Ethics and Science
General data
Course ID: | 22-FLFA-ETA |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Ethics and Science |
Name in Polish: | Etyka a nauka |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych (in Polish) Przedmioty na Wydziale Filozoficznym |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) Filozofia |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) C 1: zapoznanie studenta z wybranymi pojęciami metodologicznymi i epistemologicznymi, C 2: zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami i pojęciami z zakresu etyki C 3: omówienie wybranych metod postępowania badawczego w naukach szczegółowych C 4: omówienie wybranych metod eksperymentalnych, stosowanych w naukach empirycznych C 5: zapoznania studentów z przykładami nadużyć etycznych w praktyce naukowej C 6: wyrobienie w studentach umiejętności detekcji zagadnień moralnych w praktyce naukowej (nauki empiryczne) |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) - brak tej formy zajęć |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) - zaliczenie przedmiotu Wstęp do filozofii |
Information on where to find course materials: | (in Polish) - kontakt z prowadzącym - pozycje wskazane w bibliografii (oraz wskazane źródła video) |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) - wykład, - dyskusja, - analiza wybranych case studies. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 4 pkt |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot koncentruje się na problemach etycznych związanych z funkcjonowaniem współczesnej nauki. Wykład adresowany jest do studentów studiów I-go stopnia na kierunku Filozofia. |
Full description: |
(in Polish) Głównym celem zajęć jest wskazanie wybranych problemów etycznych związanych z praktyką naukową, realizowaną w obrębie nauk szczegółowych (gł. empirycznych). Celem drugim zajęć z przedmiotu "Etyka a nauka" jest wyrobienie w studentach filozofii umiejętności rozpoznawania moralnych aspektów praktyki naukowej - zarówno na etapie tworzenia, jak i w kontekście konsekwencji wynikających z rozwoju nauki. Celem trzecim jest zaś ugruntowanie przekonania o fundamentalnym znaczeniu zasad i kryteriów moralnych w praktyce naukowej. W trakcie zajęć student uzyskuje wiedzę na temat wybranych zagadnień z obszaru epistemologii i metodologii nauk. Następnie poznaje wybrane przykłady historyczne dotyczące badań naukowych, w trakcie których dochodziło do - omawianych na zajęciach - naruszeń zasad etycznych i metodologicznych. |
Bibliography: |
(in Polish) J. Such, M. Szcześniak, Filozofia nauki (różne wydania) I. Kant, Metafizyka moralności (różne wydania) J.S. Mill, Utylitaryzm. O wolności (różne wydania) A. Grobler, Metodologia nauk (różne wydania) E. Klee, Auschwitz. Medycyna III Rzeszy i jej ofiary, 2005 P. Springer, Wyzwolenie zwierząt, 2004, a) Eksperyment Zimbardo (Stanfordzki): https://www.youtube.com/watch?v=L0AwTFJQb3s b) Eksperyment Millgrama: artykuł: https://www.ocf.berkeley.edu/~wwu/psychology/compliance.shtml, materiał filmowy: https://www.youtube.com/watch?v=mOUEC5YXV8U |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W02, K_W04, K_W07, K_W14, K_U01, K_U10, K_U12, K_K01, K_K03, K_K06, |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - egzamin ustny w oparciu o zestaw zagadnień |
Practical placement: |
(in Polish) - brak wymogu |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.