(in Polish) Wykład monograficzny kierunkowy: Road Studies
General data
Course ID: | 20-WMKRS-35-Etn |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wykład monograficzny kierunkowy: Road Studies |
Organizational unit: | Faculty of Anthropology and Cultural Studies |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) etnologia |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) 1. Scharakteryzowanie nurtów badawczych wpisujących się w road studies 2. Zaznajomienie studentów z reprezentatywnymi projektami badawczymi, badaczami oraz literaturą przedmiotu z zakresu road studies 3. Ukazanie interdyscyplinarności road studies poprzez odwołania do konkretnych studiów przypadku 4. Zapoznanie studentów z metodologiami oraz kategoriami analitycznymi stosowanymi w road studies 5. Zaznajomienie osób studiujących z powiązaniami road studies z wybranymi subdyscyplinami takimi jak: antropologia infrastruktury, środowiskowa i międzygatunkowa 6. Realizacja miniprojektów badawczych ugruntowujących wiedzę pozyskaną na zajęciach |
Year of studies (where relevant): | Year 3 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) W przypadku obostrzeń związanych z pandemią Covid-19 zajęcia będą prowadzone zdalnie za pośrednictwem platformy MS Teams. Platforma ta będzie służyć do komunikacji między prowadzącą zajęcia a osobami w nich uczestniczącymi. |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) n/d |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Platforma MS Teams oraz Biblioteka Wydziałowa |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Demonstracje dźwiękowe i/lub video Praca w grupach |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielką: 30 Praca własna osób studiujących: Przygotowanie do zajęć: 5 Czytanie wskazanej literatury i samodzielnie wyszukanych materiałów uzupełniających: 10 Przygotowanie projektu, jego realizacja oraz podsumowanie: 35 Przygotowanie do egzaminu: 10 SUMA GODZIN: 90 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU: 3 |
Short description: |
(in Polish) Wykład dotyczy zagadnień z zakresu road studies oraz dromologii. Jest wprowadzeniem w ten nurt badań ze wskazaniem na jego powiązania z antropologią infrastruktury, środowiskową oraz międzygatunkową. Zajęcia mają charakter zarówno ogólny (wprowadzenie do teorii, kluczowych koncepcji, prezentacja projektów badawczych, wskazanie na czołową literaturę przedmiotu) jak i szczegółowy (część wykładów odwołuje się do studiów przypadku oraz badań realizowanych przez prowadzącą zajęcia). |
Full description: |
(in Polish) Treści poszczególnych zajęć: ZAJĘCIA NR 1: Zajęcia organizacyjne ZAJĘCIA NR 2: Wprowadzenie do road studies i dromologii, cz. 1: nurty badawcze, badacze, projekty badawcze ZAJĘCIA NR 3: Wprowadzenie do road studies i dromologii, cz. 2: kontekst pozaeuropejski (przykłady badań, wskazanie na literaturę przedmiotu) ZAJĘCIA NR 4: Metodologie badań nad drogami/antropologia nowych mobilności, cz. 1: etnografia wielomiejscowa, etnografia mobilna, ruch, przepływ ZAJĘCIA NR 5 i 6: Metodologie badań nad drogami/antropologia nowych mobilności, cz. 2: niemobilność, zastój, nie-miejsca, bezczasowość. ZAJĘCIA NR 7: Antropologia infrastruktury (drogowej) ZAJĘCIA NR 8: Autostrady: aspekt kulturowy ZAJĘCIA NR 9: Rytuały infrastrukturalne ZAJĘCIA NR 10 i 11: Antropologia transportu drogowego: kultury logistyki i reżimy mobilności ZAJĘCIA NR 12 i 13: Road studies a antropologia środowiskowa ZAJĘCIA NR 14: Road studies a antropologia międzygatunkowa ZAJĘCIA NR 15: Interdyscyplinarne projekty badawcze w nurcie road studies |
Bibliography: |
