Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Qualitative Science Studies

General data

Course ID: 22-FUFA-ISN
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Qualitative Science Studies
Name in Polish: Ilościowe studia nad nauką
Organizational unit: Faculty of Philosophy
Course groups: (in Polish) Fakultety na filozofii II stopnia
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Filozoficznym
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Major:

(in Polish) Filozofia

Short description: (in Polish)

Wykład jest wprowadzeniem do badań nad komunikacja naukową.

Full description: (in Polish)

W komunikacji naukowej naukowcy komunikują się z innymi naukowcami głównie poprzez publikacje naukowe. W ten sposób publikacje (monografie, czasopisma naukowe, artykuły) stają się podstawą oceny i opisu pracy naukowców. Podstawową miarą oceny są cytowania publikacji w publikacjach innych naukowców. Oceną publikacji naukowych zajmuje się bibliometria. Jednak naukowcy nie tylko piszą książki i artykuły, ale również występują na konferencjach, tworzą wynalazki, patentują swoje odkrycia. Inne – poza publikacyjne – aktywności mierzy naukometria, której bibliometria jest częścią. Na wykładzie zajmiemy się zatem tym, w jaki sposób komunikują się naukowcy, jak ogłaszają swoje wyniki badań i co na tej podstawie można powiedzieć o samych naukowcach czy instytucjach, w których pracują.

Bibliography: (in Polish)

POLSKOJĘZYCZNA:

1. GODIN, B. (2017). O początkach bibliometrii. Tłum. J. Krzeski. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 1(49): DOI: 10.14746/nisw.2017.1.1

2. KULCZYCKI, E., DRABEK, A., & ROZKOSZ, E. A. (2015). Publikacje a zgłoszenia ewaluacyjne, czyli zniekształcony obraz nauki w Polsce. Nauka, (3), 35–58.

3. DRABEK, A., ROZKOSZ, E. A., HOŁOWIECKI, M., & KULCZYCKI, E. (2015). Polski Współczynnik Wpływu a kultury cytowań w humanistyce. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(2(46)), 121. doi:10.14746/nsw.2015.2.4

4. KULCZYCKI, E. (2014). Zasady oceny czasopism humanistycznych i ich rola w parametryzacji jednostek naukowych. Nauka, 3, 117–140.

5. KULCZYCKI, E., ROZKOSZ, E. A., & DRABEK, A. (2016). Ocena ekspercka jako trzeci wymiar ewaluacji krajowych czasopism naukowych. Nauka, 1, 107–142.

6. SIVERTSEN, G. (2017). Finansowanie oparte na publikacjach – Model norweski, Nauka i Szkolnictwo Wyższe 1(49), DOI: 10.14746/nisw.2017.1.2

7. WRÓBLEWSKA, M.N. (2017). Ewaluacja 'wpływu społecznego' nauki. Przykład REF 2014 a kontekst polski. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 1(49): DOI: 10.14746/nisw.2017.1.5

ANGLOJĘZYCZNA:

1. BEALL, J. (2012). Predatory publishers are corrupting open access. Nature, 489, 179.

2. GARFIELD, E. (1955). Citation Indexes for Science: A New Dimension in Documentation through Association of Ideas. Science, 122(3159), 108–111. doi:10.1126/science.122.3159.108

3. GARFIELD, E. (2009). From the science of science to Scientometrics visualizing the history of science with HistCite software. Journal of Informetrics, 3(3), 173–179. doi:10.1016/j.joi.2009.03.009

4. GIMÉNEZ-TOLEDO, E., MAÑANA-RODRÍGUEZ, J., & SIVERTSEN, G. (2017). Scholarly book publishing: Its information sources for evaluation in the social sciences and humanities. Research Evaluation, 0(0), 1–11. doi:10.1093/reseval/rvx007

5. HICKS, D. (2012). Performance-based university research funding systems. Research Policy, 41(2), 251–261. doi:10.1016/j.respol.2011.09.007

6. HICKS, D., WOUTERS, P., WALTMAN, L., DE RIJCKE, S., & RAFOLS, I. (2015). Bibliometrics: The Leiden Manifesto for research metrics. Nature, 520(7548), 429–431. doi:10.1038/520429a

7. KULCZYCKI, E. (2017). Assessing publications through a bibliometric indicator: The case of comprehensive evaluation of scientific units in Poland. Research Evaluation. doi:10.1093/reseval/rvw023

8. MERTON, R. K. (1968). The Matthew Effect in Science. Science, 159(3810), 56–63. doi:10.1126/science.159.3810.56

9. SIVERTSEN, G. (2014). Scholarly publication patterns in the social sciences and humanities and their coverage in Scopus and Web of Science. In E. Noyons (Ed.), Proceedings of the science and technology indicators conference 2014 Leiden (pp. 598–604). Leiden: Leiden: Centre for Science and Technology Studies.

10. SOROKOWSKI, P., KULCZYCKI, E., SOROKOWSKA, A., & PISANSKI, K. (2017). Predatory journals recruit fake editor. Nature, 543(7646). doi:10.1038/543481a

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ustne zaliczenie.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)