Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Anthropology of sound

General data

Course ID: 20-MON-AD-23-EtnU
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Anthropology of sound
Name in Polish: Antropologia dźwięku
Organizational unit: Faculty of Anthropology and Cultural Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

ethnology

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) 1. Zaznajomienie osób studiujących z nurtem badań, metodologiami, literaturą przedmiotu oraz projektami badawczymi z zakresu antropologii dźwięku

2. Wprowadzenie do interdyscyplinarnych studiów nad dźwiękiem (sound studies)

3. Zaznajomienie (teoretyczne i praktyczne) z podstawowymi metodami badawczymi antropologii dźwięku (fieldrecording, soundmapping, spacery dźwiękowe)

4. Nauczenie studentów pracy z dźwiękiem (poprawne nagrywanie dźwięku, podstawy edycji oraz montażu dźwięku)

5. Realizacja słuchowisk antropologicznych w oparciu o pozyskaną wiedzę i praktyczne umiejętności


Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) W przypadku obostrzeń związanych z pandemią Covid-19 zajęcia będą prowadzone za pośrednictwem platformy MS Teams. Platforma ta będzie służyła do prowadzenia dodatkowych zajęć - gościnnych wykładów, warsztatów, webinariów. Ponadto na platformie będą umieszczane materiały audiowizualne z zajęć (+ dodatkowe). Platforma będzie służyć do komunikacji między prowadzącą a osobami uczestniczącymi w zajęciach.

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Posiadanie własnych laptopów niezbędnych do zajęć warsztatowych.

Information on where to find course materials:

(in Polish) Platforma MS Teams.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Dyskusja

Metoda ćwiczeniowa

Metoda warsztatowa

Metoda projektu

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 1. Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 30

2. Praca własna osób studiujących: 60

w tym:

Przygotowanie do zajęć: 15

Czytanie wskazanej literatury i samodzielnie wyszukanych materiałów uzupełniających:10

Przygotowanie podcastu: 30

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia:5

SUMA GODZIN: 90

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU: 3


Short description: (in Polish)

Zajęcia mają charakter wykładowo-warsztatowy i ich celem jest wprowadzenie osób studiujących w teorie, metodologie i praktyki związane z nurtem antropologii dźwięku oraz szerzej sound studies.

Full description: (in Polish)

Treści poszczególnych zajęć:

ZAJĘCIA NR 1: Zajęcia organizacyjne

ZAJĘCIA NR 2: Wprowadzenie do technologii nagrywania dźwięku

ZAJĘCIA NR 3 i 4: Podstawy edycji i montażu dźwięku

ZAJĘCIA NR 5 i 6: Antropologia dźwięku – wprowadzenie do subdyscypliny (rozwój, metodologie, pojęcia, reprezentanci, literatura, projekty badawcze)

ZAJĘCIA NR 7: Studia nad dźwiękiem (soundscape, deep listening, imersja, transgresja)

ZAJĘCIA NR 8: Spacer dźwiękowy (zajęcia w terenie)

ZAJĘCIA NR 9: Fieldrecording – teoria, praktyka, metoda

ZAJĘCIA NR 10: Soundmapping, cz. 1: kartografia dźwiękowa

ZAJĘCIA NR 11: Soundmapping, cz. 2: tworzenie mapy dźwiękowej online

ZAJĘCIA NR 12: Słuchanie lokatywne, cz. 1: wykład

ZAJĘCIA NR 13: Słuchanie lokatywne, cz. 2 (zajęcia w terenie)

ZAJĘCIA NR 14: Wyobrażona i rozszerzona rzeczywistość dźwiękowa

ZAJĘCIA NR 15: Podcasting

Wystąpienia gościnne (zajęcia dodatkowe, online)

ODSŁUCH PUBLICZNY

Bibliography: (in Polish)

Acoustemology, anthropology of sound, voice, image, sense and place, http://www.stevenfeld.net/

Dymiter, M. (2021). Notatki z terenu. Gdańsk: Wydawnictwo Części Proste.

„Glissando”, http://glissando.pl/

Novak, D., Sakakeeny, M. (eds.) (2015). Keywords in sound. Durham-London: Duke University Press.

Płysa, G., Schulz, M., Gulik, M. (eds.) (2020). Intermission. Reflection on a Year of Upheaval. Kraków: Unsound.

