Organology
General data
Course ID: | 21-INS-SL-f-Muz |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Organology |
Name in Polish: | Instrumentologia |
Organizational unit: | Faculty of Arts Studies |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
8.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) muzykologia |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) zajęcia prowadzone zdalnie |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) - znajomość zasad muzyki i podstaw harmonii - znajomość języka angielskiego na poziomie B1 |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Biblioteka Collegium Historicum UAM |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Dyskusja Praca z tekstem Pokaz i obserwacja Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”) Praca w grupach |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 2 |
Full description: |
(in Polish) - omówienie klasyfikacji instrumentów muzycznych - omówienie historycznego rozwoju instrumentów muzycznych – ich budowy, funkcji i brzmienia - prezentacja instrumentarium muzyki artystycznej i ludowej z odniesieniami do insturmentów europejskich - omówienie roli instrumentów muzycznych w kulturze, repertuaru, przekształceń oraz współczesnego funkcjonowania |
Bibliography: |
(in Polish) C. Sachs, Historia instrumentów muzycznych, Kraków 1989. D. Munrow, Instruments in the Middle Ages and Renaissance, London 1976. W. Kamiński, Instrumenty muzyczne na ziemiach polskich. Kraków 1971. Instrumenty muzyczne w polskiej kulturze ludowej, red. L. Bielawski, P. Dahlig, A. Kopoczek, Łódź 1990. D. D. Boyden, Dzieje gry skrzypcowej od początków do roku 1761 (1965), Kraków 1980. A. Buchner, Encyklopedia instrumentów muzycznych (1985), Racibórz 1994. E. Dahlig, Ludowe instrumenty skrzypcowe w Polsce. Warszawa 2001. M. Drobner, Akustyka muzyczna, Kraków 1972. H. Erpf, Lehrbuch der Instrumentation und Instrumentenkunde, Mainz 1959. J. Gołos, Polskie organy i muzyka organowa, Warszawa 1972. N. Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków (1982), Warszawa 1995. W. H. Hill et al., Antonio Stradivari (1902/1963), Kraków 1975. J. Jaskulski, J. Podbielski, R. Wieczorek, "Polakowi tylko Boga a skrzypic". Dzieje lutnictwa na ziemiach polskich do II wojny światowej, Poznań 1996. J. J. Josephs, Fizyka dźwięku muzycznego, Poznań 1970. W. Kamiński, Instrumenty muzyczne na ziemiach polskich, Kraków 1971. W. Kamiński, Skrzypce polskie. Kraków 1969. W. Kamiński, J. Świrek, Lutnictwo. Wstęp do sztuki lutniczej, Kraków 1972. H. Mayer Brown i S. Sadie (ed.), Performance Practice, t. 1 i 2, New York 1990. S. Olędzki, Polskie instrumenty ludowe, Kraków 1978. B. Pociej, Klawesyniści francuscy, Kraków 1969. I. Poniatowska, Muzyka fortepianowa i pianistyka w wieku XIX, Warszawa 1991. S. Prószyński, Świat mechanizmów grających, Warszawa 1994. I. Rackiewicz, Klawesyn. Studium instrumentologiczne, Bydgoszcz 1987. J. Reiss, Skrzypce i skrzypkowie, Kraków 1955. J. i M. Sobiescy, Polska muzyka ludowa i jej problemy: Wybór prac, red. L. Bielawski, Kraków 1973. K. Szlifirski, Elektryczne instrumenty muzyczne, w: Encyklopedia muzyki PWN, Warszawa 1995. K. Sikorski, Instrumentoznawstwo, Kraków 1975. Z. Szulc, Słownik lutników polskich, Poznań 1953. B. Szydłowska-Ceglowa, Staropolskie nazewnictwo instrumentów muzycznych, Wrocław 1977. B. Vogel, Instrumenty muzyczne w kulturze Królestwa Polskiego, Kraków 1980. B. Vogel, Fortepian polski, Warszawa 1995. B. Vogel, Przemysł muzyczny Warszawy w 20-leciu międzywojennym, "Muzyka" 30 (1985) nr 3-4. