Philosophy of cyberculture
General data
Course ID: | 20-KUDL-M-FCY |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Philosophy of cyberculture |
Name in Polish: | Filozofia cyberkultury |
Organizational unit: | Faculty of Anthropology and Cultural Studies |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych (in Polish) Przedmioty dla 3 semestru Kulturoznawstwa I stopnia (in Polish) Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa (in Polish) Wykłady monograficzne na kulturoznawstwie I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) Kulturoznawstwo: pierwszy stopień |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) C1 - Ukazanie cyberkultury jako autonomicznej sfery wartości i doświadczeń człowieka. C2 - Określenie rodzaju zmian w kulturze związanych z powstawaniem cyberkultury (w zakresie jej rozumienia oraz wartości jakie wprowadza). Np. przechodzenie od obecności do technicznie zapośredniczonej komunikacji i interakcji w teleobecnych środowiskach. |
Year of studies (where relevant): | Year 3 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Bark. |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Brak. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Zostaną udostępnione przez prowadzącego. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień |
Short description: |
(in Polish) Cyberkultura staje się podstawową formą kultury. Zajęcia dotyczą prezentacji idei cyberkultury od momentu jej powstania do współczesnego rozwoju akcentując najbardziej podstawowe tendencje a także miejsce człowieka w cyberkulturze. |
Full description: |
(in Polish) 1. Powstanie cyberkultury: od cybernetyki do internetu 2. Podstawowe teorie cyberkultury 3. Cyberkultura i wojna informacyjna 4. Kontrkulturowa idea przeniesienia rewolucji społecznej, obyczajowej i ekonomicznej do cyberkultury 5. Cyberkultura i rynek. Dominująca rola marketingu 6. Jedna czy wiele jaźni? Wpływ cyberkultury na tożsamość człowieka 7. Gdzie znajduje się cyberkultura? Wprowadzenie do kulturowej ontologii cyberprzestrzeni 8. Wspólnota ludzi, botów i awatarów. Filozofia społecznościowa cyberkultury 9. Wartości cyberkultury: kto je tworzy oraz jak długo obowiązują? 10. Kulturoznawca jako interpretator cyberkultury. Jakie narzędzia intelektualne i sposoby myślenia pozwalają uchwycić specyfikę cyberkultury? |
Bibliography: |
(in Polish) P. Levy, Drugi potop, przeł. J. Budzyk. „Magazyn Sztuki” 1997, nr 1-2, s. 44-64. H. Rheingold, Virtual Reality, London, Mandarin 1991. S. Turkle, Samotni razem, przeł. M. Cierpisz, , Kraków 2013. A. Kroker, M. Kroker (red.), Code Drifts, 2010, Victoria, Canada. N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, 2013 Gliwice. P. Levy, Cyberculture, Minnesota 2001. D. Bell, Cybercultures Reader, vol. 1-4, London-New York 2006. M. Dery, Escape Velocity, New York 1997. F. Turner, From Counterculture to Cyberculture, Chicago & London 2006. T. Leary, Chaos&Cyberculture, Berkeley, California, 1994. A. Kroker, M. Kroker (red.), Digital Delirium, Montreal 2001. B. Stiegler, Technics and Time vol. 1-3, 1998-2010, Stanford. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student zna i rozumie podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury Student zna i rozumie terminologię, teorie i metodologię z zakresu medioznawstwa oraz rolę komunikacji medialnej we współczesnej kulturze Student zna i rozumie posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych Student zna i rozumie rozwiązywać typowe zadania i problemy pojawiające się w obrębie badań nad współczesnymi praktykami kulturowymi zapośredniczonymi medialnie Student zna i rozumie wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych Student zna i rozumie przyjmowania postaw krytycznych wobec wiedzy, którą przyswaja, panujących autorytetów, ideologii i mód |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie pisemnej pracy zaliczeniowej związanej z tematyką zajęć. bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.