Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Module A - History of Music to 1800

General data

Course ID: 21-MODA-23-MuzU
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0215) Music and performing arts The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Module A - History of Music to 1800
Name in Polish: Moduł A - historyczno-muzyczny (do 1800 roku)
Organizational unit: Faculty of Arts Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 10.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) Muzykologia

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Zapoznanie studentów z różnymi sposobami zastosowania techniki cantus firmus, izorytmii, imitacji, izomeliki, kanonu oraz parodii na przykładzie repertuaru muzycznego skomponowanego przed 1800 rokiem.

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) przedmiot prowadzony zdalnie

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) podstawowa wiedza z zakresu historii powszechnej średniowiecza i renesansu; wiedza i umiejętności z zakresu zasad muzyki i kontrapunktu; umiejętność odczytania zapisu nutowego

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Uczenie problemowe (Problem-based learning)

Metoda badawcza (dociekania naukowego)

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”)

Praca w grupach

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Liczba punktów ECTS - 5


Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30


Praca własna studenta:

Przygotowanie do zajęć 30

Czytanie wskazanej literatury 60

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 30

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 30


Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi sposobami zastosowania techniki cantus firmus, izorytmii, imitacji, izomeliki, kanonu oraz parodii na przykładzie repertuaru muzycznego skomponowanego przed 1800 rokiem.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi sposobami zastosowania techniki cantus firmus, izorytmii, imitacji, izomeliki, kanonu oraz parodii na przykładzie repertuaru muzycznego skomponowanego przed 1800 rokiem.

Bibliography: (in Polish)

A History of Western Music, 8th edition, ed. J. P Burkholder, D. J. Grout, C. v.

Palisca, New York 2009.

A. Atlas, Renaissance music: Music in Western Europe, 1400-1600, New York

1998.

M. Bukofzer, Muzyka w epoce baroku, Kraków 1970.

Z. Dobrzańska-Fabiańska, Polifonia średniowiecza, Kraków 2000.

A. Duerr, Kantaty Jana Sebastiana Bacha, tłum. A. Teske, Lublin 2004.

E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997, rozdz. I – V.

P. Gancarczyk, Muzyka wobec rewolucji druku i przemiany w kulturze

muzycznej XVI wieku, Toruń 2011.

J. Harper, Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku, Kraków 2002.

D. Hiley, Chorał Kościoła zachodniego. Podręcznik. Kraków 2019.

E. Hinz, Chorał gregoriański, Pelplin 1999.

R. H. Hoppin, Medieval Music, New York 1978.

H. Möller, R. Stephen (hrsg.), Die Musik des Mittelalters. Seria: Neues

Handbuch der Musikwissenschaft, red. C. Dahlhaus, t. 2, Laaber 1991.

Sz. Paczkowski, Nauka o afektach w myśli muzycznej I połowy XVII wieku,

Lublin 1998.

L. L. Perkins, Music in the Age of the Renaissance, New York 1999.

P. Poźniak, Muzyka XV-XVI wieku i pojęcie renesansu w historiografii

muzycznej, Kraków 2000.

A. Seay, Music in the Medieval World, New Jersey 1965.

R. Strohm, The Rise of European Music, 1380-1500, Cambridge 1993.

D. Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1998.

Z. M. Szweykowski (red.), Historia muzyki w XVII wieku, t. 1 – 5, Kraków 2000

– 2007.

M. Ulrich, Atlas muzyki, Warszawa 2002.

Ch. Wolff, Johann Sebastian Bach. Muzyk i uczoy, tłum. B. Świderska,

Warszawa 2011.

M. Wozaczyńska, Muzyka średniowiecza, Gdańsk 1998.

Dodatkowo wybrane artykuły z literatury muzykologicznej odnoszące się do szczegółowych zagadnień i utworów omawianych na zajęciach.

Learning outcomes: (in Polish)

- zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z analizą repertuaru

muzycznego średniowiecza, renesansu i baroku

- student posiada umiejętność analizy repertuaru muzycznego średniowiecza,

renesansu i baroku w kontekście zastosowanych technik kompozytorskich

- zna i rozumie w sposób szczegółowy i uporządkowany twórczość

kompozytorów okresu średniowiecza, rensansu i baroku pod kątem

zastosowanych technik kompozytorskich

- student potrafi przedstawić wyniki analiz wykorzystując specjalistyczną

terminologię

- zna i rozumie w sposób szczegółowy specyfikę i przemiany form muzycznych

reprezentatywnych dla epoki średniowiecza, renesansu i baroku

- zna i rozumie tendencje w historii kultury muzycznej oraz posiada orientację

w specjalistycznym piśmiennictwie muzykologicznym z zakresu technik

kompozytorskich średniowiecza, renesansu i baroku

- student potrafi rozpoznać i opisać przykłady zastosowania omawianych

technik kompozytorskich w utworach innych epok

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- obecność

- aktywny udział w zajęciach

- przygotowanie do zajęć na podstawie wybranych artykułów z literatury

przedmiotu

- kolokwium ustne

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
seminar, 60 hours more information
Coordinators: Izabela Bogdan, Magdalena Walter-Mazur
Group instructors: Izabela Bogdan, Magdalena Walter-Mazur
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit
Module type:

elective

Number of hours:

30

Module learning aims:

(in Polish) Analiza wybranych kompozycji w kontekście wybranych technik kompozytorskich:

- cantus firmus

- izorytmia

- izomelika

- imitacja

- kanon

- techniki kontrapunktyczne

- technika polichóralna


Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi sposobami zastosowania techniki cantus firmus, izorytmii, imitacji, izomeliki, kanonu oraz parodii na przykładzie repertuaru muzycznego skomponowanego przed 1800 rokiem.

Bibliography: (in Polish)

A History of Western Music, 8th edition, ed. J. P Burkholder, D. J. Grout, C. v.

Palisca, New York 2009.

A. Atlas, Renaissance music: Music in Western Europe, 1400-1600, New York

1998.

M. Bukofzer, Muzyka w epoce baroku, Kraków 1970.

Z. Dobrzańska-Fabiańska, Polifonia średniowiecza, Kraków 2000.

A. Duerr, Kantaty Jana Sebastiana Bacha, tłum. A. Teske, Lublin 2004.

E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997, rozdz. I – V.

P. Gancarczyk, Muzyka wobec rewolucji druku i przemiany w kulturze

muzycznej XVI wieku, Toruń 2011.

J. Harper, Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku, Kraków 2002.

D. Hiley, Chorał Kościoła zachodniego. Podręcznik. Kraków 2019.

E. Hinz, Chorał gregoriański, Pelplin 1999.

R. H. Hoppin, Medieval Music, New York 1978.

H. Möller, R. Stephen (hrsg.), Die Musik des Mittelalters. Seria: Neues

Handbuch der Musikwissenschaft, red. C. Dahlhaus, t. 2, Laaber 1991.

Sz. Paczkowski, Nauka o afektach w myśli muzycznej I połowy XVII wieku,

Lublin 1998.

L. L. Perkins, Music in the Age of the Renaissance, New York 1999.

P. Poźniak, Muzyka XV-XVI wieku i pojęcie renesansu w historiografii

muzycznej, Kraków 2000.

A. Seay, Music in the Medieval World, New Jersey 1965.

R. Strohm, The Rise of European Music, 1380-1500, Cambridge 1993.

D. Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1998.

Z. M. Szweykowski (red.), Historia muzyki w XVII wieku, t. 1 – 5, Kraków 2000

– 2007.

M. Ulrich, Atlas muzyki, Warszawa 2002.

Ch. Wolff, Johann Sebastian Bach. Muzyk i uczoy, tłum. B. Świderska,

Warszawa 2011.

M. Wozaczyńska, Muzyka średniowiecza, Gdańsk 1998.

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
seminar, 60 hours more information
Coordinators: Izabela Bogdan, Magdalena Walter-Mazur
Group instructors: Izabela Bogdan, Magdalena Walter-Mazur
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit
Module type:

elective

Number of hours:

30

Module learning aims:

(in Polish) Analiza wybranych kompozycji w kontekście wybranych technik kompozytorskich:

- cantus firmus

- izorytmia

- izomelika

- imitacja

- kanon

- techniki kontrapunktyczne

- technika polichóralna


Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi sposobami zastosowania techniki cantus firmus, izorytmii, imitacji, izomeliki, kanonu oraz parodii na przykładzie repertuaru muzycznego skomponowanego przed 1800 rokiem.

Bibliography: (in Polish)

A History of Western Music, 8th edition, ed. J. P Burkholder, D. J. Grout, C. v.

Palisca, New York 2009.

A. Atlas, Renaissance music: Music in Western Europe, 1400-1600, New York

1998.

M. Bukofzer, Muzyka w epoce baroku, Kraków 1970.

Z. Dobrzańska-Fabiańska, Polifonia średniowiecza, Kraków 2000.

A. Duerr, Kantaty Jana Sebastiana Bacha, tłum. A. Teske, Lublin 2004.

E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997, rozdz. I – V.

