Anthropological colloquia II: Folklore studies
General data
Course ID: | 20-KAIIFO-35-Etn |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Anthropological colloquia II: Folklore studies |
Name in Polish: | Kolokwia antropologiczne II: Folklorystyka |
Organizational unit: | Faculty of Anthropology and Cultural Studies |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) etnologia |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) 1. Przekazanie wiedzy z zakresu kształtowania się folklorystyki jako nauki 2. Przekazanie wiedzy z zakresu historycznych uwarunkowań rozwoju zainteresowań z zakresu folklorystyki 3. Przekazanie wiedzy z zakresu współczesnych przemian zachodzących w grupach środowiskowych 4. Rozwinięcie umiejętności projektowania i realizowania badań z zakresu folklorystyki 5. Rozwinięcie zdolności krytycznej analizy materiałów źródłowych 6. Rozwinięcie umiejętności krytycznego czytania tekstów i analizy ich treści rozwinięcie umiejętności pracy w grupie / zespole |
Year of studies (where relevant): | Year 3 |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Pliki grupy aplikacji MSTeams |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład konwersatoryjny Praca z tekstem Demonstracje dźwiękowe i/lub video |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć - 10 Przygotowanie do pracy pisemnej - 10 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia - 10 |
Short description: |
(in Polish) Współczesna folklorystyka rozwija się w trzech nurtach: filologicznym (językowym), etnomuzykologicznym (muzycznym) i antropologicznym (kulturowym). Wszystkie nurty mają swoje źródło w XIX-wiecznym zainteresowaniu kulturami tradycyjnymi (ludowymi) i pierwszymi sposobami rejestrowania zjawisk kulturowych. Współczesna folklorystyka rozumie folklor jako sposób komunikowania treści kultury, obejmując swym zasięgiem wszelkie sposoby przekazywania sobie informacji w sposób bezpośredni i pośredni (w tym folklor internetowy). |
Full description: |
(in Polish) 1. Od zbierania osobliwości do repozytorium cyfrowego 2. Problemy z definicją folkloru 3. Folklor w epoce Kolbergowskiej 4. Współczesne nurty badań folklorystycznych 5. Folklor w epoce Postkolbergowskiej 6. Gatunki folkloru i ich klasyfikacja 7. Folklor dziecięcy 8. Widowiska obrzędowe a kalendarz doroczny 9. Wesele jako widowisko czy igrzysko obrzędowe? 10. Demonologia ludowa cz. 1 11. Demonologia ludowa cz. 2 12. Transformacje folkloru 13. Folkloryzm i postfolkloryzm 14. Taniec tradycyjny w Polsce 15. Muzyka tradycyjna w Polsce |
Bibliography: |
(in Polish) Brencz, A. (1999). Folklor, w: Britannica, t. 20, s. 283-297. Burszta, J. (1987). Folklor, w: Z. Staszczak, Słownik etnologiczny. terminy ogólne, s. 124-128, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Grozdew-Kołacińska, W. (2014). Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej. Warszawa: IMIT. Huizinga, J. (1967). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Warszawa: bw. Kowalski, P. (1990). Współczesny folklor i folklorystyka: O przedmiocie poznania w dzisiejszych badaniach folklorystycznych. Wrocław: PTL. Krawczyk-Wasilewska, W. (1979). Wprowadzenie do folklorystyki. Łódź: UW Krawczyk-Wasilewska, W. (1986). Współczesna wiedza o folklorze. Warszawa: LSW. Krzyżanowski, J. (red.) (1965) Słownik folkloru polskiego. Warszawa: Wiedza Powszechna. Krzyżanowski J, Kapełuś H. (red.) (1982). Dzieje folklorystyki polskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Reinfuss, R. (1971), Przebrania w widowiskach ludowych i ich współczesne przeobrażenia, Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, s. 203-217. Dodatkowa literatura podawana na zajęciach |
Learning outcomes: |
(in Polish) 1. Zna podstawową terminologię i ją stosuje 2. Charakteryzuje źródła i potrafi z nich korzystać 3. Wymienia i charakteryzuje determinanty kształtujące gatunki folkloru 4. Opisuje i interpretuje zjawiska charakterystyczne dla różnych odmian folkloru i folkloryzmu 5. Jest świadomy swojej wiedzy na temat współczesnych przemian w folklorze |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny Esej |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Anna Weronika Brzezińska | |
Group instructors: | Anna Weronika Brzezińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Anna Weronika Brzezińska | |
Group instructors: | Anna Weronika Brzezińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.