Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne dylematy moralne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 22-FLDL-WDM
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesne dylematy moralne
Jednostka: Wydział Filozoficzny
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Filozoficznego
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Przedmioty dla 3 semestru filozofii ogólnej I stopnia
Przedmioty na Wydziale Filozoficznym
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filozofia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Przekazanie wiedzy na temat wybranych stanowisk etycznych

Zaznajomienie z podstawową terminologią etyczną

Rozwijanie zdolności analitycznego i krytycznego myślenia

Rozwijanie umiejętności argumentacji, uzasadniania własnego stanowiska i wyciągania wniosków

Rozwijanie umiejętności dyskusji, komunikacji i pracy w grupie

Rozwijanie tolerancji, umiejętności rozumienia oraz doceniania różnorodności kulturowej i światopoglądowej

Rozwijanie kreatywności


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Zajęcia prowadzone z wykorzystanieme elementów e-learningu:

- 22 godz. zajęć wspólnych - grupowych (dwa wykłady oraz 8 laboratorów)

- 8 godz. jako e-learning, tj. 4 moduły


Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Nie ma żadnych wymagań wstępnych poza podstawową znajomością dyscyplin filozoficznych (materiał wykładu/ćwiczeń „Wstęp do filozofii”)

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Platforma e-learningowa UAM - Wydział Filozoficzny

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Praca z tekstem, analiza i interpretacja; praca z materiałem video (np. film dokumnetalny, film fabularny), odpowiedź na pytania do materiału źródłowego, dyskusja, burza mózgów (np. typu 2 x 4 x 8)

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2 punkty (30 godz. zajęć - w tym 8 jako e-learning oraz 30 godz. pracy własnej)

Nakład pracy własnej:

Przygotowanie do zajęć - literatura obowiązkowa: 20 godz.

Czytanie dodatkowej wskazanej literatury: 2 godz.

Przygotowanie pracy pisemnej (zadanie e-learningowe): 8 godz.


UWAGA: Godzina lekcyjna - 45 min.


Skrócony opis:

Konwersatorium poświęcone jest problemom etycznym współczesnego świata ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji wyboru - dylematów moralnych.

Pełny opis:

Relatywizm (etyczny, kulturowy, aksjologiczny), absolutyzm, fundamentalizm.

Problem norm uniwersalnych. Dylematy związane z wielokulturowością

Etyka cnót i jej waga w życiu społecznym. Współczesne dylematy związane ze wspólnotowością i tożsamością moralną

Etyka deontologiczna a utylitaryzm. Zastosowanie i krytyka dwóch różnych strategii rozwiązywania dylematów moralnych

Pluralizm światopoglądowy i tolerancja. Problem granic tolerancji

Dylematy moralne związane z kryzysem ekologicznym

Bioetyczne dylematy moralne

"Bieda i jej stygmatyzacja. Problem "urasawiania" biednych"

Mechanizmy społecznej stygmatyzacji.

Literatura:

Literatura dla przedmiotu - niezależnie od roku jego prowadzenia, wybranych w danym roku materiałów

Arystoteles, „Etyka nikomachejska”, PWN, Warszawa 1982.

Bauman Z., „Etyka ponowoczesna”, PWN, Warszawa 1996.

Chyrowicz B., „O sytuacjach bez wyjścia w etyce. Dylematy moralne, ich natura, rodzaje i sposoby rozstrzygania”, Znak, Kraków 2008.

Hoffe J., „Pluralizm i tolerancja” [w:] J. Hoffe, „Etyka państwa i prawa”, Znak, Kraków 1993.

Hołówka J., „Relatywizm etyczny”, Warszawa 1981.

Hołówka J., „Etyka w działaniu”, Warszawa 2001.

Klee E., Auschwitz. Medycyna III Rzeszy i jej ofiary, Kraków 2005

Lazari-Pawłowska I., „Relatywizm etyczny” [w:] „Etyka. Pisma wybrane”, Warszawa 1992.

MacIntyre, „Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności”, PWN, Warszawa 1996.

Nowak E., Cern K., „Ethos w życiu publicznym”, PWN, Warszawa 2008.

Opara S., „Jak żyć? Wykłady z etyki”, Akademia Humanistyczna, Pułtusk 2011.

Ricoeur P., Miłość i sprawiedliwość” [w:] „Filozofia osoby”, PAT, Kraków 1992.

Singer P., Wyzwolenie zwierząt, Warszawa 2004.

Szahaj A., „Relatywizm i fundamentalizm”, WN UMK, Toruń 2008.

Taylor Ch., „Etyka autentyczności”, Znak, Warszawa 2001.

