Axiological Analysis of a Film Work
General data
Course ID: | 20-KUDL-F-AAF |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0220) Humanities (except languages), not further defined
|
Course title: | Axiological Analysis of a Film Work |
Name in Polish: | Aksjologiczna analiza dzieła filmowego |
Organizational unit: | Faculty of Anthropology and Cultural Studies |
Course groups: |
(in Polish) Fakultety na kulturoznawstwie I stopnia (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych (in Polish) Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia (in Polish) Przedmioty dla 6 semestru Kulturoznawstwa I stopnia (in Polish) Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) kulturoznawstwo |
Module learning aims: | (in Polish) Celem zajęć jest opanowanie praktyki aksjologicznej analizy dzieła filmowego i zdobycie umiejętności interpretacji kultury w kontekście pytań o wartości. |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Możliwość konsultacji drogą mailową. Zagadnienia poruszane na zajęciach w zakładce DYDAKTYKA: http://agnieszkadoda.pl/ |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) - |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Literatura potrzebna do zajęć udostępniana jest w czytelniach, bibliotekach, na mojej stronie: agnieszkadoda.pl. Również filmy, częściowo udostępnione w internecie. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, problemowy, dyskusja, praca z tekstem i z materiałem filmowym, metoda analizy przypadków, uczenie problemowe, metoda laboratoryjna, metoda dociekania naukowego, metoda projektu, metody aktywizujące, praca w grupach. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Student zapoznaje się z podstawowymi współczesnymi koncepcjami aksjologicznymi i teorią filmu czytając wybrane teksty, analizując teksty filmowe, omawiane na wykładzie, dyskutując wybrane problemy, zagadnienia, przygotowuje też projekt (główną podstawę oceny końcowej). |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest opanowanie praktyki aksjologicznej analizy dzieła filmowego. Analizując konkretne filmy (ważne, aby były to filmy uznane za dzieła filmowe) postaramy się przywrócić dyskusję na temat wartości. Podejmowane tematy: Kicz w filmie. Fotografia - film. Estetyka i etyka. Czas w filmie, film w czasie. Teoria filmu w zarysie. Aksjologia dzisiaj. Analiza aksjologiczna wybranych filmów. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest opanowanie praktyki aksjologicznej analizy dzieła filmowego. Coraz bardziej widoczny jest brak interpretacji filmów w perspektywie aksjologicznej (aksjologia jest rozumiana jako dziedzina spinająca etykę z estetyką). Nie brakuje w humanistyce refleksji z zakresu etyki i estetyki, lecz nie łączy jej już Kantowskie pytanie o możliwość przedstawienia wartości. Między twórcami a odbiorcami przedstawień zawierana jest swoista umowa komunikacyjno-społeczna, będąca skutkiem tak zwanej demokratyzacji wszystkich dziedzin kultury i oderwania nowej estetyki od etyki. W kulturze współczesnej popadamy w szczególnego rodzaju mityzację, piękno uwikłane zostaje w kiczowatość i fascynację przekraczaniem kolejnych granic (Broch), egzaltowana mieszczańska wyobraźnia (Barthes, Bourdieu, Giddens) prowadzi do powszechnego zaniku poczucia fikcjonalności obecnego kiedyś w kulturowo doniosłych wielkich przedstawieniach, stanowiących lustro dla społeczności. Czy film może stanowić idiolekt dzieła sztuki, czyli według U. Eco - model doświadczania świata, do którego inni pragną się odnieść, wyznaczający całą strukturę sensów (dlatego nawet brak czy niejasność staje się w idiolekcie dzieła sztuki sensownym wyborem, ma swoje uzasadnienie i wytwarza komunikację między twórcą a odbiorcą). Analizując konkretne filmy (ważne, aby były to filmy uznane za dzieła filmowe) postaramy się przywrócić tę komunikację i dyskusję na temat wartości. |
Bibliography: |
(in Polish) Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Broch H., Kilka uwag o kiczu i inne eseje, Deleuze G., Kino. 1. Obraz-ruch 2. Obraz-czas, Didi-Huberman G., Obrazy mimo wszystko, Didi-Huberman G., Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, Doda-Wyszyńska A., Pułapki przedstawienia. Filozofia przez pryzmat praktyk montażu pojęć, Eco U., Nieobecna struktura, Flusser V., Ku filozofii fotografii, Gołębiewska M., Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności, Helman A., O dziele filmowym, Helman A., Ostaszewski J., Historia myśli filmowej. Podręcznik. Kant I, Krytyka władzy sądzenia, Marquard O., Aesthetica i anaesthetica. Rozważania filozoficzne, McGowan T., Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie, Miczka T., O zmianie zachowań komunikacyjnych. Konsumenci w nowych sytuacjach audiowizualnych, Saniewski W., Niewinność utracona w kinie, Słownik pojęć filmowych (m.in. Helman A., Miczka T.) Žižek S., Lacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Lynch. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student zna i rozumie podstawowe koncepcje nt. filmu jako sztuki i aksjologii oraz podstawową terminologię z tego zakresu, zna i rozumie podstawowe, historyczne i współczesne koncepcje dotyczące filmu i analizy dzieła filmowego. Student rozpoznaje znaczenie teorii filmu i analizy dzieła filmowego w systemie nauk humanistycznych i społecznych, potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla teorii filmu w sytuacjach profesjonalnych i poddawać aksjologicznej analizie filmowe dzieła sztuki i opisane przez nie zjawiska kulturowe. Student przyjmuje postawy krytyczne wobec wiedzy, którą przyswaja. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) bardzo dobry (bdb; 5,0): student uczestniczy aktywnie w zajęciach, analizuje wybrany film/-y, przygotowuje bardzo dobrze (wyróżniającą się na tle pozostałych) sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń, dobry plus (+db; 4,5): student uczestniczy aktywnie w zajęciach, analizuje wybrany film/-y, przygotowuje bardzo dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń, dobry (db; 4,0): student znacząco uczestniczy w zajęciach, przygotowuje dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń, dostateczny plus (+dst; 3,5): student uczestniczy w zajęciach, przygotowuje wystarczająco dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń, dostateczny (dst; 3,0): niewystarczające uczestnictwo w zajęciach, prezentacja projektu zostaje odnotowana lecz nie stanowi znaczącego komentarza do ćwiczeń, niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczające uczestnictwo w zajęciach, brak prezentacji projektu. |
Practical placement: |
(in Polish) - |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W LAB
TH FR |
Type of class: |
laboratory, 30 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Doda-Wyszyńska | |
Group instructors: | Agnieszka Doda-Wyszyńska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
laboratory - Graded credit |
|
Module type: | elective |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR LAB
|
Type of class: |
laboratory, 30 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Doda-Wyszyńska | |
Group instructors: | Agnieszka Doda-Wyszyńska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
laboratory - Graded credit |
|
Module type: | elective |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: | (unknown) | |
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.