Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Theatre Practice

General data

Course ID: 20-ET-12WDL
Erasmus code / ISCED: 03.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Music and performing arts The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Theatre Practice
Name in Polish: Etiudy teatralne
Organizational unit: Faculty of Anthropology and Cultural Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Course homepage: http://grzeg.home.amu.edu.pl/
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) wiedza o teatrze

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) • rozwijanie w studentach postawy etycznej w odniesieniu do twórczości teatralnej;


• rozwijanie w studentach umiejętności tworzenia własnych wypowiedzi o charakterze performatywnym;


• przekazanie studentom umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i technikami indywidualnej, partnerskiej i zespołowej pracy teatralnej w zakresie ruchu, głosu, improwizacji i pracy z tekstem;


• wyrobienie w studentach umiejętności dobierania i analizowania materiałów tekstowych, ikonograficznych, muzycznych, a także dokonywania wyboru rekwizytów, kostiumów i charakteryzacji pod kątem rozwoju procesu pracy teatralnej;


• uwrażliwienie studentów na walory i znaczenie oświetlenia oraz przestrzeni w przygotowaniu własnego przedsięwzięcia performatywnego, a także nauczenie studentów rozwiązywania podstawowych problemów technicznych w tym zakresie;


• przygotowanie studentów do stworzenia i zaprezentowania indywidualnego, partnerskiego lub grupowego przedsięwzięcia performatywnego;


• rozwinięcie w studentach umiejętności analizowania pracy swojej i innych, uwrażliwienie ich na odpowiedzialne formułowanie i wyrażanie sądów w tym zakresie;


• wyrobienie w studentach umiejętności sporządzania i opracowywania dokumentacji procesu pracy.

Short description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone są tworzeniu etiud teatralnych (krótkich kilkuminutowych jednoosobowych, partnerskich lub grupowych scen teatralnych) w oparciu o wybrany przez uczestników tekst, ikonografię i/lub muzykę. Na zajęciach studenci poznają podstawowe ćwiczenia zwiększające sprawność i świadomość ciała, uczą się operować głosem i wpisywać swoje działania w przestrzeń o określonym charakterze. Uczą się też komponować swoją pracę, powtarzać ją i dopracowywać w ramach etiud teatralnych. Poznają również sposoby organizowania prezentacji swojej pracy (lub pracy koleżanek i kolegów), dokumentowania jej i obsługiwania technicznego.

Full description: (in Polish)

Zajęcia podzielone są na dwa etapy. Pierwszy obejmuje 30 godzin zajęć, drugi 60 godzin.

ETAP I

Na roku I w semestrze 2 (wiosennym) studenci wykonują ćwiczenia warsztatowe (fizyczne, głosowe, oddechowe, rytmiczne), które nakierowane są na tworzenie relacji z partnerem i grupą. Zajęcia mają im pomóc w rozpoznaniu drzemiących w nich możliwości ekspresji i otwarciu się na to, co przynosi sytuacja teatralna. Ten etap pracy nastawiony jest na rozpoznanie potencjału uczestników zajęć oraz zintegrowanie grupy. Oprócz tego, podczas tego etapu studenci przygotowują miniprezentację zaliczeniową z wykorzystaniem jednej z technik poznanych na zajęciach.

ETAP II

Na roku II w semestrze 1 (zimowym) zajęcia odbywają się w zwiększonym wymiarze, ale przez krótszy czas (2 razy w tygodniu po 4 godziny lekcyjne przez dwa miesiące). Ma to na celu zintensyfikowanie pracy nakierowanej na przygotowanie etiud teatralnych, tak aby mogły one zostać zaprezentowane podczas pokazu otwartego na zakończenie zajęć.

Na tym etapie, przed przystąpieniem do pracy nad etiudami studenci dzielą się na 4 zespoły:

• ZESPÓŁ ARTYSTYCZNY (aktorki / aktorzy, reżyserki / reżyserzy, dramaturżki / dramaturgowie), który zajmuje się pracą artystyczną na bazie wybranego przez uczestników lub wskazanego materiału tekstowego, ikonograficznego lub/i muzycznego;

• ZESPÓŁ ORGANIZACYJNO-PROMOCYJNY zajmujący się koordynacją pracy, organizacją i promocją spotkania otwartego na zakończenie zajęć;

• ZESPÓŁ DOKUMENTACYJNY, który jest odpowiedzialny za sporządzenie dokumentacji fotograficznej, filmowej i pisanej, a także opracowanie jej w celu udostępnienia części z niej;

• ZESPÓŁ TECHNICZNY – odpowiedzialny za obsługę techniczną Sali Teatralnej w trakcie pracy i podczas prezentacji.