Woleński J., Hartman J., „Wiedza o etyce”, Warszawa 2008.

Wroński M., Czy plagiat popłaca (w: FORUM AKADEMICKIE), 4/2007

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student:

Wylicza podstawowe zagadnienia i problemy moralne współczesnego świata

Opisuje podstawowe problemy moralne współczesnego świata

Identyfikuje racje i różnice występujące pomiędzy stanowiskami etycznymi

Dostrzega zależności występujące pomiędzy etyka a warunkami kulturowymi, historycznymi, społecznymi i praktyką naukową

Uzasadnia swoje poglądy etyczne i zna techniki prowadzenia dyskusji etycznych

Samodzielnie dobiera treści i selekcjonuje informacje

Docenia znaczenie refleksji etycznej dla rozwoju kultury symbolicznej i materialnej

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie: frekwencja (tylko 2 nieusprawiedliwione chorobą lub wypadkiem losowym nieobecności), praca pisemna, przygotowanie do zajęć (aktywność)

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Mazur, Anna Ziółkowska-Juś
Prowadzący grup: Paweł Mazur, Anna Ziółkowska-Juś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą
Kod ECTS:

22-FLDL-WDM

Liczba godzin przedmiotu:

30

Skrócony opis:

Formułą zajęć jest wspólna analiza wybranych zagadnień etycznych – metodologicznie sytuowanych na gruncie etyki społecznej, bioetyki bądź filozofii prawa – albo prezentujących już formułę dylematu moralnego (DM), albo rozstrzyganych/reintrepretowanych przez Grupę w kategoriach sytuacji DM. Materiałem źródłowym każdorazowo jest tekst adekwatny dla naszej dyscypliny naukowej oraz tekst bądź materiał video ilustrujący problem filozoficzny w jego źródłowych, społecznym pochodzeniu (kazusy bioetyczne, reportaże społeczne, raporty NGO, dokumenty rządowe).

Aktualność podejmowanych w analizie sytuacji dylematycznych – jak np. bieżące debaty prawno-polityczne czy rozstrzygnięcia bioetyczne – ma zostać uchwycona w pewnej klasyczności, filozoficznej niezbywalności, samego zagadnienia DM (m.in. Nietzsche, Kant, Moore, Singer)

Formatowi laboratorium odpowiadać ma następujące połączenie form wykładu, seminarium oraz e-learningu:

a) Wykłady wprowadzające (2 pierwsze terminy)

b) Ćwiczenia laboratoryjne – wspólna analiza i interpretacja przypadków DM (Studenci sami dokonali wyboru 8 zagadnień z zaproponowanej listy) (9 terminów)

c) E-learning z materiałami tekstowymi i video oraz jednym obowiązkowym zadaniem pisemnym (4 terminy)

Pełny opis:

Treści szczegółowe:

1. Współczesne dylematy moralne – dwa wykłady wprowadzające w problematykę

2. Prawo do życia, prawo do ochrony życia i zdrowia (do informacji i samostanowienia). Kazus bioetyczny

3. Prawo do samostanowienia i prawo do śmierci. Kazus bioetyczny

4. Naruszanie zasad równosci i godności obywatelskiej: Związki par jednopłciowych w Polsce

5. Wielokulturowość: Azyl, prawo stalego pobytu (przyklady z krajów UE)

6. Globalizacja jako sytuacja dylematu moralnego: Niesprawiedliwy podział dóbr

7. Naruszanie zasad równości i godności: Prawa kobiet i dzieci, wykluczenie w krajach azjatyckich i afrykańskich

8. Tzw. wojna sprawiedliwa. Etyczne usasadnienie wojny z terroryzmem

9. Ekologia i wojny klimatyczne. Niewiedza i zaniechanie wobec kryzysu ekologicznego

10.Dylematy etyki mediow: naruszanie i sprzedaż prywatnosci, estetyzacja przemocy, prawda czy news, koncepcja post-prawdy

11. Krzywda i zadośćuczynienie (ujęcie etyczne i egzystencjalne). Sytuacja „pułapki” a DM.

Cele szczegółowe:

C1: Kształcenie Studentów w analizie tekstu naukowego (filozoficznego, etycznego, bioetycznego etc.), reportażowego, publicystycznego oraz literackiego jako materiału prezentującego zagadnienie DM.

C2: Przedstawienie spektrum podstawowych dylematów moralnych życia osobowego, społecznego, publicznego (sfery prywatnej i publicznej; mikro- i makroetyki) oraz umiejscowienie ich zarówno w obrębie dziedzin/dyscyplin filozofii

C3: Wykazanie konieczności interdyscyplinarnego charakteru analizy sytuacji DM (rola prawa, medycyny, ekonomii itd.)

