Anthropology of sound
General data
Course ID: | 20-MON-AD-23-EtnU |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Anthropology of sound |
Name in Polish: | Antropologia dźwięku |
Organizational unit: | Faculty of Anthropology and Cultural Studies |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | ethnology |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) 1. Zaznajomienie osób studiujących z nurtem badań, metodologiami, literaturą przedmiotu oraz projektami badawczymi z zakresu antropologii dźwięku 2. Wprowadzenie do interdyscyplinarnych studiów nad dźwiękiem (sound studies) 3. Zaznajomienie (teoretyczne i praktyczne) z podstawowymi metodami badawczymi antropologii dźwięku (fieldrecording, soundmapping, spacery dźwiękowe) 4. Nauczenie studentów pracy z dźwiękiem (poprawne nagrywanie dźwięku, podstawy edycji oraz montażu dźwięku) 5. Realizacja słuchowisk antropologicznych w oparciu o pozyskaną wiedzę i praktyczne umiejętności |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) W przypadku obostrzeń związanych z pandemią Covid-19 zajęcia będą prowadzone za pośrednictwem platformy MS Teams. Platforma ta będzie służyła do prowadzenia dodatkowych zajęć - gościnnych wykładów, warsztatów, webinariów. Ponadto na platformie będą umieszczane materiały audiowizualne z zajęć (+ dodatkowe). Platforma będzie służyć do komunikacji między prowadzącą a osobami uczestniczącymi w zajęciach. |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Posiadanie własnych laptopów niezbędnych do zajęć warsztatowych. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Platforma MS Teams. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Dyskusja Metoda ćwiczeniowa Metoda warsztatowa Metoda projektu Demonstracje dźwiękowe i/lub video |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 1. Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 30 2. Praca własna osób studiujących: 60 w tym: Przygotowanie do zajęć: 15 Czytanie wskazanej literatury i samodzielnie wyszukanych materiałów uzupełniających:10 Przygotowanie podcastu: 30 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia:5 SUMA GODZIN: 90 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU: 3 |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają charakter wykładowo-warsztatowy i ich celem jest wprowadzenie osób studiujących w teorie, metodologie i praktyki związane z nurtem antropologii dźwięku oraz szerzej sound studies. |
Full description: |
(in Polish) Treści poszczególnych zajęć: ZAJĘCIA NR 1: Zajęcia organizacyjne ZAJĘCIA NR 2: Wprowadzenie do technologii nagrywania dźwięku ZAJĘCIA NR 3 i 4: Podstawy edycji i montażu dźwięku ZAJĘCIA NR 5 i 6: Antropologia dźwięku – wprowadzenie do subdyscypliny (rozwój, metodologie, pojęcia, reprezentanci, literatura, projekty badawcze) ZAJĘCIA NR 7: Studia nad dźwiękiem (soundscape, deep listening, imersja, transgresja) ZAJĘCIA NR 8: Spacer dźwiękowy (zajęcia w terenie) ZAJĘCIA NR 9: Fieldrecording – teoria, praktyka, metoda ZAJĘCIA NR 10: Soundmapping, cz. 1: kartografia dźwiękowa ZAJĘCIA NR 11: Soundmapping, cz. 2: tworzenie mapy dźwiękowej online ZAJĘCIA NR 12: Słuchanie lokatywne, cz. 1: wykład ZAJĘCIA NR 13: Słuchanie lokatywne, cz. 2 (zajęcia w terenie) ZAJĘCIA NR 14: Wyobrażona i rozszerzona rzeczywistość dźwiękowa ZAJĘCIA NR 15: Podcasting Wystąpienia gościnne (zajęcia dodatkowe, online) ODSŁUCH PUBLICZNY |
Bibliography: |
