Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityczność w teatrze i performansie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-F-PTP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polityczność w teatrze i performansie
Jednostka: Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

Wiedza o teatrze. Fakultet jest dostępny dla wszystkich osób studiujących na UAM.

Cele kształcenia:

• zapoznanie osób studiujących z rozmaitymi strategiami tworzenia teatru o potencjale politycznym na podstawie prac wybitnych polskich i europejskich artystek i artystów teatru i performansu;

• analiza spektakli i performansów w perspektywie nowej humanistyki ze szczególnym uwzględnieniem nurtów badawczych związanych z teorią polityczności;

• stworzenie przestrzeni dla dyskusji o współczesnych kryzysach i dramatach społecznych;

• wymiana myśli, perspektyw, światopoglądów.


Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Nie obowiązują.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały będą regularnie zamieszczane na platformie TEAMS.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja, uczenie problemowe, analiza przypadków, projekcje wideo.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2

Skrócony opis:

W ramach fakultetu analizować będziemy rozmaite strategie polityczności i zaangażowania społecznego we współczesnym polskim i europejskim teatrze i performansie. Omówimy rozmaite strategie performatywne, które pozwalają opisać aktualną sytuację społeczno-polityczną, ale także przepracować treści historyczne. Zastanowimy się nad kategorią sprawczości w sztukach performatywnych oraz nad wymiarem etycznym tego typu praktyk. Wśród tematów, które będziemy omawiać na zajęciach znajdą się między innymi: kryzys migracyjny i ekologiczny, prawa człowieka, polityczność ciała, zwrot ludowy, (nie)pamięć kolektywna. Na zajęciach będziemy oglądać niedostępne publicznie rejestracje przedstawień. Pretekstem do dyskusji będą prace między innymi: Milo Raua, Loli Arias, Jolanty Janiczak i Wiktora Rubina, Augusto Boala, Michała Borczucha, Teatru 21, Anny Smolar, kolektywów Siostry Rzeki i Public Movement, Christopha Schlingensiefa i Philipe’a Quesne’a.

Pełny opis:

W ramach fakultetu analizować będziemy rozmaite strategie polityczności i zaangażowania społecznego we współczesnym polskim i europejskim teatrze i performansie. Omówimy rozmaite strategie performatywne, które pozwalają opisać aktualną sytuację społeczno-polityczną, ale także przepracować treści historyczne. Zastanowimy się nad kategorią sprawczości w sztukach performatywnych oraz nad wymiarem etycznym tego typu praktyk. Wśród tematów, które będziemy omawiać na zajęciach znajdą się między innymi: kryzys migracyjny i ekologiczny, prawa człowieka, polityczność ciała, zwrot ludowy, (nie)pamięć kolektywna. Polityczności będziemy szukać zarówno w kluczowych dla współczesności i historii dramatach społecznych, jak i w przestrzeniach codzienności. Na zajęciach będziemy oglądać niedostępne publicznie rejestracje przedstawień. Pretekstem do dyskusji będą prace między innymi: Milo Raua, Loli Arias, Jolanty Janiczak i Wiktora Rubina, Augusto Boala, Michała Borczucha, Teatru 21, Anny Smolar, kolektywów Siostry Rzeki i Public Movement, Christopha Schlingensiefa i Philipe’a Quesne’a. Ramy metodologiczne dla analizy spektakli i akcji performatywnych będą wytyczały przede wszystkim rozmaite nurty nowej humanistyki (np. humanistyka zaangażowana, ekologiczna i artystyczna, badania feministyczne i queer).

Literatura:

• Bourdieu, Pierre, Passeron, Jean-Claude, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Wydawnictwo Naukowe PWN, E. Nayman, Warszawa 2006.

• Mouffe, Chantal, Agonistyka, przeł. B. Szelewa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015.

• Ranciere Jacques, Estetyka jako polityka, przeł. J. Kutyła i P. Mościcki, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2007.

Efekty uczenia się:

Osoba studiująca

• ma świadomość tego, że teatr jest zjawiskiem społeczno-politycznym;

• zna i rozumie pojęcia polityczności, władzy i przemocy symbolicznej oraz agonu i potrafi tę wiedzę zastosować do analizy projektów teatralnych;

• umie argumentować swoje stanowisko na temat teatru i performansu posługując się wiedzą z zakresu nowej humanistyki;

• zna prace wybranych polskich i europejskich artystek i artystów teatru i performansu, które i którzy tworzą teatr o potencjale politycznym;

• potrafi dyskutować o problemach badawczych w atmosferze szacunku dla odmiennych światopoglądów i postaw.

Potrafi analizować współczesne spektakle i performanse w odniesieniu do dramatów i kryzysów społecznych.

Metody i kryteria oceniania:

Indywidualna rozmowa na koniec semestru, uczestnictwo w zajęciach, aktywność

• bardzo dobry (bdb; 5,0): wysoki poziom wiedzy z zakresu polityczności w teatrze i performansie; bardzo dobre przygotowanie do zajęć; znakomite wykorzystania wiedzy, umiejętności i kompetencji w dyskusji.

• dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej z nieznacznymi niedociągnięciami.

• dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć.

• dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalający poziom wiedzy z zakresu polityczności w teatrze i performansie; zadowalające przygotowanie do zajęć; poprawne wykorzystanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w dyskusji.

• dostateczny (dst; 3,0): dostateczny poziom wiedzy z zakresu polityczności w teatrze i performansie; słabe przygotowanie do zajęć; słabe wykorzystanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w dyskusji.

• niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczny poziom wiedzy z zakresu polityczności w teatrze i performansie; brak przygotowania do zajęć; niewykorzystywanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w dyskusji.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Siwiak
Prowadzący grup: Agata Siwiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)