Module A - History of Music to 1800
General data
Course ID: | 21-MODA-23-MuzU |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0215) Music and performing arts
|
Course title: | Module A - History of Music to 1800 |
Name in Polish: | Moduł A - historyczno-muzyczny (do 1800 roku) |
Organizational unit: | Faculty of Arts Studies |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
10.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) Muzykologia |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Zapoznanie studentów z różnymi sposobami zastosowania techniki cantus firmus, izorytmii, imitacji, izomeliki, kanonu oraz parodii na przykładzie repertuaru muzycznego skomponowanego przed 1800 rokiem. |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) przedmiot prowadzony zdalnie |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) podstawowa wiedza z zakresu historii powszechnej średniowiecza i renesansu; wiedza i umiejętności z zakresu zasad muzyki i kontrapunktu; umiejętność odczytania zapisu nutowego |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Uczenie problemowe (Problem-based learning) Metoda badawcza (dociekania naukowego) Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”) Praca w grupach |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Liczba punktów ECTS - 5 Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta: Przygotowanie do zajęć 30 Czytanie wskazanej literatury 60 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 30 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 30 |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi sposobami zastosowania techniki cantus firmus, izorytmii, imitacji, izomeliki, kanonu oraz parodii na przykładzie repertuaru muzycznego skomponowanego przed 1800 rokiem. |
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi sposobami zastosowania techniki cantus firmus, izorytmii, imitacji, izomeliki, kanonu oraz parodii na przykładzie repertuaru muzycznego skomponowanego przed 1800 rokiem. |
Bibliography: |
(in Polish) A History of Western Music, 8th edition, ed. J. P Burkholder, D. J. Grout, C. v. Palisca, New York 2009. A. Atlas, Renaissance music: Music in Western Europe, 1400-1600, New York 1998. M. Bukofzer, Muzyka w epoce baroku, Kraków 1970. Z. Dobrzańska-Fabiańska, Polifonia średniowiecza, Kraków 2000. A. Duerr, Kantaty Jana Sebastiana Bacha, tłum. A. Teske, Lublin 2004. E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997, rozdz. I – V. P. Gancarczyk, Muzyka wobec rewolucji druku i przemiany w kulturze muzycznej XVI wieku, Toruń 2011. J. Harper, Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku, Kraków 2002. D. Hiley, Chorał Kościoła zachodniego. Podręcznik. Kraków 2019. E. Hinz, Chorał gregoriański, Pelplin 1999. R. H. Hoppin, Medieval Music, New York 1978. H. Möller, R. Stephen (hrsg.), Die Musik des Mittelalters. Seria: Neues Handbuch der Musikwissenschaft, red. C. Dahlhaus, t. 2, Laaber 1991. Sz. Paczkowski, Nauka o afektach w myśli muzycznej I połowy XVII wieku, Lublin 1998. L. L. Perkins, Music in the Age of the Renaissance, New York 1999. P. Poźniak, Muzyka XV-XVI wieku i pojęcie renesansu w historiografii muzycznej, Kraków 2000. A. Seay, Music in the Medieval World, New Jersey 1965. R. Strohm, The Rise of European Music, 1380-1500, Cambridge 1993. D. Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1998. Z. M. Szweykowski (red.), Historia muzyki w XVII wieku, t. 1 – 5, Kraków 2000 – 2007. M. Ulrich, Atlas muzyki, Warszawa 2002. Ch. Wolff, Johann Sebastian Bach. Muzyk i uczoy, tłum. B. Świderska, Warszawa 2011. M. Wozaczyńska, Muzyka średniowiecza, Gdańsk 1998. Dodatkowo wybrane artykuły z literatury muzykologicznej odnoszące się do szczegółowych zagadnień i utworów omawianych na zajęciach. |
Learning outcomes: |