(in Polish) Acoustemology, anthropology of sound, voice, image, sense and place, http://www.stevenfeld.net/ Dymiter, M. (2021). Notatki z terenu. Gdańsk: Wydawnictwo Części Proste. „Glissando”, http://glissando.pl/ Novak, D., Sakakeeny, M. (eds.) (2015). Keywords in sound. Durham-London: Duke University Press. Płysa, G., Schulz, M., Gulik, M. (eds.) (2020). Intermission. Reflection on a Year of Upheaval. Kraków: Unsound. Stanisz, A. (2019). Społeczno-kulturowe praktyki produkcji, dystrybucji i słuchania soundscape’ów, Miscellanea Anthropologica et Sociologica 20(2), s. 83-105. Stanisz, A. (2018/2019). Collecting sounds. Online sharing of field recordings a cultural practice. Ethnologia Polona 39, s. 127-144. Stanisz, A. (2017). Field recording jako metoda etnografii poprzez dźwięk. Przegląd Kulturoznawczy 31(1). Szałasek, F. (2017). Nagrania terenowe. Gdańsk: Wydawnictwo w Podwórku. The World Soundscape Project, https://www.sfu.ca/~truax/wsp.html |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK osoba studiująca: Jest zaznajomiona z założeniami i metodologiami subdyscypliny jaką jest antropologia dźwięku Potrafi wskazać na źródła i rozwój antropologii dźwięku Jest zorientowana w literaturze przedmiotu, projektach badawczych w nurcie antropologii dźwięku Zna specyfikę studiów nad dźwiękiem oraz kluczowej pojęcia z nimi związane Potrafi zastosować podstawowe metody badawcze specyficzne dla studiów nad dźwiękiem (w tym antropologii dźwięku) Zna podstawy kartografii dźwiękowej Potrafi wykonywać poprawne nagrania dźwiękowe (fieldrecording, wywiady, autonarracje) Zna i stosuje podstawy edycji i montażu dźwięku Rozumie i stosuje alternatywny sposób (re)prezentacji wiedzy terenowej i naukowej – poprzez dźwięk Potrafi wyprodukować podcast antropologiczny |
Practical placement: |
(in Polish) Prezentacja a dźwiękowa – słuchowisko |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Agata Stanisz | |
Group instructors: | Agata Stanisz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Exam | |
Module type: | compulsory |
|
Number of hours: | 30 |
|
Module learning aims: | (in Polish) 1. Zaznajomienie osób studiujących z nurtem badań, metodologiami, literaturą przedmiotu oraz projektami badawczymi z zakresu antropologii dźwięku 2. Wprowadzenie do interdyscyplinarnych studiów nad dźwiękiem (sound studies) 3. Zaznajomienie (teoretyczne i praktyczne) z podstawowymi metodami badawczymi antropologii dźwięku (fieldrecording, soundmapping, spacery dźwiękowe) 4. Nauczenie studentów pracy z dźwiękiem (poprawne nagrywanie dźwięku, podstawy edycji oraz montażu dźwięku) 5. Realizacja słuchowisk antropologicznych w oparciu o pozyskaną wiedzę i praktyczne umiejętności |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają charakter wykładowo-warsztatowy i ich celem jest wprowadzenie osób studiujących w teorie, metodologie i praktyki związane z nurtem antropologii dźwięku oraz szerzej sound studies. |
|
Full description: |
(in Polish) Treści poszczególnych zajęć: ZAJĘCIA NR 1: Zajęcia organizacyjne ZAJĘCIA NR 2: Wprowadzenie do technologii nagrywania dźwięku ZAJĘCIA NR 3 i 4: Podstawy edycji i montażu dźwięku ZAJĘCIA NR 5 i 6: Antropologia dźwięku – wprowadzenie do subdyscypliny (rozwój, metodologie, pojęcia, reprezentanci, literatura, projekty badawcze) ZAJĘCIA NR 7: Studia nad dźwiękiem (soundscape, deep listening, imersja, transgresja) ZAJĘCIA NR 8: Spacer dźwiękowy (zajęcia w terenie) ZAJĘCIA NR 9: Fieldrecording – teoria, praktyka, metoda ZAJĘCIA NR 10: Soundmapping, cz. 1: kartografia dźwiękowa ZAJĘCIA NR 11: Soundmapping, cz. 2: tworzenie mapy dźwiękowej online ZAJĘCIA NR 12: Słuchanie lokatywne, cz. 1: wykład ZAJĘCIA NR 13: Słuchanie lokatywne, cz. 2 (zajęcia w terenie) ZAJĘCIA NR 14: Wyobrażona i rozszerzona rzeczywistość dźwiękowa ZAJĘCIA NR 15: Podcasting Wystąpienia gościnne (zajęcia dodatkowe, online) ODSŁUCH PUBLICZNY |
