Methodology
General data
Course ID: | 22-FLDL-MET |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Methodology |
Name in Polish: | Metodologia |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych (in Polish) Przedmioty dla 3 semestru filozofii ogólnej I stopnia (in Polish) Przedmioty dla 5 semestru filozofii ogólnej I stopnia (in Polish) Przedmioty na Wydziale Filozoficznym |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Filozofia |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Zapoznanie studentów z podstawową epistemologiczną i metodologiczną charakterystyką wiedzy naukowej. Charakterystyka języka nauki. Nabywanie umiejętności definiowania pojęć. Nabycie umiejętności odróżniania zdań analitycznych od syntetycznych oraz różnego rodzaju praw nauki. Umiejętność charakteryzowania teorii naukowych w naukach przyrodniczych i społecznych. Przekazanie wiedzy dotyczącej modeli teoretycznych i metafor. Nabycie umiejętności w zakresie rozpoznawania typów wyjaśnień stosowanych w nauce oraz umiejętności w zakresie klasyfikacji i systematyzacji. Przekazanie wiedzy dotyczącej metod sprawdzania hipotez naukowych. Zapoznanie studentów ze specyfiką metodologiczną nauk społecznych i nauk historycznych. |
Year of studies (where relevant): | Year 3 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Podstawowe informacje i umiejętności w zakresie klasycznego rachunku zdań, rachunku predykatów, teorii mnogości, teorii argumentacji, własności metasystemowych teorii formalnych i umiejętności w zakresie formułowania definicji. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Prezentacje do wykładów są udostępniane studentom. Z literaturą można zapoznać się w Bibliotece Wydziału Nauk Społecznych UAM i Bibliotece Głównej UAM |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład multimedialny i ćwiczenia laboratoryjne. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta - czytanie literatury# 30 Praca własna studenta – przygotowanie do egzaminu# 30 SUMA GODZIN 90 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 3 |
Short description: |
Lectures should deliver a basic knowledge about the construction of results of scientific cognition and methodological specificity of social sciences. Students gain the understanding of: the specificity of different results of scientific investigation - laws, theories and models; the difference between natural and social sciences; the specificity of procedures using in social science; the methodological specificity of historical sciences; the philosophical aspects of scientific investigation. |
Full description: |
1. The tradition of logical reconstruction of empirical knowledge: a) an empirical basis of scientific investigations; b) the analytic-synthetic distinction; c) the first and the second dogmas of empiricism; d) the observational-theoretical terms distinction; e) scientific laws; f) the descriptive characterization of scientific theories; g) the theory of predictive power of theoretical predicates; h) Ramsey's method of elimination of theoretical terms; i ) the canonical model of scientific theory; j) Prze??cki's semantic for scientific theories; k) a critical examination of the observational-theoretical terms distinction; l) the non- statement approach to empirical theory (Sneed and Stegm?ller); m) properties of empirical theories; n) approaches to theoretical models (Achinstein, W?jcicki). 2. Methodology of social sciences: a) naturalism and anti-naturalism in methodology of social sciences; b)the assumption about rationality; c) the humanistic interpretation. |
Bibliography: |
J. Kmita, Wykłady z logiki i metodologii nauk, Warszawa 1973; E. Nagel , The Structure of Science, London 1960; Z. Hajduk, Ogólna metodologia nauk, Lublin 2001; F. Suppe (ed.), The Structure of Scientific Theories, Urbana, Chicago, London 1977; R. Wójcicki, Metodologia formalna nauk empirycznych, Wrocław 1974; T. Benton, I. Craib, Philosophy of Social Science: Philosophical Foundations of Social Thought, Palgrave, New York, Basingstoke 2001; A. Grobler, Metodologia nauk, Kraków 2006. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Potrafi rozpoznać i opisać podstawowe typy wytworów wiedzy naukowej. Odróżnia podejście naturalistyczne od antynaturalistycznego w metodologii humanistyki Charakteryzuje język nauki i potrafi definiować pojęcia Potrafi odróżniać zdania analityczne od syntetycznych oraz potrafi charakteryzować i odróżniać różnego typu prawa nauki Potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe składniki teorii naukowej Potrafi wymienić funkcje, jakie w nauce pełnią modele teoretyczne i metafory Potrafi poprawnie klasyfikować i systematyzować oraz przeprowadzić typologię Potrafi zastosować różnego typu rodzaje wyjaśniania naukowego Analizuje indukcyjne i dedukcyjne sposoby uzasadniania hipotez naukowych Potrafi sformułować i zastosować kryteria demarkacji wiedzy Potrafi opisać specyfikę metodologiczną nauk społecznych w ujęciu antynaturalistów Potrafi wymienić i opisać podstawowe składowe analizy wiedzy źródłowej Opisuje, porównuje i odróżnia pod względem metodologicznym nauki przyrodnicze, społeczne i historyczne |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) egzamin 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH LAB
FR |
Type of class: |
laboratory, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Tomasz Rzepiński | |
Group instructors: | Tomasz Rzepiński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
laboratory - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU LAB
LAB
W WYK
TH FR |
Type of class: |
laboratory, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Tomasz Rzepiński | |
Group instructors: | Tomasz Rzepiński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
laboratory - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO LAB
LAB
TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
laboratory, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Tomasz Rzepiński | |
Group instructors: | Tomasz Rzepiński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
laboratory - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU LAB
W WYK
TH FR |
Type of class: |
laboratory, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Tomasz Rzepiński | |
Group instructors: | Tomasz Rzepiński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
laboratory - Graded credit lecture - Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.