Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Philosophy of cyberculture

General data

Course ID: 20-KUDL-M-FCY
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Philosophy of cyberculture
Name in Polish: Filozofia cyberkultury
Organizational unit: Faculty of Anthropology and Cultural Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
(in Polish) Przedmioty dla 3 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
(in Polish) Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa
(in Polish) Wykłady monograficzne na kulturoznawstwie I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) Kulturoznawstwo: pierwszy stopień

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) C1 - Ukazanie cyberkultury jako autonomicznej sfery wartości i doświadczeń człowieka.

C2 - Określenie rodzaju zmian w kulturze związanych z powstawaniem cyberkultury (w zakresie jej rozumienia oraz wartości jakie wprowadza). Np. przechodzenie od obecności do technicznie zapośredniczonej komunikacji i interakcji w teleobecnych środowiskach.


Year of studies (where relevant):

Year 3

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) Bark.

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Brak.

Information on where to find course materials:

(in Polish) Zostaną udostępnione przez prowadzącego.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Short description: (in Polish)

Cyberkultura staje się podstawową formą kultury. Zajęcia dotyczą prezentacji idei cyberkultury od momentu jej powstania do współczesnego rozwoju akcentując najbardziej podstawowe tendencje a także miejsce człowieka w cyberkulturze.

Full description: (in Polish)

1. Powstanie cyberkultury: od cybernetyki do internetu

2. Podstawowe teorie cyberkultury

3. Cyberkultura i wojna informacyjna

4. Kontrkulturowa idea przeniesienia rewolucji społecznej, obyczajowej i ekonomicznej do cyberkultury

5. Cyberkultura i rynek. Dominująca rola marketingu

6. Jedna czy wiele jaźni? Wpływ cyberkultury na tożsamość człowieka

7. Gdzie znajduje się cyberkultura? Wprowadzenie do kulturowej ontologii cyberprzestrzeni

8. Wspólnota ludzi, botów i awatarów. Filozofia społecznościowa cyberkultury

9. Wartości cyberkultury: kto je tworzy oraz jak długo obowiązują?

10. Kulturoznawca jako interpretator cyberkultury. Jakie narzędzia intelektualne i sposoby myślenia pozwalają uchwycić specyfikę cyberkultury?

Bibliography: (in Polish)

P. Levy, Drugi potop, przeł. J. Budzyk. „Magazyn Sztuki” 1997, nr 1-2, s. 44-64.

H. Rheingold, Virtual Reality, London, Mandarin 1991.

S. Turkle, Samotni razem, przeł. M. Cierpisz, , Kraków 2013.

A. Kroker, M. Kroker (red.), Code Drifts, 2010, Victoria, Canada.

N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, 2013 Gliwice.

P. Levy, Cyberculture, Minnesota 2001.

D. Bell, Cybercultures Reader, vol. 1-4, London-New York 2006.

M. Dery, Escape Velocity, New York 1997.

F. Turner, From Counterculture to Cyberculture, Chicago & London 2006.

T. Leary, Chaos&Cyberculture, Berkeley, California, 1994.

A. Kroker, M. Kroker (red.), Digital Delirium, Montreal 2001.

B. Stiegler, Technics and Time vol. 1-3, 1998-2010, Stanford.

Learning outcomes: (in Polish)

Student zna i rozumie podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury

Student zna i rozumie terminologię, teorie i metodologię z zakresu medioznawstwa oraz rolę komunikacji medialnej we współczesnej kulturze

Student zna i rozumie posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych

Student zna i rozumie rozwiązywać typowe zadania i problemy pojawiające się w obrębie badań nad współczesnymi praktykami kulturowymi zapośredniczonymi medialnie

Student zna i rozumie wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych

Student zna i rozumie przyjmowania postaw krytycznych wobec wiedzy, którą przyswaja, panujących autorytetów, ideologii i mód

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie pisemnej pracy zaliczeniowej związanej z tematyką zajęć.

bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych

dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych

dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych

dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych

dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych

niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)