Cultures of film production
General data
Course ID: | 20-KUDL-F-KPF |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Cultures of film production |
Name in Polish: | Kultury produkcji filmowej |
Organizational unit: | Faculty of Anthropology and Cultural Studies |
Course groups: |
(in Polish) Fakultety na kulturoznawstwie I stopnia (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych (in Polish) Przedmioty dla 3 semestru Kulturoznawstwa I stopnia (in Polish) Przedmioty dla 5 semestru Kulturoznawstwa I stopnia (in Polish) Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Major: | Cultural studies |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Dostarczenie wiedzy na temat kulturowych uwarunkowań procesu wytwarzania dzieł audiowizualnych oraz wpływu tych uwarunkowań na tekstualny kształt filmów. |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Zajęcia stacjonarne. |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Znajomość podstawowych faktów z dziedziny historii filmu oraz kina współczesnego. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Lektorium. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład, dyskusja, prezentacje. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 3 |
Short description: |
(in Polish) W anglosaskich badaniach nad filmem na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku popularność zyskało podejście określane mianem production culture. Badacze z tego kręgu (John T. Caldwell, Viki Mayer, Amanda Lotz, Bridgit O'Connor) swoją uwagę skupili na uwarunkowaniach procesu wytwarzania dzieła filmowego. Koncentracja nie na tekstualnym wymiarze filmu, ale na „produkowaniu kultury” pociągnęła za sobą stosowanie innych niż do tej pory narzędzi badawczych, m.in. wywiadów pogłębionych i obserwacji uczestniczącej. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia konwersatoryjne będą więc połączeniem prezentacji relatywnie nowego nurtu badawczego, jego założeń, narzędzi oraz dokonań (pierwsza część zajęć) z próbą doprecyzowania koncepcji „kultury produkcji filmowej” przy użyciu teorii kulturoznawczych i swoistego testu sensowności podejścia production culture polegającego na pytaniu: czy rzeczywiście możemy mówić o dystynktywnych kulturach produkcji czy też na świecie dominuje jedna, uniwersalna, wypracowana na Zachodzie kultura produkcji filmowej (druga część zajęć)? Seria studiów przypadku będzie zmierzała do identyfikacji różnych kultur produkcji, zarówno historycznych (Kalifornia lat 20., Włochy lat 60.), jak i współczesnych (korporacyjny model amerykański, kinematografia nigeryjska, kinematografie indyjskie). Szczególna uwaga poświęcona zostanie kinematografiom indyjskim (nie tylko Bollywood, ale też kinu tamilskiemu) jako unikalnemu przypadkowi rozwiniętej kultury filmowej funkcjonującej w wielu aspektach odmiennie od modelu wypracowanego na Zachodzie (nieformalny model produkcji, inne formy recepcji, radykalnie odmienna struktura narracyjna, specyficzny star system, programowy „nierealizm” przedstawienia). |
Bibliography: |
(in Polish) Banks M., Conor B., Mayer V. (2016). Production Studies, the Sequel! Cultural Studies of Global Media Industries, New York: Routledge. Caldwell, J.T. (2008). Production Culture. Industrial Reflexivity and Critical Practice in Film and Television, Durham: Duke University Press. Ganti, T. (2012). Producing Bollywood. Inside the Contemporary Hindi Film Industry, Durham: Duke University Press. Kożuchowski T., Morozow I., R. Sawka R. (2019), Społeczny wymiar tworzenia filmu w Polsce, Łódz: Wydawnictwo PWSFTviT. Majer A., Szczepański T. (red.) (2019). Kultura produkcji filmowej: teorie, badania, praktyki, red. A. Majer, T. Szczepański, Łódź: Wydawnictwo PWSFTviT. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student/studentka: Potrafi analizować łączność między filmowymi praktykami biznesowymi a tekstualnym wymiarem filmów Potrafi dostrzec fundamentalne różnice w procesie wytwarzania tekstów kultury, warunkowane odmiennością szerszych konfiguracji kulturowych Potrafi zidentyfikować historyczne przemiany w kulturach produkcji filmowej Potrafi dostrzec i przeanalizować czynniki efektywności kultur filmowych Potrafi dokonać oceny racjonalności poszczególnych procedur wytwórczych w ekonomii filmu Potrafi dostrzec warunkowaną kulturowo różnorodność podejść do zagadnień ekonomicznych i technicznych w świecie filmu |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Prezentacja |
Practical placement: |
(in Polish) Brak |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marcin Adamczak | |
Group instructors: | Marcin Adamczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marcin Adamczak | |
Group instructors: | Marcin Adamczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marcin Adamczak | |
Group instructors: | Marcin Adamczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.