Polityczność w teatrze i performansie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-F-PTP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityczność w teatrze i performansie |
Jednostka: | Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | Wiedza o teatrze. Fakultet jest dostępny dla wszystkich osób studiujących na UAM. |
Cele kształcenia: | • zapoznanie osób studiujących z rozmaitymi strategiami tworzenia teatru o potencjale politycznym na podstawie prac wybitnych polskich i europejskich artystek i artystów teatru i performansu; • analiza spektakli i performansów w perspektywie nowej humanistyki ze szczególnym uwzględnieniem nurtów badawczych związanych z teorią polityczności; • stworzenie przestrzeni dla dyskusji o współczesnych kryzysach i dramatach społecznych; • wymiana myśli, perspektyw, światopoglądów. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Nie obowiązują. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały będą regularnie zamieszczane na platformie TEAMS. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja, uczenie problemowe, analiza przypadków, projekcje wideo. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Skrócony opis: |
W ramach fakultetu analizować będziemy rozmaite strategie polityczności i zaangażowania społecznego we współczesnym polskim i europejskim teatrze i performansie. Omówimy rozmaite strategie performatywne, które pozwalają opisać aktualną sytuację społeczno-polityczną, ale także przepracować treści historyczne. Zastanowimy się nad kategorią sprawczości w sztukach performatywnych oraz nad wymiarem etycznym tego typu praktyk. Wśród tematów, które będziemy omawiać na zajęciach znajdą się między innymi: kryzys migracyjny i ekologiczny, prawa człowieka, polityczność ciała, zwrot ludowy, (nie)pamięć kolektywna. Na zajęciach będziemy oglądać niedostępne publicznie rejestracje przedstawień. Pretekstem do dyskusji będą prace między innymi: Milo Raua, Loli Arias, Jolanty Janiczak i Wiktora Rubina, Augusto Boala, Michała Borczucha, Teatru 21, Anny Smolar, kolektywów Siostry Rzeki i Public Movement, Christopha Schlingensiefa i Philipe’a Quesne’a. |
Pełny opis: |
W ramach fakultetu analizować będziemy rozmaite strategie polityczności i zaangażowania społecznego we współczesnym polskim i europejskim teatrze i performansie. Omówimy rozmaite strategie performatywne, które pozwalają opisać aktualną sytuację społeczno-polityczną, ale także przepracować treści historyczne. Zastanowimy się nad kategorią sprawczości w sztukach performatywnych oraz nad wymiarem etycznym tego typu praktyk. Wśród tematów, które będziemy omawiać na zajęciach znajdą się między innymi: kryzys migracyjny i ekologiczny, prawa człowieka, polityczność ciała, zwrot ludowy, (nie)pamięć kolektywna. Polityczności będziemy szukać zarówno w kluczowych dla współczesności i historii dramatach społecznych, jak i w przestrzeniach codzienności. Na zajęciach będziemy oglądać niedostępne publicznie rejestracje przedstawień. Pretekstem do dyskusji będą prace między innymi: Milo Raua, Loli Arias, Jolanty Janiczak i Wiktora Rubina, Augusto Boala, Michała Borczucha, Teatru 21, Anny Smolar, kolektywów Siostry Rzeki i Public Movement, Christopha Schlingensiefa i Philipe’a Quesne’a. Ramy metodologiczne dla analizy spektakli i akcji performatywnych będą wytyczały przede wszystkim rozmaite nurty nowej humanistyki (np. humanistyka zaangażowana, ekologiczna i artystyczna, badania feministyczne i queer). |
Literatura: |
• Bourdieu, Pierre, Passeron, Jean-Claude, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Wydawnictwo Naukowe PWN, E. Nayman, Warszawa 2006. • Mouffe, Chantal, Agonistyka, przeł. B. Szelewa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015. • Ranciere Jacques, Estetyka jako polityka, przeł. J. Kutyła i P. Mościcki, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Osoba studiująca • ma świadomość tego, że teatr jest zjawiskiem społeczno-politycznym; • zna i rozumie pojęcia polityczności, władzy i przemocy symbolicznej oraz agonu i potrafi tę wiedzę zastosować do analizy projektów teatralnych; • umie argumentować swoje stanowisko na temat teatru i performansu posługując się wiedzą z zakresu nowej humanistyki; • zna prace wybranych polskich i europejskich artystek i artystów teatru i performansu, które i którzy tworzą teatr o potencjale politycznym; • potrafi dyskutować o problemach badawczych w atmosferze szacunku dla odmiennych światopoglądów i postaw. Potrafi analizować współczesne spektakle i performanse w odniesieniu do dramatów i kryzysów społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Indywidualna rozmowa na koniec semestru, uczestnictwo w zajęciach, aktywność • bardzo dobry (bdb; 5,0): wysoki poziom wiedzy z zakresu polityczności w teatrze i performansie; bardzo dobre przygotowanie do zajęć; znakomite wykorzystania wiedzy, umiejętności i kompetencji w dyskusji. • dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej z nieznacznymi niedociągnięciami. • dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć. • dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalający poziom wiedzy z zakresu polityczności w teatrze i performansie; zadowalające przygotowanie do zajęć; poprawne wykorzystanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w dyskusji. • dostateczny (dst; 3,0): dostateczny poziom wiedzy z zakresu polityczności w teatrze i performansie; słabe przygotowanie do zajęć; słabe wykorzystanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w dyskusji. • niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczny poziom wiedzy z zakresu polityczności w teatrze i performansie; brak przygotowania do zajęć; niewykorzystywanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w dyskusji. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Siwiak | |
Prowadzący grup: | Agata Siwiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.