C4: Pogłębianie umiejętności dyskursywnych i argumentacyjnych jako podstawowych narzędzi pracy filozofa moralności. Tworzenie modeli euporii dla konkretnych sytuacji dylematu

C5: Wskazanie na znaczenie zagadnień etyki praktycznej oraz refleksji nt. DM we współczesnej humanistyce, na ich rolę w tworzeniu standardów demokratycznych, poszanowania praw człowieka i obywatela

Literatura:

Wybrana literatura:

Z.Bauman, Straty uboczne. Nierówności społeczne w dobie globalizacji, tłum. J. Hunia, Wyd. UJ, Kraków 2012.

W. Galewicz (red.), Wokół śmierci i umierania (Antologia bioetyki, t.1), Universitas, Kraków 2009.

D.R.Griffin, Umysły zwierząt. Czy zwierzęta mają świadomość?, tłum. M. Ślósarska, A. Tabaczyńska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.

J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001.

J. Hołówka (red.), Filozofia moralności: wina, kara, wybaczenie, Aletheia, Warszawa 2000.

W. Osiatyński, Prawa człowieka i ich granice, tłum. S. Kowalski, Znak, Kraków 2011.

L. Ostałowska, Bolało jeszcze bardziej, Wyd. Czarne, Wołowiec 2012.

R. Piłat, Krzywda i zadośćuczynienie, IfiS PAN, Warszawa 2003.

K.Saja, O dyskryminacji par jednopłciowych, „Diametros” nr 34, grudzień 2012, s. 92-115.

M. Środa (red.), O wartościach, normach i problemach moralnych. Wybór tekstów..., PWN, Warszawa 1994.

R.Tokarczyk, Etyka prawnicza, LexisNexis, Warszawa 2005.

H.Welzer, Wojny klimatyczne. Za co będziemy zabijać w XXI wieku?, tłum. M. Sutowski, Krytyka Polityczna, Warszawa 2010.

Uwagi:

Wyboru rozważanych na zajęciach laboratoryjnych zagadnień dokonali sami Studenci - z zaproponowanej przez Prowadzącą listy, na pierwszych zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Mazur, Anna Ziółkowska-Juś
Prowadzący grup: Paweł Mazur, Anna Ziółkowska-Juś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą
Kod ECTS:

22-FLDL-WDM

Liczba godzin przedmiotu:

30

Skrócony opis:

Formułą zajęć jest wspólna analiza wybranych zagadnień etycznych – metodologicznie sytuowanych na gruncie etyki społecznej, bioetyki bądź filozofii prawa – albo prezentujących już formułę dylematu moralnego (DM), albo rozstrzyganych/reintrepretowanych przez Grupę w kategoriach sytuacji DM. Materiałem źródłowym każdorazowo jest tekst adekwatny dla naszej dyscypliny naukowej oraz tekst bądź materiał video ilustrujący problem filozoficzny w jego źródłowych, społecznym pochodzeniu (kazusy bioetyczne, reportaże społeczne, raporty NGO, dokumenty rządowe).

Aktualność podejmowanych w analizie sytuacji dylematycznych – jak np. bieżące debaty prawno-polityczne czy rozstrzygnięcia bioetyczne – ma zostać uchwycona w pewnej klasyczności, filozoficznej niezbywalności, samego zagadnienia DM (m.in. Nietzsche, Kant, Moore, Singer)

Formatowi laboratorium odpowiadać ma następujące połączenie form wykładu, seminarium oraz e-learningu:

a) Wykłady wprowadzające (2 pierwsze terminy)

b) Ćwiczenia laboratoryjne – wspólna analiza i interpretacja przypadków DM (Studenci sami dokonali wyboru 8 zagadnień z zaproponowanej listy) (9 terminów)

c) E-learning z materiałami tekstowymi i video oraz jednym obowiązkowym zadaniem pisemnym (4 terminy)

Pełny opis:

Treści szczegółowe:

1. Współczesne dylematy moralne – dwa wykłady wprowadzające w problematykę

2. Prawo do życia, prawo do ochrony życia i zdrowia (do informacji i samostanowienia). Kazus bioetyczny

3. Prawo do samostanowienia i prawo do śmierci. Kazus bioetyczny

4. Naruszanie zasad równosci i godności obywatelskiej: Związki par jednopłciowych w Polsce

5. Wielokulturowość: Azyl, prawo stalego pobytu (przyklady z krajów UE)

6. Globalizacja jako sytuacja dylematu moralnego: Niesprawiedliwy podział dóbr

7. Naruszanie zasad równości i godności: Prawa kobiet i dzieci, wykluczenie w krajach azjatyckich i afrykańskich

8. Tzw. wojna sprawiedliwa. Etyczne usasadnienie wojny z terroryzmem

9. Ekologia i wojny klimatyczne. Niewiedza i zaniechanie wobec kryzysu ekologicznego

10.Dylematy etyki mediow: naruszanie i sprzedaż prywatnosci, estetyzacja przemocy, prawda czy news, koncepcja post-prawdy