P. Gancarczyk, Muzyka wobec rewolucji druku i przemiany w kulturze

muzycznej XVI wieku, Toruń 2011.

J. Harper, Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku, Kraków 2002.

D. Hiley, Chorał Kościoła zachodniego. Podręcznik. Kraków 2019.

E. Hinz, Chorał gregoriański, Pelplin 1999.

R. H. Hoppin, Medieval Music, New York 1978.

H. Möller, R. Stephen (hrsg.), Die Musik des Mittelalters. Seria: Neues

Handbuch der Musikwissenschaft, red. C. Dahlhaus, t. 2, Laaber 1991.

Sz. Paczkowski, Nauka o afektach w myśli muzycznej I połowy XVII wieku,

Lublin 1998.

L. L. Perkins, Music in the Age of the Renaissance, New York 1999.

P. Poźniak, Muzyka XV-XVI wieku i pojęcie renesansu w historiografii

muzycznej, Kraków 2000.

A. Seay, Music in the Medieval World, New Jersey 1965.

R. Strohm, The Rise of European Music, 1380-1500, Cambridge 1993.

D. Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1998.

Z. M. Szweykowski (red.), Historia muzyki w XVII wieku, t. 1 – 5, Kraków 2000

– 2007.

M. Ulrich, Atlas muzyki, Warszawa 2002.

Ch. Wolff, Johann Sebastian Bach. Muzyk i uczoy, tłum. B. Świderska,

Warszawa 2011.

M. Wozaczyńska, Muzyka średniowiecza, Gdańsk 1998.

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
seminar, 60 hours more information
Coordinators: Magdalena Walter-Mazur, Michał Wysocki
Group instructors: Magdalena Walter-Mazur, Michał Wysocki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit
Module type:

elective

Number of hours:

30

Module learning aims:

(in Polish) Analiza wybranych kompozycji w kontekście wybranych technik kompozytorskich:

- cantus firmus

- izorytmia

- izomelika

- imitacja

- kanon

- techniki kontrapunktyczne

- technika polichóralna


Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi sposobami zastosowania techniki cantus firmus, izorytmii, imitacji, izomeliki, kanonu oraz parodii na przykładzie repertuaru muzycznego skomponowanego przed 1800 rokiem.

Bibliography: (in Polish)

A History of Western Music, 8th edition, ed. J. P Burkholder, D. J. Grout, C. v.

Palisca, New York 2009.

A. Atlas, Renaissance music: Music in Western Europe, 1400-1600, New York

1998.

M. Bukofzer, Muzyka w epoce baroku, Kraków 1970.

Z. Dobrzańska-Fabiańska, Polifonia średniowiecza, Kraków 2000.

A. Duerr, Kantaty Jana Sebastiana Bacha, tłum. A. Teske, Lublin 2004.

E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997, rozdz. I – V.

P. Gancarczyk, Muzyka wobec rewolucji druku i przemiany w kulturze

muzycznej XVI wieku, Toruń 2011.

J. Harper, Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku, Kraków 2002.

D. Hiley, Chorał Kościoła zachodniego. Podręcznik. Kraków 2019.

E. Hinz, Chorał gregoriański, Pelplin 1999.

R. H. Hoppin, Medieval Music, New York 1978.

H. Möller, R. Stephen (hrsg.), Die Musik des Mittelalters. Seria: Neues

Handbuch der Musikwissenschaft, red. C. Dahlhaus, t. 2, Laaber 1991.

Sz. Paczkowski, Nauka o afektach w myśli muzycznej I połowy XVII wieku,

Lublin 1998.

L. L. Perkins, Music in the Age of the Renaissance, New York 1999.

P. Poźniak, Muzyka XV-XVI wieku i pojęcie renesansu w historiografii

muzycznej, Kraków 2000.

A. Seay, Music in the Medieval World, New Jersey 1965.

R. Strohm, The Rise of European Music, 1380-1500, Cambridge 1993.

D. Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1998.

Z. M. Szweykowski (red.), Historia muzyki w XVII wieku, t. 1 – 5, Kraków 2000

– 2007.

M. Ulrich, Atlas muzyki, Warszawa 2002.

Ch. Wolff, Johann Sebastian Bach. Muzyk i uczoy, tłum. B. Świderska,

Warszawa 2011.

M. Wozaczyńska, Muzyka średniowiecza, Gdańsk 1998.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)