Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Contemporary Philosophy

General data

Course ID: 20-KUDL-FIW
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0319) Social and behavioural sciences, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Contemporary Philosophy
Name in Polish: Filozofia współczesna
Organizational unit: Faculty of Anthropology and Cultural Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
(in Polish) Przedmioty dla 2 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
(in Polish) Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Kulturoznawstwo

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Cel I - przedstawienie najważniejszych zagadnień z zakresu filozofii współczesnej.


Cel II – pokazanie w jaki sposób teorie filozoficzne można wykorzystać do współczesnych badań kulturoznawczych.


Cel III – pokazanie metod wykorzystania omawianych koncepcji filozoficznych do interpretacji dzieł sztuki i zjawisk kultury popularnej.

Year of studies (where relevant):

Year 1

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) Platforma MS Teams.

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Brak wstępnych wymagań co do wiedzy, umiejętności lub kompetencji

Information on where to find course materials:

(in Polish) Profil wykładu w panelu dydaktycznym MS Teams.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład, dyskusja nad wybranymi problemami, prezentacje multimedialne, samokształcenie poprzez studiowanie materiałów uzupełniających przesyłanych na profil wykładu w panelu dydaktycznym MS Teams.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 3

Short description: (in Polish)

Zajęcia są wprowadzeniem do najważniejszych doktryn i zagadnień filozofii współczesnej. Poruszana na zajęciach tematyka dotyczy kwestii związanych z historiozofią, filozofią egzystencjalną, filozoficzną refleksją nad nauką i językiem, politycznym wymiarem filozofii, etycznymi dylematami współczesnego świata oraz dialogiem filozofii i religii. Ważnym aspektem zajęć jest wykorzystanie omawianych teorii filozoficznych do pogłębionej interpretacji dzieł sztuki i fenomenów kultury popularnej.

Full description: (in Polish)

1. Heglowska filozofia dziejów.

2. Schopenhauerowski pesymizm i metafizyka woli.

3. Filozofia Fryderyka Nietzschego.

4. Egzystencjalizm humanistyczny - Albert Camus.

5. Egzystencjalizm religijny - Soren Kierkegaard.

6. Filozofia Martina Heideggera.

7. Idea mordercy zza biurka i banalność zła w filozofii Hannah Arendt.

8. Filozofia języka i hermeneutyka.

9. Filozofia Ludwika Wittgensteina.

10. Współczesna filozofia nauki (neopozytywizm, falsyfikacyjonizm Karla Poppera, Idea rewolucji naukowych Thomasa Kuhna, anarchizm metodologiczny Paula Fayerabenda).

11. Leo Strauss - współczesne reinterpretacje filozofii antycznej.

12. Postmodernizm.

Bibliography: (in Polish)

Alfred Ayer - Filozofia w XX wieku.

Richard H. Popkin - Historia filozofii zachodniej.

Władysław Tatarkiewicz - Historia filozofii (Tom II i III).

G. Hegel - Wykłady z filozofii dziejów.

A. Schopenhauer - Metafizyka życia i śmierci.

F. Nietzsche - Narodziny tragedii.

S. Kierkegaard - Bojaźń i drżenie.

A. Camus - Mit Syzyfa.

H. Arendt - Eichman w Jerozolimie.

M. Heidegger - Bycie i czas.

H. G. Gadamer - Prawda i metoda.

L. Wittgenstein - Dociekanai Filozoficzne

T. Kuhn - Struktura rewolucji naukwoych.

P. Fayerabend - Przeciwko metodzie.

L. Strauss - Ateny i Jerozolima

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: absolwent zna i rozumie:

a) podstawowe, historyczne i współczesne, koncepcje kultury oraz podstawową terminologię z zakresu kulturoznawstwa;

b) podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury.

Umiejętności: absolwent potrafi:

a) posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych;

b) dokonać rozpoznania, obserwacji, interpretacji i krytycznej oceny wytworów kultury, przypisując je do właściwej tradycji.

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:

a) wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych;

b) wyjaśniania istotnych zjawisk w kulturze (konflikty społeczne, etniczne i religijne, przemiany obyczajowe, nowe praktyki kulturowe i nowe formy uczestnictwa w kulturze);

c) przyjmowania postaw krytycznych wobec wiedzy, którą przyswaja, panujących autorytetów, ideologii i mód.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Forma egzaminowania - egzamin pisemny (przygotowanie eseju filozoficznego).

Przy ocenie końcowej uwzględniana jest także aktywność na zajęciach, które może pozytywnie wpłynąć na podważenie oceny kocowej.

Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych.

dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie.

dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie.

dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie.

dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie.

niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie.

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy.

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Łukasz Czajka
Group instructors: Łukasz Czajka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Łukasz Czajka
Group instructors: Łukasz Czajka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Andrzej Przyłębski
Group instructors: Andrzej Przyłębski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
lecture - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)