Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Philosophical concepts of therapy

General data

Course ID: 22-FLFA-FKT
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Philosophical concepts of therapy
Name in Polish: Filozoficzne koncepcje terapii
Organizational unit: Faculty of Philosophy
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Filozoficznego
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Filozoficznym
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) Filozofia

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Celem wykładu jest obszerna prezentacja zagdanienia terapii – zatem tematów: zdrowia, choroby, normy, kondycji ludzkiej, samopoznania, a następnie: koncepcji higieny, medykalizacji życia społecznego, tzw. bio(władzy) medycyny, bioetycznego sporu o definicje i formy „terapii” – począwszy od wykładni filozofów antycznych, aż po nurt posthumanistyczny.

Wykład ma pokazać Studentom bogactwo i walory nie stricte historycznego, lecz problemowo/badawczo zorientowanego wykładu, prezentującego pewną linię zagadnienia i spory naukowe reprezentatywne dla historii filozofii i socjologii wiedzy. Wykład ma zatem charakter transdyscyplinarny, na jaki składają się spuścizna filozofii klasycznej i historii medycyny, w tym psychiatrii, a także współczesne nurty w etyce medycznej, filozofii sztuki, antropologii filozoficznej i transhumanizmu.

Moduły e-learningowe służą przede wszystkim nabywaniu i pogłębianiu zdolności samodzielnej pracy akademickiej. Dzięki platformie e-learningowej przedmiot zyskuje w następujący sposób:

(1) Zdobywanie umiejętności pozyskiwania informacji naukowej, tj. rozróżnienia (m.in. internetowych) źródeł popularno-naukowych i naukowych oraz oszacowania ich wartości (ich udokumentowania, wiarygodności, merytoryczności).

(2) Nauka systematycznej pracy własnej jako powtarzającej i stopniowo rozszerzającej materiał z wykładu.

2.1 Przygotowanie do wykładu, jak np. zapoznanie się z konkretnym kazusem bioetycznym, który już na wykładzie skonfrontowany zostanie z ustawami i przepisami prawa.

2.2 Praca własna po wykładzie, jak np. lektura krytycznie przeanalizowanego tekstu źródłowego (Foucault, Gadamer, Kępiński) – na kolejnym wykładzie zaproponowanie własnej oceny, dyskusja z wyłożoną krytyką.

(3) Nauka analizy tekstu źródłowego oraz formułowania pisemnej wypowiedzi badawczej (pytanie badawcze/ hipoteza; argumentacja i kontrargumentacja – weryfikacja hipotezy; wnioski badawcze)



Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) Zajęcia prowadzone są w 1/3 w formie e-learningu – każdy z modułów zawierać będzie materiał tekstowy lub audio/video oraz odpowiadające mu krótkie zadanie pisemne (ok. 400 słów), jednak studenci są zobowiązani do zrealizowana tylko dwóch dobrowolnie wybranych zadań. Obsługa platformy e-learningowej wyjaśniona zostanie na pierwszym wykładzie – w dniu 7. października.


Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Brak

Information on where to find course materials:

(in Polish) Na platformie e-learningowej

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) wykład;wykład konwersatoryjny; praca z tekstem źródłowym i materiałem video (e-learning)

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 2 (nakład pracy: 60 godz, w tym: 22 godz. wykładu, 8 godz. 8-e-learningu oraz 30 godz. pracy własnej Studenta - czytanie literatury, praca pisemna, przygotowanie do zaliczenia)

Short description: (in Polish)

Naszym tematem są koncepcje terapii – czyli nade wszystko samopoznania – i postulaty autoterapeutyczności formułowane w klasycznych i współczesnych pismach filozoficznych. Pokazane zostaną wyrastające z filozoficznego ideału therapeia zagadnienia zdrowia/balansu, melancholii/depresji, sprawczości, a także: sumienia, etyczności, sprawiedliwości społecznej. Tematyka wykładów obejmuje Antyk, tradycję kartezjańską, Romantyzm, początki psychologii i psychoanalizy, współczesną debatę bioetyczną i posthumanistyczną. Zagadnienie terapii zaprezentowane będzie jako problemowe oraz interdyscyplinarne.

Bibliography: (in Polish)

M.Bogaczyk, Sztuka Inna: O sztuce prymitywnej, naiwnej i surowej, „Filo-Sofija”, nr 1 (6), 2006, s. 239-256 (dostęp: 30.09.2018).

M.Bogaczyk-Vormayr, Art Brut oder die Überwindung der Biomacht, „Ethics in Progress“, vol. 5 (2014), no. 2, p. 77-102 (dostęp: 30.09.2018).

J.Hartman, Czym jest bioetyka?, https://biotechnologia.pl/informacje/czym-jest-dzisiaj-bioetyka-jan-hartman,11973 (dostęp: 30.09.2018).

