Historical background of modernity. Issues and positions
General data
Course ID: | 22-FUFA-HKW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Historical background of modernity. Issues and positions |
Name in Polish: | Historyczne korzenie współczesności. Przegląd zagadnień i stanowisk |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Fakultety na filozofii II stopnia (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych (in Polish) Przedmioty na Wydziale Filozoficznym |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Major: | (in Polish) filozofia; studia magisterskie II stopnia |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Celem kształcenia jest - charakterystyka koncepcji czasu osiowego; - charakterystyka pesymistycznej i optymistycznej wizji dziejów - określenie znaczenia Machiavellego w historii myśli filozofii polityki; - definicja źródeł i odmian totalitaryzmu; - określić różnice pomiędzy totalitaryzmem, autorytaryzmem a demokracją. |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) nie dotyczy |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) nie dotyczy |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Biblioteka UAM Biblioteka WNS UAM |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) dyskusja z elementami wykładu rozmowa nauczająca |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 4 |
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem zajęć jest zrozumienie definicji cywilizacji i specyfiki cywilizacji zachodniej, analiza procesów rewolucyjnych, poznanie różnych ujęć demokracji, autorytaryzmu i totalitaryzmu, roli świadomości w przemianach współczesnego świata oraz mechanizmów kontroli politycznej. |
Full description: |
(in Polish) 1. Zajęcia wstępne: koncepcja ćwiczeń, program, warunki zaliczenia; literatura przedmiotu 2. Koncepcja czasu osiowego i status cywilizacji zachodniej w ujęciu Karla Jaspersa; 3. Oświeceniowa wizja historii 4. Immoralizm w polityce i historii, 5. Trzy typy politycznego panowania 6. Antynomie rewolucji 7. O dwóch koncepcjach wolności, 8. Geneza komunizmu w Rosji, 9. Antropologia zniewolenia: 10. Praktyka władzy w realnym socjalizmie. Analiza literacka, 11. Demokracja a świadomość narodowa, 12. Świadomość narodowa w polskiej refleksji humanistycznej 13. Kryzys demokracji liberalnej 14. Wyzwania i zagrożenia globalizacji |
Bibliography: |
(in Polish) Karl Jaspers, O źródle i celu historii. Kęty, Wydawnictwo Marek Derewiecki 2006, ss. 13-38; 53-73 August Comte, Rozprawa o duchu filozofii pozytywnej. Kęty, Wydawnictwo Antyk 2001, ss. 15-83 Immanuel Kant, Rozprawy z filozofii historii. Kęty, Wydawnictwo Antyk 2005, ss. 31-49. Niccolò Machiavelli, Książę, Warszawa, PIW 1987 (wiele wydań). Max Weber, Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej (przekł. D. Lachowska). Warszawa 2002, s. 158-192 i 228-234. Hannah Arendt, O rewolucji. Kraków 1991 (wiele wydań, rozdział VI) Leszek Nowak, Rewolucja jest opacznym postępem, lecz jednak postępem. W: Krzysztof Brzechczyn, Marek Nowak (red.) O rewolucji. Obrazy radykalnej zmiany społecznej. Poznań 2007, ss. 65-76. Isaiah, Berlin. Dwie koncepcje wolności W: idem Cztery eseje o wolności. Poznań: Zyska i S-ka 2000, s. 183-240. Arend Hannah, Co to jest wolność? W: idem, Między czasem minionym a przyszłym. Warszawa: Aletheia, 1994, ss. 175-209. Mikołaj Bierdiajew, Źródła i sens komunizmu rosyjskiego, Kęty, Wydawnictwo Antyk 2005, ss. 71-139. Leszek