Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Media Discourse Analysis

General data

Course ID: 20-KUDL-F-ADM
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Media Discourse Analysis
Name in Polish: Analiza dyskursów medialnych
Organizational unit: Faculty of Anthropology and Cultural Studies
Course groups: (in Polish) Fakultety na kulturoznawstwie I stopnia
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
(in Polish) Przedmioty dla 1 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
(in Polish) Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) kulturoznawstwo

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Do podstawowych celów zajęć należy zaznajomienie studentów z:

- Podstawowymi pojęciami z zakresu analizy dyskursów medialnych;

- Językowym, społecznym, politycznym i kulturowym kontekstem dyskursów medialnych;

- Metodami, technikami i narzędziami interpretowania przekazu medialnego.


Year of studies (where relevant):

Year 1

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) Nie dotyczy

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Znajomość podstawowych mechanizmów funkcjonowania współczesnych mediów

Information on where to find course materials:

(in Polish) - Lektorium Instytutu Kulturoznawstwa

- Skrzynka mailowa

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda laboratoryjna

Praca w grupach

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) - 3

Short description: (in Polish)

1.Omówienie podstawowych pojęć z zakresu analizy dyskursów medialnych (dyskurs, dyskusja, komunikacja, media, język, narracja, interpretacja, kontekst, perswazja, retoryka, hegemonia, populizm itp.

2.Media tradycyjne i nowoczesne – podobieństwa i różnice

3.Językowy, społeczny, polityczny i kulturowy kontekst dyskursów medialnych

4.„Mowa nienawiści” i fake news

5.Odmiany języka w sferze publicznej

6.Poprawność polityczna: szansa czy zagrożenie dla debaty publicznej

7.Dyskursy w przestrzeni internetowej

8.Analiza dyskursów medialnych wybranych portali internetowych

9.Metody, techniki i narzędzia interpretowania przekazu medialnego

10.Język, retoryka i tematyka przekazu reklamowego

11.Tematy tabu w debacie publicznej

12.Etyczne aspekty dyskursów medialnych

13.Przyszłość dyskursów medialnych

Full description: (in Polish)

1.Omówienie podstawowych pojęć z zakresu analizy dyskursów medialnych (dyskurs, dyskusja, komunikacja, media, język, narracja, interpretacja, kontekst, perswazja, retoryka, hegemonia, populizm itp.

2.Media tradycyjne i nowoczesne – podobieństwa i różnice

3.Językowy, społeczny, polityczny i kulturowy kontekst dyskursów medialnych

4.„Mowa nienawiści” i fake news

5.Odmiany języka w sferze publicznej

6.Poprawność polityczna: szansa czy zagrożenie dla debaty publicznej

7.Dyskursy w przestrzeni internetowej

8.Analiza dyskursów medialnych wybranych portali internetowych

9.Metody, techniki i narzędzia interpretowania przekazu medialnego

10.Język, retoryka i tematyka przekazu reklamowego

11.Tematy tabu w debacie publicznej

12.Etyczne aspekty dyskursów medialnych

13.Przyszłość dyskursów medialnych

Bibliography: (in Polish)

- Bauer Z, E. Chudziński (red.), Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, Kraków 2012,

- A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu, Kraków;

- D. Howarth, Dyskurs, Warszawa 2008;

- J. Latocha, Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej, Kraków 2008;

- M. Kita, I. Lewe (red.), Język w mediach. Antologia, Katowice 2012,

- L. Rosiński, Język, dyskurs, społeczeństwo, Warszawa 2009;

- T. Schuman (j. Biezmienow), Agentura wpływu, 2020

- J. Aro, Trolle Putina, 2020

Learning outcomes: (in Polish)

W efekcie:

- Student zna i rozumie terminologię, teorie i metodologię z zakresu medioznawstwa oraz rolę komunikacji medialnej we współczesnej kulturze

- Student potrafi rozwiązywać typowe zadania i problemy pojawiające się w obrębie badań nad współczesnymi praktykami kulturowymi zapośredniczonymi medialnie

- Student jest gotów do świadomego i aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia kulturalnego w ich przejawach medialnych, ma również świadomość znaczenia problematyki etycznej związanej ze współczesną komunikacją medialną