|
Bibliography: |
(in Polish) Acoustemology, anthropology of sound, voice, image, sense and place, http://www.stevenfeld.net/ Dymiter, M. (2021). Notatki z terenu. Gdańsk: Wydawnictwo Części Proste. „Glissando”, http://glissando.pl/ Novak, D., Sakakeeny, M. (eds.) (2015). Keywords in sound. Durham-London: Duke University Press. Płysa, G., Schulz, M., Gulik, M. (eds.) (2020). Intermission. Reflection on a Year of Upheaval. Kraków: Unsound. Stanisz, A. (2019). Społeczno-kulturowe praktyki produkcji, dystrybucji i słuchania soundscape’ów, Miscellanea Anthropologica et Sociologica 20(2), s. 83-105. Stanisz, A. (2018/2019). Collecting sounds. Online sharing of field recordings a cultural practice. Ethnologia Polona 39, s. 127-144. Stanisz, A. (2017). Field recording jako metoda etnografii poprzez dźwięk. Przegląd Kulturoznawczy 31(1). Szałasek, F. (2017). Nagrania terenowe. Gdańsk: Wydawnictwo w Podwórku. The World Soundscape Project, https://www.sfu.ca/~truax/wsp.html |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Exam | |
Module type: | compulsory |
|
Number of hours: | 30 |
|
Module learning aims: | (in Polish) 1. Zaznajomienie osób studiujących z nurtem badań, metodologiami, literaturą przedmiotu oraz projektami badawczymi z zakresu antropologii dźwięku 2. Wprowadzenie do interdyscyplinarnych studiów nad dźwiękiem (sound studies) 3. Zaznajomienie (teoretyczne i praktyczne) z podstawowymi metodami badawczymi antropologii dźwięku (fieldrecording, soundmapping, spacery dźwiękowe) 4. Nauczenie studentów pracy z dźwiękiem (poprawne nagrywanie dźwięku, podstawy edycji oraz montażu dźwięku) 5. Realizacja słuchowisk antropologicznych w oparciu o pozyskaną wiedzę i praktyczne umiejętności |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają charakter wykładowo-warsztatowy i ich celem jest wprowadzenie osób studiujących w teorie, metodologie i praktyki związane z nurtem antropologii dźwięku oraz szerzej sound studies. |
|
Full description: |
(in Polish) Treści poszczególnych zajęć: ZAJĘCIA NR 1: Zajęcia organizacyjne ZAJĘCIA NR 2: Wprowadzenie do technologii nagrywania dźwięku ZAJĘCIA NR 3 i 4: Podstawy edycji i montażu dźwięku ZAJĘCIA NR 5 i 6: Antropologia dźwięku – wprowadzenie do subdyscypliny (rozwój, metodologie, pojęcia, reprezentanci, literatura, projekty badawcze) ZAJĘCIA NR 7: Studia nad dźwiękiem (soundscape, deep listening, imersja, transgresja) ZAJĘCIA NR 8: Spacer dźwiękowy (zajęcia w terenie) ZAJĘCIA NR 9: Fieldrecording – teoria, praktyka, metoda ZAJĘCIA NR 10: Soundmapping, cz. 1: kartografia dźwiękowa ZAJĘCIA NR 11: Soundmapping, cz. 2: tworzenie mapy dźwiękowej online ZAJĘCIA NR 12: Słuchanie lokatywne, cz. 1: wykład ZAJĘCIA NR 13: Słuchanie lokatywne, cz. 2 (zajęcia w terenie) ZAJĘCIA NR 14: Wyobrażona i rozszerzona rzeczywistość dźwiękowa ZAJĘCIA NR 15: Podcasting Wystąpienia gościnne (zajęcia dodatkowe, online) ODSŁUCH PUBLICZNY |
|
Bibliography: |
