Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Monographs: UFO Anthroplogy

General data

Course ID: 20-MN-AUF-24-EtnU
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Monographs: UFO Anthroplogy
Name in Polish: Monografie: Antroplogia UFO
Organizational unit: Faculty of Anthropology and Cultural Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Course homepage: https://www.facebook.com/antropologiaUFO
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 5.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) etnologia i antropologia społeczna

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) 1. Prezentacja wybranych kategorii pojęciowych m. in. takich jak: kultura, inność, różnorodność, relatywizm, etnocentryzm, szok kulturowy, mniejszość, kontakt kulturowy, gender, wierzenia, mit, władza, kolonializm, podmiotowość, migracja, rodzina

2. Zapoznanie osób studenckich z gatunkiem filmowym s-f (cechy gatunku, typologia, historia) oraz fenomenem UFO

3. Prezentacja subdyscypliny – antropologii s-f i UFO

4. Prezentacja społeczno-kulturowego wymiaru s-f oraz fenomenu UFO

5. Prezentacja relacji między kulturą a technologią

6. Nauka krytycznej analizy i interpretacji materiałów audiowizualnych


Year of studies (where relevant):

Year 2

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) Na czas trwania kursu utworzony zostanie zespół zajęciowy na platformie MS Teams. Osoby studenckie będą tam miały dostęp do obowiązkowych oraz dodatkowych materiałów tekstowych oraz audiowizualnych. W sytuacji obostrzeń santarnych związanych z pandemią Covid-19 zajęcia będą prowadzone zdalnie przy użyciu utworzonego kanału.

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) bierna znajomość języka angielskiego umożliwiająca czytanie i słuchanie ze zrozumieniem

Information on where to find course materials:

(in Polish) Materiały do zajęć będą systematycznie umieszczane w plikach w zespole zajęciowym utworzonym na platformie MS Teams.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) 1. projekcje filmów

2. wykład z prezentacją multimedialną (wideo, audio, fotografia, klasyczna prezentacja pp)

3. wykład konwersatoryjny

4. praca z tekstami

5. analiza filmu oraz metoda analizy case study

6. praca w grupach

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielami: 30

Praca własna osób studiujących:

Przygotowanie do zajęć: 40

Czytanie wskazanej literatury i samodzielnie wyszukanych materiałów uzupełniających: 40

Prezentacje na zajęciach: 10

SUMA GODZIN: 130

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU: 5


Short description: (in Polish)

Zajęcia mają charakter demonstracyjno- konwersatoryjny z zakresu antropologii science-fiction, antropologii mediów oraz antropologii audiowizualnej. Ich celem jest ugruntowanie szczegółowych kategorii analitycznych, wiedzy na temat pól badawczych oraz badanych zjawisk we współczesnej antropologii. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez pogłębioną, krytyczną analizę materiałów audiowizualnych (filmów) dotyczących zjawiska UFO.

Full description: (in Polish)

Ogólne treści kształcenia:

Zajęcia organizacyjne: prezentacja treści zajęć, zasad zaliczenia. Wprowadzająca projekcja wybranego filmu

Wstęp do tematyki zajęć, s-f oraz fenomenu UFO

Antropologia UFO i S-F

Społeczno-kulturowy wymiar s-f i fenomenu UFO

Relacje między kulturą a technologią i nauką

Warsztat analizy materiałów audiowizualnych

Projekcje 6 filmów oraz ich analiza. Prezentacja wybranych kategorii analitycznych i pojęciowych

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura:

Baer M. (b.r.). "Inność" w antropologicznym ujęciu krytycznym., Opposite" 1, http://opposite.uni.wroc.pl/2010/baer.htm (dostęp 4.02.2022).

Buchowski M. (2004). Zrozumieć innego. Antropologia racjonalności. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Buchowski M., Burszta W. (1992). Relatywizm-racjonalizm-obiektywizm. W: Buchowski, M., Burszta, W. O założeniach interpretacji antropologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 69-89.

Buliński, T. (2015) Obraz świata Indian E’ñepá (Amazonia Wenezuelska). Sense Historiae, vol. XXI (2015/4), s. 29-52.

