Philosophical Anthropogy-selected issues
General data
Course ID: | 20-KUDL-F-ANF |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Philosophical Anthropogy-selected issues |
Name in Polish: | Antropologia filozoficzna |
Organizational unit: | Faculty of Anthropology and Cultural Studies |
Course groups: |
(in Polish) Fakultety na kulturoznawstwie I stopnia (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych (in Polish) Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia (in Polish) Przedmioty dla 6 semestru Kulturoznawstwa I stopnia (in Polish) Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) kulturoznawstwo |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Przybliżenie oryginalnej i swoistej części antropologii współczesnej. Poznanie niemieckiej tradycji myślenia filozoficznego o kulturze. Analizy koncepcji człowieka wybranych przedstawicieli antropologii filozoficznej Osadzenie antropologii filozoficznej w rozpoznanie jej miejsca we współczesnej humanistyce |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) brak |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) - Dyskusja - Praca z tekstem - Metoda analizy przypadków - Uczenie problemowe (Problem-based learning) |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 3 punkty ECTS |
Short description: |
(in Polish) Seria wykładów służy przybliżeniu mało w Polsce znanej niemieckiej tradycji antropologicznej w jej wyjątkowej formie - antropologii filozoficznej. A zatem bardzo konkretnej tradycji myślenia, która powstał po katastrofie I Wojny Światowej |
Full description: |
(in Polish) Przyglądać się będziemy przede wszystkim koncepcjom trzech autorów uznawanych za twórców antropologii filozoficznej: A. Gehlenowi, H. Plessnerowi oraz M. Schelerowi. Pozjaśniwszy historyczny kontekst powstania nowej propozycji antropologicznej przyjrzymy się wybranym zagadnieniom, które przyciągały uwagę wspomnianych autorów. Pokażemy także, że nie jest to tradycja martwa, przeciwnie, wskażemy bowiem we współczesnej myśli humanistycznej oryginalnych jej kontynuatorów, jak O. Marquard, F.J. Wetz czy H. Blumenberg. |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: 1. S. Czerniak, „Kontyngencja, Tożsamość, Człowiek. Studia z antropologii filozoficznej XX wieku”, IFiS PAN, Warszawa 2006. 2. H. Plessner, „Władza a natura ludzka. Esej o antropologii światopoglądu historycznego”, PWN, W-wa 1994. 3. A. Gehlen, „Człowiek. Jego natura i stanowisko w świecie”, Toruń 2017. 4. A. Gehlen, „W kręgu antropologii i psychologii społecznej”, Czytelnik 2001. 5. M. Scheler, „Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy”, PWN, W-wa 1987. 6. M. Scheler, „Cierpienie, śmierć, dalsze życie”, PWN 1994. 7. A. Gehlen, „Moralność i hipertrofia moralności: etyka pluralistyczna”, 2017. 8. H. Plessner, „Płacz i śmiech: badania nad granicami ludzkiego zachowania”, Antyk 2004. 9. H. Plessner, „Pytanie o conditio humana. Wybór pism”, PWN 1988. 10. J. G. Herder, „Myśli o filozofii dziejów”, T. I-II, PWN 1962. 11. H. Blumenberg, „Rzeczywistości, w których żyjemy”, Terminus, 1997. 12. S. Czerniak, R. Michalski, „Cielesność, kompensacja, mimesis. Wokół pojęciowego instrumentarium współczesnej antropologii filozoficznej”, IFiS PAN, W-wa 2008. 13. R. Michalski, „Homo defectus w kulturze późnej nowoczesności: geneza i ewolucja antropobiologii i teorii instytucji Arnolda Gehlena”, Toruń 2013. 14. P. Sloterdijk, „Reguły dla ludzkiego zwierzyńca. Odpowiedź na Heideggera list o humanizmie”. 15. H. Blumenberg, „Prawowitość epoki nowożytnej”, PWN, W-wa 2019. Literatura szczegółowa: 1. A. Gehlen, „Człowiek. Jego natura i stanowisko w świecie”, Toruń 2017, (wybrane fragmenty) 2. M. Scheler, „Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy”, PWN, W-wa 1987, (wybrane fragmenty). 3. A. Gehlen, „Moralność i hipertrofia moralności: etyka pluralistyczna”, 2017, (wybrane fragmenty). 4. H. Plessner, „Płacz i śmiech: badania nad granicami ludzkiego zachowania”, Antyk 2004 (wybrane fragmenty). 5. H. Blumenberg, „Rzeczywistości, w których żyjemy”, Terminus, 1997 (wybrane fragmenty). 6. P. Sloterdijk, „Reguły dla ludzkiego zwierzyńca. Odpowiedź na Heideggera list o humanizmie”, (wybrane fragmenty). 7. H. Blumenberg, „Prawowitość epoki nowożytnej”, PWN, W-wa 2019, (wybrane fragmenty). 8. F.J. Wetz, „Człowiek jako niemożliwość. Antropologia fenomenologiczna”, w: „Analiza i egzystencja. Czasopismo filozoficzne”, 19/2012, s. 247-271. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Rozpoznaje i potrafi posługiwać się swoistym aparatem pojęciowym wypracowanym przez różnych przedstawicieli antropologii filozoficznej Rozumie oryginalność i odrębność tej antropologicznej perspektywy badania człowieka od innych humanistycznych ujęć istoty ludzkiej Potrafi polemicznie dyskutować i poddawać krytyce założenia antropologii filozoficznej Dokonuje analizy tekstów wybranych przedstawicieli antropologii filozoficznej Posiada wzbogaconą wiedzę o różnych wymiarach istoty ludzkiej Posiada świadomość historycznych uwarunkowań i ograniczeń tej teorii antropologicznej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę; kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Wiesław Małecki | |
Group instructors: | Wiesław Małecki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.