11. Krzywda i zadośćuczynienie (ujęcie etyczne i egzystencjalne). Sytuacja „pułapki” a DM.

Cele szczegółowe:

C1: Kształcenie Studentów w analizie tekstu naukowego (filozoficznego, etycznego, bioetycznego etc.), reportażowego, publicystycznego oraz literackiego jako materiału prezentującego zagadnienie DM.

C2: Przedstawienie spektrum podstawowych dylematów moralnych życia osobowego, społecznego, publicznego (sfery prywatnej i publicznej; mikro- i makroetyki) oraz umiejscowienie ich zarówno w obrębie dziedzin/dyscyplin filozofii

C3: Wykazanie konieczności interdyscyplinarnego charakteru analizy sytuacji DM (rola prawa, medycyny, ekonomii itd.)

C4: Pogłębianie umiejętności dyskursywnych i argumentacyjnych jako podstawowych narzędzi pracy filozofa moralności. Tworzenie modeli euporii dla konkretnych sytuacji dylematu

C5: Wskazanie na znaczenie zagadnień etyki praktycznej oraz refleksji nt. DM we współczesnej humanistyce, na ich rolę w tworzeniu standardów demokratycznych, poszanowania praw człowieka i obywatela

Literatura:

Wybrana literatura:

Z.Bauman, Straty uboczne. Nierówności społeczne w dobie globalizacji, tłum. J. Hunia, Wyd. UJ, Kraków 2012.

W. Galewicz (red.), Wokół śmierci i umierania (Antologia bioetyki, t.1), Universitas, Kraków 2009.

D.R.Griffin, Umysły zwierząt. Czy zwierzęta mają świadomość?, tłum. M. Ślósarska, A. Tabaczyńska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.

J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001.

J. Hołówka (red.), Filozofia moralności: wina, kara, wybaczenie, Aletheia, Warszawa 2000.

W. Osiatyński, Prawa człowieka i ich granice, tłum. S. Kowalski, Znak, Kraków 2011.

L. Ostałowska, Bolało jeszcze bardziej, Wyd. Czarne, Wołowiec 2012.

R. Piłat, Krzywda i zadośćuczynienie, IfiS PAN, Warszawa 2003.

K.Saja, O dyskryminacji par jednopłciowych, „Diametros” nr 34, grudzień 2012, s. 92-115.

M. Środa (red.), O wartościach, normach i problemach moralnych. Wybór tekstów..., PWN, Warszawa 1994.

R.Tokarczyk, Etyka prawnicza, LexisNexis, Warszawa 2005.

H.Welzer, Wojny klimatyczne. Za co będziemy zabijać w XXI wieku?, tłum. M. Sutowski, Krytyka Polityczna, Warszawa 2010.

Uwagi:

Wyboru rozważanych na zajęciach laboratoryjnych zagadnień dokonali sami Studenci - z zaproponowanej przez Prowadzącą listy, na pierwszych zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Napiwodzka
Prowadzący grup: Karolina Napiwodzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Kod ECTS:

22-FLDL-WDM

Liczba godzin przedmiotu:

30

Skrócony opis:

Formułą zajęć jest wspólna analiza wybranych zagadnień etycznych – metodologicznie sytuowanych na gruncie etyki społecznej, bioetyki bądź filozofii prawa – albo prezentujących już formułę dylematu moralnego (DM), albo rozstrzyganych/reintrepretowanych przez Grupę w kategoriach sytuacji DM. Materiałem źródłowym każdorazowo jest tekst adekwatny dla naszej dyscypliny naukowej oraz tekst bądź materiał video ilustrujący problem filozoficzny w jego źródłowych, społecznym pochodzeniu (kazusy bioetyczne, reportaże społeczne, raporty NGO, dokumenty rządowe).

