Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Television Genres

General data

Course ID: 20-KUDL-F-GAT
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0319) Social and behavioural sciences, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Television Genres
Name in Polish: Gatunki telewizyjne
Organizational unit: Faculty of Anthropology and Cultural Studies
Course groups: (in Polish) Fakultety na kulturoznawstwie I stopnia
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
(in Polish) Przedmioty dla 3 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
(in Polish) Przedmioty dla 5 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
(in Polish) Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) Kulturoznawstwo

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) C1

Przekazanie wiedzy z zakresu teorii telewizji oraz historii telewizji, a także jej przemian z medium masowego do konwergentnego.

C2

Przekazanie wiedzy z zakresu definiowania gatunków i formatów telewizyjnych oraz ich ewolucji i hybrydyczności.

C3

Wykształcenie umiejętności korzystania z metod i narzędzi badawczych, potrzebnych do analizy i interpretacji gatunków telewizyjnych.

C4

Wykształcenie umiejętności rozpoznawania, analizowania i interpretowania gatunków telewizyjnych.

C5

Rozwinięcie zdolności i kompetencji we wskazywaniu i opisywaniu zależności i perspektyw intertekstualnych i intermedialnych w odniesieniu do gatunków i formatów telewizyjnych.


Year of studies (where relevant):

Year 2

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Brak.

Information on where to find course materials:

(in Polish) Materiały do zajęć przekazywane są studentom na bieżąco drogą mailową (poczta AMU).

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Metody praktyczne (metoda przewodniego tekstu, prezentacje audiowizualne),

metody problemowe (dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków).

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 60 h

Short description: (in Polish)

Zajęcia obejmują tematykę przemian gatunków telewizyjnych w perspektywie historycznej, społecznej, ekonomicznej, technologicznej oraz kulturowej. Mają na celu przekazanie umiejętności prowadzenia analizy i kategoryzacji gatunkowej przekazów telewizyjnych w dobie nowych mediów.

Full description: (in Polish)

Zajęcia obejmują tematykę przemian gatunków telewizyjnych w perspektywie historycznej, społecznej, ekonomicznej, technologicznej oraz kulturowej. Mają na celu przekazanie umiejętności prowadzenia analizy i kategoryzacji gatunkowej przekazów telewizyjnych w dobie nowych mediów. Szczególna uwaga zostanie zwrócona w kierunku polisemiczności tego medium oraz rozwoju gatunków i formatów telewizyjnych, z naciskiem na powstawanie nowych form hybrydycznych. Zajęcia mają określić miejsce telewizji w znacznie rozbudowanym obecnie pejzażu audiowizualnym oraz określić jej zmieniające się znaczenie i funkcję w życiu odbiorców. Zajęcia pomogą studentom w wypracowaniu kulturoznawczego aparatu teoretycznego służącego do analizy programów i zjawisk telewizyjnych.

Na pierwszych dwóch konserwatoriach zostaną zaprezentowane podstawy wiedzy o telewizji oraz gatunkach telewizyjnych. Każde następne zajęcia będą się koncentrować wokół wybranego gatunku telewizyjnego. Studenci podczas pierwszego spotkania spośród 16 zagadnień tematycznych wybiorą 10, które zostaną omówione podczas dalszych zajęć.

Bibliography: (in Polish)

1) T.Bielak, M. Filiciak i G. Ptaszek (red.) Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Warszawa 2011.

2) M. Bogunia-Borowska, Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe, Kraków 2012.

3) B. Darska. To nas pociąga! O serialowych antybohaterach. Gdańsk 2012.

4) M. Filiciak, B. Giza (red.), Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia, Warszawa 2011.

5) W. Godzic. Rozumieć telewizję. Kraków 2001.

6) W. Godzic, Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”, Kraków 2004.

7) W. Godzic, Telewizja jako kultura, Kraków 1999.

8) A. Gwóźdź (red.), Media - eros - przemoc. Sport w czasach popkultury, Kraków 2003.

9) A. Nacher, Telepłeć. Gender w telewizji doby globalizacji, Kraków 2008.

10) G. Ptaszek, Talk-show. Szczerość na ekranie?, Warszawa 2007.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

posiada podstawową wiedzę teoretyczną dotyczącą refleksji nad telewizją

posiada wiedzę z zakresu historii i rozwoju gatunków i formatów telewizyjnych

posiada wiedzę na temat najważniejszych gatunków TV, a także zna podstawową terminologię

potrafi rozpoznawać, analizować i interpretować programy telewizyjne w perspektywie gatunkowej

potrafi wskazać zmiany zachodzące w obrębie poszczególnych gatunków telewizyjnych

potrafi posługiwać się odpowiednimi terminami podczas analizy i interpretacji programów TV

rozumie potrzebę stałego poszerzania wiedzy z zakresu przemian zachodzących we współczesnej telewizji

świadomie i krytycznie interpretuje przekaz telewizyjny

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

W ramach zaliczenia studenci przygotowują prezentację audiowizualną, której celem jest przedstawienie charakterystyki i analiza wybranego gatunku telewizyjnego. Studenci pracują w 2-3 osobowych grupach. Każde zajęcia będą poświęcone refleksji nad wybranym gatunkiem telewizyjnym i w ich ramach przedstawiana będzie jedna prezentacja. Prezentacja powinna zostać przygotowana tak, aby każdy ze studentów mógł referować przygotowaną przez siebie część.

Kryteria oceny końcowej:

Podczas prezentacji będzie oceniana wiedza z dziedziny teorii i wiedzy o telewizji, komunikacji medialnej oraz genologii formatów telewizyjnych oraz umiejętności i kompetencje analizy i interpretacji zjawisk telewizyjnych i medialnych. Drugą składową oceny końcowej będzie stanowić frekwencja na zajęciach (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności, każda kolejna obniża ocenę o pół stopnia).

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)