Stanisz, A. (2019). Społeczno-kulturowe praktyki produkcji, dystrybucji i słuchania soundscape’ów, Miscellanea Anthropologica et Sociologica 20(2), s. 83-105.

Stanisz, A. (2018/2019). Collecting sounds. Online sharing of field recordings a cultural practice. Ethnologia Polona 39, s. 127-144.

Stanisz, A. (2017). Field recording jako metoda etnografii poprzez dźwięk. Przegląd Kulturoznawczy 31(1).

Szałasek, F. (2017). Nagrania terenowe. Gdańsk: Wydawnictwo w Podwórku.

The World Soundscape Project, https://www.sfu.ca/~truax/wsp.html

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK osoba studiująca:

Jest zaznajomiona z założeniami i metodologiami subdyscypliny jaką jest antropologia dźwięku

Potrafi wskazać na źródła i rozwój antropologii dźwięku

Jest zorientowana w literaturze przedmiotu, projektach badawczych w nurcie antropologii dźwięku

Zna specyfikę studiów nad dźwiękiem oraz kluczowej pojęcia z nimi związane

Potrafi zastosować podstawowe metody badawcze specyficzne dla studiów nad dźwiękiem (w tym antropologii dźwięku)

Zna podstawy kartografii dźwiękowej

Potrafi wykonywać poprawne nagrania dźwiękowe (fieldrecording, wywiady, autonarracje)

Zna i stosuje podstawy edycji i montażu dźwięku

Rozumie i stosuje alternatywny sposób (re)prezentacji wiedzy terenowej i naukowej – poprzez dźwięk

Potrafi wyprodukować podcast antropologiczny

Practical placement: (in Polish)

Prezentacja a dźwiękowa – słuchowisko

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Agata Stanisz
Group instructors: Agata Stanisz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Exam
Module type:

compulsory

Number of hours:

30

Module learning aims:

(in Polish) 1. Zaznajomienie osób studiujących z nurtem badań, metodologiami, literaturą przedmiotu oraz projektami badawczymi z zakresu antropologii dźwięku

2. Wprowadzenie do interdyscyplinarnych studiów nad dźwiękiem (sound studies)

3. Zaznajomienie (teoretyczne i praktyczne) z podstawowymi metodami badawczymi antropologii dźwięku (fieldrecording, soundmapping, spacery dźwiękowe)

4. Nauczenie studentów pracy z dźwiękiem (poprawne nagrywanie dźwięku, podstawy edycji oraz montażu dźwięku)

5. Realizacja słuchowisk antropologicznych w oparciu o pozyskaną wiedzę i praktyczne umiejętności

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają charakter wykładowo-warsztatowy i ich celem jest wprowadzenie osób studiujących w teorie, metodologie i praktyki związane z nurtem antropologii dźwięku oraz szerzej sound studies.

Full description: (in Polish)

Treści poszczególnych zajęć:

ZAJĘCIA NR 1: Zajęcia organizacyjne

ZAJĘCIA NR 2: Wprowadzenie do technologii nagrywania dźwięku

ZAJĘCIA NR 3 i 4: Podstawy edycji i montażu dźwięku

ZAJĘCIA NR 5 i 6: Antropologia dźwięku – wprowadzenie do subdyscypliny (rozwój, metodologie, pojęcia, reprezentanci, literatura, projekty badawcze)

ZAJĘCIA NR 7: Studia nad dźwiękiem (soundscape, deep listening, imersja, transgresja)

ZAJĘCIA NR 8: Spacer dźwiękowy (zajęcia w terenie)

ZAJĘCIA NR 9: Fieldrecording – teoria, praktyka, metoda

ZAJĘCIA NR 10: Soundmapping, cz. 1: kartografia dźwiękowa

ZAJĘCIA NR 11: Soundmapping, cz. 2: tworzenie mapy dźwiękowej online

ZAJĘCIA NR 12: Słuchanie lokatywne, cz. 1: wykład

ZAJĘCIA NR 13: Słuchanie lokatywne, cz. 2 (zajęcia w terenie)

ZAJĘCIA NR 14: Wyobrażona i rozszerzona rzeczywistość dźwiękowa

ZAJĘCIA NR 15: Podcasting

Wystąpienia gościnne (zajęcia dodatkowe, online)

ODSŁUCH PUBLICZNY

Bibliography: (in Polish)

Acoustemology, anthropology of sound, voice, image, sense and place, http://www.stevenfeld.net/

Dymiter, M. (2021). Notatki z terenu. Gdańsk: Wydawnictwo Części Proste.

