Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Humanities didactics

General data

Course ID: 20-KUDL-F-DYH
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Humanities didactics
Name in Polish: Dydaktyka humanistyki
Organizational unit: Faculty of Anthropology and Cultural Studies
Course groups: (in Polish) Fakultety na kulturoznawstwie I stopnia
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
(in Polish) Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
(in Polish) Przedmioty dla 6 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
(in Polish) Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module learning aims:

(in Polish) Celem kształcenia jest wypracowanie nowego modelu (lub etosu) humanisty (nie tylko kulturoznawcy), zarówno po stronie uczącego jak i nauczanego. Jest to oczywiście cel dalekosiężny, dotyczący całego systemu edukacji, więc na zajęciach pracujemy głównie nad językiem komunikacji problemów humanistyki i dylematów upolitycznionego coraz bardziej nauczania (dydaktyka).

Information on where to find course materials:

(in Polish) Biblioteka, czytelnia, internet, moja strona www: agnieszkadoda.pl zakładka: DYDAKTYKA

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, problemowy, dyskusja, praca z tekstem i z materiałem filmowym, metoda analizy przypadków, uczenie problemowe, metoda laboratoryjna, metoda dociekania naukowego, metoda projektu, metody aktywizujące, praca w grupach.

Short description: (in Polish)

Humanistyka dzisiaj ulega coraz większemu rozmyciu, zwłaszcza w kontekście kryzysu Uniwersytetu. Nie wiadomo w jaki sposób jej "nauczać", i nie tylko chodzi o to kto ma to robić (jakiego rodzaju naukowcy, badacze, nauczyciele?), ale też jakie tematy warte są podjęcia i w jaki sposób to robić.

Full description: (in Polish)

Humanistyka dzisiaj ulega coraz większemu rozmyciu, zwłaszcza w kontekście kryzysu Uniwersytetu. Dominuje we współczesnej kulturze mit człowieka elastycznego, z nieograniczonym potencjałem, napędzany coraz powszechniejszymi kursami samorozwoju, narracją o omnipotencji i przewidywalności naszych wyborów. Filozoficzne pojęcie sensu synonimicznie odpowiadać ma pojęciu celu, jednak to nie to samo, dlatego filozofia rozróżnia sens absolutystyczny i nieabsolutystyczny. O ten drugi pytamy, gdy chcemy wiedzieć, dlaczego się nim kierujemy i potrafimy wyjaśnić, co i jak do niego prowadzi. Sens absolutystyczny to cel, po którego sformułowaniu nie można już zapytać „dlaczego?”, ponieważ jest to cel porządkujący wszystkie pozostałe, tworzący sens życia, bardziej opisywalny poprzez idee i wartości (takie jak zbawienie, miłość, dobro) niż pojęcia czy cele konkretne (wykształcenie, ciekawa praca, rodzina itp.).

Humanistyka została dziś wyparta przez różnego rodzaju terapie, mentoring, coaching, które rzadko biorą pod uwagę konflikt interesów, z jakim możemy zetknąć się po zmianie życia i priorytetów. Wynika to z dominacji w kulturze współczesnej standardów przedmiotowych (K. Obuchowski), a z drugiej strony - resentymentu (M. Scheler). Humanistyka kiedyś rozwiązywała przede wszystkim dominujące w społeczeństwie problemy i konflikty związane ze standardami podmiotowymi. Druga płaszczyzna, która spycha humanistykę z pola zainteresowań to scjentyzm i technokracja.

Dlaczego humanistyka wydaje się coraz mniej potrzebna, podczas gdy dopiero na jej gruncie można zadać ważkie pytania nie tylko egzystencjalne, ale o przyszłość nauki i edukacji. Czy media, sposób nauczania, osoba nauczyciela, metody, mają duży wpływ na treść, czy nie aż tak duży. Na ile biurokracja w systemie edukacji wpływa na humanistykę? (B. Readings)

Bibliography: (in Polish)

Arendt H (2005), Polityka jako obietnica,

Carr N. (2013), Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg,

Cialdini R. (2018), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka,

Doda-Wyszyńska A. (2020), BRAK KANONU I RESENTYMENT WSPÓŁCZESNEGO HUMANISTY w: "Człowiek i Społeczeństwo" XLIX

Foucault M. (2014), Bezpieczeństwo, terytorium, populacja,

Hayek F.A. (2012), Intelektualiści a socjalizm,

Ilnicki R. (2020), ŚWIAT BEZ DYDAKTYKI, PRACOWNICY NAUKOWI JAKO PUBLIKACJE, STUDENCI JAKO EFEKTY KSZTAŁCENIA w: "Człowiek i Społeczeństwo" XLIX

Luhmann N. (2007), Systemy społeczne,

Luhmann N. (2009), Realność mediów masowych,

Miczka T. (2002), O zmianie zachowań komunikacyjnych. Konsumenci w nowych sytuacjach audiowizualnych,

Obuchowski K. (1993), Człowiek intencjonalny,

Ranciere J. (2008), Nienawiść do demokracji,

Readings B. (2017), Uniwersytet w ruinie,

Scheler M. (dowolne wydanie), Resentyment a moralność,

Sokal A., Bricmont. (1998), Modne bzdury,

literaturę będziemy uzupełniać na bieżąco.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

bardzo dobry (bdb; 5,0): student uczestniczy aktywnie w zajęciach, analizuje wybrany przez siebie temat, przygotowuje bardzo dobrze (wyróżniającą się na tle pozostałych) sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń,

dobry plus (+db; 4,5): student uczestniczy aktywnie w zajęciach, analizuje wybrany przez siebie temat, przygotowuje bardzo dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń,

dobry (db; 4,0): student znacząco uczestniczy w zajęciach, przygotowuje dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń,

dostateczny plus (+dst; 3,5): student uczestniczy w zajęciach, przygotowuje wystarczająco dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń,

dostateczny (dst; 3,0): niewystarczające uczestnictwo w zajęciach, prezentacja projektu zostaje odnotowana lecz nie stanowi znaczącego komentarza do ćwiczeń,

niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczające uczestnictwo w zajęciach, brak prezentacji projektu.

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 30 hours more information
Coordinators: Agnieszka Doda-Wyszyńska
Group instructors: Agnieszka Doda-Wyszyńska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
laboratory - Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 30 hours more information
Coordinators: Agnieszka Doda-Wyszyńska
Group instructors: Agnieszka Doda-Wyszyńska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
laboratory - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)