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych

- dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych

- dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych

- dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych

- dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych

- niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 30 hours more information
Coordinators: Wiesław Banach
Group instructors: Wiesław Banach
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
laboratory - Graded credit
Module type:

elective

ECTS code:

(in Polish) 20-KUDL-ADM

Number of hours:

30

Short description: (in Polish)

1.Omówienie podstawowych pojęć z zakresu analizy dyskursów medialnych (dyskurs, dyskusja, komunikacja, media, język, narracja, interpretacja, kontekst, perswazja, retoryka, hegemonia, populizm itp.

2.Media tradycyjne i nowoczesne – podobieństwa i różnice

3.Językowy, społeczny, polityczny i kulturowy kontekst dyskursów medialnych

4.„Mowa nienawiści” i fake news

5.Odmiany języka w sferze publicznej

6.Poprawność polityczna: szansa czy zagrożenie dla debaty publicznej

7.Dyskursy w przestrzeni internetowej

8.Analiza dyskursów medialnych wybranych portali internetowych

9.Metody, techniki i narzędzia interpretowania przekazu medialnego

10.Język, retoryka i tematyka przekazu reklamowego

11.Tematy tabu w debacie publicznej

12.Etyczne aspekty dyskursów medialnych

13.Przyszłość dyskursów medialnych

Full description: (in Polish)

1.Omówienie podstawowych pojęć z zakresu analizy dyskursów medialnych (dyskurs, dyskusja, komunikacja, media, język, narracja, interpretacja, kontekst, perswazja, retoryka, hegemonia, populizm itp.

2.Media tradycyjne i nowoczesne – podobieństwa i różnice

3.Językowy, społeczny, polityczny i kulturowy kontekst dyskursów medialnych

4.„Mowa nienawiści” i fake news

5.Odmiany języka w sferze publicznej

6.Poprawność polityczna: szansa czy zagrożenie dla debaty publicznej

7.Dyskursy w przestrzeni internetowej

8.Analiza dyskursów medialnych wybranych portali internetowych

9.Metody, techniki i narzędzia interpretowania przekazu medialnego

10.Język, retoryka i tematyka przekazu reklamowego

11.Tematy tabu w debacie publicznej

12.Etyczne aspekty dyskursów medialnych

13.Przyszłość dyskursów medialnych

Bibliography: (in Polish)

- Bauer Z, E. Chudziński (red.), Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, Kraków 2012,

- A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu, Kraków;

- D. Howarth, Dyskurs, Warszawa 2008;

- J. Latocha, Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej, Kraków 2008;

- M. Kita, I. Lewe (red.), Język w mediach. Antologia, Katowice 2012,

- L. Rosiński, Język, dyskurs, społeczeństwo, Warszawa 2009;

Notes: (in Polish)

Brak

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 30 hours more information
Coordinators: Wiesław Banach
Group instructors: Wiesław Banach
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
laboratory - Graded credit
Module type:

elective

ECTS code:

(in Polish) 20-KUDL-ADM

Number of hours:

30

Short description: (in Polish)

1.Omówienie podstawowych pojęć z zakresu analizy dyskursów medialnych (dyskurs, dyskusja, komunikacja, media, język, narracja, interpretacja, kontekst, perswazja, retoryka, hegemonia, populizm itp.

2.Media tradycyjne i nowoczesne – podobieństwa i różnice

3.Językowy, społeczny, polityczny i kulturowy kontekst dyskursów medialnych

4.„Mowa nienawiści” i fake news

5.Odmiany języka w sferze publicznej

6.Poprawność polityczna: szansa czy zagrożenie dla debaty publicznej

7.Dyskursy w przestrzeni internetowej

8.Analiza dyskursów medialnych wybranych portali internetowych

9.Metody, techniki i narzędzia interpretowania przekazu medialnego

10.Język, retoryka i tematyka przekazu reklamowego

11.Tematy tabu w debacie publicznej

12.Etyczne aspekty dyskursów medialnych

13.Przyszłość dyskursów medialnych

Full description: (in Polish)

1.Omówienie podstawowych pojęć z zakresu analizy dyskursów medialnych (dyskurs, dyskusja, komunikacja, media, język, narracja, interpretacja, kontekst, perswazja, retoryka, hegemonia, populizm itp.