„Glissando”, http://glissando.pl/

Novak, D., Sakakeeny, M. (eds.) (2015). Keywords in sound. Durham-London: Duke University Press.

Płysa, G., Schulz, M., Gulik, M. (eds.) (2020). Intermission. Reflection on a Year of Upheaval. Kraków: Unsound.

Stanisz, A. (2019). Społeczno-kulturowe praktyki produkcji, dystrybucji i słuchania soundscape’ów, Miscellanea Anthropologica et Sociologica 20(2), s. 83-105.

Stanisz, A. (2018/2019). Collecting sounds. Online sharing of field recordings a cultural practice. Ethnologia Polona 39, s. 127-144.

Stanisz, A. (2017). Field recording jako metoda etnografii poprzez dźwięk. Przegląd Kulturoznawczy 31(1).

Szałasek, F. (2017). Nagrania terenowe. Gdańsk: Wydawnictwo w Podwórku.

The World Soundscape Project, https://www.sfu.ca/~truax/wsp.html

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Exam
Module type:

compulsory

Number of hours:

30

Module learning aims:

(in Polish) 1. Zaznajomienie osób studiujących z nurtem badań, metodologiami, literaturą przedmiotu oraz projektami badawczymi z zakresu antropologii dźwięku

2. Wprowadzenie do interdyscyplinarnych studiów nad dźwiękiem (sound studies)

3. Zaznajomienie (teoretyczne i praktyczne) z podstawowymi metodami badawczymi antropologii dźwięku (fieldrecording, soundmapping, spacery dźwiękowe)

4. Nauczenie studentów pracy z dźwiękiem (poprawne nagrywanie dźwięku, podstawy edycji oraz montażu dźwięku)

5. Realizacja słuchowisk antropologicznych w oparciu o pozyskaną wiedzę i praktyczne umiejętności

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają charakter wykładowo-warsztatowy i ich celem jest wprowadzenie osób studiujących w teorie, metodologie i praktyki związane z nurtem antropologii dźwięku oraz szerzej sound studies.

Full description: (in Polish)

Treści poszczególnych zajęć:

ZAJĘCIA NR 1: Zajęcia organizacyjne

ZAJĘCIA NR 2: Wprowadzenie do technologii nagrywania dźwięku

ZAJĘCIA NR 3 i 4: Podstawy edycji i montażu dźwięku

ZAJĘCIA NR 5 i 6: Antropologia dźwięku – wprowadzenie do subdyscypliny (rozwój, metodologie, pojęcia, reprezentanci, literatura, projekty badawcze)

ZAJĘCIA NR 7: Studia nad dźwiękiem (soundscape, deep listening, imersja, transgresja)

ZAJĘCIA NR 8: Spacer dźwiękowy (zajęcia w terenie)

ZAJĘCIA NR 9: Fieldrecording – teoria, praktyka, metoda

ZAJĘCIA NR 10: Soundmapping, cz. 1: kartografia dźwiękowa

ZAJĘCIA NR 11: Soundmapping, cz. 2: tworzenie mapy dźwiękowej online

ZAJĘCIA NR 12: Słuchanie lokatywne, cz. 1: wykład

ZAJĘCIA NR 13: Słuchanie lokatywne, cz. 2 (zajęcia w terenie)

ZAJĘCIA NR 14: Wyobrażona i rozszerzona rzeczywistość dźwiękowa

ZAJĘCIA NR 15: Podcasting

Wystąpienia gościnne (zajęcia dodatkowe, online)

ODSŁUCH PUBLICZNY

Bibliography: (in Polish)

Acoustemology, anthropology of sound, voice, image, sense and place, http://www.stevenfeld.net/

Dymiter, M. (2021). Notatki z terenu. Gdańsk: Wydawnictwo Części Proste.

„Glissando”, http://glissando.pl/

Novak, D., Sakakeeny, M. (eds.) (2015). Keywords in sound. Durham-London: Duke University Press.

Płysa, G., Schulz, M., Gulik, M. (eds.) (2020). Intermission. Reflection on a Year of Upheaval. Kraków: Unsound.

Stanisz, A. (2019). Społeczno-kulturowe praktyki produkcji, dystrybucji i słuchania soundscape’ów, Miscellanea Anthropologica et Sociologica 20(2), s. 83-105.