Nowak, Błędy Lenina, czyli o konieczności socjalizmu w Rosji. W: L. Nowak, Polska droga od socjalizmu. Poznań 2011, ss. 65-75. Ervin Goffman, Charakterystyka instytucji totalnych. W: Elementy teorii socjologicznych. Warszawa PWN 1975 Leszek Nowak, Socjalistyczny sposób panowania nad człowiekiem. W: Leszek Nowak, Polska droga od socjalizmu. Pisma polityczne 1980-1989. Poznań 2011, ss. 76-103. Sołżenicyn, Aleksander, Jeden dzień w życiu Iwana Denisowicza. Warszawa: Iskry, wiele wydań) Wosleński, Michaił, Jeden dzień w życiu Denisa Iwanowicza, Aneks 1981, nr 26 [https://aneks.kulturaliberalna.pl/archiwum/jeden-dzien-w-zyciu-denisa-iwanowicza/] MacIntyre Alasdair, Czy patriotyzm jest cnotą? W: Paweł Śpiewak (red.). „Komunitarianie. Wybór tekstów”. Warszawa Aletheia, 2004, ss. 285-304. Miller, David. Państwo narodowe: umiarkowana obrona. W: Paweł Śpiewak (red.). „Komunitarianie. Wybór tekstów”. Warszawa Aletheia, 2004, s. 321-351. Kurczewska, Joanna, Po co nam patriotyzm? W: Edward Mokrzycki, Andrzej Rychard, Andrzej Zybertowicz (red.) Utracona dynamika. O niedojrzałości polskiej demokracji. Warszawa 2002. Walicki, Andrzej, Trzy tradycje polskiego patriotyzmu i ich znaczenie współczesne. Warszawa: Res Publica 1991. Stanisław Ossowski, Analiza socjologiczna pojęcia ojczyzny. W: idem, O ojczyźnie i narodzie. Warszawa: PWN 1984, Leszek Nowak, Wyzwolenie społeczne czy narodowe. W: L. Nowak, Polska droga od socjalizmu. Poznań 2011, ss. 131-150. Jan Zielonka, Kontrrewolucja. Liberalna Europa w odwrocie. Warszawa 2018, ss. 294 Andrzej Walicki, Czy możliwy jest liberalizm lewicowy. W: Andrzej Walicki, Od projektu komunistycznego do neoliberalnej utopii. Kraków 2013, ss. 319-425. Claude Ake, Niebezpieczne związki: globalizacja a demokracja. W: Paweł Śpiewak (red.) „Przyszłość demokracji. Wybór tekstów”. Warszawa: Aletheia, 2005, s. 323-342. Jan Waszewski, Ewolucja systemów nadzoru oraz Czy kontrtendencja? Nowe technologie a demokratyzacja władzy. W: Andrzej Zybertowicz, et. al., (red.) Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat. Kraków: Wyd. Kasper 2015, s. 233-284 i 411-428. |
Learning outcomes: |
(in Polish) W wyniku zajęć student będzie potrafił: - scharakteryzować koncepcję czasu osiowego; - podać różnicę pomiędzy pesymistyczna a optymistyczną wizja dziejów - scharakteryzować znaczenie Machiavellego w historii myśli filozofii polityki; - podać źródła totalitaryzmu; - określić różnice pomiędzy totalitaryzmem, autorytaryzmem a demokracją |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 5 – bardzo dobra wiedza, umiejętność całkowicie samodzielnej analizy, samodzielnego formułowania formułowanie problemów, dokonywania rozstrzygnięć w ramach poznanego aparatu pojęciowego 4.5 – bardzo dobra wiedza, zdarzają się pojedyncze błędy, samodzielna analiza problemów i formułowanie rozstrzygnięć 4.0 – dobra wiedza, analiza problemów i formułowanie rozstrzygnięć wymaga podania dodatkowych wskazówek 3.5 – zadowalająca wiedza, analiza i rozstrzyganie problemów wymaga zwiększone kontroli wykładowcy 3.0 – satysfakcjonująca wiedza ale występują liczne błędy, brak samodzielnej analizy i nieumiejętność formułowania i rozstrzygania problemów 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Krzysztof Brzechczyn | |
Group instructors: | Krzysztof Brzechczyn | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Krzysztof Brzechczyn | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.