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: - posiada wiedzę dotyczącą sposób oraz kryteriów typologii i klasyfikacji instrumentów muzycznych - posiada podstawową wiedzę na tematu sposobu wydobycia dźwięku na poszczególnych instrumentach, ich konstrukcji, możliwości brzmieniowych oraz kontekstów, w jakich były używane w historii muzyki oraz najważniejszych instrumentów wpływających na obraz polskiej muzyki ludowej - potrafi rozpoznawać i klasyfikować instrumenty muzyczne według przyjętego na świecie systemu Hornbostela-Sachsa - rozumie znaczenie, jakie odgrywa dobór instrumentów przy wykonywaniu różnego rodzaju muzyki oraz idiomatykę poszczególnych instrumentów - rozumie różnicę pomiędzy profesjonalnymi i ludowymi odmianami instrumentów w zakresie budowy, technik wykonawczych, repertuaru kontekstu funkcjonowania - posiada umiejętność wzrokowej i słuchowej identyfikacji poszczególnych instrumentów oraz werbalnego porównywania ich idiomów - rozumie rolę instrumentów jako integralnej część historii kultury muzycznej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) obecność - 10% aktywny udział w zajęciach (przygotowanie do zajęć - znajomość zadanych lektur/artykułów) - 30% prezentacja - 30% kolokwium zaliczeniowe lub rozmowa zaliczeniowa - 30% bardzo dobry (bdb; 5,0): 90-100% dobry plus (+db; 4,5): 85-89% dobry (db; 4,0): 80-84% dostateczny plus (+dst; 3,5): 70-79% dostateczny (dst; 3,0): 60-69% niedostateczny (ndst; 2,0): 0-59% |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Bogdan | |
Group instructors: | Izabela Bogdan | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit | |
Module type: | elective |
|
Number of hours: | 30 |
|
Full description: |
(in Polish) - omówienie klasyfikacji instrumentów muzycznych - omówienie historycznego rozwoju instrumentów muzycznych – ich budowy, funkcji i brzmienia - prezentacja instrumentarium muzyki artystycznej i ludowej z odniesieniami do insturmentów europejskich - omówienie roli instrumentów muzycznych w kulturze, repertuaru, przekształceń oraz współczesnego funkcjonowania |
|
Bibliography: |
(in Polish) C. Sachs, Historia instrumentów muzycznych, Kraków 1989. D. Munrow, Instruments in the Middle Ages and Renaissance, London 1976. W. Kamiński, Instrumenty muzyczne na ziemiach polskich. Kraków 1971. Instrumenty muzyczne w polskiej kulturze ludowej, red. L. Bielawski, P. Dahlig, A. Kopoczek, Łódź 1990. D. D. Boyden, Dzieje gry skrzypcowej od początków do roku 1761 (1965), Kraków 1980. A. Buchner, Encyklopedia instrumentów muzycznych (1985), Racibórz 1994. E. Dahlig, Ludowe instrumenty skrzypcowe w Polsce. Warszawa 2001. M. Drobner, Akustyka muzyczna, Kraków 1972. H. Erpf, Lehrbuch der Instrumentation und Instrumentenkunde, Mainz 1959. J. Gołos, Polskie organy i muzyka organowa, Warszawa 1972. N. Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków (1982), Warszawa 1995. W. H. Hill et al., Antonio Stradivari (1902/1963), Kraków 1975. J. Jaskulski, J. Podbielski, R. Wieczorek, "Polakowi tylko Boga a skrzypic". Dzieje lutnictwa na ziemiach polskich do II wojny światowej, Poznań 1996. J. J. Josephs, Fizyka dźwięku muzycznego, Poznań 1970. W. Kamiński, Instrumenty muzyczne na ziemiach polskich, Kraków 1971. W. Kamiński, Skrzypce polskie. Kraków 1969. W. Kamiński, J. Świrek, Lutnictwo. Wstęp do sztuki lutniczej, Kraków 1972. H. Mayer Brown i S. Sadie (ed.), Performance Practice, t. 1 i 2, New York 1990. S. Olędzki, Polskie instrumenty ludowe, Kraków 1978. B. Pociej, Klawesyniści francuscy, Kraków 1969. I. Poniatowska, Muzyka fortepianowa i pianistyka w wieku XIX, Warszawa 1991. S. Prószyński, Świat mechanizmów grających, Warszawa 1994. I. Rackiewicz, Klawesyn. Studium instrumentologiczne, Bydgoszcz 1987. J. Reiss, Skrzypce i skrzypkowie, Kraków 1955. J. i M. Sobiescy, Polska muzyka ludowa i jej problemy: Wybór prac, red. L. Bielawski, Kraków 1973. K. Szlifirski, Elektryczne instrumenty muzyczne, w: Encyklopedia muzyki PWN, Warszawa 1995. K. Sikorski, Instrumentoznawstwo, Kraków 1975. Z. Szulc, Słownik lutników polskich, Poznań 1953. B. Szydłowska-Ceglowa, Staropolskie nazewnictwo instrumentów muzycznych, Wrocław 1977. B. Vogel, Instrumenty muzyczne w kulturze Królestwa Polskiego, Kraków 1980. B. Vogel, Fortepian polski, Warszawa 1995. B. Vogel, Przemysł muzyczny Warszawy w 20-leciu międzywojennym, "Muzyka" 30 (1985) nr 3-4. |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Bogdan | |
Group instructors: | Izabela Bogdan | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Bogdan | |
Group instructors: | Izabela Bogdan | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.