Etyka a nauka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 22-FLFA-ETA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka a nauka |
Jednostka: | Wydział Filozoficzny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych Przedmioty na Wydziale Filozoficznym |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | Filozofia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C 1: zapoznanie studenta z wybranymi pojęciami metodologicznymi i epistemologicznymi, C 2: zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami i pojęciami z zakresu etyki C 3: omówienie wybranych metod postępowania badawczego w naukach szczegółowych C 4: omówienie wybranych metod eksperymentalnych, stosowanych w naukach empirycznych C 5: zapoznania studentów z przykładami nadużyć etycznych w praktyce naukowej C 6: wyrobienie w studentach umiejętności detekcji zagadnień moralnych w praktyce naukowej (nauki empiryczne) |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | - brak tej formy zajęć |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | - zaliczenie przedmiotu Wstęp do filozofii |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | - kontakt z prowadzącym - pozycje wskazane w bibliografii (oraz wskazane źródła video) |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | - wykład, - dyskusja, - analiza wybranych case studies. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 pkt |
Skrócony opis: |
Przedmiot koncentruje się na problemach etycznych związanych z funkcjonowaniem współczesnej nauki. Wykład adresowany jest do studentów studiów I-go stopnia na kierunku Filozofia. |
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest wskazanie wybranych problemów etycznych związanych z praktyką naukową, realizowaną w obrębie nauk szczegółowych (gł. empirycznych). Celem drugim zajęć z przedmiotu "Etyka a nauka" jest wyrobienie w studentach filozofii umiejętności rozpoznawania moralnych aspektów praktyki naukowej - zarówno na etapie tworzenia, jak i w kontekście konsekwencji wynikających z rozwoju nauki. Celem trzecim jest zaś ugruntowanie przekonania o fundamentalnym znaczeniu zasad i kryteriów moralnych w praktyce naukowej. W trakcie zajęć student uzyskuje wiedzę na temat wybranych zagadnień z obszaru epistemologii i metodologii nauk. Następnie poznaje wybrane przykłady historyczne dotyczące badań naukowych, w trakcie których dochodziło do - omawianych na zajęciach - naruszeń zasad etycznych i metodologicznych. |
Literatura: |
J. Such, M. Szcześniak, Filozofia nauki (różne wydania) I. Kant, Metafizyka moralności (różne wydania) J.S. Mill, Utylitaryzm. O wolności (różne wydania) A. Grobler, Metodologia nauk (różne wydania) E. Klee, Auschwitz. Medycyna III Rzeszy i jej ofiary, 2005 P. Springer, Wyzwolenie zwierząt, 2004, a) Eksperyment Zimbardo (Stanfordzki): https://www.youtube.com/watch?v=L0AwTFJQb3s b) Eksperyment Millgrama: artykuł: https://www.ocf.berkeley.edu/~wwu/psychology/compliance.shtml, materiał filmowy: https://www.youtube.com/watch?v=mOUEC5YXV8U |
Efekty uczenia się: |
K_W02, K_W04, K_W07, K_W14, K_U01, K_U10, K_U12, K_K01, K_K03, K_K06, |
Metody i kryteria oceniania: |
- egzamin ustny w oparciu o zestaw zagadnień |
Praktyki zawodowe: |
- brak wymogu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.