Aktualność podejmowanych w analizie sytuacji dylematycznych – jak np. bieżące debaty prawno-polityczne czy rozstrzygnięcia bioetyczne – ma zostać uchwycona w pewnej klasyczności, filozoficznej niezbywalności, samego zagadnienia DM (m.in. Nietzsche, Kant, Moore, Singer)

Formatowi laboratorium odpowiadać ma następujące połączenie form wykładu, seminarium oraz e-learningu:

a) Wykłady wprowadzające (2 pierwsze terminy)

b) Ćwiczenia laboratoryjne – wspólna analiza i interpretacja przypadków DM (Studenci sami dokonali wyboru 8 zagadnień z zaproponowanej listy) (9 terminów)

c) E-learning z materiałami tekstowymi i video oraz jednym obowiązkowym zadaniem pisemnym (4 terminy)

Pełny opis:

Treści szczegółowe:

1. Współczesne dylematy moralne – dwa wykłady wprowadzające w problematykę

2. Prawo do życia, prawo do ochrony życia i zdrowia (do informacji i samostanowienia). Kazus bioetyczny

3. Prawo do samostanowienia i prawo do śmierci. Kazus bioetyczny

4. Naruszanie zasad równosci i godności obywatelskiej: Związki par jednopłciowych w Polsce

5. Wielokulturowość: Azyl, prawo stalego pobytu (przyklady z krajów UE)

6. Globalizacja jako sytuacja dylematu moralnego: Niesprawiedliwy podział dóbr

7. Naruszanie zasad równości i godności: Prawa kobiet i dzieci, wykluczenie w krajach azjatyckich i afrykańskich

8. Tzw. wojna sprawiedliwa. Etyczne usasadnienie wojny z terroryzmem

9. Ekologia i wojny klimatyczne. Niewiedza i zaniechanie wobec kryzysu ekologicznego

10.Dylematy etyki mediow: naruszanie i sprzedaż prywatnosci, estetyzacja przemocy, prawda czy news, koncepcja post-prawdy

11. Krzywda i zadośćuczynienie (ujęcie etyczne i egzystencjalne). Sytuacja „pułapki” a DM.

Cele szczegółowe:

C1: Kształcenie Studentów w analizie tekstu naukowego (filozoficznego, etycznego, bioetycznego etc.), reportażowego, publicystycznego oraz literackiego jako materiału prezentującego zagadnienie DM.

C2: Przedstawienie spektrum podstawowych dylematów moralnych życia osobowego, społecznego, publicznego (sfery prywatnej i publicznej; mikro- i makroetyki) oraz umiejscowienie ich zarówno w obrębie dziedzin/dyscyplin filozofii

C3: Wykazanie konieczności interdyscyplinarnego charakteru analizy sytuacji DM (rola prawa, medycyny, ekonomii itd.)

C4: Pogłębianie umiejętności dyskursywnych i argumentacyjnych jako podstawowych narzędzi pracy filozofa moralności. Tworzenie modeli euporii dla konkretnych sytuacji dylematu

C5: Wskazanie na znaczenie zagadnień etyki praktycznej oraz refleksji nt. DM we współczesnej humanistyce, na ich rolę w tworzeniu standardów demokratycznych, poszanowania praw człowieka i obywatela

Literatura:

Wybrana literatura:

Z.Bauman, Straty uboczne. Nierówności społeczne w dobie globalizacji, tłum. J. Hunia, Wyd. UJ, Kraków 2012.

W. Galewicz (red.), Wokół śmierci i umierania (Antologia bioetyki, t.1), Universitas, Kraków 2009.

D.R.Griffin, Umysły zwierząt. Czy zwierzęta mają świadomość?, tłum. M. Ślósarska, A. Tabaczyńska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.

J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001.

J. Hołówka (red.), Filozofia moralności: wina, kara, wybaczenie, Aletheia, Warszawa 2000.

W. Osiatyński, Prawa człowieka i ich granice, tłum. S. Kowalski, Znak, Kraków 2011.

L. Ostałowska, Bolało jeszcze bardziej, Wyd. Czarne, Wołowiec 2012.

R. Piłat, Krzywda i zadośćuczynienie, IfiS PAN, Warszawa 2003.

K.Saja, O dyskryminacji par jednopłciowych, „Diametros” nr 34, grudzień 2012, s. 92-115.

M. Środa (red.), O wartościach, normach i problemach moralnych. Wybór tekstów..., PWN, Warszawa 1994.

R.Tokarczyk, Etyka prawnicza, LexisNexis, Warszawa 2005.

H.Welzer, Wojny klimatyczne. Za co będziemy zabijać w XXI wieku?, tłum. M. Sutowski, Krytyka Polityczna, Warszawa 2010.

Uwagi:

Wyboru rozważanych na zajęciach laboratoryjnych zagadnień dokonali sami Studenci - z zaproponowanej przez Prowadzącą listy, na pierwszych zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Ziółkowska-Juś
Prowadzący grup: Anna Ziółkowska-Juś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)