(in Polish) Acoustemology, anthropology of sound, voice, image, sense and place, http://www.stevenfeld.net/ Dymiter, M. (2021). Notatki z terenu. Gdańsk: Wydawnictwo Części Proste. „Glissando”, http://glissando.pl/ Novak, D., Sakakeeny, M. (eds.) (2015). Keywords in sound. Durham-London: Duke University Press. Płysa, G., Schulz, M., Gulik, M. (eds.) (2020). Intermission. Reflection on a Year of Upheaval. Kraków: Unsound. Stanisz, A. (2019). Społeczno-kulturowe praktyki produkcji, dystrybucji i słuchania soundscape’ów, Miscellanea Anthropologica et Sociologica 20(2), s. 83-105. Stanisz, A. (2018/2019). Collecting sounds. Online sharing of field recordings a cultural practice. Ethnologia Polona 39, s. 127-144. Stanisz, A. (2017). Field recording jako metoda etnografii poprzez dźwięk. Przegląd Kulturoznawczy 31(1). Szałasek, F. (2017). Nagrania terenowe. Gdańsk: Wydawnictwo w Podwórku. The World Soundscape Project, https://www.sfu.ca/~truax/wsp.html |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Exam | |
Module type: | compulsory |
|
Number of hours: | 30 |
|
Module learning aims: | (in Polish) 1. Zaznajomienie osób studiujących z nurtem badań, metodologiami, literaturą przedmiotu oraz projektami badawczymi z zakresu antropologii dźwięku 2. Wprowadzenie do interdyscyplinarnych studiów nad dźwiękiem (sound studies) 3. Zaznajomienie (teoretyczne i praktyczne) z podstawowymi metodami badawczymi antropologii dźwięku (fieldrecording, soundmapping, spacery dźwiękowe) 4. Nauczenie studentów pracy z dźwiękiem (poprawne nagrywanie dźwięku, podstawy edycji oraz montażu dźwięku) 5. Realizacja słuchowisk antropologicznych w oparciu o pozyskaną wiedzę i praktyczne umiejętności |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają charakter wykładowo-warsztatowy i ich celem jest wprowadzenie osób studiujących w teorie, metodologie i praktyki związane z nurtem antropologii dźwięku oraz szerzej sound studies. |
|
Full description: |
(in Polish) Treści poszczególnych zajęć: ZAJĘCIA NR 1: Zajęcia organizacyjne ZAJĘCIA NR 2: Wprowadzenie do technologii nagrywania dźwięku ZAJĘCIA NR 3 i 4: Podstawy edycji i montażu dźwięku ZAJĘCIA NR 5 i 6: Antropologia dźwięku – wprowadzenie do subdyscypliny (rozwój, metodologie, pojęcia, reprezentanci, literatura, projekty badawcze) ZAJĘCIA NR 7: Studia nad dźwiękiem (soundscape, deep listening, imersja, transgresja) ZAJĘCIA NR 8: Spacer dźwiękowy (zajęcia w terenie) ZAJĘCIA NR 9: Fieldrecording – teoria, praktyka, metoda ZAJĘCIA NR 10: Soundmapping, cz. 1: kartografia dźwiękowa ZAJĘCIA NR 11: Soundmapping, cz. 2: tworzenie mapy dźwiękowej online ZAJĘCIA NR 12: Słuchanie lokatywne, cz. 1: wykład ZAJĘCIA NR 13: Słuchanie lokatywne, cz. 2 (zajęcia w terenie) ZAJĘCIA NR 14: Wyobrażona i rozszerzona rzeczywistość dźwiękowa ZAJĘCIA NR 15: Podcasting Wystąpienia gościnne (zajęcia dodatkowe, online) ODSŁUCH PUBLICZNY |
|
Bibliography: |
(in Polish) Acoustemology, anthropology of sound, voice, image, sense and place, http://www.stevenfeld.net/ Dymiter, M. (2021). Notatki z terenu. Gdańsk: Wydawnictwo Części Proste. „Glissando”, http://glissando.pl/ Novak, D., Sakakeeny, M. (eds.) (2015). Keywords in sound. Durham-London: Duke University Press. Płysa, G., Schulz, M., Gulik, M. (eds.) (2020). Intermission. Reflection on a Year of Upheaval. Kraków: Unsound. Stanisz, A. (2019). Społeczno-kulturowe praktyki produkcji, dystrybucji i słuchania soundscape’ów, Miscellanea Anthropologica et Sociologica 20(2), s. 83-105. Stanisz, A. (2018/2019). Collecting sounds. Online sharing of field recordings a cultural practice. Ethnologia Polona 39, s. 127-144. Stanisz, A. (2017). Field recording jako metoda etnografii poprzez dźwięk. Przegląd Kulturoznawczy 31(1). Szałasek, F. (2017). Nagrania terenowe. Gdańsk: Wydawnictwo w Podwórku. The World Soundscape Project, https://www.sfu.ca/~truax/wsp.html |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.