Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Hip-hop studies

General data

Course ID: 20-KUDL-F-HHS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Hip-hop studies
Name in Polish: Hip-hop studies
Organizational unit: Faculty of Anthropology and Cultural Studies
Course groups: (in Polish) Fakultety na kulturoznawstwie I stopnia
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
(in Polish) Przedmioty dla 3 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
(in Polish) Przedmioty dla 5 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
(in Polish) Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

optional

Major:

(in Polish) Kulturoznawstwo

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) - zapoznanie studentów z historią kultury hip-hopowej;

- przedstawienie studentom złożoności kultury hip-hopowej i omówienie poszczególnych jej elementów;

- dostarczenie studentom metod i narzędzi niezbędnych do analizowania wszelkich zjawisk związanych z kulturą hip-hopową (m.in. rap, sampling, graffiti);

- omówienie i analiza wybranych, najbardziej popularnych, wzorów kulturowych w polskiej kulturze hip-hopowej;

- namysł nad rolą kultury hip-hopowej w kształtowaniu się wzorów kulturowych oraz określonych postaw i przekonań społecznych;

- namysł nad znaczeniem kultury hip-hopowej w funkcjonowaniu współczesnego rynku medialnego.

Year of studies (where relevant):

Year 2

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Brak

Information on where to find course materials:

(in Polish) Materiały do zajęć zostają przesłane studentom drogą mailową (poczta AMU).

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Omówienie teoretycznych i metodologicznych podstaw hip-hop studies, dyskusja nad aktualnymi zjawiskami z zakresu kultury hip-hopowej, wspólna praca nad projektami studentów, analiza i dyskusja nad tekstami, dotyczącymi współczesnych problemów kultury hip-hopowej, praca w grupach, analiza utworów muzycznych oraz teledysków i dyskusja nad ich treścią.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem

30

Przygotowanie do zajęć

15

Czytanie wskazanej literatury

10

Przygotowanie pracy raportu/prezentacji

10

Przygotowanie i omówienie prezentacji zaliczeniowej

15


Suma godzin: 80

Short description: (in Polish)

Przedmiot Hip-hop studies skupia się na analizie współczesnej kultury i dominujących w niej zjawisk oraz wzorów kulturowych przez pryzmat hip-hopu – przede wszystkim rapu (według NCK obecnie najbardziej popularnego wśród młodzieży gatunku muzycznego), ale także pozostałych jego filarów, m.in. graffiti. Studenci zapoznani zostaną z dotychczasowym dorobkiem hip-hop studies, proponowanymi przez dyscyplinę metodologiami oraz historią hip-hopu, a następnie na podstawie wybranych treści analizować będą najbardziej dominujące w kulturze hip-hopowej wątki – nie tylko w ujęciu globalnym, ale również lokalnym.

Full description: (in Polish)

1. Hip-hop studies: geneza, założenia, metodologie

2. Historia amerykańskiej kultury hiphopowej: źródła hip-hopu

3. Najważniejsze filary kultury hip-hopowej: rap, sampling, turntablism, breakdance, graffiti, knowledge).

4. Historia amerykańskiej kultury hiphopowej: historyczno-geograficzny kontekst kultury hip-hopowej. Kontekst socjo-ekonomiczny rozwoju hip-hopu: od subkultury do popkultury.

5. Hip-hop jako wspólnota doświadczenia. Wzory kulturowe amerykańskiej kultury hip-hopowej.

6. Polska kultura hiphopowa: źródła i geneza polskiej kultury hip-hopowej. Radio i wczesne adaptacje tego stylu muzycznego na gruncie lokalnym.

7. Polska kultura hiphopowa: miejsce hip-hopu w polskim krajobrazie medialnym lat 90. z uwzględnieniem kontekstu społeczno-ekonomicznego.