W przypadku gdy większość studentów (lub wszyscy) chce pracować artystycznie, pozostałe obowiązki (organizacja i promocja, obsługa techniczna i dokumentacja) rozdzielone zostają pomiędzy nich.

Po prezentacji otwartej, obejmującej zarówno pokaz etiud, jak i wybranych elementów dokumentujących proces pracy, studenci dokonują podsumowania podczas dyskusji, na spotkaniu zamykającym cykl zajęciowy.

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

• Konstanty S. Stanisławski: Etyka, przeł. Jadwiga Żmijewska, Warszawa 2010.

• Jan Peszek: Aktor na początku drogi. Elementarne zadania aktorskie w semestrze pierwszym, [w:] Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku, pod red. Wojciecha Dudzika, Warszawa 2007.

• Eugenio Barba, Nicola Savarese: Sekretna sztuka aktora. Słownik antropologii teatru, przełożył zespół, red. wyd. pol. Leszek Kolankiewicz, Wrocław 2005.

• Anne Bogart: Sześć rzeczy, które warto wiedzieć o kształceniu aktora, przeł. Iwona Libucha, „Dialog” 2001 nr 8.

• Odette Aslan: Aktor XX wieku. Ewolucja techniki, zagadnienia etyki, przeł. Maria Olga Bieńka, Warszawa 1978.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student potrafi:

• rozpoznawać etyczne zachowania w pracy artystycznej oraz postępować zgodnie z zasadami etyki;

• współpracować z innymi w zespole;

• tworzyć, przestawiać i organizować prezentacje własnych wypowiedzi o charakterze performatywnym;

• posługiwać się wybranymi metodami indywidualnej, partnerskiej i zespołowej pracy teatralnej;

• posługiwać się podstawowymi teatralnymi technikami pracy z głosem, ruchem, improwizacjami i pracy z tekstem;

• dobierać i analizować materiały tekstowe, ikonograficzne i muzyczne, stanowiące podstawę opracowania przedsięwzięcia teatralnego;

• komponować swoją pracę, powtarzać, pogłębiać i dopracowywać ją w ramach indywidualnych, partnerskich lub grupowych etiud teatralnych;

• dobierać oświetlenie, rekwizyty, kostium i charakteryzację, rozwiązywać podstawowe kwestie techniczne oraz kształtować przestrzeń własnego przedsięwzięcia teatralnego lub wpisywać swoje działania w przestrzeń o określonym charakterze;

• analizować pracę swoją i innych osób, odpowiedzialnie formułując i wyrażając sądy na jej temat;

• sporządzać i opracowywać podstawową dokumentację pracy teatralnej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Obecność jest obowiązkowa (nie dopuszcza się nieobecności nieusprawiedliwionych).

2. W przypadku nieusprawiedliwionego opuszczenia zajęć student zobowiązany jest do zgłoszenia się do prowadzącego w godzinach konsultacji i do zreferowania zagadnień poruszanych na opuszczonych przez siebie zajęciach.

3. Ocenie poddawane są:

• postawa studenta w trakcie zajęć (tzn. aktywność, punktualność, gotowość do współpracy, przygotowanie na zajęcia i kolokwia, udział w dyskusjach);

• poziom dopracowania indywidualnej, partnerskiej lub grupowej etiudy teatralnej przygotowanej przez studenta/ów;

• umiejętność dobrania i opracowania tekstu, ikonografii lub/i muzyki w zgodzie z tematem głównym etiudy;

• działania organizacyjne i promocyjne, towarzyszące otwartej prezentacji etiud;

• dobór oświetlenia, kostiumów, charakteryzacji, rekwizytów, rozwiązanie kwestii wiążących się z ukształtowaniem przestrzeni oraz problemów technicznych;

• umiejętność sporządzenia i opracowania dokumentacji procesu pracy celem udostępnienia części z niej.

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy.

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Grzegorz Ziółkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
laboratory - Graded credit

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Anna Kamińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
laboratory - Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Kornelia Trawkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
laboratory - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)