Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Philosophical Anthropogy-selected issues

General data

Course ID: 20-KUDL-F-ANF
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0319) Social and behavioural sciences, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Philosophical Anthropogy-selected issues
Name in Polish: Antropologia filozoficzna
Organizational unit: Faculty of Anthropology and Cultural Studies
Course groups: (in Polish) Fakultety na kulturoznawstwie I stopnia
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
(in Polish) Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
(in Polish) Przedmioty dla 6 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
(in Polish) Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) kulturoznawstwo

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Przybliżenie oryginalnej i swoistej części antropologii współczesnej.


Poznanie niemieckiej tradycji myślenia filozoficznego o kulturze.


Analizy koncepcji człowieka wybranych przedstawicieli antropologii filozoficznej


Osadzenie antropologii filozoficznej w rozpoznanie jej miejsca we współczesnej humanistyce



Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) brak

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) - Dyskusja

- Praca z tekstem

- Metoda analizy przypadków

- Uczenie problemowe (Problem-based learning)


Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 3 punkty ECTS

Short description: (in Polish)

Seria wykładów służy przybliżeniu mało w Polsce znanej niemieckiej tradycji antropologicznej w jej wyjątkowej formie - antropologii filozoficznej. A zatem bardzo konkretnej tradycji myślenia, która powstał po katastrofie I Wojny Światowej

Full description: (in Polish)

Przyglądać się będziemy przede wszystkim koncepcjom trzech autorów uznawanych za twórców antropologii filozoficznej: A. Gehlenowi, H. Plessnerowi oraz M. Schelerowi. Pozjaśniwszy historyczny kontekst powstania nowej propozycji antropologicznej przyjrzymy się wybranym zagadnieniom, które przyciągały uwagę wspomnianych autorów. Pokażemy także, że nie jest to tradycja martwa, przeciwnie, wskażemy bowiem we współczesnej myśli humanistycznej oryginalnych jej kontynuatorów, jak O. Marquard, F.J. Wetz czy H. Blumenberg.

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura:

1. S. Czerniak, „Kontyngencja, Tożsamość, Człowiek. Studia z antropologii filozoficznej XX wieku”, IFiS PAN, Warszawa 2006.

2. H. Plessner, „Władza a natura ludzka. Esej o antropologii światopoglądu historycznego”, PWN, W-wa 1994.

3. A. Gehlen, „Człowiek. Jego natura i stanowisko w świecie”, Toruń 2017.

4. A. Gehlen, „W kręgu antropologii i psychologii społecznej”, Czytelnik 2001.

5. M. Scheler, „Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy”, PWN, W-wa 1987.

6. M. Scheler, „Cierpienie, śmierć, dalsze życie”, PWN 1994.

7. A. Gehlen, „Moralność i hipertrofia moralności: etyka pluralistyczna”, 2017.

8. H. Plessner, „Płacz i śmiech: badania nad granicami ludzkiego zachowania”, Antyk 2004.

9. H. Plessner, „Pytanie o conditio humana. Wybór pism”, PWN 1988.

10. J. G. Herder, „Myśli o filozofii dziejów”, T. I-II, PWN 1962.

11. H. Blumenberg, „Rzeczywistości, w których żyjemy”, Terminus, 1997.

12. S. Czerniak, R. Michalski, „Cielesność, kompensacja, mimesis. Wokół pojęciowego instrumentarium współczesnej antropologii filozoficznej”, IFiS PAN, W-wa 2008.

13. R. Michalski, „Homo defectus w kulturze późnej nowoczesności: geneza i ewolucja antropobiologii i teorii instytucji Arnolda Gehlena”, Toruń 2013.

14. P. Sloterdijk, „Reguły dla ludzkiego zwierzyńca. Odpowiedź na Heideggera list o humanizmie”.

15. H. Blumenberg, „Prawowitość epoki nowożytnej”, PWN, W-wa 2019.

Literatura szczegółowa:

1. A. Gehlen, „Człowiek. Jego natura i stanowisko w świecie”, Toruń 2017, (wybrane fragmenty)

2. M. Scheler, „Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy”, PWN, W-wa 1987, (wybrane fragmenty).

3. A. Gehlen, „Moralność i hipertrofia moralności: etyka pluralistyczna”, 2017, (wybrane fragmenty).

4. H. Plessner, „Płacz i śmiech: badania nad granicami ludzkiego zachowania”, Antyk 2004 (wybrane fragmenty).

5. H. Blumenberg, „Rzeczywistości, w których żyjemy”, Terminus, 1997 (wybrane fragmenty).

6. P. Sloterdijk, „Reguły dla ludzkiego zwierzyńca. Odpowiedź na Heideggera list o humanizmie”, (wybrane fragmenty).

7. H. Blumenberg, „Prawowitość epoki nowożytnej”, PWN, W-wa 2019, (wybrane fragmenty).

8. F.J. Wetz, „Człowiek jako niemożliwość. Antropologia fenomenologiczna”, w: „Analiza i egzystencja. Czasopismo filozoficzne”, 19/2012, s. 247-271.

Learning outcomes: (in Polish)

Rozpoznaje i potrafi posługiwać się swoistym aparatem pojęciowym wypracowanym przez różnych przedstawicieli antropologii filozoficznej

Rozumie oryginalność i odrębność tej antropologicznej perspektywy badania człowieka od innych humanistycznych ujęć istoty ludzkiej

Potrafi polemicznie dyskutować i poddawać krytyce założenia antropologii filozoficznej

Dokonuje analizy tekstów wybranych przedstawicieli antropologii filozoficznej

Posiada wzbogaconą wiedzę o różnych wymiarach istoty ludzkiej

Posiada świadomość historycznych uwarunkowań i ograniczeń tej teorii antropologicznej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę;

kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych

dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych

dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych

dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych

dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych

niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: Wiesław Małecki
Group instructors: Wiesław Małecki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)