M.Foucault, Hermeneutyka podmiotu, tłum. M.Herer, PWN, Warszawa 2012.

Z.Freud: Żałoa i melancholia, tłum. R. Reszke,w: Tegoż, Psychologia nieświadomości, PWN, Warszawa 2009, s. 147-159.

H.-G.Gadamer, O skrytości zdrowia, tłum. A. Przyłębski, Poznań 2011.

A. Kępiński, Schizofrenia, Wyd. Literackie, Kraków 2001.

A.Kępiński, Rytm życia, Wyd. Literackie, Kraków 2012

S.Kierkegaard, Choroba na śmierć, tłum. J. Iwaszkiewicz, Warszawa 1995.

O.Sacks, Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem, tłum. B.Lindenberg, Poznań 2009.

P.Sloterdijk, Musisz życie swe odmienić. O antropotechnice, tłum. J. Janiszewski, PWN, Warszawa 2014.

M.Soniewicka, Transhumanizm: kilka uwag na temat filozoficznych źródł sporu o ideę biomedycznego ulepszania moralnego, „Ethics in Progress”, vol. 6 (2015). No. 1, p. 38-55: https://www.elearning.amu.edu.pl/wns/pluginfile.php/21310/mod_resource/content/1/Soniewicka.pdf (dostęp: 30.09.2018).

O.Tokarczuk, Opowiadania bizarne, Wyd. Literackie 2018 (np. „Szwy”, „Serce”, "Wizyta”).

Learning outcomes: (in Polish)

1. Studenci rozumieją ideę problemowego charakteru wykładu fakultatywnego/monograficznego – specyfikę autorskiej (interpretacyjnej i badawczej) prezentacji wybranego zagadnienia. Studenci znają Gadamerowską koncepcję historii oddziaływań.

2. Studenci znają stanowiska filozofów antycznych, średniowiecznych i nowożytnych wobec tematu zdrowia jako normy oraz historię patologizowania aż po wiek XX chorób/kryzysów zdrowotnych, takich jak choroba psychiczna, ułomność fizyczna, deficyt kognitywny, depresja, choroby nowotworowe oraz AIDS.

3. Studenci poznali szczegółowo koncepcje terapii/terapeutyczności oraz zdrowia vs choroby wybranych filozofów/humanistów: Platon, Epiktet, Seneka, Galen, Ewagriusz Pontyjski, Mistrz Eckhart, Locke, Descartes, Schopenhauer, Nietzsche, James, Freud, Jaspers, Jung, Kępiński, Merleau-Ponty, Foucault, Sontag, Gadamer, Kristeva, Habermas, Singer, Sacks, Sloterdijk.

4. Studenci potrafią wskazać na różnice pomiędzy dwoma modelami terapeutyczności podejmującymi to samo zjawisko, np. „etyka pomimo”/kalectwo u Nietzschego i u Sloterdijka, np. rozmowa terapeutyczna wg Junga i wg Kępińskiego.

5.Studenci znają tradycję biokonserwatyzmu oraz podstawowe przesłanki transhumanizmu i są gotowi podjąć się ich normatywnej oceny.

6. Studenci znają aktualne polskie ustawodawstwo dotyczące transplantologii, aborcji, badań prenatalnych, opieki paliatywnej, ochrony praw pacjenta w stanie wegetatywnym.

7. Studenci znają stanowisko tzw. Wielkich Religii w kwestii medycznej definicji śmierci (tj. śmierci mózgu) oraz transplantologii.

8. Studenci poznali XX-wieczną europejską tradycję art brut i outsider art oraz potrafią wpisać ją w kontekst refleksji filozoficznej (np. Foucault) oraz medycznej (np. Jung, Kępiński) a także współczesnych disability studies i resilience studies.

9.Studenci potrafią odpowiadając na pytania do klasycznego tekstu źródłowego (np. Seneka, np. Schopenhauer), dokonać jego heurezy i adaptacji/aplikacji do aktualnie stawianych zagadnień naukowych czy też problemów społeczno-kulturowych (np. ocena samobójstwa).

10. Studenci potrafią wykorzystać zdobyte informacje, wykazują gotowość do podejmowania działań inspirowanych zdobytą wiedzą

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- Praca pisemna w ramach e-learningu (ok. 400 słów) jako warunek bycia dopuszczonym/ną do zaliczenia ustnego

- Zaliczenie ustne - wybór jednego dowolnego spośród zaprezentowanych zagadnień zaliczeniowych

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Małgorzata Bogaczyk-Vormayr
Group instructors: Małgorzata Bogaczyk-Vormayr
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Małgorzata Bogaczyk-Vormayr
Group instructors: Małgorzata Bogaczyk-Vormayr
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)