(in Polish) Auge, M. (2012). Nie-miejsca : wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności. Tłum. R. Chymkowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Dalakoglou, D. (2017). The Road. An ethnography of (Im)mobility, space, and cross-border infrastuctures in the Balkans. Manchester: Manchester University Press. Dalakoglou, D., Harvey, P. (eds.) (2015). Roads and Anthropology. Ethnography, Infrastructures, (Im)mobility. London-New York: Routledge. [wybrane fragmenty] Elliot, A. Norum, R., Salazar, N. B. (eds.) (2017). Methodologies of Mobility. Ethnography and Experiment. New York-Oxford: Berghahn Books. [wybrane fragmenty] Hieslmair, M., Zinganel, M. (eds.)(2019). Stop and Go. Nodes of Transformation and Transition. Vienna: Sternberg Press. Marcus, G.E. (1995). Ethnography in/of the world system: the emergence of multi-sited ethnography. Annual Review of Anthropology 24(1), pp. 95-117. Salazar, N. B., Glick Schiller, N. (eds.) (2014) Regimes of Mobility. Imaginaries and Relationalities of Power. London-New York: Routledge. [wybrane fragmenty] Salazar, N. B., Jayaram, K. (eds.) (2016). Keywords of Mobility. Critical Engagements. New York-Oxford: Berghahn Books. [wybrane fragmenty] Stanisz, A. (2020). Antropologiczne badania infrastruktur drogowych. Projekty badawcze w nurcie road studies w IAiE UAM w Poznaniu. W: W. Dohnal, A. W. Brzezińska (red.), Myśli – pasje – działania. 100 lat etnologii uniwersyteckiej w Poznaniu. Poznańskie Studia Etnologiczne nr 23 (ss. 349-370). Poznań: Instytut im. Oskara Kolberga. [wybrane fragmenty] Stanisz, A., Kuligowski, W. (2017). Ruchome modernizacje. Między Autostradą Wolności a „starą dwójką”, Warszawa: Książka i Prasa. [wybrane fragmenty] |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK osoba studiująca: 1. Orientuje się w najważniejszych nurtach badawczych road studies (kontekst globalny oraz polski) 2. Zna podstawową literaturę przedmiotu oraz badaczki i badaczy z nurtu road studies 3. Zna i potrafi zastosować kluczowe kategorie analityczne oraz metodologie charakterystyczne dla road studies 4. Orientuje się w interdyscyplinarnych projektach wpisujących się road studies 5. Zna powiązania między road studies a antropologią infrastruktury, środowiskową i międzygatunkową 6. Rozumie społeczno-kulturowy aspekt dróg oraz procesów ich tworzenia oraz potrafi krytycznie odczytać powiązane z nimi polityki i ekonomie 7. Potrafi sformułować projekt badawczy, zrealizować go, podsumować i zaprezentować (praca zespołowa) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin ustny (obrona raportu/eseju/prezentacji/portfolio z miniprojektu badawczego). Praca zaliczeniowa może przybrać dowolną formę. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): osoby studiujące w bardzo dobrym stopniu opanowały zagadnienia poruszane na wykładzie, to jest: brali udział w dyskusjach, formułowali pytania, bardzo dobrze przygotowali projekt minibadań, zrealizowali je a następnie podsumowali w dowolnej formie – zaprezentowali i omówili na egzaminie końcowym dobry plus (+db; 4,5): osoby studiujące w stopniu dobrym z plusem opanowały zagadnienia poruszane na wykładzie, to jest: brali udział w dyskusjach, formułowali pytania, bardzo dobrze przygotowali projekt minibadań, zrealizowali je a następnie podsumowali w dowolnej formie – zaprezentowali i omówili na egzaminie końcowym dobry (db; 4,0): osoby studiujące w dobrym stopniu opanowały zagadnienia poruszane na wykładzie, to jest: brali udział w dyskusjach, formułowali pytania, bardzo dobrze przygotowali projekt minibadań, zrealizowali je a następnie podsumowali w dowolnej formie – zaprezentowali i omówili na egzaminie końcowym dostateczny plus (+dst; 3,5): osoby studiujące w stopniu dostatecznym z plusem opanowały zagadnienia poruszane na wykładzie, to jest: brali udział w dyskusjach, formułowali pytania, bardzo dobrze przygotowali projekt minibadań, zrealizowali je a następnie podsumowali w dowolnej formie – zaprezentowali i omówili na egzaminie końcowym dostateczny (dst; 3,0): osoby studiujące w stopniu dostatecznym opanowały zagadnienia poruszane na wykładzie, to jest: brali udział w dyskusjach, formułowali pytania, bardzo dobrze przygotowali projekt minibadań, zrealizowali je a następnie podsumowali w dowolnej formie – zaprezentowali i omówili na egzaminie końcowym |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Agata Stanisz | |
Group instructors: | Agata Stanisz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Exam |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Agata Stanisz | |
Group instructors: | Agata Stanisz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Exam |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.