Philosophy of Media
General data
Course ID: | 20-KUDL-FIM |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Philosophy of Media |
Name in Polish: | Filozofia mediów |
Organizational unit: | Faculty of Anthropology and Cultural Studies |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych (in Polish) Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia (in Polish) Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Full description: |
(in Polish) Media techniczne zmieniają kulturę i sposób bycia człowieka w kulturze. Wykład ten pokazuje w jaki sposób dokonują się te zmiany oraz za pomocą jakich narzędzi można je badać a także w jaki sposób można tworzyć własne narzędzia służące rozumieniu technicznie uwarunkowanej kultury odpowiadające zachodzącym w niej tendencjom. Media techniczne nie tyle dezaktualizują dotychczasowe formy kultury, co dokonują ich przemieszczenia, co jest połączone z modyfikacją sposobu pracy podstawowych sposobów funkcjonowania człowieka w kulturze. Zatem media techniczne nie dotyczą jedynie zmiany kultury materialnej, ale przede wszystkim wyobraźni, pamięci, percepcji a także rozumu. Tym samym koniecznym jest uwzględnienie tych zmian przy projektowaniu humanistycznych i w szczególności kulturoznawczych sposobów odbioru kultury. Już te zmiany powodują, że filozofia mediów staje się nie tylko przedmiotem badań pracowników naukowych, ale także fenomenem doświadczanym przez ludzi korzystających z mediów technicznych jako poddawanych ich oddziaływaniu, który również z racji zmiany sposób odbierania kultury czyni z nich podmioty zmian zachodzących również na poziomie ich subiektywności, a więc owa filozofia mediów oznacza także zmianę, którą użytkownicy mediów technicznych mogą rozpoznawać odnosząc ją do własnego doświadczenia. 1. Filozofia mediów. Znaczenie refleksji filozoficznej dla kulturoznawczego rozumienia i badania mediów. 2. Historia filozoficznego myślenia o mediach kultury. 3. Modele i metafory kultury zapośredniczonej technicznie: od jaskini platońskiej do banopticonu. 4. Istota medium i zapośredniczenia technicznego. 5. Przejście od mediów symbolicznych do mediów technicznych. 6. Codzienne życie kształtowane przez media techniczne. Wzrastająca rola urządzeń. 7. Mediatyzacja kultury – konsekwencje zapośredniczenia kultury przez media techniczne dla egzystencji człowieka. 8. Sytuacja człowieka wewnątrz rzeczywistości wytwarzanej przez media techniczne. 9. Filozofia mediów jako krytyka kultury. 10. Media techniczne jako kultura i środowisko życia człowieka. 11. Percepcja i jej techniczne protezy. Media jako rozszerzenia człowieka. 12. Sprzęt i oprogramowanie. Materialność i wirtualność mediów technicznych. 13. Teleobecność i problem dystansu. Formy wspólnotowości realizowane przez media techniczne. 14. Reprezentacja, spektakl, symulacja, rzeczywistość integralna - zmiana ontologiczna i kulturowa wywołana przez media techniczne. 15. Prędkość i przyspieszenie. Logika działania mediów technicznych. 16. Posthistoryczny wymiar kultury zapośredniczonej przez media techniczne. 17. Wirtualne tożsamości i egzystencjalne efekty mediów technicznych. 18. Człowiek i informacja. Zarządzanie danymi technicznymi przez ludzi i urządzenia. 19. Sfera publiczna, polityka, aktywizm. Formy zaangażowania dostępne dzięki mediom technicznym. 20. Filozofia mediów jako refleksja nad zmianą kulturową wywołaną przez media techniczne. |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa literatura: H. Munsterberg, Dramat kinowy, Łódź 1989. W. Adorno, Przemysł kulturalny, Warszawa 2019. M. Horkheimer, T.W. Adorno, Dialektyka Oświecenia, Warszawa 2010. J.L, Baudry, Jaskinia Platona, „Film na Świecie” 1989. M. McLuhan, Zrozumieć media, Warszawa 2004. J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, Warszawa |
Learning outcomes: |
(in Polish) Zakłada się 3 podstawowe efekty kształcenia za pomocą wykładu: 1. Zgromadzenie przez studentów wiedzy zawartej w wykładzie. 2. Nabycie umiejętności posługiwania się tą wiedzą. 3. Zaktywizowanie studentów do podejmowania wysiłków innowacji w stosunku do uzyskanej wiedzy i kompetencji w zakresie posługiwania się nią. |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Wiesław Małecki | |
Group instructors: | Wiesław Małecki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Rafał Ilnicki | |
Group instructors: | Rafał Ilnicki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Rafał Ilnicki | |
Group instructors: | Rafał Ilnicki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK
|
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Rafał Ilnicki | |
Group instructors: | Rafał Ilnicki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
lecture - Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.