Applied Psychology - Specialty: Organization of Learning Environment and the Specific Educational Needs II
General data
Course ID: | 23-PSDM-SSP2 |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Applied Psychology - Specialty: Organization of Learning Environment and the Specific Educational Needs II |
Name in Polish: | Psychologia stosowana - Specjalność: Organizacja środowiska uczenia się a specyficzne potrzeby edukacyjne II |
Organizational unit: | Faculty of Psychology and Cognitive Science |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych (in Polish) Przedmioty na psychologii na semestrze 9 (in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki |
ECTS credit allocation (and other scores): |
9.00
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) psychologia |
Cycle of studies: | long-cycle studies |
Module learning aims: | (in Polish) • wskazanie możliwości wykorzystania aktualnej wiedzy o związkach struktury organicznej układu nerwowego i struktury funkcjonalnej systemu psychicznego w ujęciu dynamicznym (rozwojowym) do udzielania efektywnej pomocy psychologicznej w obszarze edukacji • ukazanie prawnych warunków określających środowisko uczenia w polskim systemie oświaty • zapoznanie uczestników z typowymi układami potrzeb występujących u dzieci w sytuacjach edukacyjnych oraz sposobami ich uwzględniania w nauczaniu. Są to potrzeby wynikające z: 1) trudności w uczeniu się, 2) szczególnych uzdolnień, 3) stopnia gotowości do nawiązywania kontaktu |
Year of studies (where relevant): | Year 5 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) nie |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii rozwoju człowieka ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji Lwa S. Wygotskiego |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Materiały do zajęć umieszczone są w dedykowanym zespole MS Teams |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Dyskusja Metoda analizy przypadków Metoda ćwiczeniowa Metoda warsztatowa Metoda projektu Demonstracje dźwiękowe i/lub video Praca w grupach |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 9 punktów ECTS = 225 godzin (90 godzin w kontakcie z prowadzącymi i 135 godzin pracy własnej studenta) |
Bibliography: |
(in Polish) Bańka, A. (2002). Społeczna psychologia środowiskowa (s. 25-51). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Błaszak, M., Przybylski, Ł. (2010). Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. (r. 4. Rzeczywistość rozkodowana – czyli jak rozumieć przedmioty wokół nas, s. 61-70, r. 5. Uniwersalne projektowanie – w stronę praktyki, s. 71-83) Brzezińska, A. I. (2008). Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się. W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy (s. 35- 50).Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego UKW. Brzezińska, A. I., Rycielska, L. (2009). Tutoring jako czynnik rozwoju ucznia i nauczyciela. W: P. Czekierda, M. Budzyński, J. Traczyński, Z. Zalewski, A. Zembrzuska (red.), Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej (s. 19 – 30). Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej (maszynopis udostępniony studentom). Forman, E.A., Cazden, C.B. (2000). Myśl Wygotskiego a edukacja: wartości poznawcze współpracy z rówieśnikami. W: Brzezińska, A., Lutomski, G., Smykowski, B. (red.). Dziecko wśród rówieśników i dorosłych. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Fundacja CEO, Fundacja Think i In. (2016). Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę. Eduspaces21. Hall, E. T. (1976/2001). Poza kulturą Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (r. 6. Kontekst i znaczenie, s. 89-107; r. 7 Wysoki i niski kontekst, s. 108-119; r. 8 Dlaczego kontekst, s. 120-130). Hornowska, E., Brzezińska, A. I., Appelt, K., Kaliszewska-Czeremska, K. (2014). Rola środowiska w rozwoju małego dziecka – metody badania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. (r. 4. Kiedy środowisko wspiera rozwój dziecka?, s. 75-88). Pąchalska, M. (2007). Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu. Tom 1 i 2. Warszawa: PWN, tom 1, s. 268-283, 303-310, 352-354, 373-378, 471-483; tom 2, s. 62-72. Schaffer, H. R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość (r. 7). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Smykowski, B, (2015). Zmiana sposobu funkcjonowania dziecka a gotowość szkolna: analiza w kontekście koncepcji Lwa S. Wygotskiego. Teraźniejszość, Kultura, Edukacja, 3(71), 39-58. Suchowierska, M., Ostaszewski, P., Bąbel, P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem: teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 67-81. Śliwińska-Kowalska, M., Niebudek-Bugusz, E. (red.). (2019). Rehabilitacja zawodowa zaburzeń głosu. Poradnik dla nauczycieli. Łódź: Instytut Medycyny Pracy. Dostępne na stronie: http://www.programyzdrowotne.pl/programypowrotudopracy/glos/Default.aspx (w: materiały do pobrania) |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu student potrafi: Skonstruować indywidualny program usprawniania funkcji psychicznych Opisać prawne warunki systemu pomocy psychologicznej w systemie oświaty Opisać główne zasady rozwoju i podtrzymywania gotowości edukacyjnej jednostki w cyklu życia Dokonać analizy jakości dowolnego środowiska społecznego ze względu na stopień w jakim sprzyja ono uczeniu się jednostek Dokonać analizy jakości organizacji przestrzeni fizycznej w dowolnym środowisku ze względu na stopień w jakim sprzyja ona uczeniu się jednostek Zaprojektować zmiany organizacji przestrzeni fizycznej w dowolnym środowisku zwiększające stopień w jakim sprzyja ono uczeniu się jednostek |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny - test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Ocena pozytywna od 51% maksymalnej liczby punktów. Projekt przesyłany za pomocą USOS mail. Kryteria oceny projektu podane w odrębnym pliku wraz z innymi materiałami do zajęć. Zaliczenie konwersatoriów i ćwiczeń wymaga 80% obecności podczas zajęć. |
Practical placement: |
(in Polish) 50 godzin dla osób, które wybrały Ćwiczenia terenowe w ramach tej specjalności |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
KON
CW
CW
FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Sławomir Jabłoński | |
Group instructors: | Karolina Appelt, Szymon Bręński, Sławomir Jabłoński, Joanna Matejczuk, Małgorzata Rękosiewicz, Piotr Wiliński, Julita Wojciechowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH CW
CW
KON
KON
CW
KON
KON
CW
FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Sławomir Jabłoński | |
Group instructors: | Karolina Appelt, Szymon Bręński, Sławomir Jabłoński, Joanna Matejczuk, Małgorzata Rękosiewicz, Piotr Wiliński, Julita Wojciechowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
KON
CW
FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Sławomir Jabłoński | |
Group instructors: | Karolina Appelt, Szymon Bręński, Sławomir Jabłoński, Małgorzata Rękosiewicz, Piotr Wiliński, Julita Wojciechowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
KON
CW
FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Sławomir Jabłoński | |
Group instructors: | Karolina Appelt, Szymon Bręński, Sławomir Jabłoński, Małgorzata Rękosiewicz, Piotr Wiliński, Julita Wojciechowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.