; r. 8 Dlaczego kontekst, s. 120-130).

Hornowska, E., Brzezińska, A. I., Appelt, K., Kaliszewska-Czeremska, K. (2014). Rola środowiska w rozwoju małego dziecka – metody badania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. (r. 4. Kiedy środowisko wspiera rozwój dziecka?, s. 75-88).

Pąchalska, M. (2007). Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu. Tom 1 i 2. Warszawa: PWN, tom 1, s. 268-283, 303-310, 352-354, 373-378, 471-483; tom 2, s. 62-72.

Schaffer, H. R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość (r. 7). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Smykowski, B, (2015). Zmiana sposobu funkcjonowania dziecka a gotowość szkolna: analiza w kontekście koncepcji Lwa S. Wygotskiego. Teraźniejszość, Kultura, Edukacja, 3(71), 39-58.

Suchowierska, M., Ostaszewski, P., Bąbel, P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem: teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 67-81.

Śliwińska-Kowalska, M., Niebudek-Bugusz, E. (red.). (2019). Rehabilitacja zawodowa zaburzeń głosu. Poradnik dla nauczycieli. Łódź: Instytut Medycyny Pracy. Dostępne na stronie: http://www.programyzdrowotne.pl/programypowrotudopracy/glos/Default.aspx (w: materiały do pobrania)

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu student potrafi:

Skonstruować indywidualny program usprawniania funkcji psychicznych

Opisać prawne warunki systemu pomocy psychologicznej w systemie oświaty

Opisać główne zasady rozwoju i podtrzymywania gotowości edukacyjnej jednostki w cyklu życia

Dokonać analizy jakości dowolnego środowiska społecznego ze względu na stopień w jakim sprzyja ono uczeniu się jednostek

Dokonać analizy jakości organizacji przestrzeni fizycznej w dowolnym środowisku ze względu na stopień w jakim sprzyja ona uczeniu się jednostek

Zaprojektować zmiany organizacji przestrzeni fizycznej w dowolnym środowisku zwiększające stopień w jakim sprzyja ono uczeniu się jednostek

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny - test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Ocena pozytywna od 51% maksymalnej liczby punktów.

Projekt przesyłany za pomocą USOS mail. Kryteria oceny projektu podane w odrębnym pliku wraz z innymi materiałami do zajęć.

Zaliczenie konwersatoriów i ćwiczeń wymaga 80% obecności podczas zajęć.

Practical placement: (in Polish)

50 godzin dla osób, które wybrały Ćwiczenia terenowe w ramach tej specjalności

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Sławomir Jabłoński
Group instructors: Karolina Appelt, Szymon Bręński, Sławomir Jabłoński, Joanna Matejczuk, Małgorzata Rękosiewicz, Piotr Wiliński, Julita Wojciechowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Sławomir Jabłoński
Group instructors: Karolina Appelt, Szymon Bręński, Sławomir Jabłoński, Joanna Matejczuk, Małgorzata Rękosiewicz, Piotr Wiliński, Julita Wojciechowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Sławomir Jabłoński
Group instructors: Karolina Appelt, Szymon Bręński, Sławomir Jabłoński, Małgorzata Rękosiewicz, Piotr Wiliński, Julita Wojciechowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Sławomir Jabłoński
Group instructors: Karolina Appelt, Szymon Bręński, Sławomir Jabłoński, Małgorzata Rękosiewicz, Piotr Wiliński, Julita Wojciechowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)