2.Media tradycyjne i nowoczesne – podobieństwa i różnice

3.Językowy, społeczny, polityczny i kulturowy kontekst dyskursów medialnych

4.„Mowa nienawiści” i fake news

5.Odmiany języka w sferze publicznej

6.Poprawność polityczna: szansa czy zagrożenie dla debaty publicznej

7.Dyskursy w przestrzeni internetowej

8.Analiza dyskursów medialnych wybranych portali internetowych

9.Metody, techniki i narzędzia interpretowania przekazu medialnego

10.Język, retoryka i tematyka przekazu reklamowego

11.Tematy tabu w debacie publicznej

12.Etyczne aspekty dyskursów medialnych

13.Przyszłość dyskursów medialnych

Bibliography: (in Polish)

- Bauer Z, E. Chudziński (red.), Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, Kraków 2012,

- A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu, Kraków;

- D. Howarth, Dyskurs, Warszawa 2008;

- J. Latocha, Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej, Kraków 2008;

- M. Kita, I. Lewe (red.), Język w mediach. Antologia, Katowice 2012,

- L. Rosiński, Język, dyskurs, społeczeństwo, Warszawa 2009;

Notes: (in Polish)

Brak

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 30 hours more information
Coordinators: Wiesław Banach, Jacek Zydorowicz
Group instructors: Wiesław Banach
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
laboratory - Graded credit
Module type:

elective

ECTS code:

(in Polish) 20-KUDL-ADM

Number of hours:

30

Short description: (in Polish)

1.Omówienie podstawowych pojęć z zakresu analizy dyskursów medialnych (dyskurs, dyskusja, komunikacja, media, język, narracja, interpretacja, kontekst, perswazja, retoryka, hegemonia, populizm itp.

2.Media tradycyjne i nowoczesne – podobieństwa i różnice

3.Językowy, społeczny, polityczny i kulturowy kontekst dyskursów medialnych

4.„Mowa nienawiści” i fake news

5.Odmiany języka w sferze publicznej

6.Poprawność polityczna: szansa czy zagrożenie dla debaty publicznej

7.Dyskursy w przestrzeni internetowej

8.Analiza dyskursów medialnych wybranych portali internetowych

9.Metody, techniki i narzędzia interpretowania przekazu medialnego

10.Język, retoryka i tematyka przekazu reklamowego

11.Tematy tabu w debacie publicznej

12.Etyczne aspekty dyskursów medialnych

13.Przyszłość dyskursów medialnych

Full description: (in Polish)

1.Omówienie podstawowych pojęć z zakresu analizy dyskursów medialnych (dyskurs, dyskusja, komunikacja, media, język, narracja, interpretacja, kontekst, perswazja, retoryka, hegemonia, populizm itp.

2.Media tradycyjne i nowoczesne – podobieństwa i różnice

3.Językowy, społeczny, polityczny i kulturowy kontekst dyskursów medialnych

4.„Mowa nienawiści” i fake news

5.Odmiany języka w sferze publicznej

6.Poprawność polityczna: szansa czy zagrożenie dla debaty publicznej

7.Dyskursy w przestrzeni internetowej

8.Analiza dyskursów medialnych wybranych portali internetowych

9.Metody, techniki i narzędzia interpretowania przekazu medialnego

10.Język, retoryka i tematyka przekazu reklamowego

11.Tematy tabu w debacie publicznej

12.Etyczne aspekty dyskursów medialnych

13.Przyszłość dyskursów medialnych

Bibliography: (in Polish)

- Bauer Z, E. Chudziński (red.), Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, Kraków 2012,

- A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu, Kraków;

- D. Howarth, Dyskurs, Warszawa 2008;

- J. Latocha, Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej, Kraków 2008;

- M. Kita, I. Lewe (red.), Język w mediach. Antologia, Katowice 2012,

- L. Rosiński, Język, dyskurs, społeczeństwo, Warszawa 2009;

Notes: (in Polish)

Brak

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)