Stanisz, A. (2018/2019). Collecting sounds. Online sharing of field recordings a cultural practice. Ethnologia Polona 39, s. 127-144.

Stanisz, A. (2017). Field recording jako metoda etnografii poprzez dźwięk. Przegląd Kulturoznawczy 31(1).

Szałasek, F. (2017). Nagrania terenowe. Gdańsk: Wydawnictwo w Podwórku.

The World Soundscape Project, https://www.sfu.ca/~truax/wsp.html

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Exam
Module type:

compulsory

Number of hours:

30

Module learning aims:

(in Polish) 1. Zaznajomienie osób studiujących z nurtem badań, metodologiami, literaturą przedmiotu oraz projektami badawczymi z zakresu antropologii dźwięku

2. Wprowadzenie do interdyscyplinarnych studiów nad dźwiękiem (sound studies)

3. Zaznajomienie (teoretyczne i praktyczne) z podstawowymi metodami badawczymi antropologii dźwięku (fieldrecording, soundmapping, spacery dźwiękowe)

4. Nauczenie studentów pracy z dźwiękiem (poprawne nagrywanie dźwięku, podstawy edycji oraz montażu dźwięku)

5. Realizacja słuchowisk antropologicznych w oparciu o pozyskaną wiedzę i praktyczne umiejętności

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają charakter wykładowo-warsztatowy i ich celem jest wprowadzenie osób studiujących w teorie, metodologie i praktyki związane z nurtem antropologii dźwięku oraz szerzej sound studies.

Full description: (in Polish)

Treści poszczególnych zajęć:

ZAJĘCIA NR 1: Zajęcia organizacyjne

ZAJĘCIA NR 2: Wprowadzenie do technologii nagrywania dźwięku

ZAJĘCIA NR 3 i 4: Podstawy edycji i montażu dźwięku

ZAJĘCIA NR 5 i 6: Antropologia dźwięku – wprowadzenie do subdyscypliny (rozwój, metodologie, pojęcia, reprezentanci, literatura, projekty badawcze)

ZAJĘCIA NR 7: Studia nad dźwiękiem (soundscape, deep listening, imersja, transgresja)

ZAJĘCIA NR 8: Spacer dźwiękowy (zajęcia w terenie)

ZAJĘCIA NR 9: Fieldrecording – teoria, praktyka, metoda

ZAJĘCIA NR 10: Soundmapping, cz. 1: kartografia dźwiękowa

ZAJĘCIA NR 11: Soundmapping, cz. 2: tworzenie mapy dźwiękowej online

ZAJĘCIA NR 12: Słuchanie lokatywne, cz. 1: wykład

ZAJĘCIA NR 13: Słuchanie lokatywne, cz. 2 (zajęcia w terenie)

ZAJĘCIA NR 14: Wyobrażona i rozszerzona rzeczywistość dźwiękowa

ZAJĘCIA NR 15: Podcasting

Wystąpienia gościnne (zajęcia dodatkowe, online)

ODSŁUCH PUBLICZNY

Bibliography: (in Polish)

Acoustemology, anthropology of sound, voice, image, sense and place, http://www.stevenfeld.net/

Dymiter, M. (2021). Notatki z terenu. Gdańsk: Wydawnictwo Części Proste.

„Glissando”, http://glissando.pl/

Novak, D., Sakakeeny, M. (eds.) (2015). Keywords in sound. Durham-London: Duke University Press.

Płysa, G., Schulz, M., Gulik, M. (eds.) (2020). Intermission. Reflection on a Year of Upheaval. Kraków: Unsound.

Stanisz, A. (2019). Społeczno-kulturowe praktyki produkcji, dystrybucji i słuchania soundscape’ów, Miscellanea Anthropologica et Sociologica 20(2), s. 83-105.

Stanisz, A. (2018/2019). Collecting sounds. Online sharing of field recordings a cultural practice. Ethnologia Polona 39, s. 127-144.

Stanisz, A. (2017). Field recording jako metoda etnografii poprzez dźwięk. Przegląd Kulturoznawczy 31(1).

Szałasek, F. (2017). Nagrania terenowe. Gdańsk: Wydawnictwo w Podwórku.

The World Soundscape Project, https://www.sfu.ca/~truax/wsp.html

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)