Hip-hop studies
General data
Course ID: | 20-KUDL-F-HHS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Hip-hop studies |
Name in Polish: | Hip-hop studies |
Organizational unit: | Faculty of Anthropology and Cultural Studies |
Course groups: |
(in Polish) Fakultety na kulturoznawstwie I stopnia (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych (in Polish) Przedmioty dla 3 semestru Kulturoznawstwa I stopnia (in Polish) Przedmioty dla 5 semestru Kulturoznawstwa I stopnia (in Polish) Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Module type: | optional |
Major: | (in Polish) Kulturoznawstwo |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) - zapoznanie studentów z historią kultury hip-hopowej; - przedstawienie studentom złożoności kultury hip-hopowej i omówienie poszczególnych jej elementów; - dostarczenie studentom metod i narzędzi niezbędnych do analizowania wszelkich zjawisk związanych z kulturą hip-hopową (m.in. rap, sampling, graffiti); - omówienie i analiza wybranych, najbardziej popularnych, wzorów kulturowych w polskiej kulturze hip-hopowej; - namysł nad rolą kultury hip-hopowej w kształtowaniu się wzorów kulturowych oraz określonych postaw i przekonań społecznych; - namysł nad znaczeniem kultury hip-hopowej w funkcjonowaniu współczesnego rynku medialnego. |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Brak |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Materiały do zajęć zostają przesłane studentom drogą mailową (poczta AMU). |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Omówienie teoretycznych i metodologicznych podstaw hip-hop studies, dyskusja nad aktualnymi zjawiskami z zakresu kultury hip-hopowej, wspólna praca nad projektami studentów, analiza i dyskusja nad tekstami, dotyczącymi współczesnych problemów kultury hip-hopowej, praca w grupach, analiza utworów muzycznych oraz teledysków i dyskusja nad ich treścią. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Przygotowanie do zajęć 15 Czytanie wskazanej literatury 10 Przygotowanie pracy raportu/prezentacji 10 Przygotowanie i omówienie prezentacji zaliczeniowej 15 Suma godzin: 80 |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot Hip-hop studies skupia się na analizie współczesnej kultury i dominujących w niej zjawisk oraz wzorów kulturowych przez pryzmat hip-hopu – przede wszystkim rapu (według NCK obecnie najbardziej popularnego wśród młodzieży gatunku muzycznego), ale także pozostałych jego filarów, m.in. graffiti. Studenci zapoznani zostaną z dotychczasowym dorobkiem hip-hop studies, proponowanymi przez dyscyplinę metodologiami oraz historią hip-hopu, a następnie na podstawie wybranych treści analizować będą najbardziej dominujące w kulturze hip-hopowej wątki – nie tylko w ujęciu globalnym, ale również lokalnym. |
Full description: |
(in Polish) 1. Hip-hop studies: geneza, założenia, metodologie 2. Historia amerykańskiej kultury hiphopowej: źródła hip-hopu 3. Najważniejsze filary kultury hip-hopowej: rap, sampling, turntablism, breakdance, graffiti, knowledge). 4. Historia amerykańskiej kultury hiphopowej: historyczno-geograficzny kontekst kultury hip-hopowej. Kontekst socjo-ekonomiczny rozwoju hip-hopu: od subkultury do popkultury. 5. Hip-hop jako wspólnota doświadczenia. Wzory kulturowe amerykańskiej kultury hip-hopowej. 6. Polska kultura hiphopowa: źródła i geneza polskiej kultury hip-hopowej. Radio i wczesne adaptacje tego stylu muzycznego na gruncie lokalnym. 7. Polska kultura hiphopowa: miejsce hip-hopu w polskim krajobrazie medialnym lat 90. z uwzględnieniem kontekstu społeczno-ekonomicznego. 8. Polska kultura hiphopowa: ku komercjalizacji. Rola i znaczenie hip-hopu w polskim przemyśle muzycznym. 9. Wzory kulturowe polskiej kultury hip-hopowej cz. 1. 10. Wzory kulturowe polskiej kultury hip-hopowej cz. 2. 11. Polska kultura hiphopowa w scyfryzowanym pejzażu medialnym. |
