Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

The philosophy of nature and the origin of medicine

General data

Course ID: 22-FLFA-FPR
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: The philosophy of nature and the origin of medicine
Name in Polish: Filozofia przyrody i początki medycyny
Organizational unit: Faculty of Philosophy
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Filozoficznym
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) Filozofia

Module learning aims:

(in Polish) Celem wykładu jest przedstawienie głównych punktów zwrotnych w dziejach medycyny, które doprowadziły do ukonstytuowania idei terapii racjonalnej. Przedstawione rozważania prowadzone są przez pryzmat historii medycyny omawianej w perspektywie filozoficznej, ze szczególnym uwzględnieniem epistemologicznego kontekstu kształtowania się wiedzy medycznej. W tym względzie wykład wpisuje się w tradycję uhistorycznionej filzofii nauki. Interesować nas będzie konstytuowane się postaw poznawczych, które umożliwiły podejmowania działań korzystnych z perspektywy pacjenta. Po odbytym kursie student potrafi wyliczyć główne etapy rozwoju medycyny z uwzględnieniem zmian perspektywy poznawczych

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład problemowy

Metoda analizy przypadków

Short description: (in Polish)

Student zna założenia leżące u podstaw terapii racjonalnej i rozumie złożoność procesów badawczych, które współkonstytuowały ideę terapii racjonalnej.

Student zna główne etapy rozwoju medycyny i potrafi przyporządkować im dominujące wówczas procedury badawcze.

Student rozumie implikacje bioetyczne zmian w rozwoju procedur badawczych w historii medycynie

Student zna różnice w celach poznawczych realizowanych w zakresie reverse i formward poharmacology oraz rozumie zmiany

w uzasadnianiu terapii na podstawie wytycznych EBM.

Full description: (in Polish)

Pojęcie terapii racjonalnej i początki działań „medycznych”

Uzasadnienia dla podejmowanych działań leczniczych w początkach medycyny: magia i religia, koncepcje przyczyn chorób w starożytności,

Demitologizacja przyczyn chorób w koncepcji Hipokratesa. Próba zrozumienia przyczyn i mechanizmów chorób (teoria humoralna i opis ukł. ukrwionośnego).

Empiryzm a racjonalizm w medycynie vs. empiryzm a racjonalizm w epistemologii. Racjonaliści szkoły aleksandryjskiej, przedstawiciele i poglądy. Stanowisko empiryzmu, przedstawiciele i poglądy.

Medycyna w Rzymie – Asklepiades, Tessales

Medycyna Galena i medycyna w dobie upadku Cesarstwa (zachowanie medycyny greckiej w Bizancjum i osiągnięcia medycyny arabskiej vs. programowy irracjonalizm medycyny wieków średnich w Europie Zachodnie)

Idea racjonalizacji terapii a kształtowanie dyscyplin medycznych: anatomia, patoanatomia, fizjologia, patofizjologia, mikrobiologia, genetyka.

Nieusystematyzowana obserwacja jako podstawa wczesnych etapów rozwoju wiedzy medycznej w badaniach anatomicznych w starożytności i średniowieczu.

Usystematyzowana obserwacja w badaniach anatomicznych końca średniowiecza Mondino de Luzi. Intersubiektywność badań anatomicznych (sprawdzalność i rozwój aparatu pojęciowego)

Anatomia animata, czyli rozwój protofizjologii i zwrot ku badaniom eksperymentalnym. Metodologia Bacona i badania W. Harveya nad układem krwionośnym oraz wcześniejsze badania Ibn an Nafisa i Serveto.

Trzy fazy badań w zakresie anatomopatologii – powiązanie obserwacji patoanatomicznych z obrazem klinicznym pacjenta

Szkoła wiedeńska i paryska – nihilizm terapeutyczny i jego znaczenie dla idei terapii racjonalnej, porównanie ze sporem racjonalizm vs. empiryzm w starożytności.

C. Bernard i doniosłość postulatu pozyskiwania czystych danych

Problem uzasadniania terapii – pierwsze badania „protokliniczne” – badanie skuteczności krwioupustów – początki pozyskiwania danych statystycznych w uzasadnianiu terapii

Główne problemy rozwoju chirurgii od starożytności do XIX wieku (brak wiedzy o drobnoustrojach i antyseptyce)

Główne problemy rozwoju położnictwa

Etapy identyfikacji przyczyn chorób zakaźnych: Kitcher, Leveenhoek, gorączka połogowa i badania Semmelweisa,

Badania nad ospą – wariolizacja i opracowanie szczepionek przez Jennera bez wiedzy o drobnoustrojach

Badanie epidemiologiczne J. Snowa nad cholerą

Identyfikacja bakterii i wirusów w badaniach L. Pasteura

Badania Kocha – triada diagnostyczna, metoda barwienia,

Terapia „celowana” P. Ehrlicha jako realizacja idei terapii racjonalnej – wiedza o mechanizmie choroby jako podstawa projektowania terapii w I połowie XX wieku

Rozwój farmakologii – ujęcie klasyczne vs. forward pharmacology

Koncepcja evidence-based medicine i zmiana sposobu uzasadniania terapii

Bibliography: (in Polish)

Rzepiński. T., „Od idei terapii racjonalnej do medycyny faktów”, Lectiones & Acroases Philosophicae, X, 1 (2017), s. 33-69.

Szumowski W., „Historia medycyny filozoficznie ujęta”, Białystok, 2005.

Brzeziński T., „Od empirii i filozofii przyrody do nauki”, w: „T. Brzeziński, (red.). Historia medycyny, Warszawa 2015.

Brzeziński T., „Zdrowie i choroba w starożytności i średniowieczu”, w: „T. Brzeziński, (red.). Historia medycyny, Warszwa 2015.

Drygas A., „Rozwój nauki o leku i jego wpływ na rozwój terapii”, w: „T. Brzeziński, (red.). Historia medycyny, Warszawa 2015.

Lebrun F., „Jak dawniej leczono? Lekarze, święci i czarodzieje w XVII i XVII wieku”, Warszawa.

Stegenga J. „Down with the Hierarhies” – 2014 - Topoi 33 (2):313-322.

Stegenga J. Measuring Effectiveness.- 2015 - Studies in History and Philosophy of Science Part C: Studies in History and Philosophy of Biological and Biomedical Sciences 54:62-71.

Stegenga J. Effectiveness of Medical Interventions. - 2015 - Studies in History and Philosophy of Science Part C: Studies in History and Philosophy of Biological and Biomedical Sciences 54:34-44.

Rzepiński T., „Ewidencja empiryczna w procesie podejmowania decyzji klinicznych”, Filozofia Nauki, 2012, 3(79), s. 13-33.

Learning outcomes: (in Polish)

Student zna założenia leżące u podstaw terapii racjonalnej i rozumie złożoność procesów badawczych, które współkonstrupwały ideę terapii racjonalnej.

Student zna główne etapy rozwoju medycyny i potrafi przyporządkować im dominujące wówczas procedury badawcze.

Student rozumie implikacje bioetyczne zmian w rozwoju procedur badawczych w historii medycynie

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

test zaliczeniowy

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Radosław Kazibut
Group instructors: Radosław Kazibut
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)