Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

History of Medieval Philosophy

General data

Course ID: 22-FLDL-HFS
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of Medieval Philosophy
Name in Polish: Historia filozofii średniowiecznej
Organizational unit: Faculty of Philosophy
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
(in Polish) Przedmioty dla 3 semestru filozofii ogólnej I stopnia
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Filozoficznym
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Filozofia ogólna

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Wykład:

1. Zapoznanie studenta z głównymi zagadnieniami rozwijanymi w ramach filozofii średniowiecznej.

2.Zapoznanie studenta z głównymi nurtami filozoficznymi w okresie średniowiecza i ich przedstawicielami.

3.Nabycie umiejętności rozpoznawania i analizy systemów teocentrycznych.

4.Poznanie zależności między myślą antyczną i średniowieczną.

5. Umiejętność odróżniania teologii od filozofii na płaszczyznach: meta teoretycznej, metodologicznej i postulatywnej.

6. Zrozumienie wagi bazowych rozstrzygnięć aksjologicznych dla poszczególnych płaszczyzn koncepcji filozoficznej.


Ćwiczenia:

1. Poznanie głównych dzieł (lub ich fragmentów) wybranych filozofów średniowiecznych.

2. Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn koncepcji filozoficznej (metafilozoficznej, metodologicznej i postulatywnej.

3. Umiejętność rekonstrukcji argumentacji na podstawie tekstu danego myśliciela.

4. Umiejętność budowania spójnej i przekonującej własnej interpretacji i argumentacji wobec podejmowanego problemu filozoficznego.

5. Umiejętność problematyzowania rozstrzygniętych przez danego myśliciela twierdzeń filozoficznych.


Year of studies (where relevant):

Year 2

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) nie

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie realizowania programu I roku studiów dla kierunku Filozofia Ogólna.

Information on where to find course materials:

(in Polish) 1. Biblioteka uniwersytecka (główna i wydziałowa).

2. Teczka z kserokopiami udostępniona studentom w określonym punkcie ksero.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) 1. Wykład wybranych zagadnień.

2. Wykład konwersatoryjny.

3. Wykład problemowy.

4. Uczenie problemowe .

5. Metoda laboratoryjna.

6. Metoda warsztatowa.


Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 5

Short description: (in Polish)

Kurs umożliwia zapoznanie się z głównymi nurtami filozofii średniowiecznej i ich przedstawicielami. Analiza problematyki filozoficznej podejmowanej w okresie od I do XV w. n.e. umożliwia umiejscowienie filozofii średniowiecznej w kontekście filozofii antycznej i filozofii nowożytnej.

Full description: (in Polish)

Zajęcia z "Historii filozofii średniowiecznej" (wykład i ćwiczenia) mają na celu:

1) dostarczenie studentowi filozofii ogólnej wiedzy o: głównych nurtach filozofii średniowiecznej, znaczących myślicielach średniowiecznych, kluczowych zagadnieniach podejmowanych w epoce średniowiecza;

2) dostarczenie studium: aksjologii teocentrycznej i argumentacji przeprowadzanej w ramach tego paradygmatu filozoficznego;

3) pogłębienie świadomości płaszczyzn koncepcji filozoficznych: metafilozoficznej, metodologicznej i postulatywnej;

4) uświadomienie problemu demarkacji dyscyplin intelektualnych (w horyzoncie sporu filozofia-teologia);

5) dostarczenie znajomości dzieł lub ich fragmentów głównych znaczących filozofów średniowiecznych;

6) pogłębienie umiejętności analizy, interpretacji i argumentacji filozoficznej.

Bibliography:

8.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

I. Wykład:

1. Student zna i rozumie rozwój i znaczenie zasadniczych idei występujących w filozofii średniowiecznej.

2. Student zna i rozumie historyczne ujęcie paradygmatu teocentrycznego.

3. Student zna i rozumie omówienie filozoficznych koncepcji i ich znaczenia wiodących myślicieli średniowiecznych.

4. Student zna i rozumie relację filozofii średniowiecznej do filozofii antycznej i nowożytnej.

5. Student zna i rozumie umiejętność odróżniania płaszczyzn koncepcji filozoficznych (metafilozoficznej, metodologicznej i przedmiotowej) w kontekście relacji: filozofia-teologia i filozofia-wiara.

6. Zna konsekwencje rozstrzygnięć aksjologicznych dla systemu filozoficznego.

II. Ćwiczenia:

1. Zna główne dzieła wybranych filozofów średniowiecznych.

2. Właściwie rozpoznaje płaszczyznę systemu filozoficznego.

3. Umie zrekonstruować w oparciu o tekst argumentacje danego myśliciela.

4. Umie skonstruować własną interpretację tekstu i stosowną argumentację przemawiającą za ową interpretacją.

5. Umie sproblematyzować rozstrzygnięcia filozoficzne.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład: egzamin ustny; ćwiczenia: obecność i aktywność na zajęciach, dyskusja, praca pisemna.

Practical placement: (in Polish)

brak

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Krzysztof Kiedrowski
Group instructors: Krzysztof Kiedrowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
laboratory - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Krzysztof Kiedrowski
Group instructors: Krzysztof Kiedrowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
laboratory - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Krzysztof Kiedrowski
Group instructors: Krzysztof Kiedrowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
laboratory - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Krzysztof Kiedrowski
Group instructors: Krzysztof Kiedrowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
laboratory - Graded credit
lecture - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)