(in Polish) - zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z analizą repertuaru muzycznego średniowiecza, renesansu i baroku - student posiada umiejętność analizy repertuaru muzycznego średniowiecza, renesansu i baroku w kontekście zastosowanych technik kompozytorskich - zna i rozumie w sposób szczegółowy i uporządkowany twórczość kompozytorów okresu średniowiecza, rensansu i baroku pod kątem zastosowanych technik kompozytorskich - student potrafi przedstawić wyniki analiz wykorzystując specjalistyczną terminologię - zna i rozumie w sposób szczegółowy specyfikę i przemiany form muzycznych reprezentatywnych dla epoki średniowiecza, renesansu i baroku - zna i rozumie tendencje w historii kultury muzycznej oraz posiada orientację w specjalistycznym piśmiennictwie muzykologicznym z zakresu technik kompozytorskich średniowiecza, renesansu i baroku - student potrafi rozpoznać i opisać przykłady zastosowania omawianych technik kompozytorskich w utworach innych epok |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - obecność - aktywny udział w zajęciach - przygotowanie do zajęć na podstawie wybranych artykułów z literatury przedmiotu - kolokwium ustne |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
seminar, 60 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Bogdan, Magdalena Walter-Mazur | |
Group instructors: | Izabela Bogdan, Magdalena Walter-Mazur | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit | |
Module type: | elective |
|
Number of hours: | 30 |
|
Module learning aims: | (in Polish) Analiza wybranych kompozycji w kontekście wybranych technik kompozytorskich: - cantus firmus - izorytmia - izomelika - imitacja - kanon - techniki kontrapunktyczne - technika polichóralna |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi sposobami zastosowania techniki cantus firmus, izorytmii, imitacji, izomeliki, kanonu oraz parodii na przykładzie repertuaru muzycznego skomponowanego przed 1800 rokiem. |
|
Bibliography: |
(in Polish) A History of Western Music, 8th edition, ed. J. P Burkholder, D. J. Grout, C. v. Palisca, New York 2009. A. Atlas, Renaissance music: Music in Western Europe, 1400-1600, New York 1998. M. Bukofzer, Muzyka w epoce baroku, Kraków 1970. Z. Dobrzańska-Fabiańska, Polifonia średniowiecza, Kraków 2000. A. Duerr, Kantaty Jana Sebastiana Bacha, tłum. A. Teske, Lublin 2004. E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997, rozdz. I – V. P. Gancarczyk, Muzyka wobec rewolucji druku i przemiany w kulturze muzycznej XVI wieku, Toruń 2011. J. Harper, Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku, Kraków 2002. D. Hiley, Chorał Kościoła zachodniego. Podręcznik. Kraków 2019. E. Hinz, Chorał gregoriański, Pelplin 1999. R. H. Hoppin, Medieval Music, New York 1978. H. Möller, R. Stephen (hrsg.), Die Musik des Mittelalters. Seria: Neues Handbuch der Musikwissenschaft, red. C. Dahlhaus, t. 2, Laaber 1991. Sz. Paczkowski, Nauka o afektach w myśli muzycznej I połowy XVII wieku, Lublin 1998. L. L. Perkins, Music in the Age of the Renaissance, New York 1999. P. Poźniak, Muzyka XV-XVI wieku i pojęcie renesansu w historiografii muzycznej, Kraków 2000. A. Seay, Music in the Medieval World, New Jersey 1965. R. Strohm, The Rise of European Music, 1380-1500, Cambridge 1993. D. Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1998. Z. M. Szweykowski (red.), Historia muzyki w XVII wieku, t. 1 – 5, Kraków 2000 – 2007. M. Ulrich, Atlas muzyki, Warszawa 2002. Ch. Wolff, Johann Sebastian Bach. Muzyk i uczoy, tłum. B. Świderska, Warszawa 2011. M. Wozaczyńska, Muzyka średniowiecza, Gdańsk 1998. |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
seminar, 60 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Bogdan, Magdalena Walter-Mazur | |
Group instructors: | Izabela Bogdan, Magdalena Walter-Mazur | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit | |
Module type: | elective |
|
Number of hours: | 30 |
|
Module learning aims: | (in Polish) Analiza wybranych kompozycji w kontekście wybranych technik kompozytorskich: - cantus firmus - izorytmia - izomelika - imitacja - kanon - techniki kontrapunktyczne - technika polichóralna |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi sposobami zastosowania techniki cantus firmus, izorytmii, imitacji, izomeliki, kanonu oraz parodii na przykładzie repertuaru muzycznego skomponowanego przed 1800 rokiem. |
|
Bibliography: |
