The philosophy of nature and the origin of medicine
General data
Course ID: | 22-FLFA-FPR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | The philosophy of nature and the origin of medicine |
Name in Polish: | Filozofia przyrody i początki medycyny |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych (in Polish) Przedmioty na Wydziale Filozoficznym |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) Filozofia |
Module learning aims: | (in Polish) Celem wykładu jest przedstawienie głównych punktów zwrotnych w dziejach medycyny, które doprowadziły do ukonstytuowania idei terapii racjonalnej. Przedstawione rozważania prowadzone są przez pryzmat historii medycyny omawianej w perspektywie filozoficznej, ze szczególnym uwzględnieniem epistemologicznego kontekstu kształtowania się wiedzy medycznej. W tym względzie wykład wpisuje się w tradycję uhistorycznionej filzofii nauki. Interesować nas będzie konstytuowane się postaw poznawczych, które umożliwiły podejmowania działań korzystnych z perspektywy pacjenta. Po odbytym kursie student potrafi wyliczyć główne etapy rozwoju medycyny z uwzględnieniem zmian perspektywy poznawczych |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład problemowy Metoda analizy przypadków |
Short description: |
(in Polish) Student zna założenia leżące u podstaw terapii racjonalnej i rozumie złożoność procesów badawczych, które współkonstytuowały ideę terapii racjonalnej. Student zna główne etapy rozwoju medycyny i potrafi przyporządkować im dominujące wówczas procedury badawcze. Student rozumie implikacje bioetyczne zmian w rozwoju procedur badawczych w historii medycynie Student zna różnice w celach poznawczych realizowanych w zakresie reverse i formward poharmacology oraz rozumie zmiany w uzasadnianiu terapii na podstawie wytycznych EBM. |
Full description: |
(in Polish) Pojęcie terapii racjonalnej i początki działań „medycznych” Uzasadnienia dla podejmowanych działań leczniczych w początkach medycyny: magia i religia, koncepcje przyczyn chorób w starożytności, Demitologizacja przyczyn chorób w koncepcji Hipokratesa. Próba zrozumienia przyczyn i mechanizmów chorób (teoria humoralna i opis ukł. ukrwionośnego). Empiryzm a racjonalizm w medycynie vs. empiryzm a racjonalizm w epistemologii. Racjonaliści szkoły aleksandryjskiej, przedstawiciele i poglądy. Stanowisko empiryzmu, przedstawiciele i poglądy. Medycyna w Rzymie – Asklepiades, Tessales Medycyna Galena i medycyna w dobie upadku Cesarstwa (zachowanie medycyny greckiej w Bizancjum i osiągnięcia medycyny arabskiej vs. programowy irracjonalizm medycyny wieków średnich w Europie Zachodnie) Idea racjonalizacji terapii a kształtowanie dyscyplin medycznych: anatomia, patoanatomia, fizjologia, patofizjologia, mikrobiologia, genetyka. Nieusystematyzowana obserwacja jako podstawa wczesnych etapów rozwoju wiedzy medycznej w badaniach anatomicznych w starożytności i średniowieczu. Usystematyzowana obserwacja w badaniach anatomicznych końca średniowiecza Mondino de Luzi. Intersubiektywność badań anatomicznych (sprawdzalność i rozwój aparatu pojęciowego) Anatomia animata, czyli rozwój protofizjologii i zwrot ku badaniom eksperymentalnym. Metodologia Bacona i badania W. Harveya nad układem krwionośnym oraz wcześniejsze badania Ibn an Nafisa i Serveto. Trzy fazy badań w zakresie anatomopatologii – powiązanie obserwacji patoanatomicznych z obrazem klinicznym pacjenta Szkoła wiedeńska i paryska – nihilizm terapeutyczny i jego znaczenie dla idei terapii racjonalnej, porównanie ze sporem racjonalizm vs. empiryzm w starożytności. C. Bernard i doniosłość postulatu pozyskiwania czystych danych Problem uzasadniania terapii – pierwsze badania „protokliniczne” – badanie skuteczności krwioupustów – początki pozyskiwania danych statystycznych w uzasadnianiu terapii Główne problemy rozwoju chirurgii od starożytności do XIX wieku (brak wiedzy o drobnoustrojach i antyseptyce) Główne problemy rozwoju położnictwa Etapy identyfikacji przyczyn chorób zakaźnych: Kitcher, Leveenhoek, gorączka połogowa i badania Semmelweisa, Badania nad ospą – wariolizacja i opracowanie szczepionek przez Jennera bez wiedzy o drobnoustrojach Badanie epidemiologiczne J. Snowa nad cholerą Identyfikacja bakterii i wirusów w badaniach L. Pasteura Badania Kocha – triada diagnostyczna, metoda barwienia, Terapia „celowana” P. Ehrlicha jako realizacja idei terapii racjonalnej – wiedza o mechanizmie choroby jako podstawa projektowania terapii w I połowie XX wieku Rozwój farmakologii – ujęcie klasyczne vs. forward pharmacology Koncepcja evidence-based medicine i zmiana sposobu uzasadniania terapii |
Bibliography: |
(in Polish) Rzepiński. T., „Od idei terapii racjonalnej do medycyny faktów”, Lectiones & Acroases Philosophicae, X, 1 (2017), s. 33-69. Szumowski W., „Historia medycyny filozoficznie ujęta”, Białystok, 2005. Brzeziński T., „Od empirii i filozofii przyrody do nauki”, w: „T. Brzeziński, (red.). Historia medycyny, Warszawa 2015. Brzeziński T., „Zdrowie i choroba w starożytności i średniowieczu”, w: „T. Brzeziński, (red.). Historia medycyny, Warszwa 2015. Drygas A., „Rozwój nauki o leku i jego wpływ na rozwój terapii”, w: „T. Brzeziński, (red.). Historia medycyny, Warszawa 2015. Lebrun F., „Jak dawniej leczono? Lekarze, święci i czarodzieje w XVII i XVII wieku”, Warszawa. Stegenga J. „Down with the Hierarhies” – 2014 - Topoi 33 (2):313-322. Stegenga J. Measuring Effectiveness.- 2015 - Studies in History and Philosophy of Science Part C: Studies in History and Philosophy of Biological and Biomedical Sciences 54:62-71. Stegenga J. Effectiveness of Medical Interventions. - 2015 - Studies in History and Philosophy of Science Part C: Studies in History and Philosophy of Biological and Biomedical Sciences 54:34-44. Rzepiński T., „Ewidencja empiryczna w procesie podejmowania decyzji klinicznych”, Filozofia Nauki, 2012, 3(79), s. 13-33. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student zna założenia leżące u podstaw terapii racjonalnej i rozumie złożoność procesów badawczych, które współkonstrupwały ideę terapii racjonalnej. Student zna główne etapy rozwoju medycyny i potrafi przyporządkować im dominujące wówczas procedury badawcze. Student rozumie implikacje bioetyczne zmian w rozwoju procedur badawczych w historii medycynie |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) test zaliczeniowy |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Radosław Kazibut | |
Group instructors: | Radosław Kazibut | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.