Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Axiological Analysis of a Film Work

General data

Course ID: 20-KUDL-F-AAF
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0220) Humanities (except languages), not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Axiological Analysis of a Film Work
Name in Polish: Aksjologiczna analiza dzieła filmowego
Organizational unit: Faculty of Anthropology and Cultural Studies
Course groups: (in Polish) Fakultety na kulturoznawstwie I stopnia
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
(in Polish) Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
(in Polish) Przedmioty dla 6 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
(in Polish) Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) kulturoznawstwo

Module learning aims:

(in Polish) Celem zajęć jest opanowanie praktyki aksjologicznej analizy dzieła filmowego i zdobycie umiejętności interpretacji kultury w kontekście pytań o wartości.


Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) Możliwość konsultacji drogą mailową. Zagadnienia poruszane na zajęciach w zakładce DYDAKTYKA: http://agnieszkadoda.pl/

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) -

Information on where to find course materials:

(in Polish) Literatura potrzebna do zajęć udostępniana jest w czytelniach, bibliotekach, na mojej stronie: agnieszkadoda.pl. Również filmy, częściowo udostępnione w internecie.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, problemowy, dyskusja, praca z tekstem i z materiałem filmowym, metoda analizy przypadków, uczenie problemowe, metoda laboratoryjna, metoda dociekania naukowego, metoda projektu, metody aktywizujące, praca w grupach.


Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Student zapoznaje się z podstawowymi współczesnymi koncepcjami aksjologicznymi i teorią filmu czytając wybrane teksty, analizując teksty filmowe, omawiane na wykładzie, dyskutując wybrane problemy, zagadnienia, przygotowuje też projekt (główną podstawę oceny końcowej).

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest opanowanie praktyki aksjologicznej analizy dzieła filmowego. Analizując konkretne filmy (ważne, aby były to filmy uznane za dzieła filmowe) postaramy się przywrócić dyskusję na temat wartości.

Podejmowane tematy:

Kicz w filmie.

Fotografia - film. Estetyka i etyka.

Czas w filmie, film w czasie.

Teoria filmu w zarysie.

Aksjologia dzisiaj.

Analiza aksjologiczna wybranych filmów.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest opanowanie praktyki aksjologicznej analizy dzieła filmowego. Coraz bardziej widoczny jest brak interpretacji filmów w perspektywie aksjologicznej (aksjologia jest rozumiana jako dziedzina spinająca etykę z estetyką). Nie brakuje w humanistyce refleksji z zakresu etyki i estetyki, lecz nie łączy jej już Kantowskie pytanie o możliwość przedstawienia wartości. Między twórcami a odbiorcami przedstawień zawierana jest swoista umowa komunikacyjno-społeczna, będąca skutkiem tak zwanej demokratyzacji wszystkich dziedzin kultury i oderwania nowej estetyki od etyki. W kulturze współczesnej popadamy w szczególnego rodzaju mityzację, piękno uwikłane zostaje w kiczowatość i fascynację przekraczaniem kolejnych granic (Broch), egzaltowana mieszczańska wyobraźnia (Barthes, Bourdieu, Giddens) prowadzi do powszechnego zaniku poczucia fikcjonalności obecnego kiedyś w kulturowo doniosłych wielkich przedstawieniach, stanowiących lustro dla społeczności. Czy film może stanowić idiolekt dzieła sztuki, czyli według U. Eco - model doświadczania świata, do którego inni pragną się odnieść, wyznaczający całą strukturę sensów (dlatego nawet brak czy niejasność staje się w idiolekcie dzieła sztuki sensownym wyborem, ma swoje uzasadnienie i wytwarza komunikację między twórcą a odbiorcą). Analizując konkretne filmy (ważne, aby były to filmy uznane za dzieła filmowe) postaramy się przywrócić tę komunikację i dyskusję na temat wartości.

Bibliography: (in Polish)

Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii,

Broch H., Kilka uwag o kiczu i inne eseje,

Deleuze G., Kino. 1. Obraz-ruch 2. Obraz-czas,

Didi-Huberman G., Obrazy mimo wszystko,

Didi-Huberman G., Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki,

Doda-Wyszyńska A., Pułapki przedstawienia. Filozofia przez pryzmat praktyk montażu pojęć,

Eco U., Nieobecna struktura,

Flusser V., Ku filozofii fotografii,

Gołębiewska M., Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności,

Helman A., O dziele filmowym,

Helman A., Ostaszewski J., Historia myśli filmowej. Podręcznik.

Kant I, Krytyka władzy sądzenia,

Marquard O., Aesthetica i anaesthetica. Rozważania filozoficzne,

McGowan T., Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie,

Miczka T., O zmianie zachowań komunikacyjnych. Konsumenci w nowych sytuacjach audiowizualnych,

Saniewski W., Niewinność utracona w kinie,

Słownik pojęć filmowych (m.in. Helman A., Miczka T.)

Žižek S., Lacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Lynch.

Learning outcomes: (in Polish)

Student zna i rozumie podstawowe koncepcje nt. filmu jako sztuki i aksjologii oraz podstawową terminologię z tego zakresu, zna i rozumie podstawowe, historyczne i współczesne koncepcje dotyczące filmu i analizy dzieła filmowego.

Student rozpoznaje znaczenie teorii filmu i analizy dzieła filmowego w systemie nauk humanistycznych i społecznych, potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla teorii filmu w sytuacjach profesjonalnych i poddawać aksjologicznej analizie filmowe dzieła sztuki i opisane przez nie zjawiska kulturowe.

Student przyjmuje postawy krytyczne wobec wiedzy, którą przyswaja.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

bardzo dobry (bdb; 5,0): student uczestniczy aktywnie w zajęciach, analizuje wybrany film/-y, przygotowuje bardzo dobrze (wyróżniającą się na tle pozostałych) sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń,

dobry plus (+db; 4,5): student uczestniczy aktywnie w zajęciach, analizuje wybrany film/-y, przygotowuje bardzo dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń,

dobry (db; 4,0): student znacząco uczestniczy w zajęciach, przygotowuje dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń,

dostateczny plus (+dst; 3,5): student uczestniczy w zajęciach, przygotowuje wystarczająco dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń,

dostateczny (dst; 3,0): niewystarczające uczestnictwo w zajęciach, prezentacja projektu zostaje odnotowana lecz nie stanowi znaczącego komentarza do ćwiczeń,

niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczające uczestnictwo w zajęciach, brak prezentacji projektu.

Practical placement: (in Polish)

-

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 30 hours more information
Coordinators: Agnieszka Doda-Wyszyńska
Group instructors: Agnieszka Doda-Wyszyńska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
laboratory - Graded credit
Module type:

elective

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 30 hours more information
Coordinators: Agnieszka Doda-Wyszyńska
Group instructors: Agnieszka Doda-Wyszyńska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
laboratory - Graded credit
Module type:

elective

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class: (unknown)
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)