Butler, J. (2018). Wstęp. W: Psychiczne życie władzy: teorie ujarzmienia, tłum. T. Kaszubski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Burszta W. (1992). „MY” i ,,ONI” - czyli antropologiczne badania nad kultury. W: Burszta, W. Wymiary antropologicznego poznania kultury. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s.15-49.

Chomsky, N. (1999). Wielkie dzieło podboju i podporządkowania. W: Rok 501. Podbój trwa na przełomie wieków. Warszawa-Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 23-60.

Dickson, J. (2016). Do Cyborgs Desire Their Own Subjection? Thinking Anthropology With Cinematic Science Fiction. Bulletin of Science, Technology & Society 1–7. DOI: 10.1177/0270467616634537.

Gupta A., Ferguson J. (2004). Poza "kulturę". Przestrzeń, tożsamość i polityka różnic. W: Kempny, M., Nowicka, E. (red.) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje. Warszawa: PWN, s. 267-283.

Kuligowski W. (2001). O czym opowiada relatywizm. W: Antropologia refleksyjna. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, s.92-110.

Lindqvist, S. (2009) Wytępić całe to bydło. Warszawa: WAB.

Paranthropology. Journal of Anthropological Approaches to the Paranormal.

Slusser G.E., Rabkin E.S. (eds.) (1987). Aliens The Anthropology of Science Fiction. Carbondale: Southern Illinois University Press.

Źródła kinematograficzne:

Dystrykt 9 (2009), reż. Neill Blomkamp

Fire in the Sky (1993) reż. Robert Lieberman

Łowca androidów (1981), reż. Ridley Scott

Obcy – ósmy pasażer Nostromo (1979), reż. Ridley Scott

Pod Skórą (2013) reż. Jonathan Glazer

Wizyta (2015) reż. Michael Madsen

Wojna światów (2005), reż. Steven Spielberg

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK osoba studiująca:

Orientuje się w podstawowych kategoriach analitycznych i pojęciowych stosowanych w antropologii kulturowej

Posiada podstawową wiedzę na temat fenomenu UFO oraz S-F

Posiada podstawową wiedzę na temat możliwości interpretacji antropologicznej fenomenu UFO i S-F

Potrafi krytycznie analizować treści kulturowe

Potrafi stosować metodę analizy materiałów audiowizualnych (w tym przede wszystkim filmów)

Zna relacje pomiędzy kulturą a technologią i nauką

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

4.1. Aktywny udział w zajęciach (50% oceny) – student / studentka bierze aktywny udział w dyskusji, prowadzi analizę źródeł filmowych trafnie wykorzystując omawiane kategorie analityczne, identyfikuje problemy społeczne i kulturowe obecne w filmach oraz łączy je z adekwatnymi teoriami antropologii i szerszym kontekstem humanistyki.

4.2. Praca zaliczeniowa (50% oceny) – ustna prezentacja dotycząca zadanego tekstu zawiera logiczną, czytelną i kompletną syntezę poruszanych w nim problemów. Właściwie identyfikuje założenia teoretyczne, narzędzia i kategorie analityczne oraz trafnie ocenia ich użyteczność dla badań prowadzonych w nurcie antropologii UFO.

bardzo dobry (bdb; 5,0): w 91-100% spełnia powyższe wymagania oraz minimalna frekwencja na zajęciach = 85%

dobry plus (+db; 4,5): w 81-90% spełnia powyższe wymagania oraz minimalna frekwencja na zajęciach = 85%

dobry (db; 4,0): w 71-80% spełnia powyższe wymagania oraz minimalna frekwencja na zajęciach = 85%

dostateczny plus (+dst; 3,5): w 61-70% spełnia powyższe wymagania oraz minimalna frekwencja na zajęciach = 80%

dostateczny (dst; 3,0): w 51-60% spełnia powyższe wymagania oraz minimalna frekwencja na zajęciach = 80%

niedostateczny (ndst; 2,0): w stopniu niższym niż 51% spełnia powyższe wymagania lub minimalna frekwencja na zajęciach jest niższa niż 80%

Practical placement: (in Polish)

n/d

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Agata Stanisz
Group instructors: Michał Sita, Agata Stanisz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Agata Stanisz
Group instructors: Agata Stanisz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)