Bibliography: |
(in Polish) - Andrzej Cała, Marcin Flint, Kamil Jaczyński, Tomasz Kleyff, Antologia Polskiego Rapu, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014 - Jeff Chang, Can't Stop Won't Stop: A History of the Hip-Hop Generation, St. Martin's Press, Nowy Jork 2005 - Patryk Cimiński, Paweł Dariusz Piórkowski, Młodzi ulicy i młodzi kreatywni. Idee, wartości, aspiracje, Wydawnictwo Witanet, Stare Miasto 2016 - Greg Dymitriadis, Framing Hip Hop New Methodologies for New Times, SAGE, Thousand Oaks 2015 - Michael Eric Dyson, Know What I Mean?: Reflections on Hip-Hop, Civitas Books, San Jose 2007 - Andrzej Graff, Piotr Sadowski, Polski Hip Hop posiada wiele twarzy, Dziurawe Sample, Świdnica 2018 - Murray Forman, Mark Anthony Neal, That's the Joint! The HipHop Studies Reader, Routledge, Londyn 2007 - Daniel White Hodge, The Journal of HipHop Studies, North Park University, Chicago 2012 - Siergiej Iwanow, Jekatierina Szapinskaja, Subkultury w kontekście kultury popularnej: od subkulturowego protestu do postsubkulturowego konsumpcjonizmu, „Kultura i społeczeństwo”, nr 4(2013) - Tomasz Kukołowicz, Raperzy kontra filomaci, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014 - Stanisław Lis, Hip-hop. Ogólna charakterystyka subkultury, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. prof. Stanisława Tarnowskiego w Tarnobrzegu, Tarnobrzeg 2014 - Graham Meikle, Social media: communication, sharing and visibility, Routledge, Londyn 2016 - Miłosz Miszczyński, Hip-hop w Polsce: od blokowisk do kultury współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015 - Renata Pawlak, Polska kultura hiphopowa, Wydawnictwo Kagra, Poznań 2004 - Megan Poon, Studying and Researching with social media, SAGE, Thousand Oaks 2014 - Gwendolyn S. Pough, Check It While I Wreck It!, University Press of New England, Lebanon 2004 - S. Craig Watkins, Hip Hop Matters: Politics, Pop Culture, and the Struggle for the Soul of a Movement, Beacon Press, Boston 2005 - Wolfgang Welsch, Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury, „Filozoficzne konteksty rozumu transwersalnego”, R. Kubicki (red.), Fundacja Humaniora Poznań 1998. |
Learning outcomes: |
(in Polish) - student zna i rozumie podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury; - student zna i rozumie specyfikę rozwoju różnych dziedzin europejskiej kultury artystycznej z uwzględnieniem form sztuki współczesnej, towarzyszących jej społecznych dyskursów i praktyk; - student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych; - student potrafi formułować problemy badawcze, dobrać metody i narzędzia badawcze, opracować i prezentować wyniki, pozwalające na rozwiązywanie podstawowych zagadnień w zakresie badań kulturoznawczych; - student potrafi interpretować utwory artystyczne oraz wyjaśniać właściwe kulturze artystycznej zjawiska i procesy, prezentując wyniki swych dociekań w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i obcym; - student potrafi posługiwać się koncepcjami życia społeczno-kulturowego obejmującymi problematykę uczestnictwa w kulturze, obyczaju, moralności, religii, tożsamości narodowej, migracji oraz wielokulturowości ; - student jest gotów do wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Prezentacja zaliczeniowa, obecność na zajęciach. bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU LAB
W TH FR |
Type of class: |
laboratory, 30 hours
|
|
Coordinators: | Emilia Stachowska | |
Group instructors: | Emilia Stachowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
laboratory - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.