8. Polska kultura hiphopowa: ku komercjalizacji. Rola i znaczenie hip-hopu w polskim przemyśle muzycznym.

9. Wzory kulturowe polskiej kultury hip-hopowej cz. 1.

10. Wzory kulturowe polskiej kultury hip-hopowej cz. 2.

11. Polska kultura hiphopowa w scyfryzowanym pejzażu medialnym.

Bibliography: (in Polish)

- Andrzej Cała, Marcin Flint, Kamil Jaczyński, Tomasz Kleyff, Antologia Polskiego Rapu, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014

- Jeff Chang, Can't Stop Won't Stop: A History of the Hip-Hop Generation, St. Martin's Press, Nowy Jork 2005

- Patryk Cimiński, Paweł Dariusz Piórkowski, Młodzi ulicy i młodzi kreatywni. Idee, wartości, aspiracje, Wydawnictwo Witanet, Stare Miasto 2016

- Greg Dymitriadis, Framing Hip Hop New Methodologies for New Times, SAGE, Thousand Oaks 2015

- Michael Eric Dyson, Know What I Mean?: Reflections on Hip-Hop, Civitas Books, San Jose 2007

- Andrzej Graff, Piotr Sadowski, Polski Hip Hop posiada wiele twarzy, Dziurawe Sample, Świdnica 2018

- Murray Forman, Mark Anthony Neal, That's the Joint! The HipHop Studies Reader, Routledge, Londyn 2007

- Daniel White Hodge, The Journal of HipHop Studies, North Park University, Chicago 2012

- Siergiej Iwanow, Jekatierina Szapinskaja, Subkultury w kontekście kultury popularnej: od subkulturowego protestu do postsubkulturowego konsumpcjonizmu, „Kultura i społeczeństwo”, nr 4(2013)

- Tomasz Kukołowicz, Raperzy kontra filomaci, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014

- Stanisław Lis, Hip-hop. Ogólna charakterystyka subkultury, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. prof. Stanisława Tarnowskiego w Tarnobrzegu, Tarnobrzeg 2014

- Graham Meikle, Social media: communication, sharing and visibility, Routledge, Londyn 2016

- Miłosz Miszczyński, Hip-hop w Polsce: od blokowisk do kultury współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015

- Renata Pawlak, Polska kultura hiphopowa, Wydawnictwo Kagra, Poznań 2004

- Megan Poon, Studying and Researching with social media, SAGE, Thousand Oaks 2014

- Gwendolyn S. Pough, Check It While I Wreck It!, University Press of New England, Lebanon 2004

- S. Craig Watkins, Hip Hop Matters: Politics, Pop Culture, and the Struggle for the Soul of a Movement, Beacon Press, Boston 2005

- Wolfgang Welsch, Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury, „Filozoficzne konteksty rozumu transwersalnego”, R. Kubicki (red.), Fundacja Humaniora Poznań 1998.

Learning outcomes: (in Polish)

- student zna i rozumie podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury;

- student zna i rozumie specyfikę rozwoju różnych dziedzin europejskiej kultury artystycznej z uwzględnieniem form sztuki współczesnej, towarzyszących jej społecznych dyskursów i praktyk;

- student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych;

- student potrafi formułować problemy badawcze, dobrać metody i narzędzia badawcze, opracować i prezentować wyniki, pozwalające na rozwiązywanie podstawowych zagadnień w zakresie badań kulturoznawczych;

- student potrafi interpretować utwory artystyczne oraz wyjaśniać właściwe kulturze artystycznej zjawiska i procesy, prezentując wyniki swych dociekań w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i obcym;

- student potrafi posługiwać się koncepcjami życia społeczno-kulturowego obejmującymi problematykę uczestnictwa w kulturze, obyczaju, moralności, religii, tożsamości narodowej, migracji oraz wielokulturowości ;

- student jest gotów do wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Prezentacja zaliczeniowa, obecność na zajęciach.

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i

kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 30 hours more information
Coordinators: Emilia Stachowska
Group instructors: Emilia Stachowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
laboratory - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)