(in Polish) A History of Western Music, 8th edition, ed. J. P Burkholder, D. J. Grout, C. v. Palisca, New York 2009. A. Atlas, Renaissance music: Music in Western Europe, 1400-1600, New York 1998. M. Bukofzer, Muzyka w epoce baroku, Kraków 1970. Z. Dobrzańska-Fabiańska, Polifonia średniowiecza, Kraków 2000. A. Duerr, Kantaty Jana Sebastiana Bacha, tłum. A. Teske, Lublin 2004. E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997, rozdz. I – V. P. Gancarczyk, Muzyka wobec rewolucji druku i przemiany w kulturze muzycznej XVI wieku, Toruń 2011. J. Harper, Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku, Kraków 2002. D. Hiley, Chorał Kościoła zachodniego. Podręcznik. Kraków 2019. E. Hinz, Chorał gregoriański, Pelplin 1999. R. H. Hoppin, Medieval Music, New York 1978. H. Möller, R. Stephen (hrsg.), Die Musik des Mittelalters. Seria: Neues Handbuch der Musikwissenschaft, red. C. Dahlhaus, t. 2, Laaber 1991. Sz. Paczkowski, Nauka o afektach w myśli muzycznej I połowy XVII wieku, Lublin 1998. L. L. Perkins, Music in the Age of the Renaissance, New York 1999. P. Poźniak, Muzyka XV-XVI wieku i pojęcie renesansu w historiografii muzycznej, Kraków 2000. A. Seay, Music in the Medieval World, New Jersey 1965. R. Strohm, The Rise of European Music, 1380-1500, Cambridge 1993. D. Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1998. Z. M. Szweykowski (red.), Historia muzyki w XVII wieku, t. 1 – 5, Kraków 2000 – 2007. M. Ulrich, Atlas muzyki, Warszawa 2002. Ch. Wolff, Johann Sebastian Bach. Muzyk i uczoy, tłum. B. Świderska, Warszawa 2011. M. Wozaczyńska, Muzyka średniowiecza, Gdańsk 1998. |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
seminar, 60 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Walter-Mazur, Michał Wysocki | |
Group instructors: | Magdalena Walter-Mazur, Michał Wysocki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit | |
Module type: | elective |
|
Number of hours: | 30 |
|
Module learning aims: | (in Polish) Analiza wybranych kompozycji w kontekście wybranych technik kompozytorskich: - cantus firmus - izorytmia - izomelika - imitacja - kanon - techniki kontrapunktyczne - technika polichóralna |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi sposobami zastosowania techniki cantus firmus, izorytmii, imitacji, izomeliki, kanonu oraz parodii na przykładzie repertuaru muzycznego skomponowanego przed 1800 rokiem. |
|
Bibliography: |
(in Polish) A History of Western Music, 8th edition, ed. J. P Burkholder, D. J. Grout, C. v. Palisca, New York 2009. A. Atlas, Renaissance music: Music in Western Europe, 1400-1600, New York 1998. M. Bukofzer, Muzyka w epoce baroku, Kraków 1970. Z. Dobrzańska-Fabiańska, Polifonia średniowiecza, Kraków 2000. A. Duerr, Kantaty Jana Sebastiana Bacha, tłum. A. Teske, Lublin 2004. E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997, rozdz. I – V. P. Gancarczyk, Muzyka wobec rewolucji druku i przemiany w kulturze muzycznej XVI wieku, Toruń 2011. J. Harper, Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku, Kraków 2002. D. Hiley, Chorał Kościoła zachodniego. Podręcznik. Kraków 2019. E. Hinz, Chorał gregoriański, Pelplin 1999. R. H. Hoppin, Medieval Music, New York 1978. H. Möller, R. Stephen (hrsg.), Die Musik des Mittelalters. Seria: Neues Handbuch der Musikwissenschaft, red. C. Dahlhaus, t. 2, Laaber 1991. Sz. Paczkowski, Nauka o afektach w myśli muzycznej I połowy XVII wieku, Lublin 1998. L. L. Perkins, Music in the Age of the Renaissance, New York 1999. P. Poźniak, Muzyka XV-XVI wieku i pojęcie renesansu w historiografii muzycznej, Kraków 2000. A. Seay, Music in the Medieval World, New Jersey 1965. R. Strohm, The Rise of European Music, 1380-1500, Cambridge 1993. D. Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1998. Z. M. Szweykowski (red.), Historia muzyki w XVII wieku, t. 1 – 5, Kraków 2000 – 2007. M. Ulrich, Atlas muzyki, Warszawa 2002. Ch. Wolff, Johann Sebastian Bach. Muzyk i uczoy, tłum. B. Świderska, Warszawa 2011. M. Wozaczyńska, Muzyka średniowiecza, Gdańsk 1998. |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.